[TEK][WIP] Oog paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Firefly4

[TEK][WIP] Oog paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 09:18

omdat ik bij mijn vorige topic niet echt meerdere foto's had; plaats ik nu een nieuwe met wat meer stappen :)
Ik heb paar tips al gekregen in mijn gesloten topic waar ik iets mee heb gedaan.

Hoop op meer tips, zoals het echt glansend krijgen van het oog. De glans is er al wat meer als in de eerste poging die ik had geplaatst, maar het is er nog niet helemaal.

Voorbeeldfoto:
Afbeelding

Eerste deel, zelfde foto als vorige topic:
Afbeelding

Tweede stukje, hierbij heb ik het oog al iets aangepast: (foto's van gemaakt, niet heel scherp, rest zijn ingescanned)
Afbeelding
Afbeelding

Tot nu toe:
Afbeelding

Is getekend met Pastel potloden/krijt
op Mi-teins papier.

Ben benieuwd naar tips, alvast bedankt!

CoonArt

Re: [TEK][WIP] Oog paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 11:21

Mooi oog, alleen ik zie dat de bolling van het oog minder is op de foto dan op de tekening. Dus het oog minder bol maken. Meer afgeplat en ook de onderste oogrand verschilt iets.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:01

De vorm van het oog is al erg goed, alleen de invulling klopt niet helemaal. Je kijkt er teveel als een platobject naar maar het oog is een bolvorm natuurlijk. Je hebt nu bijvoorbeeld de reflectie erin getekend maar zo lijkt het alsof de iris een rare vorm heeft, daardoor lijkt de pupil weer te hoog maar als ik naar de bolvorm kijkt zit de iris wel aardig in het midden. Denk die reflectie weg, ga naar een paard en bekijk het oog eens in het echt, wat zie je allemaal daarbinnen? Dát moet je tekenen, niet wat je op de foto ziet.
Als laatste zet je die glans eroverheen, ik doe het altijd heel simpel; een witte stip/vlek (de weerspiegeling van de zon) en dan een lichte witte veeg (de weerkaatsing van het licht over de bolling) eventueel een nog lichtere weerkaatsing aan de onderkant van de bolling van het oog voor extra diepte en glans.

De oogleden kun je ook extra glans aan geven door zwart en wit direct naar elkaar te gebruiken, wees niet bang voor contrast. Verder kun je deze tekening nog wat verbeteren door het onderste ooglid wat beter onder het oog te zetten, dus aan de rechterkant wat meer erbij tekenen en de wimpers mogen wel twee keer zo lang.

Dus de vorm is goed, contrast mag hoger en goed het paardenoog in het echt bestuderen. Dan komt het helemaal goed :j .

Anoniem

Re: [TEK][WIP] Oog paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:05

Ik vind de bolling veel mooier nu :)

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 12:48

Bedankt voor de tip IcePrincess, hier kan ik zeker wat mee.
Ga ik ook binnenkort mee aan de gang, even proberen wat je nu precies bedoelt :)
Je zegt, kijk bij een paard in het oog, wat je ziet, dat moet je tekenen... Bedoel je dan echt al die kleine krullingjes van de oog'bruin'?
De gouden randjes erin... dat allemaal?
Want het is wel erg lastig om dat erbij te tekenen, zoveel ervaring heb ik nog niet met pastel en vond dit juist een leuke oefening om eens met glans proberen te werken.
Ik ga ermee aan de gang, bedankt voor de tips!

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:48

Gaaf! Vind de reflectie in het oog ook mooi!!

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 19:27

Soms krijg je goede tips, maar dan word het bij het uitwerken toch niet zo als je hoopt haha.
Moet nog veel oefenen...

Kan nu in het oog niet veel meer doen. Enkele delen van papier zijn verzadigd; dus de tips die nog komen, zal ik op een andere tekening gaan uitwerken, helaas niet meer op deze.

Ben benieuwd of er nog nieuwe tips komen.

Bedankt alvast!

Afbeelding