[VER] Het Verhaal van de Onfortuinlijke Kikker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Pluizebolpum

[VER] Het Verhaal van de Onfortuinlijke Kikker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 17:48

Het Verhaal van de Onfortuinlijke Kikker

Een geromantiseerde versie op een waargebeurd moment.

Het was een dag als alle anderen, druilerig en nat. Kikker zat op de rand van de kleine vijver en keek om zich heen. Terwijl de druppels regen op zijn snuit vielen bedacht hij zich dat hij nog nooit een echt Avontuur had beleeft. Die salamander van Lelieblad4a deed niets anders dan opscheppen over zijn Belevenis in het Huis met de Hand. “En toen kwam de Hand en die pakte me zomaar op. Ik dacht écht waar dat mijn laatste uur geslagen had”. Hier werd dan altijd een kleine stilte ter overdenking ingelast waarbij Salamander eerbiedig knikte, om het luisterend publiek nog eens duidelijk te maken hoe dicht hij bij de dood was geweest.
Kikker had dat verhaal al zo vaak, met lichte jaloezie, aangehoord. Kikker wilde ook een avontuur, liefst nog bijnadodelijker dan dat van Salamander. Iets met Reigers, Katten of andere Enge Wezens, gered worden uit de klauwen van de Dood door een moedige daad. Desnoods iets met een Egel. Al waren die niet bijster geinteresseerd in kikkers, je kon er maar mooi aan gespiest raken als je tijdens een flinke sprong op een Egel landde. Of een lang Avontuur met een Grote Reis. Of alles tegelijk. Kikker knikte eens. Ja, dat was het. Een Lang Avontuur met Alles Tegelijk.
Kikker kroop over de rand van de vijver en keek om. “Dag, Vijver. Tot ziens. Ik ga op een Lang Avontuur en het is nog maar de vraag of ik terug kom”. Hij hupte over de houtsnippers naar de struik, over de boomstronk en door het hek in het gras. Nu was Kikker al een Heel Eind van huis, vond hij zelf. Helaas nog geen Dodelijke Beesten. Jammer…

Kikker hupte verder, al links en rechts spiedend naar Potentieel Dodelijke Beesten die zijn Avontuur beslist een dapper randje zouden geven. Na een heel eind huppen kwam hij bij een nieuw hek. Hier kende hij het nog niet. Kikker strekte zijn nek om te zien wat er achter het hek was.
Hele Grote Beesten…Beslist Dodelijk. “Beslist”, zei Kikker terwijl hij nog eens knikte, ter bevestiging. Dit werd een Avontuur, hij voelde het in zijn botten. Kikker klauterde door het nieuwe hek en belandde in een nieuw groot grasveld.
Dat op zich was al een Avontuur. Midden in een veld zonder dekking. Er kon zomaar een Reiger langsvliegen, hem van de grond rapen en oppeuzelen. Er kon een Kat in de struiken zitten die, geruisloos maar o, zo snel, hem zo van de poten kon grijpen en hem meenemen voor een gruwelijke marteldood, zoals hij had gezien bij zijn buurvrouw van Varen 2a, waarvan hij het beeld van haar niet al te geringe achterwerk en haar vlezige dijen die uit de bek van de Kat staken maar niet uit zijn hoofd kreeg. Kikker huiverde bij de gedachte. O, wat was dit al een Avontuur en wat zou Salamander op zijn neus kijken als Kikker terugkwam met Zijn Verhaal. Met een mengeling aan emoties door zijn groene lijfje stromend zwoegde Kikker verder door het grasveld. Waar waren nou die Potentieel Dodelijke Wezens? Niet dat hij graag dood wilde, in tegendeel, maar om een verhaal smeuiig te maken moest je toch op z’n minst één Eng Wezen tegenkomen.

Kikker kwam bij het einde van het veld. Hier was een eindeloze zandvlakte met kleine waterpoeltjes en in de verte, o hemel, Potentieel Dodelijke Wezens. Zeker weten wist Kikker het niet, hij kende deze wezens niet, maar ze moesten haast wel dodelijk zijn. Ze waren immens groot en bij elke pas trilde de grond onder de pootjes van Kikker. Kikker dacht na. Zou hij ze tegemoet gaan, ze bestuderen en vragen wat voor een wezens ze waren en wat hun doel in dit leven was? Zou hij zover komen? Of zouden ze hem verscheuren en opeten.
Kikker bleef nog even aan de rand de Wezens bestuderen. Blijkbaar waren ze bang voor grasvlakten, ze bleven maar op het zand lopen en al keken ze naar het gras, ze gingen er niet heen. “Als ik nou langs de rand in het gras blijf kan ik bij ze komen zonder dat ze me opvreten, ze zijn immers angstig voor gras”, dacht Kikker.

Aldus hupte Kikker vol goede moed langs de rand waar het gras plaatsmaakte voor zand op weg naar De Wezens. Langzaam aan kwam hij steeds dichter in de buurt. Eén van de Wezens keek omhoog, ergens heen en Brulde. Kikker schrok zich een ongeluk. Een dergelijk lawaai kende hij niet en hij wist even niet of hij wel in staat zou zijn om met een zo luidruchtig wezen een conversatie aan te gaan. Kikker stopte en keek even om zich heen.
Een eindje verder was weer een hek, met klein gaas. Daar paste hij vast wel net doorheen en dan kon hij op een veilige manier proberen om met de Wezens te praten, of, op zijn minst te bestuderen, mochten ze niet in staat zijn om op een lager volume te praten.
Kikker knikte weer even. Hij vond dat hij toch maar weer een prachtoplossing had bedacht en hij verkneukelde zich over de kop die Salamander zou trekken als hij, Kikker, saaie, ouwe, groene Kikker, met zo’n verhaal over immense Gele BrulWezens zou terugkomen.

Kikker hupte weer verder, dit keer met een lichte omweg om te voorkomen dat hij per ongeluk door iets ordinairs als een Kat of een Reiger zou worden meegenomen. Dat zou, in dit stadium van zijn Grote Avontuur, eeuwig zonde zijn. Bij het hek aangekomen wrong hij zich door het gaas en draaide hij zich om om de Gele Wezens te bekijken.
Van hieruit leken ze helemaal eindeloos groot. Hun poten, zwart van de modder natuurlijk, dacht Kikker, reikten tot ver in de lucht en daarboven waren enorme lijven met eindeloze halzen met daarop wel Hele Grote Koppen. “Logisch”, dacht Kikker, ”Zo’n grote kop geeft nu eenmaal een hoop herrie”. Dit vond hij al een hele mooie observatie.
Erg tevreden met zichzelf nestelde hij zich iets dieper in het gruis waar hij in terecht was gekomen, klaar om de Conversatie met de Gele Wezens aan te gaan. Wat zou hij ze vragen? Tja, wat ze waren, natuurlijk, hun eetgedrag, waarom zo groot en waarom waren ze bang voor gras?

Kikker schraapte zijn keel, en met toch wel een lichte angst, stel dat ze door het gaas zouden kunnen, wie weet, begon hij zijn Conversatie.
“Ahum”. Kikker keek. Geen reactie van de Wezens, die duidelijk gebiologeerd naar iets stonden te kijken. “Ahum”, zei Kikker nog eens. “Pardon, zou ik U beiden misschien mogen storen met een aantal vragen?” vroeg Kikker. Weer geen reactie. “Verdorie”, dacht Kikker die zichzelf voor de kop sloeg, “Die koppen zitten natuurlijk zo hoog dat ze me niet kunnen horen”.
Over dit onvoorziene obstakel moest Kikker even nadenken en hij stapte iets naar achter en dacht. Mmm. Tja. Jeetje. Zou hij klimmen? Maar waartegen? Springen misschien? Wederom knikte Kikker. Dat was het, hij zou springen, en al springend “Ahum” roepen. Als hij dan eenmaal de aandacht had kon hij rustiger gaan zitten en zijn vragen stellen. Kikker nam een diepe teug lucht en zette zich af. “AHUM!” riep hij al springend. “AHUHUM!”. “AHU”…..

Kip had het kleine groene iets al langer zitten bekijken en vroeg zich af of het eetbaar was. Het was groen…En, alles wat tot nu toe groen was was erg lekker. Sommige witte en gele dingen ook, maar vooral groene dingen waren bijzonder lekker gebleken. En het leek net een blaadje, zoals het op en neer wiebelde. Kip nam een aanloop en pikte vol in het Groen, dat direct stopte met wiebelen. “Pittig smaakje voor Groen” dacht Kip. “Maar wel lekker anders, e-hen…Miep en Truus hebben het lekker niet”.
Maar terwijl Kip nietsvermoedend in het Groen aan het pikken was waren Miep en Truus ook al gearriveerd, nieuwsgierig dat ze waren naar datgeen waar Kip in aan het pikken was. Als je zó aandacht bezig was moest het wel iets bijzonders zijn en daar wilden ze graag bij zijn. En hiermee ontstond een wedren in het kippenhok om een Groen, wat eens een Kikker onderweg tijdens een Groot Avontuur was…

Moraal van dit verhaal: Kippen zijn roofvogels.

Einde

Toen ik van de week op het erf (die Grote Gele Brulwezens waren uiteraard op eten wachtende paarden ;) ) wat gerommel en gekraai hoorde in het kippenhok ging ik polshoogte nemen en trof ik drie, achter elkaar aan rennende kippen aan, waarvan er eentje iets in de snavel had, wat een kikker bleek te zijn (klik). Deze gebeurtenis gaf me de inspiratie om dit verhaaltje te schrijven. Waarom zou een kikker in hemelsnaam in een kippenhok gaan zitten? Waarom eten kippen kikkers? Ik heb daarom nog wel even zitten twijfelen of dit bij Beestenboel of toch Uit De Kunst moest en heb maar voor het laatste gekozen. Per slot van rekening is het toch een kort verhaal geworden...

Commentaar graag, bij voorkeur opbouwend en bij voorkeur inspirerend :D , aangezien het plaatselijke kippenbestand doorgaans niet echt fantasieprikkelend bezig is.

TurboTinker

Re: [VER] Het Verhaal van de Onfortuinlijke Kikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:35

Geen commentaar, behalve de hoofdletters midden in de zin soms :P

Ik heb zeer geconcentreerd zitten lezen, en me smakelijk vermaakt.
De foto maakt het wel af :P

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:05

Arme Kikker! Ik hoopte op een happy end, maar helaas ;( Wel erg leuk geschreven! Heb je meer korte verhaaltjes?

Wat betreft de Hoofdletters midden in een Zin, die horen er juist bij vind ik! Die versterken het Belangrijke Maar Helaas Noodlottige Avontuur van Kikker :+.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:38

Ja dat is zeker zo :+

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:44

Leuk geschreven, zoals altijd. ;) De hoofdletters zijn absoluut niet storend. :n Ik had eigenlijk nog wel een laatste gedachte van Kikker willen lezen. Wat ging er door zijn hoofd een miliseconde voordat hij stopte met wiebelen? Dacht hij aan Salamander, aan zijn buurvrouw, zag hij zijn eigen leven voorbij komen, whatever?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:09

Pluis in de bocht.... zie het helemaal voor me :+ , grote vlakte met zand en poeltjes.... grote gele brulbeesten! _O- Echt leuk!
(Helemaal als je de situatie ter plaatse kent)

Wanneer komen de verhalven van de brutale raven en langswandelende katten en ander gespuis! je kunt een boek vullen, de verhalen van de gele brulbeesten moeten uiteraard ook erin.

(het grote kattenverhalenboek is zeker ook nog niet klaar?)

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:16

Heel erg leuk geschreven :j Maar het einde kwam een beetje abrupt, wat zou de laatste gedachte van Kikker geweest zijn?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 16:21

Nerwen schreef:
Heb je meer korte verhaaltjes?

Nee, dit is mijn eerste echte verhaaltje. Heb wel een hele horde aan anekdotes over alles wat er bij mij en op het erf rondloopt, maar Echte Verhalen heb ik nog niet geschreven. Misschien moet ik ook maar eens nadenken over een verhaal over het amoreuze leven van Roodmeo, de kat van de buren waar mijn kat een kortstondig avontuurtje mee had totdat die ouwe van de overkant roet in het eten gooide. Of over de familie Houtduif, die voortdurend ruziemakend in de eikenboom zitten, Meneer Tortel die al acht jaar lang bezig is om Mevrouw Tortel in bed te krijgen, Karel de Ekster met zijn harem en kinderen, de kolonie mussen of de Oorlog tussen de Kauwtjes en de Kraaien. Laat staan wat mijn kat en mijn verzorgpaarden allemaal moeten doorstaan met mij. :')

Het einde is inderdaad wat aan de abrupte kant maar ik was bang om daar te ver in door te schieten door ook nog eens een hele verhandeling over het leven en de ruzies tussen de dames Kip toe te voegen. Eigenlijk is de toevoeging na het verhaaltje een beetje waar het verhaal ophoudt, dat die malle kippen als idioten door het hok aan het vliegen waren.
Over hoe Kikker aan zijn eind kwam heb ik ook nog even zitten sparren, maar juist dat plotselinge leek me wel een aardige twist. Als je daarvoor al voorbijtrekkende visoenen van dikbillige buurvrouwen, snobbige salamanders of het voorheen erg onavontuurlijke leven van Kikker beschrijft geef je eigenlijk het eind al weg. Bovendien hoop ik stiekum dat de Echte Kikker ook zo op slag dood was dat hij geen tijd meer had om zijn leven te overdenken :o .

Maar goed, dit is een eerste oefening en ik vind het al heel leuk dat het leuk gevonden wordt. Het breien van een goed einde is dus duidelijk nog iets waar ik aan moet werken...

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:46

Pluizebolpum schreef:
Als je daarvoor al voorbijtrekkende visoenen van dikbillige buurvrouwen, snobbige salamanders of het voorheen erg onavontuurlijke leven van Kikker beschrijft geef je eigenlijk het eind al weg.

Je kan het er ook na doen natuurlijk.

".... dat direct stopte met wiebelen. In die laatste miliseconde van Kikkers leven dacht hij nog even aan / over ............"
*nieuwe alinea*
"Pittig smaakje................"

Zoiets dus. Ik ben geen verhalen schrijver. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:10

Leuk gedaan!
Met plezier gelezen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:34

Nou moe zeg, ik vind het zielig. -O- Arme Kikker. Y;(

Ik moet meteen denken aan dat schrijversadagium.... kill your darlings. :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 23:47

Arme Kikker, wat een Afgrijselijk Lot! Het is maar goed dat zijn Heldhaftige Avontuur is opgetekend zodat Salamander hopelijk ooit nog te weten zal komen hoe dapper Kikker eigenlijk was.

cissy schreef:
Pluis in de bocht.... zie het helemaal voor me :+ , grote vlakte met zand en poeltjes.... grote gele brulbeesten! _O- Echt leuk!
(Helemaal als je de situatie ter plaatse kent)

Wanneer komen de verhalven van de brutale raven en langswandelende katten en ander gespuis! je kunt een boek vullen, de verhalen van de gele brulbeesten moeten uiteraard ook erin.

(het grote kattenverhalenboek is zeker ook nog niet klaar?)

Inderdaad, ik zag de poeltjes ook meteen voor me :)) En we wachten helemaaaaaaallll niet ongeduldig op het Kattenboek met Anekdotes hoor pluis O:) Maar andere novelles mogen ook. Over Grasfobische Brulbeesten of Raggende Viswijven of Wevende Joosten... mag allemaal :j :D

Ga overigens mee met Mandy: wat dacht Kikker in zijn laatste momenten? Zoiets als wat je zelf denkt in die nanoseconde dat je van je paard dondert bijvoorbeeld. Wat schoot er door zijn hersentjes?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 10:58

Okay dan, voor de liefhebbers...

“Verdorie”, dacht Kikker die zichzelf voor de kop sloeg, “Die koppen zitten natuurlijk zo hoog dat ze me niet kunnen horen”. Over dit onvoorziene obstakel moest Kikker even nadenken en hij stapte iets naar achter en dacht. Mmm. Tja. Jeetje. Zou hij klimmen? Maar waartegen? Springen misschien? Wederom knikte Kikker. Dat was het, hij zou springen, en al springend “Ahum” roepen. Als hij dan eenmaal de aandacht had kon hij rustiger gaan zitten en zijn vragen stellen. Kikker nam een diepe teug lucht en zette zich af. “AHUM!” riep hij al springend. “AHUHUM!”. “AHU”…..

Kikker voelde nog de dreun die van achteren uit het niets leek te komen. Terwijl hij de scherpe steek voelde dacht Kikker "O, verdorie. Een egel...". Zijn moeder had het hem nog zó gezegd "Egels zijn niet gevaarlijk, maar blijf uit de buurt, ze hebben scherpe prikkels. Als je daar in terecht komt wordt je lek geprikt, net als je Vader". Kikkers gedachte ging uit naar zijn Vader, die ook ooit had besloten om op Avontuur te gaan. En hoe Kikker, toen nog een donderkopje, vol spanning toekeek hoe zijn Vader de vijver verliet. Hoe die Reiger, vanuit het niets leek wel, uit de lucht viel en probeerde Vader te pakken. Vader die, in doodsnood, een enorme sprong maakte...en bovenop een Egel terecht kwam. De Egel die rustig verder sjokte, zich niet bewust van de laatste stuiptrekkingen van een iets te avontuurlijke kikker of de geshockeerde blik van het donderkopje en zijn moeder die alleen maar "Och hemel" mompelde.
"Verdorie nog aan toe", dacht Kikker, vlak voordat hij zijn laatste adem uitblies. "Egel".

Over anekdotische kattenboeken of novelles over ander gedierte wordt ondertussen diep nagedacht al hoop ik weer wat inspiratie te kunnen opdoen bij het gepeupel op het erf. Wie weet wat er deze week voor een dramatische gebeurtenissen plaatsvinden. :D

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:32

Hahaha Pluis, die toevoeging maakt het helemaal af. :D
Ik heb het verhaal met plezier gelezen en wacht ongeduldig op een nieuw verhaal. :j