[TEK][WIP] Detailtekening paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

winnie03

[TEK][WIP] Detailtekening paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 14:20

Poging 2. Vorige week opende ik ook al een topic maar aangezien dat toen niet bleek te voldoen aan de eisen werd het binnen hele korte tijd ook weer gesloten. :o

Nadat ik me heb laten inspireren door prachtige tekeningen op bokt heb ik mijn verstofte potloden ook maar weer eens uit de kast getrokken. Ik teken helaas niet meer zo veel, in ieder geval niet zoveel als ik zou willen, maar ik kwam zo'n prachtige afbeelding tegen dat ik spontaan de motivatie had om het weer eens te proberen. Ik ben nu een aantal uren bezig geweest en ik vermoed dat het eindresultaat wel eens mooi zou kunnen gaan worden :D Aangezien de motivatie alweer drastisch aan het verminderen is hoop ik dat ik, als ik hier alvast een voorproefje laat zien, hem ook daadwerkelijk af zal maken.

Tips zijn altijd welkom uiteraard
Kleine aanmerking is dat de foto's gigantisch vertekenen en niet de diepte weergeven zoals die wel op de tekening te zien is.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens een opzet van de loop van de spieren gemaakt. Deze moeten op een later moment nog verder verwerkt worden zodat ze minder aan de oppervlakte komen te liggen.
Afbeelding

En resultaat tot dusver.
Afbeelding

Tips ontvang ik graag. Voornamelijk over hoe ik de spieren dieper kan laten liggen zonder ze weer te onduidelijk te maken. Foto's vertekenen overigens ontzettend. In werkelijkheid zijn de overgangen tussen de tinten veel minder grof en liggen de spieren er minder 'bovenop'.

Daisyree

Re: [TEK][WIP] Detailtekening paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:55

Hij word al heel mooi en diepte zit er zeker in.
Ik denk dat je met een doezelaar (of wattenstaafje) wat moet gaan vegen om de lijnen minder hard te laten lijken bij de aderen. Dus dat ze wat meer onder de huid komen ipv erop. Later kun je met een kneedgum de hooglichten er weer in zetten.
Ik ben niet zo heel goed in uitleg geven voor grafiet tekeningen (teken zelf voornamelijk met pastel) maar ik hoop dat het zo gaat lukken.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:31

Ziet er al supergaaf uit! Lijkt qua verhoudingen helemaal goed te zijn en vind je gebruik van sterker contrast heel mooi uitpakken. Maakt je tekening heel sprekend.
En spieren? Of bedoel jij de adertjes? Denk idd dat je dat met een doezelaar zachtjes iets kunt vervagen.

Ben benieuwd hoe het eindresultaat wordt. Blijf dit even volgen.

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 15:38

Inderdaad aderen. Waarom ik nou spieren neer heb geschreven is me niet helemaal duidelijk :P

Wattenstaafje/doezelaar is een goede tip. Ik ben daar niet mee bekend maar dat kon wel eens precies zijn wat het af zou maken. Dank je wel voor de tip! :D

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:26

Deze tekening intrigeert mij enorm!
Ben zeer benieuwd naar het ras van het paard. Is het een Fries die je aan het tekenen bent.
Vind de expressie van de aderen echt super, het straalt voor mij kracht uit.

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 10:24

Kleine update.

Afbeelding

Er gaan heel wat meer uurtjes inzitten dan ik had gedacht :o

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:29

wat ontzettend gaaf zeg! ik ga je even volgen :o

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 12:17

Afbeelding

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:21

Erg mooi. Ben heel benieuwd naar het eindresultaat.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:22

STOER!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:40

het paard op zich vind ik heel mooi. Maar die aders vind ik echt lelijk, sorry. Ik hoop dat ze nog weggewerkt worden!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:42

Heb je de originele foto? Ik vind dat de adres ook teveel aandacht trekken, maar misschien dat het op de foto ook zo erg is??

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 16:21

Ik heb vast een voorproefje gedaan met het vervagen van de aderen. Het vervagen gaat gemakkelijk. Wil alleen voorkomen dat ze té vaag worden aangezien ik denk dat het iets extra's toe kan voegen aan de afbeelding. In ieder geval alvast een indicatie:
Afbeelding

Ik wil ze nog verder wegwerken maar wil eerst de hele tekening afmaken om te zien hoe het het totaalplaatje beinvloedt.

De officiele afbeelding is een prachtige foto, gemaakt door Sjoert:
Afbeelding

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:19

Nou klasse hoor!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:19

Prachtig echt werkelijk waar. :D

daphnenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:20

mijn god :oo :wow: wat prachtig!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:24

als ik eerlijk mag zijn vind ik de aders nog veel te veel opvallen! op de foto zie je ze bijna niet en op je tekening kan ik alleen maar naar die aders kijken...

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:10

Ik denk dat je nog wat voorzichtig bent met vervagen. Ik kan het me voorstellen, de rest is immers al zo mooi gelukt.
Pak eens een stukje keukenrol of toiletpapier en veeg over de hals. Probeer met de ronding van de hals mee te gaan, zodat je ook nog wat diepte effect krijgt. De aders moeten op een gegeven moment nog maar vaag te zien zijn. Zet dan met een hard potlood een dun lijntje aan de bovenkant van de aders en gum het lichte deel weg. De onderkant (het donkerste deel) zet je heel licht aan met een zachter potlood. Als het goed is krijg je dat lichtere aders die je wel ziet, maar onder de huid liggen ipv erop.
Probeer het anders eerst even op een apart papiertje zodat je je tekening niet verprutst.

Suc6

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:13

Wauw, prachtig zeg! _/-\o_
Adres storen me helemaal niet, vind ze juist mooi!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:13

ik vind dat je een ontzettend gafe en aparte style hebt, ben absoluut benieuwd
naar het eindresultaat en naar je andere tekeningen straks :j

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 20:28

Daisyree schreef:
Ik denk dat je nog wat voorzichtig bent met vervagen. Ik kan het me voorstellen, de rest is immers al zo mooi gelukt.
Pak eens een stukje keukenrol of toiletpapier en veeg over de hals. Probeer met de ronding van de hals mee te gaan, zodat je ook nog wat diepte effect krijgt. De aders moeten op een gegeven moment nog maar vaag te zien zijn. Zet dan met een hard potlood een dun lijntje aan de bovenkant van de aders en gum het lichte deel weg. De onderkant (het donkerste deel) zet je heel licht aan met een zachter potlood. Als het goed is krijg je dat lichtere aders die je wel ziet, maar onder de huid liggen ipv erop.
Probeer het anders eerst even op een apart papiertje zodat je je tekening niet verprutst.

Suc6

Dank je wel! Hier kan ik wat mee! Hoop dat dit het stukje techniek is wat ik nog mis :D

Ik heb genoeg andere tekeningen gemaakt. Post ze alleen vijwel nooit online :o

Verwacht het hoofd morgen wel af te krijgen :) Zal dan weer een update plaatsen. Bedankt voor alle stimulerende reactie! _/-\o_

Afbeelding

Afbeelding

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:30

Die laatste is echt gaaf gedaan, moest toch even een paar keer goed kijken.
Erg mooi gedaan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:32

Ik kan hier echt geen commentaar op geven, wauw, wat kan jij tekenen!
Als je nog eens een modelletje nodig hebt...

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 11:37

Heb de neus afgemaakt. Ben nog niet tevreden over het totaalplaatje. Wil de aderen dus nog aanpassen en de bovenste halslijn ronder maken. Het bit moet nog scherper in de lijnen en de neus moet donkerder. Maar aangezien dit een Work In Progress is plaats ik toch alvast een update van de basis van de neus :) Ik leg hem nu even een dag weg en dan ga ik weer verder.

Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:40

Misschien zou je het oog nog iets anders kunnen doen? Of heb je die bewust met wat minder contrast gedaan dan de foto?