[TEK][WIP] Tekening Paard voortgang

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

tisby

[TEK][WIP] Tekening Paard voortgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 12:17

Hallo allemaal!
Dit is voor het eerst dat ik een van mijn tekeningen op bokt plaats.
Ik teken al vanaf vroeger en eigenlijk alleen maar dieren.
Maar op deze manier een foto natekenen heb ik nog niet supervaak gedaan.
Dit is het vierde paard wat ik teken. De eerste twee keer heb ik mijn eigen paard getekend, en 1x het overleden paard van een vriendin.
Dit keer is het het paard van mijn instructrice en ik ga haar de tekening voor haar verjaardag geven.
Het is ook voor het eest dat ik voortgangsfoto's heb gemaakt maar ik moet zeggen dat ik het erg prettig vind om de voortgang terug te zien!
Ik teken op aquarel papier, dat vind ik erg prettig tekenen door de structuur ervan.
En ik teken met grafiet potloden, ik had altijd de allergoedkoopste maar laatst heb ik mezelf "getrakteerd" op een doosje potloden in verschillende hardheid (HB, H1, H2, B1, B2, B4)
Tips en adviezen zijn natuurlijk welkom ;) excuses als de foto's niet scherp genoeg zijn maar ik moest ze verkleinen voor het verzenden en daarna weer het formaat wijzigen omdat ze anders te klein waren voor mijn album..

de voorbeeldfoto: http://www.mijnalbum.nl/Foto-XYKJDZNP-D.jpg

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

4. Afbeelding

5. Afbeelding

Afgelopen vrijdag ging ik op een hondje passen en ik had lekker mijn tekenspullen meegenomen. Weer een stukje verder:
6. Afbeelding

7. Afbeelding

8. Afbeelding

bijna klaar:
9. Afbeelding

Dit is het tot nu toe!

Joline_

Re: [TEK][WIP] Tekening Paard voortgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:21

Erg gaaf joh! Ik doe het je zeker niet na. Maar wat mij opvalt is dat er weinig schaduw te vinden
is en de deken bijna gelijke kleur is als de vacht van het paard.
Maar nog een keer, eigenlijk zou ik geen 'commentaar' moeten geven, ik kan het helemaal niet namelijk :+

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 12:24

Bedankt Joline_!
Helaas vertekenen de foto's een beetje vind ik, ik heb nog een foto van het getekende tot nu toe in een groot formaat: http://www.mijnalbum.nl/Foto-XBRQPSB7-D.jpg
Ik weet niet of daar meer schaduw te zien is?
Anders ga ik er zo nog eens naar kijken!

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:26

Ja, dan zie je wel verschil inderdaad. Maar denk dat hij nog mooier is als er wat 'kleur(licht)'verschillen in
zitten :)

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:58

Ziet er mooi uit, maar ben wel met Joline_ eens dat hij nog mooier zou worden als je meer contrast erin zou verwerken :)

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 20:10

Bedankt SilverStorm! Ik ga eens kijken of ik er nog iets aan kan/wil/ga veranderen ;-)
Zouden jullie dan bijvoorbeeld de donkere stukken nog donkerder maken?
Ik wil hem niet al te donker maken, niet veel donkerder dan dit.
Als voorbeeld print ik altijd de foto uit in zwart-wit, zodat ik goed de kleurverschillen / grijstinten kan zien.
"in het echt" (op de tekening dan) is de deken ook bijna dezelfde kleur als het paard, ik heb wel geprobeerd de deken egaler te maken, dus minder structuur dan het paard.
Verder iemand nog tips?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:54

Ik denk niet dat je de donkere stukken nog donkerder moet maken. Wat je kunt proberen is om met bijvoorbeeld een kneedgummetje juist de glansplakken wat lichter te maken, die zijn nu namelijk een beetje dicht getekend.

Vroeger tekende ik zelf ook altijd op van dat grove aquarelpapier omdat ik die structuur prettig vond, maar ik raad het je toch zeker aan om eens tekenpapier te proberen. Dan zie je die 'blokjes' niet meer zo door je tekening schijnen, en over het algemeen pakt grafiet daar ook veel beter op. Ik wil nu niet meer anders. :D

Ik vind het verder een erg mooi portret, het paard heeft een vriendelijke, zachte uitstraling. Ik denk dat je instructrice het een erg mooi cadeau vindt! :j
Laatst bijgewerkt door Elanor op 11-10-11 21:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:01

de neus vind ik heel mooi gelukt, ik zou iets meer kleurverschil aanbrengen tussen de deken en het paard en de volgende keer op tekenpapier tekenen, dan komt lichtdonker verschil ook veel meer naar voren.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 08:22

Bedankt voor de tips!
Elanor: ik ga het een keer proberen! (maar ik vind de structuur toch wel erg fijn... hihi) En ik hoop ook dat mijn instructrice er heel erg blij mee is.
Volgens mij had ik nog nergens vermeld dat het op A3 formaat is.
Fenna: Bedankt! Is er ook tekenpapier wat iets meer structuur heeft en welke is dan goed?

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:05

Ik gebruik meestal papier dat net bij de papiermolen in zaandijk gemaakt is, dat heeft een mooie structuur en is niet uitgesneden dus ziet er natuurlijk uit. Uit de winkel vind ik Fabriano wel een fijn merk, maar of die ook met structuur hebben weet ik niet.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:27

Wauw, mooi zeg! Ik doe 't je niet na :D
Mooi hoe je de 'ooguitdrukking' van de foto op papier hebt gekregen!

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 13:13

@Kikka: Dankjewel!!! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:29

Nog iets meer contrast, je tekening is dan mooier! :D

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 08:22

Dit is het eindresultaat:

Afbeelding

detail:
Afbeelding

Ik heb hem afgelopen vrijdag gegeven en ze was er heeeeeeeeel blij mee!! *\o/*

Heeft iemand nog tips voor me hoe je de tekening mooi in de lijst krijgt?
Ik had ruzie met de passe partout, die viel net over de puntjes van de oortjes heen en toen ik hem ingelijst had viel de tekening niet zo mooi achter de passe partout, je bleef een klein randje zien.
dat is toch vreemd, want het is A3 papier en een A3 passe partout..
Hoe doen de andere tekenaars dat?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:34

Een A3 passe-partout is bedoeld voor een ónderwerp op A3 formaat, maar het vel waarop dat is gemaakt moet wel groter zijn dan A3. De randen van het vel moeten namelijk onder het passe-partout zitten. Als je een tekening met passe-partout wilt inlijsten, moet je daarom zorgen dat je een stuk van de randen van je vel wegblijft. Jij had dus óf een groter vel moeten gebruiken voor deze tekening, óf je had de tekening kleiner op het vel moeten zetten zodat je bijvoorbeeld een A4 passe-partout had kunnen gebruiken. Maar goed, daar heb je voor nu niet zoveel aan. :+ Als je die rand onder de passe-partout blijft ziet, zou ik eerder kiezen voor een lijst zónder passe-partout. :)

Leuk dat ze er zo blij mee was! :)

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 08:37

Ik snap precies wat je bedoelt! Ik ga denk ik maar eens naar de winkel voor wat meer tekenspulletjes... zoals een A2 tekenblok, kneedgummetje, fixeerspray etc. Dat kan denk ik helemaal geen kwaad! ;)