[VER] Altijd bij elkaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

[VER] Altijd bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 08:39

Dit verhaal gaat over een paard, No Air. Air is een prachtige hengst dat word geboren op een kleine boerderij. Zijn moeder is de net zo prachtige merrie No Fear. Zo goed als dat zijn leventje begint, zo goed eindigd het ook. Maar wat ertussen speeld, is alles behalve goed. (het plaatje van No Air heb ik ooit een keer gemaakt op een ander spel, vandaar dat er overal No Fear in terug komt)
Ik open mijn ogen, en voor het eerst zie ik het felle licht. Ik knipper een paar keer, voordat mijn ogen aan het licht gewend zijn. Dan zie ik haar. Mijn moeder. Ze duwd zacht haar neus tegen me aan, en likt over mijn wang. Ze briesd zachtjes, en ik bries terug. Mijn moeder staat in één beweging op, en ik kijk haar aan. Wat is ze groot! Ik zet eerst mijn achterbeentjes op de grond, en mijn kont gaat omhoog. Dan probeer ik voorzichtig een voorbeen neer te zetten, maar mijn eerste poging mislukt, en ik val languit terug in het warme stro. Maar ik geef niet op, en probeer het nog een keer. Staan is erg lastig, dus pas na een stuk of zes keer lukt het me om te staan. Eindelijk! Ik ben wat dichter bij mama! Ik kijk om me heen en zie een klein meisje dat me met een grote glimlach aan kijkt. Het meisje is 12, en heet Tessa. Mijn moeder likt me helemaal schoon, en ik doe mijn eerste stapjes. Ik zoek mijn moeder's melkbar, maar kan deze nog niet zo goed vinden. Er komt een man de stal in, en die brengt voorzichtig mijn neusje in de goede richting en ik begin gulzig te drinken. Mijn moeder neemt een hapje stro, en als ik uitgedronken ben, gaat ze uitgeput liggen. Ook ik laat me in het stro vallen en sluit moe mijn oogjes.

De volgende ochtend word ik gewekt door een enorm lawaai. Mijn moeder hinnekt vrolijk en duikt vervolgens met haar neus in de voerbak. Dat harde lawaai, dat was het bix voor mijn moeder. Ik sta voorzichtig op, en begin te drinken. Na een half uurtje, komt de man van gisteravond, weer binnen. Met Tessa aan zijn hand. Mijn moeder krijgt een halster om en ze word mee genomen. Eerst weet ik niet goed wat ik ervan moet denken, en blijf ik verbaasd staan. Mijn moeder hinnekt hard naar me, en ik race de stal uit, om daarna zo dicht mogenlijk bij haar te zijn. Nog meer licht! Ik kijk bang om me heen, en loopt dicht tegen mijn moeder aan. Alles beweegd, alles is druk... Een grote groene vlakte voor mijn neus.. We lopen er recht op af, en zodra we op het grote groene stuk zijn galopeerd mijn moeder ineens heel hard bij me vandaan, vrolijk bokkend en springend. Ik galopeer snel achter haar aan, want ik wil haar niet kwijt raken. De frisse lucht die door mijn neusgaten mijn longen in stroomd, voeld heerlijk aan. De wind wapperd door mijn korte krullende manen, en ik galopeer nog harder. Ik bok vrolijk en maak allemaal gekke sprongen. Als mijn moeder plots stopt, om te grazen, knal ik tegen haar aan, en begin te steigeren en te hinneken. Ik wil nog meer rennen! Ik dartel om haar heen, en bijt in haar staart. Ik steiger tegen haar aan, en hinnek. Als ik merk dat het geen zin heeft blijf ik een tijdje rustig staan. Een vlinder vliegt langs mijn gezicht, en ik begin weer te springen. Ik galopeer een stuk bij mijn moeder vandaan, die toch maar achter mij aankomt. Zo krijg ik haar dus mee! En ik begin heel hard te galoperen. Mijn moeder galopeerd hard achter me aan. Als ik moe word, blijf ik bij het hek staan. Ik blijf voor het meisje staan. Tessa lacht en steekt haar hand uit, waar ik voorzichtig aan snuffel. De dagen vliegen voorbij. Mijn band en vertrouwen in de 12 jarige Tessa word steeds groter. De dagen worden maanden, en als ik 6 maanden oud ben ben ik al flink gegroeid. Ik word te groot om bij mijn moeder te blijven, en moet van haar weg. Die dag zou ik nooit vergeten. Ik lag bij mijn moeder in stal, en knabbelde op wat strotjes en doezelde wat. Ik hoorde voetstappen. Het was de baas, met Tessa. Ik keek op, en toen ik Tessa zag briesde ik zachtjes. Ik stond op, en wandelde op haar af. Ik snuffelde al haar zakken af, op zoek naar een snoepje, en die vond ik. De baas deed mij een halster om, en ik wachte tot mijn moeder volgde, maar dat gebeurde niet. Tessa hield mij vast aan het halster, terwijl mijn baas me een duwtje de stal uit gaf. Wat gebeurde er?! Ik wilde niet weg bij mijn moeder! Ik begon te hinneken en te proesten. Stampen hielp niet. Toen ik een klik hoorde, wist ik dat de doorgang naar mijn moeder verbroken was. Ik kon niet meer terug naar haar toe. Ik begon te springen en te steigeren. De baas pakte mij over, en lokte me mee met wat bix. De geur van eten deed me goed, en mijn neus won het van mijn gedachten. Toen we buiten waren hoorde ik mijn moeder hinneken, en weer kreeg ik de kolder in mijn kop. Weer begon ik te springen en te trekken. De baas nam de tijd voor me, en na een tijdje kalmeerde ik. Hij nam me mee naar de weide, waar nogmeer veulens van mijn leeftijd stonden. Ik briesde zenuwachtig, en rende vervolgens de wei in. Ik begon te springen en te bokken, en de andere veulens kwamen achter me aan. Die dag, is mijn leven veranderd. Ik heb een week op mijn huidige woonplaats met de andere veulens in de wei gestaan. Ik kon mijn moeder een beetje vergeten, en toen werden we een trailer in geladen. Dit was eng, want het was de eerste keer. Tessa mocht me erin zetten. Eerst wilde ik niet. Ik wilde dat donkere gat niet in. Tessa aaide me achter mijn oortjes en fluisterde dat het wel goed kwam. Ik rook de geur van eten, en weer won mijn neus van mijn gedachten. Voorzichtig liep ik stapje voor stapje, de grote trailer in. Vervolgens volgden de andere veulens. In totaal stonden we met zijn zessen. Het gebrom van de zware motor van de trailer (zo'n vrachtwagentrailer) klonk luid in mijn oren, en even briesde ik zenuwachtig, maar al snel vergat ik het geluid, en stond ik aan wat strotjes te knabbelen. Toen we na lang rijden stil stonden en ik de trailer uitstapte, moest ik wennen aan het licht. Overal was gras! Gras, gras, gras! Ik hinnekte, en keek om me heen. Ik was in het paradijs! Ik trok Tessa, die mij vast had, mee naar het gras en begon te grazen. Ik werd met de andere veulens in de wei gezet. Ik was in de opfok beland. De tijd is hier voorbij gevlogen! Lekker spelen met mijn vriendjes, en grazen, en groeien. Dat vooral. Toen mijn baasjes me voor de eerste keer na een paar maanden kwamen opzoeken, was ik al flink veranderd. In de drie jaar tijd dat ik op de opfok heb gestaan, ben ik uitgegroeid tot een prachtige hengst. Niemand had wat op mij in te brengen, behalve mijn baas en Tessa. Tessa, het kleine meisje van 12, bijna 13, waar ik zo'n groot vertrouwen in heb. Tessa, het meisje dat nu op is gegroeid tot een dame van 16. Tessa, die me altijd kwam knuffelen als ze langs kwam. Het laatste jaar, waren ze bijna niet geweest. Het ging slecht met de baas. De dag kwam aan, dat ik terug ging. Terug naar huis, naar mijn moeder, naar de plek waar alles begonnen is. In de verte zag ik de trailer al aankomen. Tessa kwam aan. Ze kwamen me halen. Ik stond al bij het hek te wachten toen Tessa de trailer uit sprong. Ik begon vrolijk te hinneken, en ze geloofde haar ogen niet! Ze kwam naar me toe en legde haar hand op mijn neus. "No Air..?" Fluisterde ze. Ik briesde zachtjes en sloot mijn ogen.

De tijd in de trailer ging heel langzaam. Ik verheugde me op thuis, op het weerzien van mijn moeder. Op het zien van de baas. Maar de realiteit was hard. Toen ik de trailer uitstapte, hinnekte ik vrolijk. Maar de enige die terug hinnekte was een van mijn vriendjes. Ik snoof, maar rook geen spoor van mijn moeder. Tessa liep met me naar de stallen, en tot mijn grote verbazing werd ik in mijn oude stal geplaatst. Ik keek om me heen. Leeg. Alle stallen waren leeg. Waar was mijn moeder? De prachtige super luxe No Fear? Ik hinnekte nog een keer in de hoop toch antwoord van haar te krijgen, en liep onrustig in mijn stal heen en weer. "Ze is er niet meer.." Hoorde ik Tessa zeggen. "Ze is weg. Het geld was op." Ik hoorde een snik in haar stem, en duwde mijn neus tegen haar aan. "Mijn vader gaat dood.. Ik kan je niet betalen Air.." Ik sloeg een zucht, want ik verstond niks van wat ze zei. Alleen mijn naam herkende ik, maar ik voelde dat ze verdrietig was. Het zal vast niks goeds zijn geweest. "Morgen word je grote dag vriendje." Zei Tessa. "Je gaat kennis maken, met het zadel, en met het hoofdstel." Ze aaide me, en ik genoot van haar aanrakingen. Ze sloot de stal en liep naar buiten. Ik viel in een diepe slaap.

En is het de moeite waard, om verder te schrijven? :o :D

LoveUggs

Re: [VER] Altijd bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 15:02

niemand..? =(

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 13:29

Nouja, ondanks dat ik nog geen reacties heb gehad plaats ik toch nog een stuk.
Wie weet zijn er nu wel bokkers die antwoorden :o

De volgende ochtend werd ik wakker door het geluid van de voerkar. Ik keek om me heen en zag mijn vriendjes al ongeduldig bij hun voerbak staan. Iedereen kreeg te eten maar tot mijn verbazing sloeg Tessa me over! Ik begon ongeduldig tegen de staldeur aan te bonken. Ik wou mijn eten! Ik hinnekte en er verscheen een glimlachje op Tessa d'r gezicht. Ze gaf me een aai over mijn neus. "Ik ben zo terug Air." Zei ze en ze verdween. 10 Minuten later kwam ze terug met mijn halster. Ze opende mijn staldeur en ik kreeg een uitgebreide knuffel. Ze deed mijn halster om en nam me mee naar de poetsplaats. Ik kreeg eerst een uitgebreide poetsbeurt, en toen kwam er een jongen aan die ik nog nooit had gezien. Ik briesde wat onrustige en keek hem wantrouwig aan. Maar zijn zachte blik kalmeerde me, en hij naderde me voorzichtig, en rustig. Hij stak zijn hand uit zodat ik eraan kon snuffelen. Dat deed ik, en ik zuchtte zachtjes. Hij aaide me zacht, en ik kon ontspannen. "Wauw.." Zei de jongen. "Hij is mooi geworden he, Matt!" Zei Tessa. De jongen die blijkbaar Matt heette knikte, en hield zijn ogen niet van me af. "Zou ik hem maar vast houden, als jij zachtjes het zadel erop legt?" Zei Tessa. "Mij kent hij." Zei ze. Matt knikte, en pakte het zadel, dat voor mij erg vreemd was. Ik zuchtte zenuwachtig, maar de aanhaling en de lieve zachte woordjes van Tessa zeiden me dat alles goed was. Ik vertrouwde haar, maar toen het zadel zacht op mijn rug gelegd werd, werd ik onwijs zenuwachtig. Ik begon te draaien en te lopen. "Rustig maar.." Zei Tessa zacht. En ze haalde een handje biks tevoorschein. Weer won mijn trek het van mijn instinkt om te vluchten, en ik nam een hapje biks. Voorzichtig pakte Matt de singel, en trok die zachtjes en voorzichtig vast. Nog niet strak, ik mocht eerst aan het idee van een zadel op mijn rug, en een singel wennen. Ze begonnen rustig. Tessa nam mij mee aan het halster, en vroeg me om mee te komen. Ik deed een stapje, maar dit ding op mijn rug voelde zo raar! Hoe kon ik hier mee lopen! Ik gooide mijn hoofd om hoog en zette hem in zijn achteruit. Ik liep een paar stappen naar achter, en stopte toen weer. Weer vroeg ze mij om mee te komen, en ik deed een paar stapjes, maar het ding op mijn rug voelde zo ontzettend raar aan! Ik gooide mijn hoofd omhoog en steigerde. Ik hinnekte angstig. Tessa bleef rustig tegen me praten en ik kalmeerde wat. Ze gaf me weer een handje biks, en lokte me daarmee, om zo'n 20 m met het zadel te lopen. Hier kon je dus toch mee lopen! Na een uur rondjes te hebben gelopen met het zadel op mijn rug, kwam ze aan met het hoofdstel. Ze hield het koude bit voor mijn mond, en ik dacht dat het eetbaar was. Ik opende mijn mond en het koude ijzere ding gleed mijn mond in. Ik begon erop te kouwen maar er veranderde niks. Ik begon wat te schudden met mijn hoofd, omdat ik er niks van snapte, maar het ding bleef op dezelfde plaats zitten. Ook hiermee leerde ik lopen. Na een week te hebben geoefent met een zadel en hoofdstel rondlopen werd er een lange lijn aan mijn hoofdstel geklikt. Matt was er elke dag bij geweest, en had Tessa geholpen. Ik werd dit keer door Matt opgezadeld, en mee genomen naar een kleine bak. In de grote bak had ik nog wel eens gespeeld, maar deze bak had ik nog nooit gezien. Hij was klein en rond. Ik stond in de longeersingel. Tessa nam het lange touw van Matt over en liet me stappen. Ik deed braaf wat ze van me vroeg, en al snel had ik de draf en de galop ook onder de knie. Weer een week ging voorbij, en langzaamaan werden er gewichtjes aan mijn zadel gehangen. Het gewicht op mijn rug werd steeds zwaarder, maar ik kon het!

Na 1 en halve maand werd ik wakker in mijn stal. Weer een nieuwe dag! Wat zouden we vandaag gaan doen? Ik had er zin in! Ik vond het leuk om voor Tessa en Matt dingen te doen. Als het maar met een van hun was. Hun vertrouwde ik. Ik keek uit mijn stal de gang door, naar de deur waar Matt of Tessa elk moment binnen zou komen. En ja hoor, daar verscheen Tessa. Met het zadel en het hoofdstel. Ze poetste me in mijn stal en zadelde me op. We liepen naar buiten, naar de grote bak, waar ik nog wel speelde. Mat kwam aanlopen met het zweepje en de cap van Tessa. Ik wist niet wat het was, maar Matt hield me vast. Ik voelde hoe het gewicht op mijn rug zwaarder werd. Ik deed een stapje opzij maar bleef braaf staan. Ik hoorde Tessa lachen, maar ik zag haar niet. Ik voelde een klopje op mijn hals, en ik draaide mijn hoofd om te kijken waar ze was. Ik snuffelde aan haar voet. Ik voelde wat in mijn buik prikken en zette hem in zijn achteruit. Matt liet me stoppen, en weer voelde ik wat in mijn buik prikken. Tessa spoorde me aan, en Matt trok me voor uit. Ik begreep dat dit het teken was, dat ik vooruit moest stappen. Na een week oefenen ging het super! Ik kon al draven, en galoperen! Alleen de bochten waren nog moeilijk. Ik vond het super om met Tessa of Matt op mijn rug door de bak heen te gaan. Er gingen dagen voorbij, weken gingen voorbij, en we gingen steeds vaker buiten het terrein een rondje stappen aan het halster. Eerst vond ik dat nog heel erg eng, maar ik loop er nu langs alsof er niks aan de hand is. Op een dag werd ik door Tessa uit mijn stal gehaald en naar de poetsplaats gebracht. Hier stond nog een ander paard, dat al 21 jaar was. Luitenant Lubby, maar hij werd altijd Lubby genoemt. Dit paard stond al gezadeld, en snel werd ik gepoetst en opgezadeld. Matt steeg op Lubby, en Tessa stapte op mij. Met Lubby voorop, liepen we het terrein af. We gingen naar buiten! Dit vond ik echt super leuk! Ik hinnekte vrolijk en Matt en Tessa begonnen te lachen. Al snel liepen we langs de auto´s. Alleen de vrachtwagens vond ik nog eng, en was ik erg gespannen. De ruiterpaden volgden en we hebben 2 uur lang lekker buiten gestapt. De dagen erop zijn we elke dag naar buiten geweest, met Lubby erbij. Eerst liep hij voorop, en later liep hij naast me. We gingen buiten zelfs al draven! Ik vond het super buiten! Mijn band met Tessa en Matt werd alleen maar sterker.

Op een dag stond ik al te wachten tot Matt of Tessa binnen kwam, toen na lang wachten Tessa binnenkwam. Ze keek niet blij. Ze opende mijn staldeur en aaide me. Ze huilde. "Vaawel lieve Air..." Fluisterde ze zacht. Ik had niet echt gemerkt dat er de afgelope dagen veel van mijn vriendjes weg gingen en niet meer terug waren gekomen. Tessa legde haar hoofd tegen mijn hals, en ik drukte mijn neus tegen haar rug. Wat was er aan de hand? Ze aaide me en knuffelde me. Zo hebben we een uur in mijn stal gestaan, tot Matt binnen kwam. "T is tijd Tes." Zei hij zacht, en legde een hand op haar schouder. Tessa huilde, maar Matt gaf haar mijn halster aan. Tessa nam me mee naar buiten, terwijl Matt mijn spullen pakte. Wat was er aan de hand? Ik was zenuwachtig. Er kwam een grote auto het erf oprijden, met een trailer er achter. Ik snoof luid, van de zenuwen en begon te draaien. Met mijn hoofd hoog in de lucht geheven keek ik wie er uit de auto stapte. Het was een grote man, met een meisje, ongeveer net zo oud als Tessa. " Wauw pappie! Wat een prachtige hengst!" Zei het meisje. "Ja Loraine, ik weet wel wat ik aankoop. Het schijnt een veelbelovende hengst te zijn." Zei de man, terwijl ze samen op ons afliepen. Ze leken me maar een verwent stel, en ik wou er niks van hebben. De man en het meisje schudde Tessa en Matt de hand, alleen was ik het daar niet mee eens. Ik hinnekte hard, en deed mijn oren plat in mijn nek. "Rustig maar Air.." Zei Tessa zacht en ze klopte me op mijn hals. Mijn oren schoten meteen weer naar voor, en ik duwde mijn neus tegen haar aan. Het meisje, Loraine bleek onder de indruk van mijn karakter, en stak haar hand uit. Voorzichtig, zodat ik eraan kon snuffelen. Ik wou het niet, maar toch snuffelde ik. Ik duwde mijn neus zachtjes in haar hand. Het meisje had een zachte uitstraling. De man daarintegen wou me meteen een klopje op mijn hals geven, en zei hard en met een zware stem: "Het is een pittig ding, nietwaar?" Ik keek hem aan, onder de indruk van zijn harde stem, dat me best bang maakte. "Het is een volle Arabier, pappie! Wat dacht je dan!" Zei Loraine.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 18:10

Nog geen reactie...?
Maar melissa houd vol! :+ }:)

Voor ik het wist, moest ik afscheid nemen van Tessa en Matt. Tessa knuffelde me een laatste keer. Lang en liefdevol. Ik voelde dat er iets ging veranderen dus ik duwde mijn neus tegen haar aan. Tessa liet me los, en gaf het halstertouw over aan Matt. Matt nam me mee de trailer in. Ik wilde niet. Ik voelde dat het niet goed zat. Ik kwam flink in protest. Begon te hinneken en te stijgeren. Ik gooide mijn hoofd de lucht in en gooide mijn oren plat in mijn nek. Matt aaide me, en sprak me liefjes toe. Ik kalmeerde en liep uiteindelijk toch met hem mee. Matt zette me goed vast, en aaide me. "Sorry Air.. Het geld is op.."Fluisterde hij. Hij aaide me over mijn hoofd, en mijn oren. Ik zuchtte zachtjes, en duwde mijn neus tegen zijn hand aan. Matt glimlachte, en ik zag een glinstering in zijn ogen. Hij liep de trailer uit. Na 10 min hoorde ik een motor starten. Ik hinnekte zenuwachtig, en keek achterom. Matt stond met zijn armen om Tessa heen geslagen, en samen keken ze tot ze me niet meer konden zien. Ik keek net zolang terug. Het was lang rijden. Ik peuzelde wat aan wat strotjes, maar echt honger had ik niet. Ik dacht aan Tessa en Matt. Waar brachten ze me heen? Wat gebeurde er? Na een rit van 2 uur kwamen we aan op een keurig terrein. De klep van de trailer ging open, en daar stond Loraine. Toen de man met de zware stem. Loraine had een glimlach van oor tot oor. "Ik wil gelijk rijden pappie!" Hoorde ik haar zeggen. Ze liep om, naar het deurtje, en maakte me los. Ze nam me mee naar buiten en praatte lief tegen me. Ik werd mee genomen naar een keurig aangeveegde gang. Alles was spik en span. Ik snoof. Er stonden andere paarden. Heel veel paarden. Ik keek om me heen, maar Loraine liep door. Ik werd in een stal gezet, met enkel wat stro en een emmer water. Ik wou dit niet. Dit was niet mijn huis, en dit zou ook nooit mijn huis worden! Loraine kwam met mijn vertrouwde poetsspulletjes aanlopen, en begon me te poetsen. Loraine mocht er best wezen, ondanks dat ze verwent was. Ze zorgde goed voor me, maar haar vader hoefde echt niet in mijn buurt te komen. Na een half uurtje kennis te hebben gemaakt zadelde ze me op. Ik keek naar een jongen die in een van de stallen bezig was. Hij leek op Matt. Loraine's vader kwam aanlopen. "Ga je nu al rijden?" Vroeg hij. "Ja pappie, ik kan niet wachten!" Zei Loraine. "Mark, pak haar cap, zweep en sporen." Zei haar vader tegen de jongen. "Ja meneer." Zei hij, en hij maakte zich uit de voeten om haar spullen te halen. Hij kwam 3 min later terug met een cap, zweep en sporen. Loraine maakte zich klaar en nam me mee naar buiten. "Mark, let op haar. Help haar met de hengst." Hoorde ik haar vader zeggen. Mark liep achter ons aan. In de keurige bak stapte Loraine op. Ik stapte een paar passen opzij, maar bleef verder braaf. Loraine spoorde me aan. De scherpe sporen prikte in mijn buik. Ik was dit totaal niet gewent! Ik raakte in paniek, en stoof naar voren, in volle galop door de baan. Weer die scherpe sporen in mijn buik, en ik begon te bokken. Loraine trekte in mijn mond, en ik gooide mijn hoofd de lucht in. Ik steigerde hoog, en galopeerde vervolgens bokkend verder. Weer dat getrek in mijn mond. Ze sloeg me met haar zweep. Wat was dit? Help! Waarom word ik geslagen?! In blinde paniek stormde ik op de bakrand af. Mark sprong over de bakrand heen en gooide zijn armen in de lucht waardoor ik stopte. Ik steigerde, en vlak daarna greep Mark de teugels vast. "Hoo maar, hoo jongen." Zei hij op kalmerende toon. Het deed me denken aan Matt. Zijn handen gleden over mijn schuimende hals. Zijn woorden kalmeerde me. Ik stond wijdbeens na te hijgen, toen Loraine afstapte en het zweepje naar mijn hoofd gooide. "Rot beest!" Riep ze kwaad. "Wat heb ik hieraan?! Hier kan ik geen wedstrijden mee winnen!" Riep ze. "Loraine, rustig aan! Je hebt nooit hengsten gereden. Dit is een volle hengst, en een volle Arabier. Dit is een gevoelig paard Loraine, waar je voorzichtig mee om moet gaan. Er zit geen kwaad in dit paard, maar waarom rijd je gelijk met sporen en een zweep? Het begon al toen je de eerste keer aanspoorde.." Zei Mark. Ik zuchte, en snoof aan Marks jas en handen. "Stap jij er lekker op dan." Zei Loraine bot. Mark knikte en stak zijn hand uit. "Cap." Zei hij. Loraine gaf haar cap aan Mark, en hij steeg op. Hij gaf me wat teugel en spoorde zachtjes aan. Ik stapte rustig weg. Na 5 min, nam hij mijn teugels aan. Hij had een zachte hand. Hier wou ik voor werken. Ik kreeg weer zin om te rijden, en begon na te geven. We begonnen te draven, en wat figuren te rijden. Ik deed echt mijn best, en vond het leuk. Later maakten we ook een galopje en galopeerde we samen door de bak. Op een gegeven moment liet Mark de teugels vieren, en ging hij in verlichte zit. Het gewicht op mijn rug leek minder, en ik nam steeds meer tempo. We gingen als een speer door de bak heen! Heerlijk! Mark bouwde netjes af, tot we aan een lange teugel stapte. "Zie je." Zei Mark tegen Loraine, die ons verbaasd aankeek. Ze stak haar hand op om me te aaien maar ik gooide mijn hoofd omhoog, ik wou niet weer een klap krijgen. Ze stak voorzichtig haar hand uit en ik snuffelde toch maar. Nu mocht ze me aaien. Ze moest echt mijn vertrouwen winnen, voordat ik mijn best voor haar zou doen.

Er gingen dagen, en weken voobij. Mijn band met Mark werd alleen maar sterker. Mark reed vaker op me, en ook met Loraine ging het beter. Ze begon van Mark aan te nemen, dat een zachte en lieve manier beter bij me werkte dan sporen en een zweep. Zelfs het rijden ging nu goed bij Loraine. Ik begon het weer wat leuker te vinden, en na twee maanden, werd ik op een avond helemaal ingevlochten. Ik kreeg knotjes in mijn manen, en een mooie staartvlecht in mijn staart. Ik werd helemaal gepoetst en netjes gemaakt, en kreeg daarna een zijde deken over mijn rug heen. De volgende ochtend kwam Loraine al vroeg binnen lopen met Mark. Loraine zag er netjes uit. Ze opende mijn stal en begroette me lief. "Dag jochie! Ben je er klaar voor? We gaan op wedstrijd!" Zei ze. Ze deed mijn nieuwe halster om, en nam me mee naar buiten. Mark nam me van haar over, omdat ik met Loraine de trailer niet in wou. Mark nam me mee de trailer in, en daar kreeg ik mijn voer. Na een kwartiertje begonnen we te rijden. En na een half uur stopte we. Ik snoof, en rook allemaal paarden. Ik hinnekte opgewonden, en de trailer ging open. Ze namen me mee naar buiten en ik mocht even grazen met Mark, terwijl Loraine ons startnummer ophaalde. Daarna werd ik door Mark en Loraine samen opgezadeld, en gingen we een bak in. Er waren nog veel meer paarden, wat ik niet gewent was. Toch deed ik mijn best voor Loraine, het ging nu goed tussen ons, dus ik vertrouwde haar wel. Zolang Mark langs de kant stond, vertrouwde ik er helemaal op dat alles goed zou komen. Ik liep netjes door de bak heen, en ik voelde hoe ogen op mij gericht waren. Ik zwaaide zenuwachtig met mijn staart, maar deed alles wat me gevraagd werd. Na een uurtje warm rijden gingen we een andere bak in. Nu waren we alleen. Ik wist dat ik nu moest laten zien dat ik het kon. En sloofde me ontzettend uit. Ik liep over de top netjes. De proef die we aflegde was perfect. Ik hoorde mijn naam omgeroepen worden. "Dit was Loraine de Winter, met haar veel belovende hengst No Air. De hengst is een zoon van de prachtige merrie No Fear, die overigens ook veel wedstrijden op haar naam heeft staan. Onthou deze naam mensen, want van deze hengst gaat u nog veel horen." Loraine klopte me uitgebreid op mijn hals om me te belonen, en sprak me lieve woordjes toe. Toen we de bak uitkwamen, stonden er allemaal mensen. Er werden foto's gemaakt, en ik zag allemaal flitsen. Ik briesde onrustig. "Mensen, geen foto's! Dit is een jonge hengst met weinig ervaring! Geef hem de tijd om te wennen!" Riep Mark, maar niemand luisterde. Ik raakte in paniek, en begon te stijgeren. Ik stormde door de menigte heen, en sprong over het bakwerk heen. Ik had nog nooit gesprongen maar ik deed het. Het lukte Mark en Loraine om me te kalmeren, en ik werd afgezadeld en uitgebreid beloond. De dag duurde lang, en ik mocht de rest van de dag rustig grazen. Ze hadden een uitzetbaar hek voor me mee genomen dus ze konden een stukje land voor me afzetten. Ik vergat de aandacht van de mensen, want ik zat met mijn gedachten bij thuis. Mijn echte thuis. De plek waar ik was geboren. Aan het einde van de dag, werd ik weer opgezadeld. We moesten opnieuw de bak in. Ik liep vooraan. Ik kreeg een oranje lint om. We hadden de eerste prijs gehaald.

De volgende ochtend was ik moe. Ik lag in mijn stal een beetje te dromen, toen Loraine opgewonden binnen kwam. Mark was bij een ander paard en keek verbaasd op. "Raad eens! We hebben de krant gehaald! 'No Air, het paard waar velen mensen het al over hadden gehad, nog voor zijn geboorte, heeft gister op zijn eerste wedstrijd zijn eerste overwinning al te paken. En er zullen er nog veel meer op zijn naam komen te staan. De veelbelovende hengst, heeft gister niet alleen in de dressuurring laten zien wat hij kon. Toen hij de ring uitkwam, werd hij overdonderd door drukke nieuwschierige fotograven, en is het paard in paniek over het 1,20m hoge bakhek heen gesprongen. Zal Loraine de Winter deze prachtige hengst ook uitbrengen bij het springen? Of stopt ze zijn springtalent achter een dikke muur? Iedereen met een beetje verstand van paarden zou zeggen dat het zonde is, om met dit paard alleen de dressuur in te gaan!' Geweldig he!" Riep ze blij uit. "Ja dat is super!" Zei Mark opgewekt. Ik krabbelde overeind, met nog wat stro tussen mijn oren. Mark en Loraine keken naar me, en sprongen allebei spontaan in de lach.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:18

Ik zal het spit afbijten met een reactie, wat gek dat er nog niemand gereageerd heeft.
Ik vind het echt een leuk verhaal. Het leest lekker weg en je houdt er ook spanning in.
Nog wat tips/verbeterpuntjes:

- ik vind het soms te menselijk geschreven om het door de ogen van een paard te zien. Net zoals dat je de longeercirkel ook letterlijk zo neerzet. Ik had het een ronde bak gelaten, want een paard weet de benaming niet. Eigen keus hoor, maar ik denk dat het verhaal daardoor nog leuker word.
- Neem de tijd om alles uitvoerig te beschrijven. Nu gaan sommige stukken in het verhaal erg snel. Ik weet dat het voor je eigen gevoel dan kan lijken of het langdradig word, maar dat is het niet.

Verder heel weinig spelfouten en je stijl is erg leuk!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 11:19

Bedankt!
Ik zou je tips onthouden en er zeker wat mee doen!
Vanavond weer een stukje denk ik.
Eerst nog naar mn paardje toe! =P

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 13:27

Loraine en Mark wouden na mijn springkunst van gister eens kijken hoe ik sprong. Ik werd vrolijk begroet, en samen met Mark poetste Loraine me. Ik werd opgezadeld, en mee naar de bak genomen. Terwijl Loraine opstapte, en me alvast wat opwarmde, legde Mark allemaal lange houten dingen in de bak. "Liggen de balken goed?" Vroeg Loraine. Mark knikte, en in stap liepen we op de dingen af die blijkbaar balken heeten. Ik vond ze maar raar, en stopte voor de eerste balk. Loraine aaide me, en ik snuffelde aan de balk. Ze spoorde me zachtjes aan, en voorzichtig stapte ik er overheen. Na een paar keer, waren de balken niet eng of vreemd meer, en stapte ik netjes over alle balken heen. Vervolgens gingen we draven, en reden we eerst wat voltes, slangenvoltes, en gebroken lijnen. We veranderden van hand, en we gingen weer op de balkjes af. Ik wist niet zo goed waar ik mijn voeten neer moest zetten, maar wist mezelf overeind te houden. Na een paar keer over de drafbalkjes heen te zijn geweest ging het echt super goed! Dit was echt super leuk om te doen! We sprongen aan in galop, en Mark had 1 balkje op de lange zijde van de bak neer gelegd. Loraine ging er zelf verzekerd op af, en ik maakte een enorme galop sprong. We maakte een volte, waarbij er op het midden ook een balk lag! En weer maakte ik een enorme galop sprong. Dit was zo leuk dat ik er druk van werd. Ik begon steeds harder te galoperen en steeds meer te trekken. Ik wou meer en meer en meer! Loraine liet me draven. Jammer, was het nu al afgelopen? We waren al anderhalf uur bezig, maar de tijd was zo ontzettend snel gegaan. Het zweet stond op mijn lichaam. We gingen stappen, en Loraine gaf me een lange teugel. "Dat ging super!" Riep Mark, die langs de kant stond. Loraine stapte van mijn rug af en haalde het zadel eraf. Mark gaf haar een voetje, en ze stapte me zonder zadel uit. Ik genoot van de koelte die zich over mijn rug verspreide. Ik werd uitgebreid beloond, en kreeg een heerlijke wasbeurt.

Na een aantal weken, sprong in de sterren van de hemel. En ik vond het super! Mijn eerste springwedstrijd volgde al snel. De dag voor de springwedstrijd kreeg ik weer netjes knotjes in mijn manen, en mijn staart werd ingevlochten. Ik werd helemaal schoon gepoest tot ik glom. Ik kreeg weer mijn zijde dekentje om, en de volgende dag vertrokken we al vroeg. In de trailer stond ik lekker te doezelen, en wat aan het stro te knabbelen. Op het wedstrijd terrein, dat een half uurtje bij onze stal vandaan was, was het een drukte van jewelste! Ik hoorde de klik van de trailer en de laadklep ging open. Mijn oren schoten heen en weer, ik hoorde zo veel geluid! Mark kwam binnen en gaf me een klopje. Hij nam me mee naar buiten en nu zag ik pas waar al dat geluid vandaan kwam. Er stonden allemaal mensen om me heen! Flitsen van camera's vlogen om mijn hoofd. Mensen begonnen mijn naam te roepen. "We zijn blijkbaar niet de enige die wisten dat we naar deze wedstrijd zouden gaan.." Zei Mark. Ik briesde zenuwachtig, en Mark en Loraine namen me mee naar de stallen, waar een lint was gespannen, zodat wij als paarden nog wat rust kregen, met onze baasjes. De rust in de stallen, was heerlijk! Ik genoot van de extra poetsbeurd die ik kreeg, en had zin om te rijden. Al snel werd ik door Mark opgezadeld, terwijl Loraine ons start nummer haalde. Mark nam me al mee naar buiten waar we een rondje gingen stappen, om te wachten op Loraine. Al die flitsen, ik werd er gek van! Loraine kwam aangehuppeld, en steeg op. We liepen de baan in, en begonnen met het losrijden. Na een halfuurtje losrijden, namen we de eerste sprong van 60 cm. Heerlijk! Dat moment dat het lijkt alsof je vliegt! Na drie kwartier losrijden, verlieten we de losrijbaan, en gingen naar de echte wedstrijdbaan. Er stonden allemaal hindernissen. Verschillende soorten en maten, met verschillende afstanden. Al die hindernissen gaven me de kriebels. Wat had ik hier zin in! Ik sprong de sterren van de hemel. Het hele pacour was foutloos gegaan! "No Air laat weer van zich horen dames en heren! No Air lijkt niet alleen een geschikte kandidaat voor de dressuur, maar een nog veel betere kandidaad voor het springen! No Air, foutloos! Jullie kunnen hem terug zien over een uur in de barrage!" Werd er omgeroepen. Ik stak mijn neus in de lucht omdat ik wist dat ik het goed had gedaan. Loraine klopte me enthausiast op mijn hals, en we verlieten de baan. Ik begon lekker te showen, ik had de kriebels goed te pakken, ik wist dat de mensen naar me op keken, dat voelde ik gewoon. Ik dribbelde naar de losrijbak in, waar Loraine me een half uurtje rust gaf.
Na een half uur pakte ze mijn teugels weer op, en maakten we een rustig drafje. De hindernis stond nu op 70 cm, en die sprong ik ook elke keer foutloos, maar toen gebeurde het. We reden net op de hindernis af, toen een van de tribunes langs de echte baan in stortte. Een hoop kabaal, gillende mensen, en hinnekende paarden. Ik raakte in paniek en stoof op de hindernis af. Ik ging veel te hard! Op het laatste moment gooide ik mijn kont onder mijn hele lichaam, en stopte. Loraine vloog zo over me heen, en landde hard aan de andere kant van de hindernis. Ze had mijn teugels nog vast en trok in mijn mond. Mijn paniek werd alleen maar erger, en vanuit stilstand nam ik de hindernis alsnog. Ik kwam verkeerd op een van mijn voorbenen terrecht, en een helse pijn schoot door mijn linker voorbeen heen. Ik gooide mijn hoofd de lucht in, en de andere paarden om me heen zorgde voor alleen maar meer paniek. Loraine liet me los, omdat ze zichzelf anders misschien zou verwonden. Ik hinkte in paniek door de baan heen, en viel door het hek heen. De pijn in mijn lichaam was zo ondragelijk. Ik hinnekte hard, maar vond de kracht niet om te gaan staan. Loraine was ondertussen gaan staan, en hield haar arm vast. Ze rende naar me toe, terwijl Mark al naast me zat, en me geruststellend over mijn neus aaide. Al snel was de plaatselijke vee arts terplekke. Hij zat aan mijn pijnlijke been, en ik gooide mijn oren in mijn nek. Mijn hoofd schoot omhoog, en ik wou hem eens flink in zijn arm bijten, maar Mark hield mijn hoofd vast. "Air.." Hoorde ik ineens een bekende stem fluisteren. Tessa! Ik hinnekte, en plots stond ze daar. Voor mijn neus. Er rolde een traan over haar wang. Ik snoof. Ik kreeg een spuitje. Een verdoving. Nog voor de verdoving begon te werken hadden ze me overeind getrokken. Wat ik eigenlijk niet wou. Ik werd naar een ruime trailer begeleid, en daar in gezet. De spuit begon te werken, en alles werd licht in mijn hoofd. Mijn lichaam werd slap, en ik ging liggen. Mark en Loraine waren met de arts in gesprek, toen ik het deurtje van de trailer open hoorde gaan. Ik was te suf om te reageren of te kijken. "Air.." Hoorde ik de lieve stem van Tessa. Ik zuchtte zachtjes. Tessa kwam naast me zitten, ze nam mijn hoofd in haar handen en aaide me zacht. "Wat heb je nou gedaan, vriend..?" Vroeg ze zachtjes. "Je hebt een zware pees blessure opgelopen, misschien kan je wel nooit meer springen!" Zei ze verdrietig. De klank in haar stem, zei me dat het niet goed was. Ik sloot mijn ogen. Dit was wat ik leuk vond, wat als ik dit nooit meer zou kunnen doen, wat als ik nooit meer zou kunnen vliegen? Hoe dan ook, ik moest en zou vliegen! Hoger en hoger! Ik ging beter worden, en ging nog meer wedstrijden winnen. Tessa was vast hier, om me mee terug te nemen. Ze was hier vast, om me mee te nemen naar huis. Ik zou Mark en Loraine missen...

Maar de realiteit was hard. Toen Tessa bij me was, ben ik in slaap gevallen, en ik werd de volgende ochtend wakker in dezelfde trailer. Dit keer met bekende geuren. Ik wou gaan staan, ik wou Tessa zien! Ik stond op, en hinkelde naar de laadklep. Ik hinnekte hard. "Air is wakker!" Hoorde ik een bekende stem zeggen. Het was de stem van Loraine. Maar.. Hoe kon dit? Ik ging toch met Tessa mee? Mee naar huis? De laadklep ging open, en Mark en Loraine stonden voor mijn neus. "Hou jij hem vast?" Vroeg Mark. Loraine knikte, en Mark kwam naar me toe. Hij had een soort van bandage in zijn hand, en deed die om mijn geblesseerde been. Het was koud, ijs koud! "Dat ijspack helpt hoop ik wel wat." Zei Mark. Loraine haar vader kwam aan met een emmer. Het rook naar eten. Ik dook gretig met mijn neus in de emmer, en at wat van mijn biks. Het smaakte anders.. Maar ik at snel verder. "En daarbij komt de antibiotica die hij heeft gekregen. Hij moet 3 maanden rust..." Zei Loraine met een zucht. "Dit paard kan je niet meer uitbrengen als sportpaard Loraine." Hoorde ik haar vader zeggen. "Hij gaat weg." Zei haar vader.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:17

Ben benieuwd hoe het verder gaat :D

Leuk verhaal en het leest erg fijn.
Je hebt een leuke schrijfstijl.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:19

Ziet er leuk uit, maar let op de spelling. Het is namelijk wilden en niet wouden ;)

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 15:41

Leuk verhaal volgend deel?