Voor de fotografen onder de boktleden..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Voor de fotografen onder de boktleden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 17:26

Ik heb geen flauw idee of hier al topics over lopen. Ik heb er naar gezocht maar kon niks vinden via de zoekfunctie.

.. Ik loop al een tijdje met het idee in me hoofd om een fotoshoot te laten doen voor mijzelf met m'n paard.
Nu ben ik wat rond aan het kijken om te kijken welke fotografen er hier allemaal op bokt rondhangen, maar ik kan geen keuze maken.
Hoe en waar moet ik nou opletten? De kwaliteit, de tarieven etc.
Ik ben ook erg benieuwd hoe de fotograven hier onder de boktleden te werk gaan op een fotoshoot. Daarom ben ik erg benieuwd naar de reactie's van mensen die dus fotograferen.

Alvast erg bedankt. :j

Rennie89

Re: Voor de fotografen onder de boktleden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:42

Je kan vooral kijken naar of de stijl je aanspreekt. Gezien veel bokt-fotografen bokt-paarden op de foto hebben gezet en er dus vast wel ITP topics zijn kun je daar ook even goed naar zoeken, en goed alle portfolio's met elkaar vergelijken. Ik zou als laatste eigenlijk naar het tarief kijken, het belangrijkste is dat de stijl bij jou past :j

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:09

Inderdaad wat Lifaya zegt. Je moet een goed gevoel erbij hebben. Vragen naar de mogelijkheden. Kijken of het bij jou wensen past.

Marlinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:09

Veel portfolio's bekijken is in ieder geval erg handig. Maak bijv. een favorietenlijst in je browser met allemaal fotografen en gooi er dan steeds een paar uit die je toch wat minder aantrekkelijk, goed of mooi vindt. Uiteindelijk houd je dan de beste keuze over, succes met kiezen!

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:21

Ik vind dat je toch wel een beetje voor jezelf moet kijken wat je er voor over hebt, als je echt geen flauw idee hebt wat je er voor uit wilt geven kun je natuurlijk op andere aspecten letten, heb je aan een beginnende fotograaf genoeg, wil je een fotograaf met iets meer ervaring (amateur/hobby) of ga je voor de (semi-) prof fotografen (sommige op bokt noemen zich overigens een prof fotograaf zonder dat te zijn.. dus let daar ook goed op, om teleurstelling te voorkomen)
Het aanbod is aardig groot, maar om zelf een beetje te bedenken wat je zoekt vallen er al een hoop af, hier een aantal punten waar je op zou kunnen letten:

•Wat is je budget (vergeet de reiskosten niet)
•Matige kwaliteit, goede kwaliteit of prachtige kwaliteit
•Beginner, amateur/hobby of (semi-) prof
•Een fotoreportage gewoon voor de lol, of 1 waar je lange tijd met plezier naar terug kijkt

Als je een beetje in gedachten hebt wat je wil, kan je misschien hier een wat specifiekere beschrijving plaatsen van wat voor een fotograaf je zoekt en kunnen we je eventueel weer verder helpen! :)

Als je nog vragen hebt, pb gerust! :)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:28

Ik zou inderdaad kijken wat je budget is, wat voor kwaliteit je verwacht voor die prijs. Vervolgens rond gaan zoeken naar fotografen (bijv. op Bokt) in die prijsklasse. Eventueel mensen opzoeken die ervaringen hebben met dezelfde fotografen (via PB) en vervolgens definitief iemand kiezen.

Dan met de fotografe je kledingskeuze en fotowensen bespreken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:55

De twee belangrijkste dingen voor mij toen ik een fotoshoot heb laten doen waren het budget (ik ben toch student, he :D ) en de stijl van de fotograaf/fotografe. Wat betreft stijl gaat het mij niet alleen om de foto's, maar ook nog eens om de houding van de fotograaf. Ik wilde het liefst iemand hebben met geduld en niet een strakke, gehaaste en gespannen manier van doen. Iemand met oog voor de 'spontane' momenten, dus de onderonsjes tussen mens en dier, foto's die echt een band weergeven en sfeer uitstralen. Daarbij wilde ik ook nog eens foto's van goede kwaliteit. Goed eisenpakket he :D Ik ben zelf uitgekomen bij Susan van SilentShiver, en bijkomend voordeel was ook dat zij in Wageningen woonde, dus reizen was allemaal geen probleem ;) (en de resultaten: +:)+ )

En dan nu wat betreft mijn reactie vanuit het oogpunt als fotografe (www.fotogenikki.nl :D ). De dingen die ik zelf noemde, zijn denk ik voor de meeste klanten erg belangrijk. Je budget bepalen is een goede eerste stap, een ruwe inschatting althans. Als je iets in de prijsklasse <25 euro zoekt, dan kan je al flink wat fotografen wegstrepen van je 'lijstje'. Heb je een budget van boven de 100 euro, dan heb je keuze in overvloed. Dan kom je bij het tweede puntje, kijken of iemands werkwijze, stijl en foto's je aanspreken. Op de websites van fotografen staat vaak wel iets genoemd over hun werkwijze, en in het portfolio krijg je vaak een goed beeld van de kwaliteit van het werk en de stijl van de fotograaf. Regio is, voor fotografen die reiskosten berekenen, een belangrijke derde. Als je iemand vanuit Zeeland naar Meppel moet laten komen en een treinkaartje moet vergoeden, ben je straks bijna net zoveel kwijt aan reiskosten als aan de shoot zelf.

Zelf reken ik doordeweeks geen reiskosten omdat ik een studenten-OV heb, en ik weet dat er meer fotografen zijn die dit ook zo doen en geen reiskosten rekenen op dagen dat hun OV geldig is :) Dat scheelt je vaak veel kosten! Wat betreft mijn werkwijze op een fotoshoot, tja, voor mij zijn vooral 'geduld' en 'ontspanning' de twee sleutelwoorden. Dieren zijn geen machines, en ieder mens heeft zijn eigen manier van daarmee omgaan- ik zelf vind het niet erg om wat langer te wachten op net dát ene moment, en ik zal een eigenaar niet vertellen dat en hoe hij zijn paard moet aanpakken. In een ontspannen sfeer komen zowel mens als dier toch veel beter tot zijn recht dan wanneer er op de klok geshoot wordt, dus maar beperkt de tijd is. Verder probeer ik meestal vooraf en tijdens de shoot te achterhalen welke foto's uit mijn portfolio de klant aanspraken, of ze een voorkeur hebben voor sfeervolle foto's van mens en paard, detailfoto's, zwart/wit of sepia, grappige foto's die 'typisch' hun paard weergeven, gave actiefoto's waarop ze hun paard bijna niet terug herkennen, etcetera... Op die manier weet je wat iemand van je verwacht en kan je als fotograaf weer je best doen om aan die verwachtingen te voldoen :D

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:53

Op bokt zijn veel fotografen die paarden fotograferen,
ook naast bokt zul je er een aantal vinden op google.

Belangrijk is dat ze je style hebben en je wensen kunnen na komen, kijk of ze eventueel een opleiding hebben gevolgt of volgen en of een cursus want hier op bokt vind je veel amateuren die niks van de belichting weten sommige hebben er zelfs geen kijk op dus kies niet voor de goedkoopste ga voor een professional dan vallen er al velen af en zoek uit eindelijk een die op een manier werkt dat het jou aanspreekt, en bovenal de foto's van zullen bevallen.

Succes :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:58

Uhm ik heb nooit een opleiding of cursus gevolgd, maakt mij dat dan per definitie minder dan iemand diee dat wel heeft gedaan? een cursus of diploma zegt in mijn ogen echt nietss :n

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:25

Ik zou ook kijken hoe je de foto's aangeleverd krijgt, de 1 heeft liever een afdruk en de ander misschien een digitaal bestand op groot formaat om zelf ergens te kunnen afdrukken.
En ik zou iemand willen hebben die alle tijd neemt om het paard goed op de foto te krijgen.

Ik heb zelf (nog) geen eigen paard, maar dit zijn dingen naast de al genoemde punten waar ik zelf op zou letten.
Succes met een keus maken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:12

lifaya schreef:
Uhm ik heb nooit een opleiding of cursus gevolgd, maakt mij dat dan per definitie minder dan iemand diee dat wel heeft gedaan? een cursus of diploma zegt in mijn ogen echt nietss :n

Helemaal eens. :j je kan nog zoveel cursussen volgen maar als je geen talent of gevoel voor fotografie hebt zal het je niks helpen.

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:25

LillLady schreef:
Op bokt zijn veel fotografen die paarden fotograferen,
ook naast bokt zul je er een aantal vinden op google.

Belangrijk is dat ze je style hebben en je wensen kunnen na komen, kijk of ze eventueel een opleiding hebben gevolgt of volgen en of een cursus want hier op bokt vind je veel amateuren die niks van de belichting weten sommige hebben er zelfs geen kijk op dus kies niet voor de goedkoopste ga voor een professional dan vallen er al velen af en zoek uit eindelijk een die op een manier werkt dat het jou aanspreekt, en bovenal de foto's van zullen bevallen.

Succes :)

Ik vind 'kijken of ze eventueel een opleiding hebben gevolgt' echt wel het laatste wat je moet doen eigenlijk, dat heeft echt 0,0 procent nut. Er zijn namelijk zat mensen die een fotografie opleiding gedaan hebben, maar in mijn ogen gewoon niet kunnen fotograferen. Ja, ze kunnen misschien technisch goede platen maken, maar ik vind niet dat dat een goede foto maakt.
Een vriendin van mij weet ook niets van camera instellingen, maar maakt wel gewoon ontzettend gave foto's (welliswaar geen paardenfotograaf, maar toch.)
Daarbij vind ik 'sommige hebben er zelfs geen kijk op' ook een beetje apart, want ook mensen die wel een opleiding hebben er gewoon geen kijk op, want om er kijk op te hebben moet je er wel gevoel voor hebben.

Waar ik zelf naar zou kijken:
Ik zou gewoon goed op bokt rond gaan zoeken, ook bijvoorbeeld in fotografentopics in de huiskamer kijken en kijken of je daar iemand vind die je bevalt, en bij ITP kun je natuurlijk ook goed zoeken (:

En inderdaad, kijk niet naar het tarief maar naar of de stijl van de fotograaf jou aanspreekt, als je meerdere fotografen hebt gevonden die jou aanspreekt kun je altijd nog de goedkoopste daarvan kiezen :D

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:57

Een fotograaf/grafe moet er inderdaad kijk op hebben en er creatief mee aan de slag kunnen zijn. Maar daarnaast vind ik het ook belangrijk dat je weet hoe de instellingen werken en dus meer over de camera weet dan alleen het knopje om een foto te schieten, en daar vind ik het hier op bokt wel veel aan ontbreken.

Wil natuurlijk niet zeggen iedereen want ook mensen die niet bereid zijn voor een opleiding of cursus doen veel via eigen studie maar dus helaas niet iedereen.

Josfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:27

De meeste adviezen zijn reeds gegeven. Wil nog benadrukken.
1- wat is je budget
2- zoek n fotograaf die in jouw budget past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:49

Heel erg kijken naar wat jóú aanspreekt!