[FOTO] Portretfotografie mannelijk model

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Tooeet

[FOTO] Portretfotografie mannelijk model

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 21:46

Beetje saaie titel :+

Maar goed.. Ik open dit topic, omdat ik hoop dat jullie me tips en verbeteringen willen geven. Natuurlijk mag er ook gezegd worden wat jullie wel goed vinden aan de foto's

Sinds kort volg ik de cursus basisfotografie en ik ben nu dus vollop bezig met oefenen. Ik fotografeer op de M stand.
Onderstaande foto's zijn allen gemaakt met een zo groot mogelijk diafragma.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Deze foto heb ik bewust een beetje overbelicht en het effect vind ik gaaf. Ik vind dat dit licht mijn model extra krachtig over laat komen. Mijn mede cursist vond dit juist helemaal niets, dus ik ben benieuwd naar jullie mening
Afbeelding

5. Deze foto vind ik zelf een beetje donker.
Afbeelding

Brand los!!

Owja, is het nodig om erbij te vermelden dat op deze foto's copyright berust?

LHS_80

Re: [FOTO] Portretfotografie mannelijk model

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:14

Over het algemeen: vind ik ze heel gaaf! Foto 2 vind ik dat de achtergrond nog wat te scherp is. Zou deze proberen nog wat onscherper te krijgen. Vind het wel jammer dat op foto 3 het oog niet scherp is. Vind dat dit wel zou moeten.. verder vind ik de 'overbelichte foto' juist daardoor ook wat hebben. De 'donkere' vind ik mooi zo.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 07:12

Ik sluit mij bij LHS_80 aan. Ik mis in de foto's soms wat scherpte. Foto 2 vind ik juist wel leuk. Je had in de andere foto's meer kunnen doen met de achtergrond. Ik vind het niet storend dat de achtergrond daar duidelijk in beeld is. Zo zie je dat de foto niet in de studio is genomen, maar op een bijzondere locatie. Misschien ook even opletten met het afkaderen/bijsnijden. Op een paar foto's is het een klein stukje van het kapsel eraf en zo lijkt het net of het onbewust is gedaan. In de 3e foto heb je heel bewust gekaderd/bijgesneden en dat is juist wel weer goed. Ik bedoel als je foto maakt van iemand met een halve voet er op. Snij de foto dan zo bij dat er echt heel duidelijk niets meer van de voeten is te zien. Zo laat je de kijker weten dat je dat bewust hebt gedaan en anders kan het soms afleiden.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 08:29

Super bedankt voor jullie commentaar. Ik ben flink aan het oefenen en hier kan ik tenminste wat mee. Zo leer je er toch weer anders naar kijken!

Thanks

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 11:33

Vinden jullie deze foto beter dan foto 3?
Afbeelding

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:05

Ja vind ik wel.. maar zelfs hier lijkt het haar scherper dan het oog. Misschien kun je het oog nog wat verscherpen? Is niet volledig onscherp hoor, maar zou de foto nog mooier maken denk ik. Leuk dat het roze van de huid rond het oog en in de wang terugkomt in de achtergrond. Je zit hier trouwens wel weer met dat stukje haar dat strak gecropped is, waar Bagheera het over heeft. Het stoort mij overigens niet echt heel erg, maar perfect is het daardoor niet.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 12:17

Ik heb inmiddels ontdekt hoe het komt! Ik fotografeer op de manuele stand, maar wel met autofocus. Ik had die scherpstelpuntjes niet helemaal juist staan en de witbalans ook niet. Ik moet voortaan scherpstellen op de ogen, daar ben ik bij deze foto's niet bewust mee bezig geweest. Die foto's van het halve gezicht zijn overigens niet gecropped, alleen een heel klein beetje gedraait en dan bijgewerkt. Voortaan moet ik gewoon beter opletten dat ik geen lichaamsdelen en haar laat verdwijnen! Haha

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:16

Ik mis in alle foto's scherpte, ook zou ik foto 1 wat meer contrast of zwarting geven de omzetting naar ZW vind ik niet zo mooi, de foto is nu erg grijs.
Verder wel een leuk idee zo!

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:37

alle eventuele kritiekpuntjes zijn al genoemd, vind je composities al erg goed :j
Ook dat je niet in een studio hebt gefotografeerd spreekt me wel aan, zo wat meer kleur in de achtergrond is helemaal niet erg!
Misschien met nabewerken wat meer contrast erin, voorname bij de eerste..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:48

ik vind foto 4 juist de enige foto die pakt. Door het licht (wat trouwens géén overbelichting is!) wordt hij spannender en de blok van het model is mooier dan op de andere foto's

verder mis ik overal ook scherpte en vind ik dat je vaak een waas over de foto's hebt. Vooral veel blijven oefenen en eventueel met refelctieschermen of een flitser gaan gebruiken zodat je meer helderheid krijgt

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 07:54

Super bedankt voor jullie tips. Ik blijf voorlopig nog even lekker verder oefenen!