Werken met oost indische inkt? (tips gevraagd)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Werken met oost indische inkt? (tips gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 11:44

Ik moet voor school een tekening met Oost indische inkt maken maar weet niet precies hoe je hier netjes mee werkt...
Zijn er bokkers die tips voor me hebben om hier netjes mee te werken?
Alvast bedankt! _/-\o_ *\o/*

AtelierB

Re: Werken met oost indische inkt? (tips gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:02

Er zijn een paar dingen die je moet weten voor je met OI gaat werken:
- je kunt fouten niet herstellen
- het is niet 100% watervast (dus mocht je er nog later iets met waterverf aan toe willen voegen, de inkt zal uitlopen).

Meest gebruikelijk is om te werken met een kroontjespen. Zorg dat deze schoon is en dat de punt ook echt een punt is (niet uit elkaar staande puntjes, dan krijg je geen dunne lijnen). Je kunt beter wat vaker de pen in de inkt dopen om lijnen te zetten dan de pen elke keer heel diep in de inkt te stoppen (waardoor je een soort 'reservoir' krijgt van inkt in je pen). De kans op vlekken is dan vele malen groter. Verder is het advies: neem de tijd -als je gaat haasten/jagen, is de kans op vlekken groter. Laat de inkt ook goed drogen voor je het opbergt en kijk uit als je met je handen er over heen gaat.

Succes!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 12:09

bedankt voor de tips!
Ik werk idd met een kroontjes pen.
Zelf zou ik denk ik niet voor OI kiezen... Ik zit al helemaal onder de inkt, en dan zul je net zien, valt de dop van mn inkt af, zitten er spetters op mn tekening, maar k moet zeggen, als je even bezig bent ziet het resultaat er toch wel leuk uit.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:38

Het is leuk spul om mee te werken. Wees inderdaad heel zennnn zoals AtelierB al zegt, niets zo irritant als vlekken omdat je te snel wilt gaan.

Leg een papiertje onder je hand als je toch over je tekening moet werken, anders zorgt het zweet/vet van je hand alsnog dat de in principe opgedroogde inkt gaat vlekken.

Een kroontjes pen is inderdaad fijn werken, maar wel tijdrovend (ik heb deze nooit afgemaakt - kon het niet meer opbrengen om de kleding te doen). Voor echt grotere oppervlaktes wil ik dan ook wel eens een penseeltje erbij pakken. Je kunt er leuk schaduwen en vormen mee maken door te arceren, en dan de streepjes dichter of verder van elkaar te zetten, of schuin over elkaar te zetten. Bedenk van te voren heel goed wat je wit wilt laten. Je kunt kleine foutjes nog wel met een witte gelpen wegwerken, maar je blijft het in principe zien. Kijk ook eens naar van die oude illustraties, daar kun je vaak veel ideeën uithalen!

Het is ook leuk om het te verdunnen met water. Hoe meer water, hoe lichter de tint. *voorbeeldje*

Succes, laat het resultaat ook nog even zien! :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 18-09-11 12:47, in het totaal 3 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 12:40

Ja zou ik doen!
Bedankt voor de tips!

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 14:42

met oostindische inkt is toch gewoon allemaal kleine streepjes zetten ipv wat je doet met bijv. grafiet potlood?