[FOTO] Eerste zwangerschapsfoto's... wat moeilijk!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Mabotje

[FOTO] Eerste zwangerschapsfoto's... wat moeilijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 22:30

Laat ik me er ook maar eens wagen iets te plaatsen, het is de 1e keer (en ik heb er ook lang over nagedacht :j ).
Fotografie is een grote hobby en ik heb inmiddels een aardige set bij elkaar gespaard, maar dat geeft geen garantie voor mooie foto's (ben ik al regelmatig achter gekomen). Verder heb ik de camera nog maar net, dus ken 'm nog niet echt. De foto's zijn gemaakt met een Nikon D700 en Nikon 70-200 2.8 objectief.

Een vriendin heeft me gevraagd zwangerschapsfoto's van haar te maken, dus daar ging ik met mijn hele hebben en houwen en een lijf vól zenuwen. Geen idee wat ik precies zou gaan doen en wat er mogelijk was. Het was de eerste keer dat ik dit deed, maar tegen een vriendin kun je zo moeilijk nee zeggen hè?
Het was een vreselijk donker huis, er was geen belichting beschikbaar (behalve mijn flits maar dat leek me niks), dus moest het doen met raamlicht en ook dat was nogal beperkt. Ik dacht dat een raam waar de zon door zou schijnen het mooiste zou zijn, maar dat was er maar één en dan ook nog boven, in een smal gangetje met een haakse hoek erin en dan ook nog een dakvenster :? . Als ze op het hoekje zou gaan staan zodat haar buik er nét achter vandaan zou komen, dan kon ik wat proberen. De eerste foto's waren écht helemaal niks, het licht was veel te hard en de zonnestralen bleekten een stuk van de buik uit. Toen kreeg ik al in de gaten dat wat ik zie, of wat de camera ziet, dat dat twee heel verschillende dingen zijn.
Ik had wel mijn 5in1 reflectiescherm bij (bedacht ik plotseling) en heb uiteindelijk het witte diffuserscherm in het raam gewurmd met een wit laken in het venster geklemd als achtergrond en ook een keer een zwarte fleece-doek. Camera op het statief geplaatst en wat foto's gemaakt. In een andere kamer was een brede vensterbank en ook daar heb ik foto's gemaakt, dat ging ook redelijk. Uiteindelijk gewoon buiten nog wat foto's gemaakt.
Qua bewerking heb ik sommige foto's omgezet naar zwart/wit, bij anderen de kleur naar beneden gedraaid, het laken 'gladgestreken'. Bij foto 2 zie je helaas nog een wat van het raamkozijn door het scherm heen. Verder wegwerken zou netter zijn, maar in bewerken ben ik ook niet echt thuis, kennis is behoorlijk beperkt, dus ik ben allang blij dat ik dit allemaal voor elkaar heb gekregen.
Het was een grote uitdaging en vriendin was tevreden, dus daar was ik blij om. Ik heb er in ieder geval veel van geleerd. Tips en adviezen zijn welkom, maar don't shoot me :)

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

pinkie87

Re: [FOTO] Eerste zwangerschapsfoto's... wat moeilijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:54

en toch zijn ze mooi gelukt!! haha :D
wees er trots op hoor!

foto 3 is echt super mooi gespeeld met kleuren en licht!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 14:50

Dank je voor de reactie. Ik denk, ik wordt afgeschoten :D maar het is errrug rustig... ;)

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:59

Ik vind ze goed gelukt! Foto 3 is erg leuk, met dat eendje en de kleuren!

xJitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:06

Wauw, die eerste vind ik echt heel mooi :) De rest trouwens ook!
Bij 3 inderdaad leuk met dat eendje, bleef die gewoon staan? B-)
5 vind ik er op de een of andere manier een beetje moeilijk uitzien,
misschien volgende keer dat je het gezicht er ook bij op zet, de vrouw een andere positie in laten nemen.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:10

ik vind ze erg mooi gelukt hoor! lees ook dat je behoorlijk creatief te werk bent gegaan en vind dat dit goed heeft uitgepakt.,foto 1 vind ik echt prachtig! ik denk dat ze er zeer blij mee zijn?

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 21:09

Haha... dat eendje, nee, dat bleef zo niet staan, maar dat had ik snel opgelost... wat speeksel eronder en hoppa... bleef zo goed zitten dat ze er mee rond kon lopen... :D
Bij foto 5 stond ze tegen een boom geleund, ze stond toch best makkelijk hoor, maar het was de 1e foto buiten en ze wist niet zo goed wat ze moest doen, dus heb haar naar haar buik laten kijken.
Dank jullie voor de complimenten. Heb me idd behoorlijk in bochten moeten wringen ivm bijna geen licht binnen. Heb een keer ingeflitst, maar dat was écht niet mooi (gebounced via de muur, maar was ook niks). Ik was zelf eerlijk gezegd hogelijk verbaasd dat er nog goede foto's uitkwamen en ja... ze was gelukkig erg blij met de foto's.
Ik heb er nog eentje met eendjes gemaakt (was geen speeksel voor nodig :) ), maar die vond ik zelf een beetje vlak qua belichting en ik vind de witte achtergrond wat te overheersend. Wat vinden jullie van deze foto?

Afbeelding

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 12:38

Ik vind foto 1, 2 en 4 van de OP het mooist. Die waar het gezicht opstaat lijkt het net alsof ze niet lekker staat en bij de foto met het badeendje vind ik het licht dat op haar buik valt niet mooi.
De foto die je net hebt geplaatst vind ik erg leuk, alleen jammer dat het blauwe eendje niet helemaal op de buik staat, waardoor je nu een stukje achtergrond ziet.

Maar voor een eerste keer: +:)+

xJitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:21

JA! De foto die je gister hebt geplaatst vind ik heel leuk :)

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:52

Mooie foto's hoor! Wil best model staan mocht je meer willen oefenen op zwangerschapsfoto's :P hoeveel weken was ze trouwens zwanger toen deze werden genomen?

Goed gedaan in ieder geval!

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:55

Die met die 3 eendjes is mooi!
De rest trouwens ook, je kan bij de moeder al echt de liefde voor het kind zien.

Musj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:26

Ik vind het hele mooie foto's geworden! Knap gedaan hoor, zeker voor een eerste keer!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 10:08

@Noor1986: Vanaf 7 maanden is het mooiste, dan wordt de buik mooi rond (heb ik ergens gelezen hè). Enne.... je weet me te vinden Noor... wil het nog wel een keer proberen hoor ;)
Iedereen: bedankt!

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:18

Heel gaaf hoor voor de eerste keer! Er zijn leuke foto's uitgekomen!

Mijn zus is zwanger van een tweeling en heeft me gevraagd ook zwangerschapsfoto's te maken. Ik vind het net zo spannend als jij!

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:46

Het zijn mooie foto's geworden, misschien had je nog wel iets meer accessoires kunnen gebruiken zoals beschuit muisjes, en van die doeken die je wel eens ziet leverd net wat meer diversiteit op :)
Verder heb je het netjes gedaan!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 17:34

@LillLady: Beschuit met muisjes... idd... dat moet ik zeker onthouden voor een volgende keer!
Dat met die doeken, dat hebben we geprobeerd maar er was gewoon geen ruimte om het te doen, of het was in een donkere kamer en daar kon ik dus niets mee want flitsen is niet mooi en er was verder geen licht/verlichting beschikbaar. Je moet dan ook een behoorlijk lap hebben om zo'n leuk effect te krijgen en die heb ik dus niet. Omdat het een probeersel was, had ik ook niet zo veel trek om zoiets aan te schaffen. Misschien eens kijken of ik iets op de markt kan vinden wat betaalbaar is? Bedankt voor de tip over de muisjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:28

Goed voor de eerste keer zeg!
Bij foto 3 heb je heel leuk met het licht gespeeld!

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:53

Ik vind dit prachtige foto 's voor een eerste keer
Ben helemaal weg van de eerste foto , wat een prachtig licht
Hier met je echt mee verder gaan !!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 21:00

Bedankt allemaal.
Foto 1 vindt ook ook wel goed gelukt achteraf, en dat in een donkere gang met enkel een dakvenster en daar het filterscherm in. Puur een mazzeltje hoor, dat ie zo gelukt is.
Ik hoop dat ik het over een paar weken nog eens mag proberen... toch? Noor1986????