).Fotografie is een grote hobby en ik heb inmiddels een aardige set bij elkaar gespaard, maar dat geeft geen garantie voor mooie foto's (ben ik al regelmatig achter gekomen). Verder heb ik de camera nog maar net, dus ken 'm nog niet echt. De foto's zijn gemaakt met een Nikon D700 en Nikon 70-200 2.8 objectief.
Een vriendin heeft me gevraagd zwangerschapsfoto's van haar te maken, dus daar ging ik met mijn hele hebben en houwen en een lijf vól zenuwen. Geen idee wat ik precies zou gaan doen en wat er mogelijk was. Het was de eerste keer dat ik dit deed, maar tegen een vriendin kun je zo moeilijk nee zeggen hè?
Het was een vreselijk donker huis, er was geen belichting beschikbaar (behalve mijn flits maar dat leek me niks), dus moest het doen met raamlicht en ook dat was nogal beperkt. Ik dacht dat een raam waar de zon door zou schijnen het mooiste zou zijn, maar dat was er maar één en dan ook nog boven, in een smal gangetje met een haakse hoek erin en dan ook nog een dakvenster
. Als ze op het hoekje zou gaan staan zodat haar buik er nét achter vandaan zou komen, dan kon ik wat proberen. De eerste foto's waren écht helemaal niks, het licht was veel te hard en de zonnestralen bleekten een stuk van de buik uit. Toen kreeg ik al in de gaten dat wat ik zie, of wat de camera ziet, dat dat twee heel verschillende dingen zijn.Ik had wel mijn 5in1 reflectiescherm bij (bedacht ik plotseling) en heb uiteindelijk het witte diffuserscherm in het raam gewurmd met een wit laken in het venster geklemd als achtergrond en ook een keer een zwarte fleece-doek. Camera op het statief geplaatst en wat foto's gemaakt. In een andere kamer was een brede vensterbank en ook daar heb ik foto's gemaakt, dat ging ook redelijk. Uiteindelijk gewoon buiten nog wat foto's gemaakt.
Qua bewerking heb ik sommige foto's omgezet naar zwart/wit, bij anderen de kleur naar beneden gedraaid, het laken 'gladgestreken'. Bij foto 2 zie je helaas nog een wat van het raamkozijn door het scherm heen. Verder wegwerken zou netter zijn, maar in bewerken ben ik ook niet echt thuis, kennis is behoorlijk beperkt, dus ik ben allang blij dat ik dit allemaal voor elkaar heb gekregen.
Het was een grote uitdaging en vriendin was tevreden, dus daar was ik blij om. Ik heb er in ieder geval veel van geleerd. Tips en adviezen zijn welkom, maar don't shoot me
1.

2.

3.

4.

5.

hoeveel weken was ze trouwens zwanger toen deze werden genomen?