(na)bewerken van foto's, hoe, wat, waarom en waarmee

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

DesireeK

(na)bewerken van foto's, hoe, wat, waarom en waarmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 16:53

sorry als het niet goed staat, dan graag verplaatsen

Ik wil graag een topic open voor het (na)bewerken van foto's.. Nu heb ik rond gezocht maar niet gevonden wat ik zocht.

Het gaat hierom:

Er zijn verschillende programma's om foto's (na) te bewerken.
Nu ben ik heel erg benieuwd hoe mensen bepaalde foto's (na)bewerken en waarom.
En natuurlijk met wel programma...

Bijvoorbeeld deze foto:
Afbeelding

Als je dus deze foto (na)bewerkt schrijf er dan even bij hoe, wat, waarom en met welk programma..

Ook is het de bedoeling dat andere mensen ook een foto op geven waarvan ze dit allemaal willen weten..

Ik heb zelf de programma's:

Paint shop pro
Lightroom
Photoshop
tot mijn beschikking..

Cchanny

Re: (na)bewerken van foto's, hoe, wat, waarom en waarmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:58

Ik zou hem zelf met lightroom bewerken.
De helderheid iets lager zetten.
En invullicht verhogen.

Dan de horizon iets bijtrekken.
Misschien ook nog rechts een reepje er bij doen. zodat ie niet zo krap gekaderd is.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:03

Ik lees mee! Ook hoe je die hengstenketting weg kan werken?

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:16

O,
Dat zou ik in Photoshop doen sorry :P Daar over heen gekeken.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 20:31

Wil je dat dan ook laten zien Chantal??? met beschrijving?
Ik vind het heel interessant om het te leren en ik denk dat andere er ook wat aan hebben..

Vind je het geen goed idee mag je het ook zeggen hoor ;)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:32

Hoe bedoel je voor beschrijving ? :)

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:47

Ik werk met Photoshop Elements 6.0

Waarom bewerk ik na?
Voor de belichting, horizon rechtzetten, foto's uitsnijden, halstertouwen/kettingen wegwerken, onrust in de achtergrond weghalen en eventueel verscherpen.

En soms nog wat kleine dingen zoals wondjes/korstjes op de huid weghalen of de regen etc.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 20:51

Cchanny schreef:
Hoe bedoel je voor beschrijving ? :)

Hoe je het doet en welke gereedschappen je ervoor gebruikt..

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:52

Dat doe ik morgen dan oke ? :)

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 21:39

Tnx Movement. zou jij ook meer uitleg erover willen geven hoe je dat dan doet???

Is Goed Chantal :)

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:43

Even zoeken op google levert al heel wat resultaten op wat betreft het wegwerken van objecten.. :)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:48

Ik zou deze foto uberhaupt niet nabwerken, omdat hij niet fijn gekadreerd is: dat is nu net een van de weinige dingen die absoluut niet op te lossen is met nabewerking :D Daarnaast is de lucht te licht om er nog informatie uit te halen waardoor ook daar niet zo'n mooie achtergrond van te maken is. Maar om het verder algemeen te houden: ik bewerk altijd in photoshop, hoewel lightroom ook erg fijn is. Dat heb ik alleen helaas niet op de grote mac :) Op deze foto zou ik wat verscherpen, met shadows/highlights schuiven zodat de achtergrond niet zo fel eruitspringt en het paard wat oplichten met curves. Ik zou de ketting weghalen met het kloon-frutseltje, net als het hele kleine stukje neus. Zoiets als dit:

Afbeelding

Alleen dan wat secuurder en ik zou een groter bestand gebruiken, zodat de kwaliteit beter blijft bij het verscherpen :)

Edit: even wat donkerder gemaakt, photobucket maakt alles altijd zo veel lichter :x

Edit: ugh nevermind, hij blijft flets :\
Laatst bijgewerkt door Killyenn op 02-09-11 22:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:52

Ik ga mee met Killyenn, zulke foto's gaan bij mij trouwens regelrecht de prullenbak in.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 22:57

Tnx allebei voor jullie reactie..

Killyenn: ziet er goed uit...

Het was ook maar een voorbeeld foto.. om te zien wat iemand er van kan maken.. is je wel goed gelukt..

Even nog in het algemeen.. er mogen ook eigen foto's als voorbeelden gebruikt worden.. dan een voor en een na foto en wat je er dan mee hebt gedaan, en ook niet onbelangrijk.. met welk programma..

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 22:59

Mossel schreef:
Ik ga mee met Killyenn, zulke foto's gaan bij mij trouwens regelrecht de prullenbak in.

Was een oude foto van mij.. vond em wel leuk als voorbeeld om te zien wat er nog mee gedaan kan worden ;)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:03

DesireeK schreef:
Mossel schreef:

Was een oude foto van mij.. vond em wel leuk als voorbeeld om te zien wat er nog mee gedaan kan worden ;)

Ik heb zelf een bloedhekel aan foto's met zulke lichte 'luchten', omdat daar veel minder mee valt te doen. Ik vermijd dat dan ook zo veel mogelijk, als ik weet dat ik de foto's ga nabewerken (commerciele shoots). Ik bewerk echter zelf nooit zo veel na, hou meer van 'puur' :D Maar bewerken an sich is wel een leuk vak, je kan er zo veel mee, als je er echt veel tijd in stopt is vrij letterlijk bijna alles mogelijk... Precies daarom bewerk ik ook weinig na, vindt dat het niet zo heel veel met fotografie te maken heeft :)

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:07

zwanger + maagzuur = ni kunnen slapen & dus niks te doen, dus... heb ook ff (5min) zitten freubelen met Photoshop CS1

ps heb zijn luie oog wat wakkerder gemaakt :D

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding <--- oogfoto
Laatst bijgewerkt door vinos op 02-09-11 23:27, in het totaal 2 keer bewerkt

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 23:11

Ook helemaal mijn idee.. maar soms kan je gewoon niet anders. en moet je toch even dingen aanpassen.
En wat mij dus heel erg interesseert is wat mensen aanpassen aan bepaalde foto's en ook waarom en hoe ze het dan doen...

De perfecte foto maken is natuurlijk gewoon het leukst...

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 23:12

@Vinos: ik ben niet blij met je maagzuur maar wel met je resultaat... vind het goed gelukt :)
Kan je ook uitleggen hoe je het gedaan hebt???

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:16

Oog heb ik gejat (geknipt) van een ander paard, knipsel heb ik even moeten spiegelen (button: bewerken/transformatie/horizontaal omdraaien) toen kopieren/plakken op die foto van jou en op de juiste maat geschaald (button: bewerken/transformatie/schalen) en her en der wat gegumd met de gum, alles rondom wit gemaakt ff vlug (niet secuur / kan mooier) met de kloonstempel :-) rechts wat meer ruimte gemaakt met: button: afbeelding-> canvasgroote

totaal werk 5 min :P
Laatst bijgewerkt door vinos op 02-09-11 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 23:20

ahhh dus paardje heeft zijn eigen oog niet eens ;)
Wel mooi gedaan hoor.. en dat in 5 min... :)
Tnx voor je uitleg.. als je je nog verveeld mag je van je zelf ook een foto plaatsen met een voor en na ;)

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:28

done! :9

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 07:23

weet je wat leuk is je moet eens naar youtube gaan daar tutorial in type en het programma dat je wilt gebruiken. dat is echt super makkelijk!! en je vind zo veel leuke dingen

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 07:27

even een stipje! erg intressant onderwerp.

ik zou graag nog een foto hebben dat ik op Uk rij!! maar die moet dus idd bewerkt worden van waar ik op een normaal paard rij. want ik ga er echt niet op zitten!!

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 09:16

leuk initiatief!! :) Ik bewerk met Photoshop CS5.

• Als eerst zou ik de schaduwen op het paard lichter maken (met photoshop ctrl + m oftewel curves)
• Dan zou ik de hengsten ketting wegwerken, dat doe je met CS5 heel gemakkelijk door de ketting te selecteren en dan content aware > fill (en weg is de ketting!)
dan moet je vaak nog wel beter afwerken wat photoshop voor je heeft weggehaald, je ziet vaak nog randen etc. dit doe ik met de Patch tool.
• Ook zou ik de huizen op de achtergrond wegwerken door met de Clone Tool de bomen te kopiëren en op de huizen te "plakken" en daarmee ook misschien de koe weg te werken en een stukje neus van een ander paard?
• Dan valt me op dat het oog van het paard niet helemaal open is, mocht ik dan een foto hebben waar het oog er wel goed op staat uit dezelfde serie zou ik misschien overwegen om die te blenden met deze foto.
• als laatst zou ik de foto nog croppen en dan schuin naar rechts aangezien het paard nu iets naar "voren" valt (scheve horizon) en er weinig ruimte aan de linker kant van de neus zit. nu heb je niet genoeg ruimte om te croppen dus crop ik groter dan de foto is en zorg ik dat de loze ruimte dan weer gevuld wordt met de achtergrond van de foto door middel van de Clone tool
• Het halster vind ik bij deze foto ook wat rommelig zitten (bij de kaak) nu is daar niet echt makkelijk wat aan te doen op deze foto.
• Als laatst zou ik de kleuren aanpassen, meer contrast (niet teveel) etc.

Ik zou overigens een houding als dit horizontaal hebben genomen en niet verticaal, aangezien er nu veel ruimte boven en onder het paard te zien is en het aan de zijkanten dan snel krap oogt.

dus eigenlijk wat vinos @ bokt heeft gedaan en wat minder ruimte bij de neus en minder verscherpt en ik zou de achtergrond niet helemaal weggehaald hebben (dit zie je nu bij de neus, die is een beetje wazig en je ziet nog kleine vlekjes)