in mijn vorige had ik niet genoeg woorden

dus heb ik dat even bijgesteld

ik weet dat er nog geheid wat foutjes in zetten,
en tips zijn dan ook welkom

Citaat:Deel 1:
‘Mam nee!’ met een afgrijselijke gil werd Amy wakker. ‘Amy gaat het wel? Wat is er aan de hand?,’ vraagt Tori bezorgd.
‘Het gaat wel, sorry dat ik je heb wakker gemaakt. Het was gewoon een nachtmerrie, ga maar weer slapen,’ zegt Amy nat van het zweet.
Tori doet het licht weer uit, wetend dat ze Amy maar beter even kan laten gaan. Amy en Tori zijn beste vriendinnen en wonen in een weeshuis.
Ze zijn precies tegelijk aangekomen in het huis samen met Liz, Damion en Logan. Ze zijn de oudste van de kinderen in het weeshuis en zijn er ook al het langst. Samen zijn ze onafscheidelijk. Amy sluit haar ogen weer en ziet het allemaal weer voor haar, het ongeluk van 7 jaar geleden. Toen haar moeder nog leefde. Het lijkt wel of ze het muffige zand van de bak weer ruikt en ze ziet haar moeder weer voor haar. Met moeite komt Amy weer in slaap. Amy, Tori, Liz, Damion en Logan wonen in een bijzonder weeshuis, ze hebben allemaal nog wel 1 of 2 ouders maar die hebben zeer weinig tijd voor ze,
vandaar dat ze in een weeshuis wonen. Amy word wakker van het felle zonlicht in haar ogen,‘opstaan kinderen,’ schreeuwt Francine, de directrice van het weeshuis die net de gordijnen ruw had opengetrokken, ‘aankleden en ontbijten daarna corvee en naar school.’ Ze loopt met hard gestamp weer weg. ‘waar hebben wij zo’n vrouw aan te danken?’ kreunt Amy. ‘Francine is niet de aardigste persoon op aarde, maar ze onderhoudt ons wel!’ zegt Tori met haar altijd wijze woorden. Amy wil er nog verder op ingaan maar weet dat het toch geen nut heeft. De meiden stappen uit bed en kleden zich om. Als ze de eetzaal binnen komen zit Damion al te eten. ‘hee meiden lekker geslapen?’ vraagt hij. Amy denkt in een keer weer aan haar nachtmerrie en schrikt. ‘Gaat het wel Amy?’ vraagt Damion? ‘ja ja niks aan de hand gewoon een beetje moe.’ Antwoord Amy terug. Ondertussen komen Logan en Liz er ook bij zitten. Toen Amy het eten ophad liep ze richting de deur om Luna te gaan voeren. Luna was het paard van haar moeder die zij heeft gekregen en haar vader betaalt het onderhoud van Luna. Amy wil net de deur openduwen toen aan de andere kant de deur al wordt opengetrokken. ‘hoow sorry,’ hoort ze een diepe jongens stem klinken, ‘alles oke?’ Amy ruikt een heerlijke geur van de buitenlucht die om de jongen heen hangt, ze kijkt omhoog recht in 2 fel blauwe ogen. ‘ja het gaat wel, d-dankje dat je me opving.’ Stamelt Amy. ‘Geen dank, het was mijn schuld.’ Zegt hij op een kalme maar lieve toon. 'eehh ik moet mijn paard gaan voeren.’ zei Amy. ‘en ik moet maar eens gaan eten,’ zegt de jongen, de woorden klinken sarcastisch maar op een of andere manier klinkt het ook zo rustig, kalm en lief. Amy kijkt de jongen nog even na en ziet dan vanuit haar ooghoeken dat Tori en de rest haar allemaal grijnzend aankijken en loopt dan gauw naar de buitendeur toe. Voordat Amy de deur kan opentrekken wordt ze tegengehouden door Francine, ‘En waar gaan wij naartoe?’ klinkt de koude kille stem van Francine. ‘ik moet Luna gaan voeren!’ zegt Amy.
‘Jij ook altijd met die paarden fratsen van je, je gaat maar eerst je corvee doen anders mag je vanmiddag in “het hok” huiswerk maken!’ zei Francine en ze loopt meteen weer weg. ‘Het hok? Waarom moet ze altijd dreigen met “het hok”?’ denkt Amy bang. Het hok is de kelder waar geen licht is, enkel een raampje zonder glas met tralies ervoor. Het is er altijd koud en nat en het is de manier van straf geven van Francine om jouw in dat hok te stoppen, en daar moet je dan minstens 2 uur zitten. Met een rilling van angst loopt ze gauw naar de corvee lijst en ziet dat ze moet afruimen samen met Jake. ‘Jake?,’ denkt Amy, ‘wie is Jake?’ ze kijkt op de klok en ziet dat het half 8 is, tijd om af te ruimen dus. Ze loopt op haar gemakje naar de eetzaal en ziet dat iedereen al weg is. ‘mooi dan hoef ik niet te wachten om af te ruimen.’ Denkt Amy hardop. ‘Zal ik je maar helpen?’ klinkt een bekende kalme stem. Amy draait zich om en kijkt weer recht in 2 fel blauwe ogen, en weet eigenlijk niet wat ze moet zeggen. ‘Ik ben Jake,’ zegt de jongen, ‘dus jij bent Amy?’ ‘hoe weet hij dat?’ denkt Amy. En alsof Jake haar gedachten kon lezen…
‘Dat stond op de lijst, dat ik met jouw moest afruimen.’ Zegt hij. ‘owh natuurlijk.’ denkt Amy weer hardop. Terwijl ze afruimen hebben ze een heel fijn gesprek. Als alles is afgeruimd praten ze nog even verder. ‘Owh oliebol,’ zegt Amy in een keer, ‘ik moet Luna nog voeren!’ ‘Wie is Luna?’ vraagt Jake.
‘Luna is mijn paard, ik moet gauw gaan ik zie je later wel.’ en Amy rent weg.
Terwijl Amy naar buiten loopt is ze helemaal in gedachten verzonken.
‘woow die ogen, ik heb nog nooit zulke fel blauwe ogen gezien.’
In een keer bedenkt ze zich iets. ‘oliebol wat stom dat ik niet heb gevraagd op welke school hij zit.’ En ze zag alweer een kans voorbij gaan.
Amy komt bij de stal aan, ze roept Luna al maar krijgt geen reactie terug. ‘Luna?’ roept ze nog een keer wanhopig…
Amy rent naar de stal en ziet al gelijk dat de hendel van de deur niet dicht zit, ‘ik weet toch zeker dat ik hem dicht heb gedaan, ik heb zelfs nog extra gekeken gisteren avond!’ dacht Amy. Ze keek in de box, ‘Luna!’ gilt Amy verschrikt. Het arme beestje staat achter in z’n stal, met grote witte ogen en helemaal onder het zweet. ‘Rustig maar meisje, ik ben er het is oke.’ zegt Amy met een lage rustige stem. Amy bekijkt Luna nog eens goed en ziet dat ze helemaal staat te hijgen. ‘Wat is er gebeurt meisje? Rustig maar ik ben er.’ Terwijl Amy dichterbij loopt ziet ze iets om de hals van Luna zitten. ‘Rustig Luna laat me daar eens naar kijken.’ Amy reikt haar hand uit naar de hals van Luna, in een keer springt Luna omhoog en Amy ziet alles in een flits gebeuren, ze knijpt haar ogen dicht en wacht op de pijn die ze zal krijgen van de trap, maar opeens voelt ze iets anders, ze voelt 2 handen om haar middel heen die haar wegtrekken. ‘Dat scheelde niks Amy.’ Hoort ze die rustige kalme stem zeggen. ‘Jake?,’ vraagt Amy terwijl ze weet dat hij het is, ‘Jake ik moet dat touw van haar hals af zien te krijgen!’ Amy loopt weer de box in, heel rustig met haar schouders van Luna afgedraaid en haar ogen op de grond gericht, vanuit haar ooghoeken ziet ze hoe Luna haar aankijkt. Ineens herinnert Amy het liedje dat haar moeder altijd voor haar en voor Luna als veulen zong en Amy begint het te zingen. ‘come stop your crying it wil be allright, just take my hand hold it tight. I will protect you from all around you, I will be here don’t you cry.’ Je hoort Luna al langzamer ademen. ‘ik ben het Luna dat weet je toch? Ik wil je van je pijn verlossen, ik wil je helpen.’ Zei Amy rustig, en ze loopt naar de hals van Luna toe. Dit keer staat Luna het wel toe en Amy knoopt rustig het touw van haar hals. ‘woow Amy ik heb nog nooit zoiets gezien!’ zegt Jake. ‘het is nu weer goed hè meis?’ fluisterd Amy zacht. En Luna begint te briesen. Amy voert haar nog even en dan lopen Jake en Amy samen terug. ‘waarom ben je eigenlijk hier gekomen?’ vraagt Amy. In een keer verstijfd Jake even en krijgt grote boze ogen, ‘Jake?’ vraagt Amy. Jake zucht een keer diep en zegt dan: ‘zit jij ook op het Markarus college?’ ‘ja, en we moeten dan opschieten,’ zegt Amy, ‘ik moet nog even mijn tas pakken ik kom er zo aan.’ Terwijl ze naar binnen loopt denkt Amy aan Jake die plots heel raar deed, ‘misschien is hij er nog gevoelig over, ik wil er immers zelf ook niet graag over praten.’ Met die gedachte loopt ze naar Francine toe. ‘Francine, iemand heeft een stro touwtje heel strak om de hals van Luna gebonden en de box niet goed afgesloten zou…’ voordat Amy verder kan praten onderbreekt Francine haar al: ‘dus je wou beweren dat ik dat heb gedaan?,’ sist Francine, ‘het zou dat beest wel eens goed doen, hard worden aangepakt.’ ‘nee nee ik wou alleen maar…’ Amy kan weer niet verder praten. ‘Ja jongedame ik hoor het alweer jij mag vanmiddag in het hok je huiswerk maken veel plezier nog verder en ik hou dat beest van je wel in de gaten als je dat zelf toch niet kan!’ met die woorden liep Francine weer weg. Amy kijkt Francine na en kan haarzelf even niet meer bewegen. Dan komt Jake aangelopen, ‘Amy waarom duurt het zo lang?’ vraagt hij. ‘h-het hok!’ stamelt Amy.