Grote inbreuk op auteursrechten...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Grote inbreuk op auteursrechten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 13:14

Ik kwam op http://blog.deirdrereynolds.com/2011/08/art-theft-scam-list.html een berichtje tegen over een grote website die zonder toestemming van kunstenaars voor flink wat geld kopieën van kunstwerken heeft verkocht. Helaas toch een reden om niet zomaar je werk in hoge resolutie en/of zonder copyright te uploaden...

Ik was de lijst met werken waar het om gaat een stukje aan het doorscrollen en kwam bijvoorbeeld onderstaand werk tegen waarvan ik zéker weet dat ik dit werk wel eens op UK heb zien staan....

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Elanor op 22-08-11 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

AdnerB

Re: Grote inbreuk op auteursrechten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:19

wat is je punt met dit topic als ik vragen mag?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:21

En dat is weer een kip-ei verhaal. Wie zegt dat het origineel van de bokker is? Zou het niet kunnen dat de bokker een bestaand schilderij heeft nageschilderd? Gebeurt vaak genoeg hoor...

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:21

lijkt mij een hele goede waarschuwing, AdnerB, om niet zomaar alles high res op het net te pleuren :)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:22

belachelijk!
Ik heb het werk nog nooit gezien, dus daar kan ik niet mee helpen. De handtekening is er zeker af gehaald?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 13:26

Uiteraard een waarschuwing AdnerB. :) Het zette mij in elk geval toch even aan het denken. Moet ik nu toch maar in beperkte resolutie gaan uploaden of bij grotere resolutie dan toch maar met een logo/copyright vermelding erop zetten?

Cassidy, ik heb dit werk eruit gepikt omdat ik me het betreffende topic herinner én omdat dat topic indruk op me maakte - omdat het om een erg knap gemaakt 'origineel' werk ging.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:29

Cassidy schreef:
En dat is weer een kip-ei verhaal. Wie zegt dat het origineel van de bokker is? Zou het niet kunnen dat de bokker een bestaand schilderij heeft nageschilderd? Gebeurt vaak genoeg hoor...

Als je de link leest zie je dat dit niet op gaat, gezien bekend is dat het werk van meerdere mensen is gestolen.

Wat een vies handeltje, en ook zo enorm veel mensen die bestolen zijn :n

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:31

Los van de discussie, ik denk dat dit een werk van mylittlejoy is?

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:36

Ik kan mij dat werk ook herinneren idd.
Maar het is toch van de zotte dat je niet eens je tekening kunt uploaden zonder er met koeienletters je naam doorheen te hoeven zetten :\

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:42

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:49

Hmm, ik denk dat het niet te voorkomen is dat werken gekopieerd worden, in welke resolutie je ook zet, en of dat nu met of zonder logo is. De afweging is of je je laat weerhouden van het delen van je werk door dergelijke fanatiekelingen. Het krampachtig beschermen van je beeldmateriaal zou natuurlijk niet ten kosten moeten gaan van het plezier dat je hebt door het delen van je foto's, dat zou zonde zijn.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 14:51

Jij hebt wel een héél goed geheugen Eline! B-)

Ielsjj_, de WIP's staan een paar posts lager. Maar dat is verder helemaal niet relevant, dit topic is niet bedoeld als discussietopic over haar werk, ik heb het aangehaald als voorbeeld.

Heb je gelijk in SanderD. :j

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:00

Ze is via haar website al getipt incl. naam van de dief ;( en een link naar de website!!

Zonde dat dit soort dingen toch gebeuren!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:02

Deze man is zelfs vrij bekend als kunstenaar in bepaalde kringen terwijl nu dus blijkt dat al 'zijn werk' helemaal niet van hem is.
Dit is pas afgelopen week aan het licht gekomen dankzij de nieuwe functie van google waarbij je dmv van een afbeelding kunt zoeken waar deze nog meer te vinden zijn. Iemand vond op deze manier haar werk op zijn website te koop voor 1000 dollar :oo , en daarnaast herkende ze nog meer werk van anderen. Bijna alles heeft hij van deviantart geript. Het gaat om ruim 2000 kunstwerken welke hij voor 200 tot duizenden euro's verkoopt als olieverf schilderijen die hij zelf heeft gemaakt. Rede waarom het neit eerder is gevonden is omdat niet iedereen constand overal kijkt of hun werk niet gejat is, dat zou je ook niet hoeven doen, men moet er gewoon vanaf blijven, of het er nu groot op staat of niet :n . Ook veranderde hij regelmatig de naam van de website waar hij de schilderijen op verkocht en heeft de naam van alle kunstwerken veranderd wat het moeilijker maakt om te zoeken. Dit is nu vooral toeval geweest.

Inmiddels lijkt hij zelf van de aardboden verdwenen, websites zijn uit de lucht gehaald en een aantal kunstenaars die er de mogelijkheden voor hebben zijn bezig om een rechtzaak tegen deze man aan te spannen.
Zeker omdat het gaat om zulke grote bedragen die hij er voor vraagt en ook mee heeft verdiend is dit toch zeker wel een serieuze en grote zaak en vooral ook omdat hij bij bekende mensen naam heeft gemaakt als kunstenaar.

ik weet alleen nog steeds niet of ik er blij mee moet zijn dat er niets van mij bij zat of beledigd dat hij het niet leuk genoeg vond om te jatten :') .

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:46

Ik kreeg net de PB over dit topic, en ben erg geschrokken. Ik weet dat dit vaak genoeg gebeurt, maar het was mij nog niet overkomen. Ergens vind ik het juist erg dat dit werk van mij erop staat, aangezien ik dit specifieke werk voor mijn moeder gemaakt heb. Het is dan ook een schilderij van haar paard.

Om meteen ook even alle twijfel weg te nemen. Dit is 100% mijn eigen werk. Niet nageschilderd van een ander schilderij of iets dergelijks. Als mensen bewijs hiervoor willen zien, lever ik het graag aan. Geef maar aan wat je wilt zien.

Ik ga hier via de link in de openingspost even snel achteraan en houd jullie op de hoogte.

Tegelijkertijd ben ik trouwens ook erg blij dat iemand heeft herkend dat het mijn werk is. Dat is dan weer de positieve noot aan het verhaal.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:03

En positief dat jouw werk zo mooi
is dat iemand het wil verkopen voor (veel) geld ;)
Wel flink balen voor je zeg!
Pracht schilderij!

had je er zelf een logo oid opgezet en hoe groot was dat dan?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:11

Dank je! Ach ja, zo probeer ik het ook maar te zien, aangezien je er feitelijk vrij weinig tegen kan doen behalve wat er nu al gedaan is door anderen: de website platleggen.

Ben ik eindelijk goed genoeg om van te jatten....:+

Ik had er wel mijn initialen op staan in de rechteronderhoek, maar -duidelijk - niet groot genoeg. Bij mijn latere werken heb ik wel al mijn initialen er zodanig groot op staan, dat ze er niet afgeknipt kunnen worden zonder een stuk van het paard mee te nemen, maar aangezien dit al best een oudje is, staat er nog maar een naïef klein teken op.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:45

Wat een werken heeft hij 'gejat' :oo. Wat bezielt zo'n man -O-.

lovehorses7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:10

Jeetje dat jat je toch niet... Niet best!

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:43

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:05

tsja.. je moet gewoon niet je werk zonder copyright op het internet zetten,, dat is gewoon hardstikke dom. Klinkt hard maar het is zo. Ik ken iemand die illustraties van een kennis van mij heeft gejat voor op zijn website.. en hij is destijds zelfs aangenomen op de kunstacademie.. het gebeurd helaas overal.. maar om jezelf te beschermen.. zet nooit werk op het internet zonder dikke vette copyright of lage resolutie

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:18

Ook zonder dat je copyright er groot opzet zit er wel gewoon copyright op Pinuts.

Ben heel erg tegen werk jatten, maar ben ook tegen erg groot copyright overal dwars doorheen..dat kijkt voor geen meter.

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:38

Hebah, ik heb wel eens zoiets meegemaakt dat mensen op dA m'n ideeën stalen, van dat kleine copycat gedoe... maar nog nooit zo iets groots, met geld e.d. =O

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:08

highwaykind.. ja dat zal wel.. maar daarmee voorkom je dit dus niet. Bijv. als ik voor een opdrachtgever werk, zet ik er een dik transparant copyright op. Daarmee voorkom ik gewoon dat het werk al word gebruikt voordat ik het verkoop. Natuurlijk is je werk je eigen werk, en kun je het gewoon op internet zetten, maar dan kun je dit gewoon verwachtten.. hoe poedersuiker het ook is