[FOTO] Urbex @ Crypte L

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

[FOTO] Urbex @ Crypte L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 21:30

Hoi allemaal!!

Vandaag heb ik ondergrondse grafgallerijen bezocht, welke al jaren niet meer voor publiek toegankelijk zijn.
Helaas werd onze pret na 20 minuten verstoord, want de beheerder was op de hoogte gebracht dat er "indringers" waren. Gelukkig had hij ons niet gevonden.
De foto's zijn gemaakt met de D300 en zijn HDR bewerkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enjoy!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:12

Blijkbaar had je flink de bibbers want de foto's zijn verre van scherp :=

Sorry maar dit soort foto's is alleen geslaagd als ze ook retescherp zijn...

Rennie89

Re: [FOTO] Urbex @ Crypte L

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:26

Eens met Fabienne, ik vind het onwijs jammer dat ze niet scherp zijn, had je geen statief?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 22:29

Jawel, had gewoon statief gebruikt en bij mij zijn ze gewoon scherp? Zie zelfs de kleine lettertjes in de verte...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:31

moet wel eff zeggen dat ik nu op een laptop zit die niet van mij is dus geen idee heb of die het goed weergeeft :)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 22:39

Misschien lijkt het door de bewerking zo. Heb de clarity aardig omhoog gegooit en mijn ervaring is dat ze dan wel eens onscherp lijken.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:48

de 3e is alleen scherp bij mij.. :) die vind ik dan ook automatisch het mooist.. :j
jammer dat 1 en 4 niet scherp zijn anders waren dat pracht platen :j bij 4 vind ik het trouwens ook jammer dat het onderwerp niet precies in het midden zit van de foto.. je stond er scheef voor.. :)

voor de rest wel gaaf dat je iets hebt gezien waar niet veel mensen komen! :D was vast een hele ervaring :j

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:29

Bij mij ook niet scherp. Echter wel ontzettend gave foto's! 1 t/m 3 spreken mij het meest aan. De laatste 2 vind ik minder interessant. Vooral de laatste foto is op mijn scherm heel erg onscherp.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:31

uploaden doet de kwaliteit ook drastisch dalen hoor. leuke foto's, heeft iets mysterieus

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 17:48

Bij mij op de laptop zijn de foto's helemaal goed. Als ik de geuploade zie dan zijn ze inderdaad minder scherp. Bedankt voor de reacties!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:04

Ik zou weleens willen weten hoe dat nou eigenlijk werkt met HDR. Heb e.e.a. op google opgezocht en zelf ook eens wat geprobeerd, maar ik krijg echt niet het effect wat jij hebt. Kan iemand me eens uitleggen hoe je dat nu eigenlijk doet en met welk programma? Gewoon met Photoshop? En maak je dan meerdere foto's met verschillende belichting? Want dat is wat ik heb kunnen vinden, maar dan nog lukt het me niet.
Ik vind ze dus wel mooi al heb ik er dus nog niet echt veel kaas van gegeten...

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 22:50

Het is vrij eenvoudig alleen zijn er een paar dingen die je echt goed in de gaten moet houden. Ten eerste moet je ten alle tijden een statief gebruiken en het liefst een draadontspanner. Want de kleinste beweging in je camera geeft een ghosteffect terug op je foto's. Al is het maar een halve mm.
Ten 2e krijg je het mooiste effect vanaf 3 verschillende foto's met 3 verschillende belichtingen. Hiervoor kun je (als je camera het ondersteund) de bracketing functie gebruiken.
Ikzelf maak altijd 5 foto's waarvan 1 correct belicht, 2 foto's met een stop overbelicht en 2 foto's met een stop verschil onderbelicht. Dus -2 -1 0 +1 +2 tussen elke foto dus 1 stop verschil.
Die voeg ik vervolgens samen met het programma photomatrix pro. Je kunt dan nog verder met tonemapping, maar hier ben ik altijd uiterst voorzichtig mee. Je kunt hier de foto mee maken maar ook gigantisch verpesten. Denk aan onrealistische beelden, halo's etc.
Het is maar net wat je zelf mooi vind!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:07

Heel erg bedankt! bracketing snap ik en kan ook (heb een D700). Ik geloof dat ik photomatrix eens ooit gedownload heb, maar als je de pro versie wilt moet je 'm kopen geloof ik (dacht niet dat ie super duur was, ga eens kijken). De gratis versie heeft nogal wat beperkingen dacht ik, en het is me tot nu dan ook niet gelukt daar mee te werken. Dan ga ik het nog eens proberen. Bedankt voor de tip!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:31

Al mogen ze niet helemaal rete scherp zijn... de locatie is prachtig en de omzetting naar HDR ook.
Waar is dit?

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:42

Ik als leek vind ze echt super! Mij doet t weinig dat ze niet 'scherp' zijn. De sfeer is echt perfect ik blijf steeds terug scrollen. Kun je wat achtergrondinfo geven over de lokatie en waarom het niet meer toegankelijk is?

gr

edit: heb de info al gevonden, Laken, toch? Lang leven Wiki.
Laatst bijgewerkt door Danielle_h op 25-08-11 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:43

Volgens mij zit alleen in de eerste en de laatste foto een heeeeel klein beetje bewegingsonscherpte, maar de rest is prima scherp hoor. Voor internetformaat kun je ze vaak beter nog even naverscherpen als je de foto's erg moet verkleinen.

Vind het een prachtige serie foto's en erg mooi qua kleur. HDR doet ze heel mooi uitkomen! Complimenten.
Denk er echter wel om dat de foto's kaarsrecht zijn, dat soort dingen vallen erg snel op bij dit soort foto's. Net als symmetrie; denk dat foto 4 nog sterker was als de deur echt centraal had gestaan.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:53

Ik vind ze erg knap geworden :j
Ik woon op 20 minuten van Laken en ik wist niet eens dat er een ondergronds grafgelerei was! Man wat zou ik dat graag eens zien, spijtig dat ze gesloten zijn!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:19

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:31

Wow wat gaaf! Hier zijn ze redelijk scherp, niet helemaal, maar dat komt door deze laptop. Na het verkleinen, even klein beetje naverscherpen anders. :)
Waarom mag je hier officieel eigenlijk niet meer komen, ben ik wel benieuwd naar.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:40

Joscaa schreef:
Wow wat gaaf! Hier zijn ze redelijk scherp, niet helemaal, maar dat komt door deze laptop. Na het verkleinen, even klein beetje naverscherpen anders. :)
Waarom mag je hier officieel eigenlijk niet meer komen, ben ik wel benieuwd naar.

zie filmpje ;)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:46

Kan ik op deze pc helaas niet kijken, hier kan hij geen youtube afspelen omdat ik dan Adobe Flashplayer oid moet intstalleren, maar het instaleren doet het steeds niet.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:51

Wat zonde dat ze dat zo laten vervallen he. Ze zouden beter geld steken in zo'n dingen!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:59

Jeetje zeg, dat is een heel stuk historie! Dat moeten ze toch eigenlijk behouden?

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:04

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 13:11

Het is inderdaad heel erg jammer dat ze het zo laten vervallen. Maar aan de andere kant heeft het voor de foto's echt iets heel moois.
Het nieuwe gedeelte van de gallerijen is gewoon mooi bijgehouden en toegankelijk. Daar hangt een stuk minder sfeer dan in het gedeelte dat niet meer toegankelijk is.

Bedankt allemaal voor de reacties! :D