Vraag: ervaring met oude camera's?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwsemeid

Vraag: ervaring met oude camera's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 15:16

Ja ik ben opzoek naar mensen die ervaring hebben met de ouderwetse analoge camera, ik heb er een van mijn opa gekregen een Werra 1. En zojuist een van de taxi chauffeur, een Olympus Trip 35.
Maar ik wil graag meer over deze camera's te weten komen, hoe ze werken en dat soort dingen. Maar omdat ik mijn Nikon D3000 gewend ben heb ik er veel moeite mee :+

Dus ik vroeg me af of er toevallig mensen zijn die nog met deze oudjes werken :)

Anoniem

Re: Vraag: ervaring met oude camera's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:34

Waar heb je precies moeite mee ten opzichte van je D3000? :)

Voor operationele zaken (rolletjes verwisselen, belichting instellen etc) is natuurlijk de handleiding, als je die er niet bij hebt gekregen valt deze meestal wel op internet te vinden (helaas niet altijd in het Nederlands, maar bijvoorbeeld in het Engels moet lukken). Verder werkt het fotograferen zelf natuurlijk niet anders dan met iedere andere camera.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 15:37

Nouks schreef:
Waar heb je precies moeite mee ten opzichte van je D3000? :)

Voor operationele zaken (rolletjes verwisselen, belichting instellen etc) is natuurlijk de handleiding, als je die er niet bij hebt gekregen valt deze meestal wel op internet te vinden (helaas niet altijd in het Nederlands, maar bijvoorbeeld in het Engels moet lukken). Verder werkt het fotograferen zelf natuurlijk niet anders dan met iedere andere camera.

Nee precies met die rolletjes zit ik nogal, ik heb geen idee hoe het werkt. Maar ook weet ik niet goed welk rolletje er precies in past, en ook lijkt het me moeilijker omdat mijn Nikon natuurlijk een digitale is en ook op de achtergrond nog veel dingen regelt zoals mijn wit balans. En zover ik weet hebben die andere 2 niet zulke foefjes, alleen het ISO, diafragma en sluitertijd weet ik niet eens.
Voor een handleiding had ik gekeken maar ik kom er niet zo goed uit. Denk je dat een foto winkel zoals Verschoore er iets van zouden weten?

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:18

JEEJ
Analoog <3 Ik heb zelf een normale (lomo) analoge camera, een polaroid, een andere analoge maar daar worden geen rolletjes meer voor gemaakt, en een écht stokoude met een lens die je zo moet openklappen, maar die staat alleen maar mooi te zijn in mn kamer ;)
Voor rolletjes, de meeste camera's hebben een 35mm film, die kan je gewoon kopen in de Hema (en daar kan je ook ontwikkelen). Maar het kan verschillen per camera, maar dat weten ze ook wel in de fotowinkel.
Ik weet niet of het er eentje is met een batterij of zonder, maar het werkt in principe hetzelfde. het rolletje past er maar op 1 manier in, je trekt de film een beetje uit het rolletje en als het goed is zie je een soort tandjes waar de gaatjes van de film in kunnen steken. Dan draai je een stukje aan de draaiknop, dan doe je de klep dicht, dan maak je een foto met de lens er op, dan draai je door, en dan kan je foto's gaan maken! :)
Voor de iso, sluitertijd en diafragma zitten meestal wat hendeltjes en draaiknopjes op het toestel zelf (bij die van mij iig wel) en daar kan je gewoon dingen mee uitproberen.
Ik was een keer vergeten dat die van mij op lange sluitertijd stond, dus ik heb een heel rolletje met lange sluitertijd gemaakt :') Achteraf waren ze best gaaf geworden :j
Ik weet niet of je ook Double exposures kan maken met jouw camera's, maar dat vind ik zelf echt heeul leuk! :)

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 16:29

Ik weet nog bijna niks van de mijne om eerlijk te zijn, ik zoek wat dingetjes op op het internet erover en ga vanavond langs de fotowinkel om te vragen of ze weten welk rolletje erin moet. Ik heb altijd al eens analoog willen fotograferen dus ik kan niet wachten om daarmee te gaan beginnen, al zal het in het begin wennen zijn. Je kan je foto's pas zien nadat ze ontwikkeld zijn :')

Maar ik weet niet of ie Double exposures, weet je hoe ik daar achter kan komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:53

Moet je zelf/handmatig doorspoelen of gaat dat automatisch? In het 1e geval kan het ;)

Verder wat voor film er in moet: de Olympus Trip 35 is een "gewone" 35mm camera. Iedere conventionele 35mm film (standaard "rolletjes") kunnen er dus in.

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:50

Jaaaa de Olympus trip 35 heb ik ook ! Ik ben een enorme "oude camera" fan :D Er gaat gewoon een 35mm rolletje in(in iedere fotowinkel en de Hema te koop). Olympus geeft een mooi oud effect aan je foto's. Als je me een PB stuurt kan ik je wat foto's laten zien. Het is een juweeltje en een van de beste camera's uit de jaren 70.
http://www.arransalerno.com/blog/olympu ... planation/
volg deze link en je kunt zelf kijken hoe oud jou Trip is !
veel plezier ermee!!

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:57

Hee ik wist niet dat er zoveel mede oude camera fans waren op bokt, leuk! :)

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 19:22

Ja inderdaad leuk om te lezen, en ja deze moet handmatig gespoeld worden. Maar dan weet ik nog niet wat dat Double exposures is :))

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:24

Dat is dat je 2 keer een foto maakt, zonder door te draaien. Dus dan wordt hetzeflde stukje film 2keer belicht, waardoor er 2 foto's over elkaar heen komen. :)

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 19:36

Oh oké apart, nog nooit van gehoord.. Oké dat is niet zo raar aangezien ik meer uit het digitale tijdperk kom :')

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:04

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 20:16

Oh wat gaaf :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:46

Mocht je het gaan proberen, houd wel in de gaten dat je dan beide opnames onderbelicht... (ongeveer een stop). Want anders krijg je een overbelicht resultaat :D

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:56

Wij hebben hier ook een hele collectie analoge cameras. Ik fotografeer zelf met een Canon uit 1985. Mijn vader heeft zelfs cameras van begin 1900. Die werken nog met glasplaat.
Ik ontwikkel ook zelf, kleur en zwart wit. Er zijn nog maar weinig winkels die goed kunnen ontwikkelen, omdat het haast niet meer gebruikt wordt.