[ART][WIP] barebackpad maken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

StableDoor

[ART][WIP] barebackpad maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 10:18

Hallo bokkers!

Het vorige topic werd gesloten vanwege de linkjes, dus hier een nieuwe!
Ik ben samen met mijn zus bezig om een barebackpad te maken van een schabrakje en een schapenvacht. Het is erg leuk om te doen, maar wel erg lastig dat het niet onder de naaimachine past en je alles met de hand moet doen. Gevolg.. rode vingers en kromme naalden . We hebben wel een probleempje met de bbp: de schapenvacht is iets te klein om de hele bbp te bedekken. Misschien dat we met de stukjes die we over hebben de rest kunnen bedekken, maar ik weet niet of dat wel mooi wordt.
Het is nog lang niet af, maar het begint wel al een beetje ergens op te lijken.

Materialen:
- Sterke naalden;
- Sterk draad;
- Schaar;
- Draadjes-uithaal-ding;
- Schapenvacht;
- Singel: dekensingel/longeersingel/gewone singel + singelstoten. Wij gaan een longeersingel gebruiken. Hier komt dan ook het 'handvat' aan, ipv aan de bbp.
- Een gewassen zadeldek/schabrak/pad. Wij gebruiken een schabrak, omdat we die toevallig nog hadden liggen. Een dekje kan natuurlijk ook.
- Geduld.

1.
Afbeelding
Draadjes knippen. Het draadjes-uithaal-ding brak, dus dan maar met een schaar :D

2.
Afbeelding
Met 2,5 cm ruimte omtrekken.

3.
Uitknippen langs de omtrek. Daar is denk ik geen afbeelding bij nodig.

4.
Afbeelding
Dan heb je dit.

5.
Afbeelding
Met naald en draad vastmaken. LET OP: past niet onder de naaimachine!

Tips/ideeën? Die zijn erg welkom!

Naborah

Re: [ART][WIP] barebackpad maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:19

Dan volg ik dit topic! :) Waar heb je het schapenvachtje vandaan?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 10:21

De buren 8-) Die hebben het weer van de IKEA.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:22

Wat leuk om zelf te maken!

Ik kan het niet zo goed zien, maar naai je de vacht nu niet aan de verkeerde kant van de chabrak vast? Hij moet toch op het paard komen te liggen?

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:25

Longeersingel zit voor geen meter, kan ik je erg afraden, zit enorm in de weg en je gaat er ook niet beter door zitten

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:17

Naar mijn idee zit dit bont onwijs glad.. Echt bont daarin tegen zit wel heel stevig en heeft veel grip.

Wel knap dat je het zo doet, als je het gelijk goed wil doen zou ik er singelstoten aan maken, een longeersingel zit namelijk echt heel crappy en een dekensingel glijd bij het minst geringste!

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:08

zag dat t vorige topic gesloten was, dus heb gelijk deze gezocht;)

had nog even nagedacht en t lijkt me idd niet handig om een gewone longeersingel te gebruiken.. dus ik zou denk ik toch singelstoten (laten) bevestigen..
of je moet zo'n flexibele longeersingel gebruiken..? ook gelijk makkelijk om een bokriempje aan te bevestigen:)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 17:36

Bedankt voor alle reacties! We gaan het eerst proberen met longeersingel. Als dat niet gaat moet ik opzoek naar singelstoten. Weet iemand met welk draad je dat moet doen?

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:00

Goeie leernaalden gebruiken, die breken niet zomaar!
Longeersingel zit voor geen meter, zoek liever naar een ouderwetse platte voorbrengsingel, die kun je er als je een stevige katoenen vindt, nog op vastmaken ook, is je pad helemaal compleet. Ik kan tot mijn irritatie geen plaatje vinden van wat ik bedoel!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 10:37

Bedankt voor de reacties :) ! Ik heb eindelijk tijd om iedereen te antwoorden:

Elanor: het is de bedoeling dat ik op de vacht zit. Het schabrak moet dus aan de onderkant.

ZusJacobs: ik wil het liefst ook singelstoten, maar ik weet niet waar ik die vandaan kan halen of waar ik ze van kan maken. Zou dat van een beugelriem/beugelriemen kunnen?

Lienj: wat is een flexibele longeersingel?

Licorne: waar kan je leernaalden kopen? Is een voorbrengsingel zo'n singel die Hackneys om hebben bij het voorbrengen? Die zijn toch niet van katoen :o? Bedoel je er zo een:
Afbeelding
of zo een:
Afbeelding

De singel is dus nog een probleem.. We hebben nu het stuk vacht dat we hadden uitgeknipt bijna helemaal vastgemaakt, alleen de achterkant nog. Weet iemand of het wel mooi wordt als je er nog stukken vacht bij doet?

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:56

ik bedoel zo'n longeersingel zonder 'vorm'.. die helemaal plat is en je echt alle mogelijke kanten op kunt bewegen.. zoiets als in de link hieronder.. en dan eventueel de overbodige ringetjes eraf halen ofzo..

http://www.ej.nl/SupplyImages/WF00004/2420001-m.jpg

eventueel kan je die misschien ook nog tussen je bont en je chabrak doen zodat je er niet direct op zit..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:06

Volgens mij kun je singelstoten wel bij een aantal paardenwinkels kopen (heb het iig. ergens gezien dacht ik).

Die longeersingels zitten ook echt waardeloos hoor, heb er een tijdje mee gereden omdat mijn zadel niet optimaal lag, maar je moet of je benen zo strak naar beneden houden dat het pijn doet of je knieën liggen er half op/tegen aan wat echt niet prettig zit!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 17:26

ZusJacobs: in welke winkel dan? Kan het nergens vinden :n

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:54

Geeeeeen idee _O- Heb het ooit ergens gezien, misschien zou je kunnen kijken naar een singel verlenger of dergelijk?

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:57

Wat een leuk idee! Ik ga dit topic ook volgen!
Qua singel zou je misschien een westernsingel kunnen gebruiken, en dan een (nylon) beugelriem bovenlangs aan je barebackpad stikken, en dan de eindjes van de beugelriem wel los laten hangen (evt nog wat gaatjes erbij prikken als het niet uitkomt?), zodat je daaraan de singel kunt vastmaken, als je snapt wat ik bedoel?

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:58

Ga het topic ook volgen :) Veel succes!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:59

Dat is slim VERAx!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 18:52

Weer bedankt voor alle reacties :D

Verax: ik snap niet echt wat je bedoeld :o . Watvoor westernsingel? Ik heb op de site van de ruitershop in de buurt gekeken, maar dat zijn gewoon een soort dressuursingels. Hoe meot dat dan met een beugelriem? Sorry, ik ben blond :o?

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:00

Nou kijk, een westernsingel heeft maar 1 pinnetje zegmaar (terwijl een dressuursingel er 2 heeft), die je door het gaatje van de singelstoot moet doen.

Als je dan een nylon beugelriem bovenlangs vastmaakt, kun je dat als singelstoot aan beide zijden gebruiken. En waarom dan een beugelriem en geen losse singelstoten? Simpelweg omdat dat veel steviger is en het bijna onmogelijk is om te breken/van het dekje af te scheuren + er zitten al gaatjes in waaraan je de singel kan vastgespen, én een nylon beugelriem is niet erg om op te zitten, een longeersingel bijvoorbeeld zit niet fijn doordat er 'vulling' inzit en is bovendien ook véél duurder!

Hier een tekeningetje: rood is dan de westernsingel, en groen is de beugelriem:
Afbeelding
(en de andere kant is dan hetzelfde)

Edit: en over je vraag; Je kunt het pinnetje gewoon in het gaatje vasthaken net zoals je nu doet als je je paard zou aansingelen, dus net als bij een normaal zadel/singel

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 19:14

Ok, ik snap het! Goed idee. Bij de beugelriem dan de gesp er vanaf halen ofzo? (westernsingel kopen is niet goedkoper voor mij, heb namelijk al een longeer- en dressuursingel liggen, maar dat geeft niet)

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:18

Jep, anders zit het niet zo prettig haha!
Maar als je een dressuursingel neemt moet je wel 2 beugelriemen naast elkaar doen, want een dressuursingel heeft 2 gespjes en een westernsingel maar één.
Overigens zijn er tweedehands regelmatig touw westernsingels te kopen voor écht weinig geld, denk maar aan rond de 2 euro, dus uiteindelijk is het net zo duur. (2 nylon beugelriemen of 1 nylon beugelriem en een westernsingel) en het is fijner om maar 1 beugelriem te hebben, anders zit het wat minder prettig lijkt me.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 19:25

Op marktplaats zie ik idd al goedkopere singels! Ik moet alleen even de buik van m'n bijrijdpaard opmeten.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:28

En eventjes goed meten hoe lang je barebackpad word; je wilt natuurlijk niet dat het stuk ijzer van de singel in de buik van je paard drukt, dus zorgen dat hij lang genoeg is! :)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 15:31

Vandaag weer verder gegaan aan de bbp. De achterkant moesten we nog vast stikken, maar we hadden een probleempje: er zat een rare plooi in de achterkant. Dat zou natuurlijk gaan drukken, dus heb ik mams lief aangekeken en die had een oplossing. Een driehoekje eruit knippen. Dus mam heeft heel voorzichtig een driehoekje uit het schabrak geknipt, nadat we een stuk uit moesten halen, en het weer aan elkaar genaaid. Nu ben ik op de helft van de achterkant. Waarschijnlijk morgen weer een update! (ik plaats nog wel foto's vandaag).

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:36

Klinkt goed, ben benieuwd! Een touwsingel zou ik zelf alleen nooit kopen.. Ook mag je bij een BBP nooit zo strak aansingelen als bij een zadel, de druk word namelijk nauwelijks verdeeld over de rug (alleen op de plek waar de beugelriem dan ligt, en dan is een minimaal stukje.