Fotografie-cursus, doen of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Fotografie-cursus, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 09:20

Hoi :)

Sinds 2 maandjes heb ik eindelijk mijn spiegelreflexcamera, waar ik enorm blij mee ben.
Maar, ik ben nog lerende, en zou enorm graag een cursus willen volgen om mezelf te verbeteren.

De foto's die ik maak, zijn leuk, maar volgens mij weet ik 80% nog niet van fotografie.

Dus: Wie heeft er ervaringen in cursussen, welke is een aanrader, welke niet?
Ik zag trouwens laatst van Hypofocus (oo ik hoop zo dat ik de juiste bokker noem!) een boek.
Wie heeft hier ervaringen mee??

Want alleen, zo in me uppie fotograveren zonder 'doel' vind ik enorm moeilijk.
Dus leuke opdrachtjes etc. lijken me enorm leuk.

Alvast bedankt!

Laurahh

Re: Fotografie-cursus, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:32

Het paardenfotografieboek van Hypofocus is een erg goed boek voor beginners! :D
Van apparatuur, instellingen, poses, rassen, alles staat erin ;)

Ik heb 'm ook gekocht toen ik net mn spiegelreflex had en heb er wel veel van geleerd, dus dat is zeker aan te raden.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:37

ik heb een cursus gedaan bij hypofocus, vond het alleen erg jammer dat het niveau bij de gevorderden bedroevend laag was... Zaten mensen tussen die nog niet eens wisten wat diafragma en sluitertijd was! Dan hoor je imo niet bij een gevorderdencurus thuis en vond het dan ook zonde van mijn geld.
Denk dat als je een echte beginner bent en je nog niet handmatig instelt je wel veel van die cursus kan leren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:57

Ik ben misschien wat bevooroordeeld omdat ik zelf cursussen geef, maar ik ben van mening dat een fotografiecursus bijna altijd een goede investering is in jezelf. "Bijna" omdat je wel kritisch moet zijn in het uitzoeken van een cursus; helaas krijg je niet bij iedere cursus een gedegen basis mee. Maar na het volgen van een goede cursus haal je véél meer uit je camera!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 18:24

Maar, via LOI ofzo, is het niks? :P

(jullie bedoelen praktijk cursussen?)

Welke raden jullie bijv. aan?
Ik denk enorm na over het boek, ben erg nieuwsgierig.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:35

Helemaal mee eens! :) Niet dat ik Nouks wil promoten met haar Photoguide.nl (oeps deed ik het toch), maar heb bij Anouk ook een basiscursus gedaan. :) In september hopelijk een workshop concertfotografie bij haar doen. :D

Misschien wil ik ook nog wel een keer een workshop volgend bij Femke, maar eerst een wat mensen ervoor zien te porren. :P

Wat je ook kunt doen of er geen avondopleidingen zijn bij jou in de buurt. Bijvoorbeeld bij middelbare school in de buurt. Die doen ook heel vaak plus activiteiten voor volwassenen waar ook vaak wat cursussen fotografie tussen zitten.

Erik34

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:32

EngeltjeS schreef:
Want alleen, zo in me uppie fotograferen zonder 'doel' vind ik enorm moeilijk.
Dus leuke opdrachtjes etc. lijken me enorm leuk.

Kijk anders ook eens of er in je buurt een fotoclub bestaat, misschien is dat ook wel wat voor je.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:55

Ik raad het ook zeker aan. Toen ik mijn spiegelreflex net had, kon ik er ook niet heel erg goed mee overweg. Ik heb toen 2 modules fotografie in avondschool gedaan (3,5u per week) en nu sta ik véél verder dan wanneer ik het allemaal alleen had uitgevogeld. Dan wist ik nu niet half zoveel als wat ik nu weet :)

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 12:37

Ik zou niet zo snel kiezen voor een LOI cursus. Ga eens kijken bij de fotoclubs in de buurt. Of zoek eens op de gemeentelijke cursussen.. Deze zijn in prijs meestal een heel stuk goedkoper. Meestal zeer praktijk gericht. Niet zo heel veel huiswerk omdat je alles in de praktijk direct toepast (meestal....) en het is ook maar een paar weken (meestal een week of 10/15) hierdoor erg overzichtelijk. Je hebt menselijk contact dus vragen worden sneller beantwoord. Het heeft mij heel erg geholpen toen ik net mijn camera had.