Citaat:
Het feit dat je al je foto's onbewerkt weggeeft geeft voor mij alleen maar aan dat je niet serieus bezig bent fotograaf maar meer als hobbyist, correct? Misschien wil de fotografe dan wel bij jou een fotoreportage boeken.
Bij mij krijg je inderdaad 10-15 foto's bij een fotoreportage. Dat is meestal een selectie uit ongeveer 150 foto's. En dan heb je een reportage waarbij je -hopelijk- bij elke foto denkt: já, dit zou ik aan de muur willen hangen. En inderdaad: meestal werken de paardenfotografen hier -waaronder ik- voor een prikkie en geven heel veel foto's weg in vergelijking tot professionele fotografen.
Mensen snappen niet dat 1. selecteren veel werk kost; 2. nabewerken veel tijd kost; 3. het voor de fotograaf ook rendabel moet zijn want voor een beetje apparatuur ben je al gauw over de 1000, vaak al over de 2000/3000 euro aan investering kwijt; 4. fotografen ook een naam hoog hebben te houden en dus alleen foto's sturen die goed van kwaliteit/belichting/scherpte/pose paard etc. zijn. Foto's die voor de eigenaar goed zijn, zijn soms voor een fotograaf niet bepaald reclame om online te zetten.
Als je veel foto's wilt kun je beter een vriendin uitnodigen of goed rondspeuren op bokt voor een enkele fotograaf die dat doet. Dan zal de kwaliteit wel minder zijn, maar heb je zo meer dan honderd foto's. Of je met al die foto's heel blij zal zijn, is aan jou .
Uhm.. Het aantal foto's dat je bewerkt/onbewerkt weggeeft heeft niks met proffesionaliteit te maken? En al helemaal niks met kwaliteit?
Je bent pas proffesioneel wanneer je met fotografie je geld verdiend, het je baan is.
Op bokt zitten nauwlijks proffesionele fotograven, ik denk dat 90% hobbyfotograaf is.