Een eigen fotostudio in huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Rhyddid

Een eigen fotostudio in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 19:15

Hallo Bokkers! /3

Ik ben al 5 jaar lang bezig met "buiten" fotografie (paarden, portret en kinderen)
Over een paar maandjes ga ik voor het eerst samen wonen met mijn vriend. We komen dan in een rijtjeshuis met 3 slaapkamers te wonen.
Nu wil ik graag een fotostudio(tje) in 1 van de kamers maken.
Maar wat heb ik hier allemaal voor nodig?
Heeft 1 van jullie hier ervaring mee?
Ik fotografeer met een Canon 400D, ik heb een standaard lens en een Canon zoom lens EF 70-200mm.
Welke lens kan ik het beste gebruiken voor in een studio?

Liefs,Robin *\o/*

vroli1

Re: Een eigen fotostudio in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:25

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:42

Je hebt een goede flitsset nodig, het beste kan je dan ook meteen een echt goede nemen maar dan zit je al gauw rond de 500 euro of hoger. dan heb je een flitsset, dan heb je nog een achtergrond doek of rol nodig, met een houder voor de rol of doek. de 18-55 is niet heel geschikt voor studio fotografie, het is een groothoek lens en als je onder de 35mm komt krijg je toch al gauw vertekening. de 70-200 is wel een prima studio lens, maar ik neem aan dat de kamers niet zo groot zijn dat je daar fijn mee kan fotograferen in de studio zonder dat je veel te dichtbij op je onderwerp zit. dus een nieuw objectief zou dan ook niet misstaan. ik zat zelf met hetzelfde probleem een tijd terug en heb voor studiofotografie nu een 15-85mm aangeschaft, een goede lens met een mooi bereik voor studio fotografie (35-85).

In totaal kom je met de aanschaf van een studio toch als gauw op 1000 a 1500 euro (als het niet veel meer is)
dus het ligt helemaal aan je budget.

Nog een tip: ik weet niet wat je wilt fotograferen in de studio, maar mocht er de mogelijkheid zijn is het het beste om je studio op de begaande grond te bevestigen zo hoeven klanten niet eerst door je huis of dieren niet eerst de trap op etc.

succes met de aanschaf! :)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:25

Hoeveel wat is verstandig dan ? Ik las ergens dat je prima wegkomt met 400 ws. En ik heb een ruimte van 3 x 2,5 m beschikbaar :j Zelf wil ik het eigenlijk alleen houden bij dieren fotografie, dus honden/katten en eventueel klein vee ;) (Konijnen, cavia's etc) denk dat ik voor mensen niet helemaal wegkom met de ruimte.

Zijn er nog tips voor de aankleding v/d muren ?

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:20

Ik zelf heb nu 180 watt seconde, ook prima mee te werken :j
je moet bij aanschaf van flitsers meer op de kwaliteit van het product letten, goedkopere flitsers zijn toch van goedkoper materiaal gemaakt en krijgen daardoor eerder kuren en is het aan te raden om gewoon meteen een goede wat duurdere set te kopen en een hogere watt seconde is natuurlijk nooit mis.

Aankleding van de muren ligt aan jezelf, hoewel het aan te raden is om voor muurkleur middengrijs of donkerder te kiezen, witte of lichte muren reflecteren namelijk het licht waardoor je minder controle hebt over het ligt en middengrijs of donkere kleuren reflecteren vrijwel niet.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:35

Oeh thanks Lisa ! :)

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 14:36

Bedankt voor al het deskundige advies!!