[FOTO] Sloopkat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Chanen

[FOTO] Sloopkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 16:05

Ik fotografeer vrij weinig, maar als ik dan een camera in handen krijg, schiet ik wel graag wat leuke foto's en nou ben ik stiekem best nieuwsgierig hoe jullie ze vinden en of jullie misschien tips voor mij hebben. Houd er daarbij a.u.b. wel rekening mee dat ik niet over professionele apparatuur beschik en weinig ervaring heb.
Foto is gemaakt met een Canon Powershot S2 IS en onbewerkt.

Afbeelding

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:32

Oh ik schrok echt. Ik dacht, 'heb je nou zijn oog weggewerkt?' haha.
De foto vind ik niet zo heel erg interessant. De achtergrond is een vrij donkere kleur die de foto niet echt verbeterd. Ook de kleuren van de kat zijn wat grauw en kleurloos. Ook zit er een beetje ruis in.

Probeer volgende keer met mooier licht te schieten, zoals buiten of met een (klein) zonnetje. Kies een betere achtergrond zoals natuur of iets wits. Zo komen zijn kleuren beter en helderder uit. Ook lijkt zijn oog een beetje dof. Met meer licht krijg je een helder twinkelend oog zodat de hele uistraling al mooier is :)

Ik had het denk ik ook mooier gevonden als je nét iets lager was gaan zitten met je camera, zodat je wat meer op dezelfde hoogte zit. Qua compositie had ik een uitsnede nét wat hoger gemaakt. Nu zie je het begin van zijn pootjes al, maar de rest van zijn poten niet. Dan is het vaak beter om zo te croppen dat je het begin van de poten ook niet meer ziet, zodat het niet storend is.

Edit; ik heb hem even bewerkt. Op deze manier is de grijze waas over de foto al verdwenen en ziet alles er al wat frisser en vrolijker uit :) En nu bedoel ik niet dat je hem gewoon zo had moeten bewerken, maar probeer hem volgende keer zo te schieten dat je hem niet hoeft te bewerken.

Afbeelding

Deze bewerking is misschien een beetje overdreven, maar het gaat om het idee.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 08:04

Hahaha, zou wel erg luguber zijn als ik een oog zou wegwerken in een foto. Zo handig ben ik trouwens niet. Ze had een melanoom in haar oog waardoor haar oog geamputeerd moest worden, vandaar...

Zelf vond ik die egale achtergrond wel mooi, omdat de focus dan echt bij de kat ligt. Volgende keer zal ik er dan om denken om een lichtere achtergrond te gebruiken. En de fletse kleuren, daar kan ik me inderdaad wel in vinden. Zon zal daar waarschijnlijk al een heel stuk helpen, vermoed ik? Alleen met de term ruis kan ik vrij weinig, daarvoor heb ik te weinig verstand van fotografie. Wat kan ik daar tegen doen?

Compositie zal zeker mijn sterkste punt niet zijn. Ik schiet de meeste foto's in een opwelling, als ik een mooi foto-object zie en denk daarbij verder niet echt over de compositie na. Zeker met dieren niet, omdat die doorgaans niet wachten tot ik bedacht heb hoe en onder welke hoek ik ze wil fotograferen. :P
Zal er eens flink op oefenen. Thanks voor de tips. :)