Illustratie voor op een boek!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

lau4lau

Illustratie voor op een boek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 16:59

Ik heb een hele gave opdracht gekregen! (vind ik tenminste :D )
Ik mag namelijk de voorkant van een boek illustreren. De schrijver heeft via mijn moeder contact gezocht met mij. Hij heeft een boek geschreven over (fysiek en spiritueel) afslanken en gezond blijven.
Daarbij had hij een plaatje ontworpen, alleen vind hij het plaatje kinderachtig en wil dat ik dat plaatje ga uitwerken. (dat wil ik denk ik met pastel doen)

De linker dolfijn heet Rosa (Roos), de bovenste heet Delphi (Onvoorwaardelijke Liefde), de rechter heet Consuelo (Troost) en de onderste roze orinoco dolfijn heet Amistad (Vriendschap).
Afbeelding

Nadat ik gevraagd had wat hij wil dat ik teken kreeg ik dit terug: dit plaatst ik trouwens allemaal met toestemming
Citaat:
Als de 4 dolfijnen met bal maar hetzelfde zo terug komen in de tekening (3 blauw-grijze dolfijnen en de onderste zacht roze (die bestaat echt: dat is een orinoco dolfijn)) dan geef ik je liever de vrijheid om op je eigen gevoel de tekening te maken, met de materialen die jou het meest aanspreken. Dat is voor jou prettig en ik heb daar vertrouwen in. Ik maak er uiteindelijk toch een foto van en die komt op de voorkant van het boek. Nu heeft mijn boek nog als voorkant mijn tekening, ik vind hem mooi, maar niet professioneel (ha ik kan beter schrijven dan tekenen!)

Zelf denk ik dat de achtergrond wat rustiger mag qua kleur, misschien heel zacht heel super licht blauw?, Maar wat ik juist leuk vind is dat jij met je tekenaarsgevoel een mooie zachte achtergrond bedenkt (wees niet bang en vertrouw op je eigen intuitie) (nu zijn al die streepjes de chakra kleuren rood, oranje. geel, groen, blauw, indigo en violet maar dat is eigenlijk best druk) Je mag van mij de dolfijnen symmetrisch om de bal plaatsen. Dat je de dolfijnen heel natuurgetrouw echt wil maken is juist wat ik graag wil, super.

Maar ik heb dus nu geen idee wat ik met die achtergrond aan moet.. :')
Een hele lichte zachte kleur lijkt mij het mooist. Maar 1 egale kleur vind ik denk ik niet mooi.
Maar aan de anders kan het ook weer te druk worden. En gaat blauw niet overlopen in de dolfijnen en bal? (de dolfijnen worden eigenlijk meer grijs)
Ik zat zelf aan deze te denken:

http://us.123rf.com/400wm/400/400/moonb ... oncept.jpg
Deze vind ik heel mooi, maar ik heb geen idee hoe ik dit kan maken met pastel.. Met verf kan dit denk ik wel.

http://us.cdn3.123rf.com/168nwm/kobets/ ... tralen.jpg
Dit is weer heel wat anders, natuurlijk wel zonder het kruis :+

http://us.123rf.com/400wm/400/400/vedme ... -aarde.jpg
Deze vind ik ook wel gaaf, maar ik denk niet dat dit echt bij het 'gevoel/onderwerp/bedoeling' past.

Dus hebben jullie nog suggesties, ideeën of tips (vooral voor de achtergrond)?

8nnemiek

Re: Illustratie voor op een boek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:20

Ik denk juist dat een kleurige achtergrond er beter bij past dan een blauwe, anders wordt het inderdaad al snel té blauw..

Probeer eens een schets te maken met het noorderlicht als achtergrond ofzo, dat ziet er ook altijd erg spiritueel uit :Y)

En denk ook eens aan andere drukkerstechnieken, het is namelijk ook mogelijk om bijvoorbeeld goudkleurige of metallic inkt erbij te gebruiken naast CMYK, en ook kan er bijvoorbeeld een deel van de afbeelding dikker worden gemaakt (zoals bij embossing, al wordt dat misschien al snel te duur). Ook leuk om eens informatie over op te vragen en misschien iets mee te doen :j Dat maakt het meteen een heel stuk chiquer en professioneler.

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 17:50

Bedankt! Ja daar was ik al bang voor, dat het een blauwe boel kan gaan worden.
Noorderlicht is iid een goed idee! Dat kleurgebruik spreekt mij sowieso al aan, en ja spiritueel <<) :') ik ben niet zo spiritueel.

Kun je dat laatste nog iets verder uitleggen? Ik ben namelijk niet zo bekend met die termen :D
Het moet iid niet duur worden, want ik ben een amateurtje. Maar ik kan het er wel eens over hebben met de schrijver. Misschien vind hij dat ook mooier.

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:02

kun je niet het noorderlicht (iets in die sfeer) maken met de kleuren van die chakra dingen, dus rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo en violet?
Lijkt me best gaaf! :D
Leuke opdracht btw :)

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:47

Ik heb er verder geen verstand van, maar wel een leuke opdracht ! :D Succes!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:13

je kan ook de collagetechniek gebruiken, werken met vlakken kleur en miss fotos met illustraties, denk dat dat erg leuk is

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 21:42

Bedankt iedereen! :)

BlackDancer schreef:
kun je niet het noorderlicht (iets in die sfeer) maken met de kleuren van die chakra dingen, dus rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo en violet?
Lijkt me best gaaf! :D
Leuke opdracht btw :)

dat ga ik denk ik doen! ik weet alleen nog niet hoe! want volgens mij is dat best moeilijk :+

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:09

Volgens mij moet je dan gewoon met pastelkrijt of zo heel veel strepen zetten en het dan uitvegen :)
Ben benieuwd naar het resultaat :D

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 21:02

Ja daar zat ik ook al een te denken, maar ik ben bang dat, nadat ik de achtergrond af heb, het papier verzadigd is.

Daarom lijkt mij schilderen handiger? Ik weet het ook niet hoor :p
Aquarel lijkt mij handig voor de achter grond, maar zou je dar met acryl over heen kunnen?
Of is het handiger om alles met acryl te doen?
Ik ga maandag op vakantie, en dan ga ik nog veel uitproberen en schetjes maken. (we gaan naar ijsland en ik hoop nog het noorderlicht zelf te kunnen zien!)

Als iemand nog ideeën heeft, hoor ik het graag! :D

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:13

Je kunt van tevoren al de schets met de dolfijnen en zo op papier zetten en dan de achtergrond daar gewoon leeg laten, zodat het niet verzadigd is :)
Met verf en alles heb ik geen ervaring :P

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 17:42

ja kan ook ja, maar ik denk dat ik dan het 'licht' niet mooi krijg, zegmaar := naja ik kijk nog wel even.

Heeft er verder niemand nog ideeën wat betreft verf? (zie mijn vorige post)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:47

Waarom neem je niet die zeven chakra kleuren mee in je tekening en laat je ze "in elkaar overgaan" in een spiraal vorm? :) (soort van gelijk een regenboog met 7 "lagen" maar dan wat "geblend"

Pff ik kan niet uitleggen _O-
Als je dan voor wat pastelkleuren gaat kan je de achtergond rustig maar kleurrijk maken en heb je het mooie van beide. In het midden kan je eventueel naar een heeeel lichte *richting wit* kleur gaan zodat de cirkel en de dolfijnen als het ware in "the spotlight" staan.

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 14:27

mhh, volgens mij heb ik wel ongeveer een idee met wat je bedoeld :j
Dat is ook leuk ja! Ik schrijf de ideeën even op! :)

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 15:26

Ik ben benieuwd :D