[SCH] Mijn allereerste olieverf schilderijtje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

neres

[SCH] Mijn allereerste olieverf schilderijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 08:24

Hallo allemaal,

Bij deze wil ik jullie mijn allereerste olieverf schilderijtje (A5) voorleggen. De afbeelding is mijn schildpad kat die helemaal in beeld ligt. De achtergrond is dus ook kat maar ik wilde het gezicht eruit laten springen in dit donkere schilderijtje.
Dit is echt een uitprobeersel geweest en ik hoop dat er mensen nog tips voor me hebben. Ik ben namelijk op dit moment de verf aan het leren kennen. Wat kan ik ermee, dit schilderij is mijn eerste test.
De snorharen durfde ik nog niet aan.

Afbeelding

groetjes
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 24-06-11 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [sch] -> [SCH]

Jojoju

Re: [SCH] Mijn allereerste olieverf schilderijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:37

ik dacht al wat mis ik nou?? Snorharen :D Ik werk ook sinds een tijdje met olieverf en ik vind het een heerlijk spulletje.

Tips.. niet dat ik een prof ben maar kan het proberen :) In het lijfje van de kat heb je een mooie structuur aangebracht, die mis ik in het koppie, die is ineens zo 'glad' Snorharen kun je er alsnog opzetten, witte verf verdunnen met terpentine en met een dun penseeltje erop zetten. Wel wachten tot dit droog is.. en dat duurt echt langngng . ( daardoor had ik een keer grijze sneeuw op mijn bergen liggen )
In de ogen mis ik een glinstertje en vind de pupillen van de kat ook te rond aan de onderkant.. (misschien kun je dat glinstertje meteen aanbrengen als je de snorharen erop zet)

Dat was het wel... en A5? Dat is de helft van een A4'tje! toch knap dat je dit erop hebt weten te zetten :)

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 10:29

Hoi Wiebke, bedankt voor je reactie.

Die structuur heb ik aangebracht met een dikkere kwast maar in het gezicht heb ik en penseel gebruikt, daarmee kan ik moeilijker structuur aanbrengen.
En die snorharen... ben bang dat ik uitschiet maar die moeten er nog op :D Stel dat je uitschiet kun je het dan nog weghalen?
Ik heb een overbelichte foto nageschilderd van deze kat waar de ogen lichtgeel met blauwe pupillen waren. Ik heb dat blauw maar zo gelaten omdat ik het opzich best vind kunnen maar op de foto waren de ogen ook zo rond dus heb ik het zo nagemaakt.
En waar zou je een glinstertje in de ogen zetten? Ik wil wel de bozige blik houden omdat ze altijd zo kijkt.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:36

Ik vind m leuk ! Het allerleukste van dit soort werkjes is dat je het in de loop van de toekomst wat kunt gaan verbeteren. Leg het een tijdje weg of zet het in je kamer en zie er soms even naar. Door het te "observeren" kom je er soms (ineens) achter wat er nog aan verbeterd kan worden. Ook kun jewachten totdat je wat meer bedreven bent met de verf en het dus over een poosje perfectioneren. Maar, denk erom, soms is minder meer. Dan kan dat ene streekje verf het net weer verknallen. Schilderen is vooral heel veel zien en laat je intuitie dan spreken.
Ik wil het (uiteindelijke) resultaat ooit wel weer graag zien.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 10:45

@jibberjabber,
Je zegt precies hoe het is. Tijdens het schilderen in het begin het grove werk dan gaat het vanzelf. Maar op het moment dat ik vond dat ik de blik van mijn kat op papier had vond ik het veel moeilijker om verder te gaan. Want ik wilde niet kwijtraken wat ik op papier had gekregen. En idd net een ander streekje verf kan het verknallen maar ook veranderen wat ik in het plaatje zie, maar aan de andere kant wil ik het wel verfijnen.

Hij ligt nu trouwens te drogen hoelang zou dit ongeveer duren?

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:22

Hoe langer je het laat drogen hoe beter, Hangt ook een beetje van het weer af qua luchtvochtigheid. We krijgen straks een paar hele warme dagen, dan is de buitenkant van de verf wel droog maar binnen in de dikke klodders nog niet. :+
Enne, durf verf aan te brengen hoor, of oefen hetzelfde een aantal keer, dan kun je gewoon zien of je het gevoel van dit leuke schilderijtje weer op papier kunt krijgen.
Rembrandt was ook nogal..... eeeh, onzeker laten we maar zeggen.

Killed

Re: [SCH] Mijn allereerste olieverf schilderijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 11:56

je kan de fijne stukjes altijd aanbrengen als de bovenste laag binnen een weekje droog is :)

nat in nat is niet zo handig als je fijn wil werken

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 21:25

Afbeelding

Tweede kat op hetzelfde papier ook een A5je eerste laag.