svdijk86 schreef:Nu heeft deze een onwijze bos met haar en ik wou oefenen op manen dus dat was
een leuk project.
Als je wilt oefenen op manen tekenen tekenen waarom ga je dan over de foto zitten werken ipv daadwerkelijk zelf tekenen? Je kan zeggen wat je wilt maar jij weet zelf net zo goed als ik kan zien dat je gewoon de manen van de foto hebt gebruikt, beetje gesmudged hier en daar en wat haartjes eroverheen getekend.
Het voorplukje heb je misschien wel deels zelf getekend maar daarmee laat je vooral extra het verschil zien tussen brushstroken die egaal van kleur zijn en de fotomanen waarbij je de gekleurde pixels nog ziet.
Prima als je tekenen met foto's wilt combineren maar ga dan niet credits zitten opstrijken voor het zelf tekenen terwijl je gewoon over een foto hebt zitten werken waarvan een groot deel ook nog gewoon duidelijk zichtbaar is.
svdijk86 schreef:Ze wou graag iets op GROOOT formaat, de details zijn dus belangrijker in groot formaat.. en dus ook
minder duidelijk op klein formaat(zoals de afbeeldingen die geplaatst mogen worden op bokt) Dus ik
heb eronder een link naar een groot formaat neergezet.
Misschien eerst wat meer verdiepen in digitaal tekenen voor je zoiets zegt alsof het een feit is? Details zijn persoonlijke voorkeur en hebben niets met formaat te maken, merendeel van de tekenaars op nivo werken juist tegenovergesteld, groot formaat minder details. Mensen denken bij mijn werk ook altijd dat er zoveel detail in zit maar op 100% is het heel grof.
Overigens is het grote formaat wat je plaatst het formaat waar je op tekent? Want dat is juist heel erg klein, probeer je bestand eens minimaal 3 keer zo groot te maken, en werk niet op ware grootte en al helemaal niet inzoomen, dus groter formaat en niet verder inzoomen dan 100%, less is more.
svdijk86 schreef:Ik moet nog werken aan de neus van het paard, iemand tips om gedeelte beharing x gladde huid mooi
te krijgen? Ik krijg het slecht voor elkaar.. De hals moet nog gedaan worden.. en de bovenlijn van de
manenkam mag nog wat donkerder. Iemand anders nog tips en/of opmerkingen? Dan graag!!!
Als je echt verder wilt tekenen, zonder gebruik van foto's, enkel ter referentie, gooi dan als eerste die foto uit je tekenbestand, ga zelf tekenen, van begin tot eind, buiten dat lang niet elke foto geschikt is om 1 op 1 over te nemen als tekening geeft het veel meer voldoening voor jezelf om het écht zelf te doen, je process te kunnen zien, je vorderingen, hoe elk werk in alle opzichten telkens weer verbeterd. Dat gaat niet als je over foto's werkt, je zult hierbij altijd jezelf terug houden, je kunt jezelf moeilijk verbeteren als je niet weet wat je tekent zonder voorbeeld of zelfs overtrekplaatje.
Waar je nu mee bezig bent hou je niet alleen mensen die geen verstand van tekenen hebben mee voor de gek maar vooral jezelf. Dus kies ervoor om of duidelijk aan te geven dat je niet alleen zelf tekent maar ook delen van foto's gebruikt en daar overheen werkt. Dan zal niemand het je kwalijk nemen dat je dit doet, of ga echt tekenen en ja dan zal het er voor jezelf of mensen zonder verstand misschien niet zo mooi uit zien maar het is beter voor je zelfontwikkeling, je houd niemand voor de gek, inclusief jezelf, en je werk zal er ontzettend veel beter uit gaan zien dan dit, hier schiet je echt niets mee op. Durf los te laten, dan lost een eenvoudig probleem als de overgang van haar naar huid zich ook vanzelf op
.
Wellicht niet het commentaar wat je wilt horen maar je geeft zelf aan dat je tips wilt om jezelf te verbeteren maar ondertussen ben je zelf niet helemaal eerlijk over je werkprocess, zo kan niemand je bruikbare tips geven.