[DIGI] [WIP] IJslander

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

[DIGI] [WIP] IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 22:52

In het aanvraagtopic stond een oproepje of iemand creatief kon zijn met een foto van haar
IJslander. Nu heeft deze een onwijze bos met haar en ik wou oefenen op manen dus dat was
een leuk project. Nu moet ik zeggen dat ik de dreadlocks erg moeilijk vind.. het lukte me maar
niet.. en dus heb ik speciaal voor bokker haar IJslander zijn manen uitgepluist met Cowboy Photoshop Magic :')

Ze wou graag iets op GROOOT formaat, de details zijn dus belangrijker in groot formaat.. en dus ook
minder duidelijk op klein formaat(zoals de afbeeldingen die geplaatst mogen worden op bokt) Dus ik
heb eronder een link naar een groot formaat neergezet.

Ik moet nog werken aan de neus van het paard, iemand tips om gedeelte beharing x gladde huid mooi
te krijgen? Ik krijg het slecht voor elkaar.. De hals moet nog gedaan worden.. en de bovenlijn van de
manenkam mag nog wat donkerder. Iemand anders nog tips en/of opmerkingen? Dan graag!!!

1: Paardje globaal gekleurd en manen gedaan
Afbeelding
http://img854.imageshack.us/img854/4107/vinur6.jpg Klik voor 960x1280 formaat

2: Details op het hoofd. Edit: Ohja, ik heb inderdaad een paletje gemaakt.. hahahaha :=
Afbeelding
http://img685.imageshack.us/img685/3316/vinur8.jpg Klik voor 960x1280 formaat

3: Hals globaal verkleurd, wordt ingekleurd met bruin/donkerbruin/grijs.
Afbeelding

voorbeeldfoto:
Afbeelding

Edit: ik ben overigens nog niet zo lang bezig via Photoshop en detailleren kan ik pas sinds
ik mijn tekentablet heb.. (afgelopen vrijdag) dus tips erg welkom maar wees een beetje lief
met kritiek :P
Laatst bijgewerkt door Fnanne op 06-06-11 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG]s correct in titel gezet.

ManonGrr

Re: [DIGI WIP] IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 08:16

Wauw, die manen lijken precies, echt mooi!
Ben benieuwd naar het eindresultaat! Succes

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 08:20

Kritiek? Waarop? :P De neus lijkt nog wat te glad maar dat komt nog denk ik? De manen zien er fantastisch uit :j .

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 08:33

Dewii met de neus ben ik inderdaad nog bezig :o (hals ook)

Bedankt.. :o wel lastig hoor al die kleine haartjes

*notitie voor mezelf, zie dat er in het voorheeft links van de kol over de middenlijn wat meer blauw mag en ook thv de neus (adertje)*

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 08:58

Ik vind hem knap hoor :j
Ik zou wel heel graag een wip van de manen willen zien. Zit daar namelijk zelf altijd nog mee te klooien :(

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 09:37

Ja dat is een leuk idee Joey!! Ik begin overigens aan de buitenkant onderaan met donkere en
lichtere kleuren en ga daarna schuin omhoog. Als de basis staat dan met de "lichtste" kleuren
het waaieffect maken en soms met donkere plukken (plaat verkleinen) en dan met vergelijken
paar donkere lijntjes een paar streepjes zetten waar meer "donker" moet komen en hetzelfde met
lichtere plukken.

Dat deed ik met "gewoon" tekenen ook altijd :)

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:39

Heel mooi Sanne :j Ik vind de manen heel knap gedaan :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 09:41

Ik heet Samantha := Sammiej voor bekenden := Maar dankjewel hihi.

Met Huugje ga ik ook op mn gemakje een keer verder binnenkort :)
Ben er lekker op los aan het oefenen

Nog een notitie voor mezelf *Kaaklijn toch nog wat minder bol maken *

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:21

Bedankt voor je uitleg! Heb je misschien een paar stappen opgeslagen? Ben toch wel erg benieuwd :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 11:01

Nee sorry, ik ben zo'n miep die eerst een bepaald punt pakt en dat MOET af voor ik opsla en de deur uit ga.

(als ik halverwege met iets stop dan ben ik mn "enthousiasme" kwijt) Heb nu eerst ingekleurd. En toen alle
manen gedaan. En toen de details op het hoofd (halverwege het voorhoofd was ik het al zat en zat ik al
20.000x te zuchten maar heb gewoon het grootste gedeelte van het hoofd op mn dooie gemakje zitten doen
van gister einde-middag tot gisternacht :') ) en dan straks nog de neus en de hals en dan hopelijk klaar :P

Of nouja straks.. of morgen.. of vandeweek.. uitstel is afstel.. maar moet echt even bijkomen, ben btj kippig nu :P

Zal het bij de volgende doen voor je (bewust stappen opslaan hihi := )

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:04

svdijk86 schreef:
Ik heet Samantha := Sammiej voor bekenden := Maar dankjewel hihi.

Met Huugje ga ik ook op mn gemakje een keer verder binnenkort :)
Ben er lekker op los aan het oefenen

Nog een notitie voor mezelf *Kaaklijn toch nog wat minder bol maken *

oh Samantha, sorry hoor :D Echt weer wat voor mij, ik dacht gewoon dat het Sanne was :') Ik vind om je SvDijk te noemen zo kil dus ik dacht noem je gewoon bij je naam, maar dit is nog killer, hihi.
en wat Huugje betreft, ik vind het al heel goed gelukt, ik wacht het gewoon rustig af ;)

S_en_Z

Re: [DIGI] [WIP] IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 11:10

Hahahaha geen probleem :P

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:56

svdijk86 schreef:
Nu heeft deze een onwijze bos met haar en ik wou oefenen op manen dus dat was
een leuk project.

Als je wilt oefenen op manen tekenen tekenen waarom ga je dan over de foto zitten werken ipv daadwerkelijk zelf tekenen? Je kan zeggen wat je wilt maar jij weet zelf net zo goed als ik kan zien dat je gewoon de manen van de foto hebt gebruikt, beetje gesmudged hier en daar en wat haartjes eroverheen getekend.
Het voorplukje heb je misschien wel deels zelf getekend maar daarmee laat je vooral extra het verschil zien tussen brushstroken die egaal van kleur zijn en de fotomanen waarbij je de gekleurde pixels nog ziet.

Prima als je tekenen met foto's wilt combineren maar ga dan niet credits zitten opstrijken voor het zelf tekenen terwijl je gewoon over een foto hebt zitten werken waarvan een groot deel ook nog gewoon duidelijk zichtbaar is.

svdijk86 schreef:
Ze wou graag iets op GROOOT formaat, de details zijn dus belangrijker in groot formaat.. en dus ook
minder duidelijk op klein formaat(zoals de afbeeldingen die geplaatst mogen worden op bokt) Dus ik
heb eronder een link naar een groot formaat neergezet.

Misschien eerst wat meer verdiepen in digitaal tekenen voor je zoiets zegt alsof het een feit is? Details zijn persoonlijke voorkeur en hebben niets met formaat te maken, merendeel van de tekenaars op nivo werken juist tegenovergesteld, groot formaat minder details. Mensen denken bij mijn werk ook altijd dat er zoveel detail in zit maar op 100% is het heel grof.
Overigens is het grote formaat wat je plaatst het formaat waar je op tekent? Want dat is juist heel erg klein, probeer je bestand eens minimaal 3 keer zo groot te maken, en werk niet op ware grootte en al helemaal niet inzoomen, dus groter formaat en niet verder inzoomen dan 100%, less is more.

svdijk86 schreef:
Ik moet nog werken aan de neus van het paard, iemand tips om gedeelte beharing x gladde huid mooi
te krijgen? Ik krijg het slecht voor elkaar.. De hals moet nog gedaan worden.. en de bovenlijn van de
manenkam mag nog wat donkerder. Iemand anders nog tips en/of opmerkingen? Dan graag!!!

Als je echt verder wilt tekenen, zonder gebruik van foto's, enkel ter referentie, gooi dan als eerste die foto uit je tekenbestand, ga zelf tekenen, van begin tot eind, buiten dat lang niet elke foto geschikt is om 1 op 1 over te nemen als tekening geeft het veel meer voldoening voor jezelf om het écht zelf te doen, je process te kunnen zien, je vorderingen, hoe elk werk in alle opzichten telkens weer verbeterd. Dat gaat niet als je over foto's werkt, je zult hierbij altijd jezelf terug houden, je kunt jezelf moeilijk verbeteren als je niet weet wat je tekent zonder voorbeeld of zelfs overtrekplaatje.
Waar je nu mee bezig bent hou je niet alleen mensen die geen verstand van tekenen hebben mee voor de gek maar vooral jezelf. Dus kies ervoor om of duidelijk aan te geven dat je niet alleen zelf tekent maar ook delen van foto's gebruikt en daar overheen werkt. Dan zal niemand het je kwalijk nemen dat je dit doet, of ga echt tekenen en ja dan zal het er voor jezelf of mensen zonder verstand misschien niet zo mooi uit zien maar het is beter voor je zelfontwikkeling, je houd niemand voor de gek, inclusief jezelf, en je werk zal er ontzettend veel beter uit gaan zien dan dit, hier schiet je echt niets mee op. Durf los te laten, dan lost een eenvoudig probleem als de overgang van haar naar huid zich ook vanzelf op :) .

Wellicht niet het commentaar wat je wilt horen maar je geeft zelf aan dat je tips wilt om jezelf te verbeteren maar ondertussen ben je zelf niet helemaal eerlijk over je werkprocess, zo kan niemand je bruikbare tips geven.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 12:07

Uhm, ik doe het hobby-matig, ik vraag nergens geld voor en ik ben aan het oefenen.

Wat zit je nou te knerpen?

Op 100% is hij nog veel groter overigens en ik heb de originele foto er gewoon naast :')

En er staat nergens dat ik geen gebruik heb gemaakt van de foto zelf _O- Ik ben met de manen
onderaan begonnen en heb naar boven gewerkt. Heb overigens niets gesmudged behalve de haartjes die
boven de haarlijn uitkomen in de achtergrond her en der. Er staat zelfs boven de 1e foto "Paardje globaal GEKLEURD"

Je komt vrij beledigend over terwijl ik alleen maar wil leren :roll:

Om dit soort reacties te voorkomen ga ik even overleggen met de bokt-crew of mijn "OEFEN-PROJECTEN" thuishoren
op UK of op FK-FB. Ik laat hun dus beslissen waar mijn topic thuis hoort en ik wens geen beledigende teksten meer.

Probeer ook alleen maar tips te krijgen zodat het me straks langzaamaan steeds makkelijker af gaat. Het is niet dat
ik hiermee de kost probeer te verdienen ofzo :') Beetje kinderachtig dat dat zo gesuggereerd wordt.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:09

Je opmerking over hobbymatig bezig zijn snap ik niet bij mijn bericht want daar heb ik geen woord over gerept, of je ervoor betaald krijgt of niet zal me een zorg wezen, jij vraagt om tips hoe beter kan worden en die kan ik niet geven als er niet de volledige waarheid/informatie bij het werk geplaatst wordt, hobbymatig of professioneel veranderd niets aan het commentaar. De tag zegt digitale tekening, jouw commentaar kan ik ook alleen maar uit halen dat je getekend zou hebben (zie bijvoorbeeld je reactie op joey_lover) maar ik zie iets anders dan een digitale tekening. Dus mijn commentaar is gericht op iemand die digitaal wil tekenen.

IcePrincess schreef:
beetje gesmudged hier en daar

svdijk86 schreef:
Heb overigens niets gesmudged behalve de haartjes die
boven de haarlijn uitkomen in de achtergrond her en der.

Juist en het verschil is? :') , ik geef aan wat ik zie, een foto van de manen met wat stukjes gesmudged en getekend. Wat dus klopt, je zegt idd nergens dat je geen gebruik van de foto maakt, maar je zegt ook nergens dat je dat wél doet, en dat met een forumonderdeel en tag waarbij je dat dus wel mag aannemen.

Nogmaals wil je liever foto's blijven gebruiken, prima, maar zet er dan gewoon duidelijk bij wat het is zodat men weet wat voor commentaar ze moeten geven.

Jij wilt beter worden, ik kan daarbij helpen maar alleen als ik de volledige informatie heb. Mag je mijn commentaar misschien beledigend vinden, ik vind het een belediging voor mijn werk als anderen er zo makkelijk over denken. En nu kan het best dat het hier om een misverstand gaat en dat je zelf niet bewust bent van de missende informatie in je topic maar uit bovenstaande reactie kan ik dat ook niet echt opmaken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 13:18

Je hebt je punt gemaakt, ik heb getemd. De crew mag het topic plaatsen waar zij vinden dat het thuishoort.

Overigens had ik zelf van de tag gemaakt in mijn hoofd als in DIGI (digitaliseren naar tek.) en niet DIGI TEK.

Uiteraard gaat het straks ook uiteindelijk helemaal vanuit de losse pols. Maar ik probeer alleen maar te leren
en te wennen aan alle knopjes en ditjes en datjes en als ik iemand uit het aanvraagtopic blij kan maken met
een "prutswerk" wat zij misschien WEL mooi vinden zie ik zelf het probleem niet zo.. sorry.

Dat jij er wellicht al veel handiger in bent geworden betekent niet dat ik mijn best er niet voor doe.
Je kunt het je vast niet voorstellen :') maar ik ben al zo'n 6 uur bezig geweest waarvan het meeste
non-stop. (als het niet langer is)

Ik ga geen excuus aanbieden voor iets waar ik me 100% voor inzet, met of zonder gebruik van een hulpje?

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:01

De wijze waarop een werk tot stand komt kan heel divers zijn, het is enkel wel zaak om hierin aan te geven hoe je te werk gaat; zodat andere gebruikers op een gedegen manier feedback kunnen geven en er geen misverstanden ontstaan.
De keuze voor deze [TAG] is een duidelijke en heldere; TS wil graag feedback op het digitaal tekenen, niet op het bewerken van een foto (hoewel dat in deze een vertrekpunt is) de keuze voor Uit de Kunst (in plaats van FotoKunst) is met die insteek dus de juiste.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:04

Wat betreft de tag, daar zou imo ook gewoon alle digitaal gemaakte kunst onder moeten vallen, inclusief manipulaties of mattepaintings bijvoorbeeld hoewel die laatste niet echt veel gedaan wordt op bokt maar deze mogen dus ook niet onder de digi tag volgens de regelt. In de regels staat [DIGI] - Voor digitale tekeningen , dus ik mag aannemen dat iedereen gewoon de regels leest voor ze iets plaatsen en dus de juiste tag gebruiken en weten wat het inhoud.

Dat ik nu op aardig nivo teken betekent niet dat ik beginners niet respecteer, of dat ik het meteen kon. Sterker nog, ik heb ruim een jaar met mijn tablet gevochten voor ik ermee uit de voeten kon, nu is een jaar ook wel heel erg lang :+ maar ik heb er wel heel erg veel van geleerd en vooral ook wat wel en niet te doen. En nog steeds ben ik meer aan het oefenen dan tekenen, je hoeft niet altijd iets te maken wat af is of wat iets voor moet stellen. Juist die vrijheid maakt dat je meer durft en dus jezelf verbeterd. Als je vast blijft houden aan foto's en het moet realistisch en het moet op dat paard lijken, en je hebt de basis nog niet eens onder knie dan ga je een héle lange weg tegemoet met weinig verbetering. Dat zie je zelf ook vast wel als je na 6 uur pas dit resultaat hebt en dat is niet beledigend maar ik vind het zonde, in die 6 uur had je door een andere aanpak al zoveel meer kunnen leren.

Ga je tablet verkennen zonder tekeningen, zonder foto's, experimenteer er op los, oefen verhoudingen, foto's vertekenen, dat werkt niet op een tekening, je kunt ze niet zomaar 1 op 1 overnemen. Als dat verder lukt oefen met de foto's uit dat centrale topic en dan zul je zien dat je resultaten heel anders zijn, beter, zowel technisch als voor het oog :j .

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 14:19

IcePrincess kijk nu snap ik je reactie. := sorry dat ik me al snel aangevallen voelde (zit in t aard van t beestje)

Ik leer alleen heel erg veel van herhaling (dat is met alles zo, ook met paardrijden gaf ik in een ander topic
al aan)
en ik kan me verschrikkelijk opvreten als mijn lijntje niet net zo uitpakt als ik hem wil tekenen. En dan
CTRL+ALT+Z ik net zolang tot hij precies zo staat als ik wil.

Schetsen is dus ook niet voor mij weggelegd.. ik maak een omlijning die al zo perfect mogelijk moet zijn en
in de exacte contouren moet zijn van het paard. Daar ben ik rustig 2 uur mee bezig. :') Zit het echt tegen
kies ik een ander onderwerp _O-

Maar ik begrijp wel wat je bedoeld, ik ga kijken wat ik er mee kan..

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:40

"Ik kan het niet, zo werk ik niet dus het is niet voor me weggelegd."

Tja. Zou voor mij reden te meer zijn om er eens flink in te duiken. Hoe wil je anders iets leren en verder komen, met wat dan ook?