[DIGI]Ontdekking tekentablet, verschillende krabbels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Pluizebolpum

[DIGI]Ontdekking tekentablet, verschillende krabbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 21:08

Sinds ik op Bokt zo regelmatig verschillende kunstprojecten bekijk ben ik onder de indruk geraakt van de mogelijkheden van digitaal tekenen. Mijn verjaardag, twee weken terug, was hét moment om eens een tekentablet aan te schaffen. Mén, wat een heerlijk ding :D . Maargoed, ben dus lekker aan het fröbelen geslagen en ben eigenlijk stiekum best benieuwd wat anderen daarvan vinden :o .
Opbouwende kritiek hoor ik graag, moet het immers nog goed onder de knie krijgen, evenals goeie tips en eventueel nog programma's die het digitaal tekenen nog leuker maken. Ik kluns nu via het bijgeleverde programma van het tekentablet (Bamboo) en de gewone Paint.

Enfin, de krabbels, nr.4 is nagetekend van een fotoafdruk, nr.1 is een vrije impressie van mijn verzorgpaard, de rest gewoon uit de losse pols:

1. Is nog in progress, zit wat vast op de oren en snuit en in hoeverre ik die nog wel of niet moet uitwerken:
Afbeelding

2. Quarterkrabbel:
Afbeelding

3. Hoofd, lijkt wel een beetje een tuiger:
Afbeelding

4. Nog een werk in aanbouw, Stoffel, heeft pauze omdat ik bang was teveel te gaan klooien. Alhoewel ik aan de andere kant dat vage ook wel mooi vind, per slot van rekening is ie niet meer dan een herinnering:
Afbeelding

Ik zie ineens wel een duidelijke voorkeur voor linkskijkende dieren := en manen zijn idd nog een issue bij mij. Ook op papier vond ik die altijd moeilijk om levendig te krijgen. En verder, tja, als krabbelaar teken ik graag koppies maar oefen ook wel op het tekenen van complete paarden. Vooral benen zijn een project op zich, die ellendige gewrichten vooral :roll: .
En? Wat vinden jullie ervan?

cissy

Re: [DIGI]Ontdekking tekentablet, verschillende krabbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:21

kun je mooi je eigen kattenboekje gaan illustreren!! :D

Ik vind het helemaal top dat je dit al binnen 2 weken voor elkaar krijgt, scheelt dat je wel kunt tekenen en vreselijk creatief bent maar toch, ik doe het je niet na! +:)+

irritantje

Re: [DIGI]Ontdekking tekentablet, verschillende krabbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 06:40

pluis mooi hoor en zo snel al. ik heb ook zoin ding maar nog niet uitgevonden hoe werkt!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 18:23

Bedankt voor de complimentjes...Het scheelt idd wel iets als je wel al wat ervaring met tekenen hebt, maar dan nog, is toch wel erg wennen...

Btw Als iemand nog tips voor programma's heeft, super, maar graag alleen legaal verkrijgbare. Andersoortige downloadpraktijken mogen niet besproken worden, volgens de regels. Had ik ook helemaal niet bij stilgestaan in mijn immense behoefte aan informatie :o .

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:47

Goed bezig, leuk die verschillende stijlen. De tweede spreekt me het meest aan, wellicht omdat het een quarter is maar ook de stijl vind ik erg leuk en fel kleurgebruik vind ik ook altijd erg leuk. daar zou ik wel meer van willen zien op groter formaat :j

Wat betreft programma's, Corel Painter en Adobe Photoshop zijn veruit de beste programma's voor digitaal tekenen, maar beide wel erg duur.
Corel Painter Essentials en Adobe Photoshop Elements zijn minder uitgebreide versies en een stuk goedkoper. Painter Essentials zou ik hierbij dan boven Photoshop Elements verkiezen, deze is toch meer gericht op het tekenen waar photoshop meer gericht is op foto's.

Enige andere programma waarvan ik weet welke goed te doen is is The Gimp, deze is gratis te downloaden. ik heb hem zelf niet geprobeerd maar weet wel dat er aardig wat mensen zijn die hiermee werken en er ook hele mooie tekeningen mee maken.

Verder is het vooral ook erg persoonlijk welk programma je fijner vind werken, de een heeft functies die ander niet heeft en vice versa. Persoonlijk gebruik ik het meeste Photoshop (CS3) en af en toe gebruik ik er Painter Essentials (3) bij, je kunt bestanden in beide programma's openen en bewerken zodat je het beste eruit kunt halen maar dit is ook niet voor iedereen weggelegd.
Als je wel een goed programma wilt en er niet teveel aan uit wilt geven zou ik essentials aanraden. Corel Painter Essentials 4 is 50 euro: http://www.corel.com/servlet/Satellite/ ... bview=tab0
Maar ik geloof dat deze bij de meeste wacomtablets er ook bij zit? Ik heb ze iig bij mij tablet gekregen :) .

Van alles is iig ook een gratis proefversie te downloaden, download ze een voor een en je kunt een aantal maanden vooruit :D .

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 22:06

Thanks IcePrincess, grappig is dat ik die tweede, die Quarter, eigenlijk wilde inkleuren (is ook mijn zwakke punt bij tekenen, alles willen invullen en maar doorgaan) maar idd juist dat simpele kleurgebruik eigenlijk wel sterk genoeg vond. Misschien dat ik het toch nog eens leer... :P

In principe is het dus, even kort gezegd, met een goed fotobewerkingsprogramma dus ook goed tekenen...
Komt me erg fijn uit, aangezien ik ook nog zoekende was voor een programma om mijn foto´s mee te verklooien. Zal de tutorial op Bokt over die programma´s nog even doornemen dan...

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:20

Ik vind de tweede ook goed gelukt, simpel, maar toch heel duidelijk en mooi kleurgebruik. De derde vind ik ook leuk gedaan :j
De eerste en laatste vind ik te wazig, die mogen van mij nog wel wat meer uitgewerkt worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:25

cissy schreef:
kun je mooi je eigen kattenboekje gaan illustreren!! :D

:D

Wat leuk dat je zo aan de knutsel bent pluis,, ik vind de tweede ook het geslaagdst, en die tuiger mag er ook wezen :) Hoe komt het dat de Stoffelfoto zo wazig is?
Als je wil heb ik misschien nog wel een leuke foto voor je in de aanbieding om te tekenen. Linkskijkend rosje met woest manenwerk. Kun je mooi op oefenen :P

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 17:16

Hey HJ! Stoffelfoto is nog wazig omdat ik daar eigenlijk niet verder mee kwam. Dát is zo'n voordeel van digitaal werken, je kunt het wegleggen zonder dat er katachtigen zelfstandig mee verder gaan :D . Ga 'm nog wel afmaken, net als de eerste, maar eerst nog wat vaardigheid opdoen. Ben nu met Gimp aan het klooien...

Voor een linkskijkend Ros met Woest Manenwerk hou ik me aanbevolen :j , leuk, al wil ik eerst nog wat verder zijn. Heb jij er ook nog wat aan, namelijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:38

Laat maar weten wanneer je eraan toe bent :)

Ik bedoelde eigenlijk: begin je wazig en ontwaas je de foto dan? Of hoe werkt dat?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 17:54

hestejente schreef:
Ik bedoelde eigenlijk: begin je wazig en ontwaas je de foto dan? Of hoe werkt dat?

O ja, op die fiets. Ik begin met zo'n plaatje in losse lijnen op te zetten en dan in te vullen met de juiste kleuren zodat je alvast een idee hebt of het goed zit qua verhoudingen, daarna komen dan stukje bij beetje de details/het ontwazen.