[TEK] Sneak preview ;) Mandala paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[TEK] Sneak preview ;) Mandala paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:28

Mandala's zijn ronde kleurplaten die vaak cirkelsymmetrisch zijn (de afbeelding herhaalt zich steeds over de hele cirkel) waardoor het inkleuren kalmerend en meditatief werkt. Mijn kennismaking met mandala's verliep ook via die weg: ik kreeg het advies om eens een mandala in te kleuren toen het wat minder lekker ging. Het inkleuren vond ik verschrikkelijk :D maar de lijntjes en herhalende patronen van mandala's vond ik geweldig, dus kreeg ik de vraag waarom ik ze dan niet zelf ging ontwerpen. De meeste mandala's zijn abstract, met bloemen of met her en der een dier erin, en ik vroeg me af of je ze niet helemaal uit paarden op kon bouwen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Re: [TEK] Sneak preview ;) Mandala paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:58

wat ongelovelijk creatief en knap dat je ze steeds het zelfde hebt gekregen :))

ik vind ze erg mooi

Okkieenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:09

Wat gaaf gedaan! Ik krijg gelijk zin om te gaan kleuren :) Ik zal de site eens bekijken. Ik vind ze helemaal niet vreemd, het klopt juist helemaal. Maak je dan altijd eerst handmatig een schets en zet je ze dan over in illustrator of gaat zo'n tekenproces in zijn werk?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:12

Ik heb zin om ze in te kleuren haha
Erg mooi

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:15

Ziet er leuk uit hoor!!
Absoluut niet raar om te zien hoor ookal staan de paarden soms op de kop :D

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:22

Nummer vijf :+:

Mooi zeg! Ontzettend strak. Hoe heb je dat gedaan? Met een raster oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:33

Bedankt voor de leuke reacties! En fijn dat de paarden toch minder op hun kop staan dan op het eerste gezicht lijkt. 8-) Ik moet zeggen dat ik daar regelmatig bij het tekenen wel mijn twijfels over heb gehad - op z'n kop blijft toch op z'n kop, maar op de een of andere manier lijkt het toch wel te kunnen. Maar het blijft apart.

@ Okieenjoy: Nee, wat jij beschrijft met illustrator programma's is de intelligente methode. :D Ik doe de minder intelligente methode: Eerst een schets maken van 1 paard in potlood. Over het algemeen kom ik er dan achter dat die schets te groot/klein is om cirkelvormig op het papier (aquarelblok van 40x50 cm) te herhalen dus moet ik de schets vergroten en op een normaal dun A4 papiertje natekenen. Dat vervolgens overtrekken met stift zodat de lijnen beter zichtbaar zijn, dan het grote Aquarelpapier eroverheen, op een bureau met glazen tafelblad leggen en een lamp eronder aandoen (dan krijg je een soort lichtbak) en het paard net zo vaak als nodig in de cirkel met potlood overtrekken op het Aquarelpapier.
Dan de potloodlijnen overtrekken met Edding, de rest van de potloodlijnen uitgummen en klaar is Kees! 8-)

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:55

Wauw! vind dit echt heel gaaf! knap dat je zoiets kunt ontwerpen!
Vind de grazende paarden het minste, kan niet goed zeggen waarom.. hij lijkt niet echt 'ingevuld', dan doel ik op de lege ruimtes tussen de paarden....
de carousselpaarden vind ik mooi dat ze elkaar overlappen
het 'vingerafdruk'paard vind ik ook ontzettend gaaf, misschien zo mandala-achtig omdat het geen herhaling bevat, maar vind het een heel rustgevend plaatje.
De vier hoofden is ook leuk voor kinderen, minder realistisch, maar wel mooie herhaling en lijnen.
De eenhoorns vind ik ook heel gaaf, knap hoe de hoeven in het midden precies een cirkel vormen, als je daarop focust lijkt het net te gaan draaien.

+:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 17:18

oh wow heb de inteken kriebels :P vindt 2 wel stoer maar 5 is ook erg knap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 17:23

Ik ben dol op mandala's en deze vind ik enorm gaaf!!!

*zet op verlanglijstje*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:39

@ Dowski: bedankt voor de uitgebreide reactie! Ik vind nummer 2 met de 5 paarden zelf ook soms wel leuk, soms niet, maar meer omdat met 5 paarden de symmetrie wat moeilijk is. En hij brengt altijd een hoop discussie op gang over waar de paarden nou precies in staan. Bij jou roept het blijkbaar het idee van een weiland/gras op, toen ik het tekende was het met paarden die in het water staan te drinken in het hoofd. Leuk dat hij voor zoveel interpretaties vatbaar is! :j

@ Takkie_muis: we hebben geen echte intekenlijst waarbij je je dus meteen vastlegt voor aankoop, maar je kunt wel op de website je mailadres achterlaten zodat je een mailtje krijgt zodra het boek besteld kan worden. Dan kun je alsnog zelf beslissen of je hem nog wil of niet. ;)

@Rock: Wat leuk dat jij ook mandala's maakt! Ik heb voor ik dit topic plaatste gezocht of er nog meer mandala topics op Bokt te vinden waren, maar dat zijn er maar heel weinig, dus ik begon me al af te vragen of het hier eigenlijk wel leeft. := Maar erg leuk dus om een mede-mandalaar tegen te komen. Kleur/schilder jij ze in of teken je ze?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:42

Ontzettend knap dat je dit kan :j

Ik vind de grazende paarden ook het minste, door de ruimte ertussen. De rest vind ik echt top +:)+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:49

Ik kleur ze vooral in :) In zelf tekenen ben ik niet handig genoeg. En dan alleen abstract.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:00

@ Amanda: dan heb ik jouw topics via de zoekfunctie gezien! :j Ik hou zelf erg van dikke, zwarte lijnen met kleurvlakjes ertussen, zoals je ook bij glas-in-lood ramen ziet, maar nu ik jouw mandala's weer zie vind ik jouw gebruik van gekleurde lijnen met kleurovergangen naar de vlakken ook weer erg mooi. Dat maakt het wat zachter, dromeriger. Dat vind ik ook het leuke van mandala's, zowel het tekenen als het inkleuren, dat je er zoveel kanten mee op kan.

@ bromfiets: die lege ruimtes ertussen maakt mij ook heel benieuwd naar hoe mensen dat straks gaan opvullen, maar dat ben ik sowieso bij alle mandala's wel. Ik heb ze alleen in zwart-wit gemaakt, en het is zo'n ontzettend leuk dat anderen daar straks met kleur in gaan werken! :#

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:10

Dat is inderdaad ook het leuke van mandala's. Je kan er zoveel mee doen! Het grote vlak gebruiken, met kleine cirkels werken, lijnen van cirkels gebruiken.
Harde lijnen, zachte lijnen, inkleuren.
En dan nog verschillende materialen. Ik werk zelf graag met fineliner en potlood. Zo kun je sfeer en kleur goed afwisselen.

Wat jij bedoelt vind ik ook heel gaaf :j
Glas in lood vind ik ook echt prachtig :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:35

Iemand gaf me laatst op een ander forum de tip om ze over te trekken op zijde en dan te gaan zijdeschilderen. Dat leek me ook een geweldig leuk idee, dan vloeien de kleuren helemaal mooi over. Het is alleen zo'n gedoe met opspannen en die gutta, maar mijn handen beginnen al te jeuken!

By the way, nog even @ Takkie_muis en alle anderen die geen zin hebben in ergens een e-mailadres achterlaten: als je mij een pb'tje stuurt, dan geef ik je via pb een seintje als bekend is wanneer het boek precies verschijnt!

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:04

Wat gaaf zeg!
Leuk om te lezen hoe je ze maakt. Geweldig dat er een boek van uitkomt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:30

had mijn emal al doorgegeven :P ben stiekem in paint al aan het inkleuren

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:32

Wat mooi ontworpen zeg!

Petje af!
Hier gaan we meer van zien toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:39

@ Takkie_muis: Foei! ~~}> ;)
Van mij mag je, maar dan moet je hier straks wel het resultaat hier neerzetten, want ik ben er hartstikke benieuwd naar! :j
Dat geldt trouwens ook voor anderen die er al mee aan de slag willen - ik heb er speciaal geen logo's doorheen gezet om zodat wie wil er gewoon al in kan kleuren (voor zover de fotokwaliteit niet te slecht is :') ), maar het is dan wel leuk om de resultaten ook een beetje bij elkaar te houden, anders gaan ze zo zwerven!

@ EngeltjeS: ik heb nog drie foto's van andere mandala's, die kan ik hier als daar vraag naar is ook wel plaatsen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-06-11 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:41

Laatst bijgewerkt door Sidera op 02-06-11 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:42

Leuk zeg!!!!!!!!! :D
En ik vind het ook niet vreemd dat ze op de kop staan zegmaar.. ik zie wel vaker mandela's van afbeeldingen...dan staan ze ook op de kop :P
Hartstikke mooi gedaan +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:44

fotokwaliteit is idd niet sterk maar verveel me := ze zullen niet op elkaar lijken vermoed ik :P

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:46

Leuk zeg! :D
Harstikke mooi gedaan! +:)+
Laatst bijgewerkt door Ludique96 op 02-06-11 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt