[SCH] Calypso.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

marjoke

[SCH] Calypso.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 14:41

Ook ik wil mijn stijl nieuw leven inblazen. Ik ben alvast begonnen met niet te willen muggenziften op het kleinste detail. Vandaar het experiment met een heel aantal zaken gewoon weg te laten. Ik ben benieuwd hoe dit overkomt.
Mijn eigen paard is hierbij proefkonijn :)
Inzomen op de grotere versie is een aanrader!

Ongeveer 40 x 60 cm
Aquarel

Afbeelding

Grote versie
http://imageshack.us/m/231/2636/calypso.jpg

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:45

Ben benieuwd hoor, leuk om te zien hoe je een schilderij opbouwt. Apart nu al met dat rood erbij voor een zwart paard!

De koot van het linkervoorbeen lijkt nu wat dun en een beetje een eng 'knikje' te hebben. Maar dat komt vast wel goed. :)

Edit: wacht even, ik heb het niet helemaal goed begrepen denk ik. Dit schilderij is al klaar? In dat geval vind ik hem wat te onaf overkomen. Details weglaten is één ding, maar je hebt nu voor mijn gevoel gewoon het halve paard weggelaten zonder dat voor mij duidelijk is waarom je voor bepaalde delen hebt gekozen. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 26-05-11 14:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:45

Wat apart! Heel gaaf deze stijl. De kunst van het weglaten combineren met details. Alleen dat linkervoorbeen... dat hoefje staat niet goed en het been lijkt wat te kort. Ik ben helemaal weg van de manier hoe je de staart hebt geschilderd! Zo vervagend enzo...

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 15:05

Bedankt! Deze commentaar was zo voorspelbaar! :)
Ik heb ook niet bewust gekozen. Ik was van plan weer eens een volledig paard te schilderen met alles erop en eraan. Tot een kunstkenner met zei 'STOPPEN! Hij is af zo'. En ik heb daarover nagedacht. Natuurlijk ben ik niet gestopt met schilderen zoals het toen was, want toen had ik ook het gevoel dat hij helemaal niet af was. Ik heb er nog een aantal dingen bij op gezet en een aantal dingen afgemaakt die nog niet mooi waren. Maar voor mij is hij nu wel af. Ik heb nu geen paard geschilderd. Ik heb een beeld gemaakt waarin mijn paard op mij komt afgelopen en waarin ik enkel zijn mooi hoofdje zie. In dat beeld zie ik ook maar 1 been. En dat is hetgene hij vrolijk vooruit zwaait. De rest hoef ik niet te zien.
Het was iemand anders zijn idee, maar ik heb er plots iets heel persoonlijk van gemaakt. :)

Het been is niet te kort. Integendeel. Ik heb het langer gemaakt dan op de foto om het beeld iets te verzachten. Dit is een typische houding waarbij het voorbeen altijd te kort lijkt. Omdat je hier iets vooraanzicht hebt heb je in het gehele paard een verkorting. In dingen als de romp valt dit helemaal niet op. In dingen als benen dan weer heel hard.

Wat het hoefje betreft, hebben jullie wel gelijk. Je zou de kogel nog moeten verbinden met de kroonrand. En dan klopt die lijn wel volgens mij. Die verbinding is op foto weggevallen omdat het een zeer dun lijntje is. Die witte vlek zou dan een highlight moeten zijn. Maar dat heb ik misschien overdreven. Ik zal die voet nog wat veranderen dan. Omdat de aandacht juist naar dat been gaat, mag er natuurlijk niet te veel mis aan zijn..

DreamUp

Re: [SCH] Calypso.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:23

Ik vind het heel mooi en kan het idee erachter ook begrijpen.
Alleen op de een of andere manier heb ik het idee dat de schouder zo groot is maar het kan ook zijn dat dit vertekend doordat het een andere stijl is als gewoonlijk.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:28

Haha, dacht eerst ook dat hij nog niet af was. :o
Het is zo zeker appart. En de uitleg die je erbij geeft vind ik erg mooi. Hierdoor ga je er toch iets anders naar kijken :j

Denk wel dat ik de overgang van hoofd naar helemaal niets iets te abrupt vind. Hierdoor krijg ik een beetje het gevoel dat het hoofd niet bij het lijf hoort.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:36

Ik snap jouw redenatie en bij de eerste blik vond ik hem erg gaaf. Zodra ik echter wat langer keek, vond ik het contrast tussen het goed uitgewerkte deel en de wazige delen te groot. Zo 'half af' had ik hem liever met minder details in hoofd en been gezien. Dan wordt het nog meer een impressie :)

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 16:38

Ik snap jullie punten. Misschien heb ik inderdaad het hoofd te veel uitgewerkt. Ik ben ook begonnen met het hoofd en was van plan heel het lichaam zo uit te werken. Echter lever ik dan weer een ideaal plaatje van een volmaakt paard in zijn kleinste detail en dat wou ik net niet. Misschien helpt het als ik zijn schoft nog een beetje verder uitwerk en nog net een klein achtergrondkleurtje achter zijn borst zet? Dan is de overgang geleidelijker..
Normaal gezien kloppen de verhoudingen wel min of meer. Door het hoge contrast wit/zwart ga je natuurlijk verhoudingen een beetje uit elkaar sleuren. Maar das dan puur gezichtsbedrog :)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:47

ik mis eigenlijk de achterbenen teveel; ik denk als je er 1 uitwerkt dat het alweer een totaal ander plaatje is.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:30

ik vind hem zo juist HEEEEELLLL erg gaaf! Genoeg detail dat je kan zien dat het zo de bedoeling is, en toch een... hmm, kan geen goed treffend woord bedenken eigenlijk. Maar ik vind het echt HEEL erg mooi!

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 17:58

Pelryo: Ja maar welk achterbeen zou ik dan moeten uitwerken? Als ik 2 benen uitwerk, moet ik ze allemaal doen vind ik. Anders is er niks speciaal meer aan, maar is het gewoon raar..
Airborn: Dank je!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:03

Ik moet zeggen dat ik hem zo ook wel erg gaaf vind. Hij heeft zeker iets en je blijft er naar kijken :j

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:08

Hmm ja ik heb gemengde gevoelens bij deze! Ik begrijp je punt, en hou persoonlijk ook van
grof opgezette tekeningen die niet tot in de puntjes zijn uitgewerkt. Tocht vind ik in deze de balans nog niet lekker zitten. Ik zou me focussen bv op alleen schaduwpartijen en die opzetten of bv alleen highlights of wellicht alleen de spiervormen.
Nu vind ik de uitwerking wat willekeurig ogen, het hoofd wel volledig en de rest heel wolkig. Ben heel benieuwd wat we hiervan nog meer van je gaan zien.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:11

Ik vind het prachtig! Echt ontzettend mooi zo, en heel apart kleurgebruik :)
M'n aandacht wordt alleen meteen naar de buik getrokken, alsof die te dik is.. Kan er niet echt de vinger op leggen...

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 20:39

Bedankt! :)
Janique: ik snap wat je bedoelt en ik ben zelf ook benieuwd wat ik hiervan nog meer terecht ga brengen. :P Ik geef het in ieder geval niet op!
Szan: Ook die buik lijkt misschien een beetje dik door de verkorting omdat je ietje vooraanzicht hebt. Wanneer je zijaanzicht hebt, is hij nog steeds even dik maar net een beetje langer en dan lijkt die veel minder dik :)