Ik weet niet of het hier goed staat, anders sorry hiervoor.
Ik heb laatst het rijden geprobeerd te filmen door de camera ergens weg te zetten en dan te gaan rijden. Het filmpje was helaas niet scherp. Ik dacht dat dit kwam omdat het te ver weg was, al lukte dit met mijn gewone digitale camera altijd wel.
Ook heb een collega gefilmd die stil stond maar wel vertelde, en ook dit filmpje was wazig. Nu ben ik ondertussen tot de conclusie gekomen dat je moet scherpstellen.
Maar hoe doe je dit correct tijdens het filmen? Kan iemand mij dit uitleggen? Ik kom er niet aan uit namelijk.
Bvd!
__Nicky
Geplaatst: 23-05-11 19:51
Ik heb in het begin ook een beetje moet zoeken hoe je het beste scherp kunt filmen met D3100 en nu lukt het wel aardig. Als ik hem zelf in de hand heb en bijv m'n hondje die aan het spelen is (dus bewegend iets) wil filmen, zet ik hem gewoon op automatisch en stel ik scherp dmv de opnameknop half in te drukken (is hetzelfde als je een foto wilt maken en je stelt scherp) http://www.youtube.com/watch?v=G9XCbhZeu2M
Ik film ook vaak mezelf met VD, dan sta je redelijk stil. Ook dan staat ie op auto. Ik zet m'n paard dan eerst neer waar ik wil gaan VD'en, stel op hem scherp, zet de camera neer en ga aan de gang. Mocht ik wat verplaatsen stelt de camera uit zichzelf gewoon weer scherp http://www.youtube.com/watch?v=4OB1Z_yeVVA
_aussi
Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-11 19:54
Super bedankt voor je reactie! Oke dus als ik het goed begrijp. Je houdt de camera vast. Stelt scherp op het onderwerp wat je scherp wilt hebben, (zet m dan eventueel neer) en als het goed is stelt je camera dan zelf weer scherp? En wat nou als je zelf gaat bewegen of gaat lopen?
Houdt je bij het filmen van je hondje de knop constant half ingedrukt?
Als je zelf gaat lopen weet ik niet, heb ik nog niet uitgeprobeerd. Maar denk dat dat wel lastiger wordt omdat je camera dan in de war raakt of ie nou achtergrond of jou moet scherp stellen...
Bij m'n hondje hield ik hem niet ingedrukt maar als ik zat dat ie onscherp werd, drukte ik hem in
Hoe bedoel je op jou scherpstellen? Stel ik loop door de stad en wil filmen wat er om me heen gebeurd.
__Nicky
Geplaatst: 23-05-11 20:37
Ja als je bijvoorbeeld jezelf wilt filmen als je aan het rijden bent en je camera staat op een statief. Dan gaat je camera zoeken waar die op moet scherpstellen. Zodra jij gaat bewegen van links naar rechts door het beeld gaat hij een onderwerp zoeken en kan je onscherpe beelden krijgen. Als je door de stad loopt met de camera in je hand kan jij bepalen wat je scherp stelt door gewoon te richten en de ontspanknop half in te drukken