[DIGI] Paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

[DIGI] Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 01:09

Ha! Ik ben blij! Hij is eindelijk af!

Had ineens een creatieve bui ( komt eens per jaar voor := ) Besloot via PS5
maar eens wat te proberen..

Heb een lamme pols inmiddels.. en ik ga gauw naar bed.. maar
laten jullie me weten wat jullie er van vinden?

Heb hem opgeslagen om eventueel te verbeteren...

(heb dit nog nooit gedaan.. teken en schilder ook zelden.. puntjes die afbreken en
verf die overal zit.. vond ik vroeger niet erg.. maar nu zwaar irritant :o ik kan het best
wel merk ik zelf.. alleen heb er geen geduld voor.. vandaag toevallig wek :') )

Afbeelding

Grote foto:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XLDCKI7I.jpg

Complimentjes en tips zijn altijd fijn!

BoefJMouse

Re: [DIGI] Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 01:21

Woow, die is goed gelukt!
Erg flashy, maar coole stijl.

Heb je dit in PhotoShop5 gemaakt?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 06:31

Ja klopt CS5 inderdaad :)

Ik weet alleen nog niet wat ik met de schaduw onder het oog doe..

Nu met een frisse blik vind ik de kleur iets teveel afsteken.. aan de andere
kant zijn dat wel echt ong de kleuren die om haar oog lopen.. maar zou voor het
"mooie" (gewenning van zien) misschien toch eerder naar grijs gaan neigen?

(ik wil ook een x aan de slag met brushes om meer te detailleren.. maar ik was echt
doodop en ik weet ook niet of dat gaat lukken met muis... veel mensen gebruiken
toch wel een tekentablet.. en die heb ik niet :o )

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 08:40

Dat onderste stukje van de sneb (dat lichte puntje) moet wat rechter omlaag en niet afwijkend naar links.
Boven het oog moet nog een randje donkerder(grijs/bruin) en de schaduwen in de hals kloppen nog niet helemaal.

Als ik tijd heb bijwerken en daarna kijken hoe ik een "harig" effect krijg zonder een "wintervacht" te krijgen.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:43

Ik vind 'm mooi! Zeker als je dit niet zo vaak doet :)

Wat meer detail zou wel mooi zijn (oh jee, moet je nog meer geduld hebben! :=) maar dat komt met de tijd wel. Top, ga zo door :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 08:57

Had voor het gemak de frontriem (bling bling) al zwart gemaakt met een glanseffectje :=
Ik kon dat gepriegel vannacht echt niet meer aan.. maar hij moest en zou zo goed als af..
en nu vallen mn ogen dan weer op bepaalde dingen :o

De verhoudingen exact maken was nog het moeilijkste.. (en de neus vond ik lastig) Aan de
schaduwen op de hals ga ik zeker nog werken voor ik ga proberen hem nog realistischer te
maken.. maar het oog, de kol en de roosjes zijn wel mooi gelukt vind ik zelf. De kleur van de
hals is op de echte foto nog wat donkerder maar dat vond ik toch minder mooi staan.. (dan
lijkt het hoofd heel licht.. en in principe is dat gewoon lichtval i.c.m. glans)

origineel:
Afbeelding

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:14

hij is echt netjes geworden hoor!! ik zou proberen nog wat meer schaduw in je werk te verwerken, voor een realistischer effect. (maar zonder tablet is dat echt een verschikkelijk werk) maar wat goed dat je dit allemaal met de muis hebt gemaakt! doe ik je niet na hoor!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 18:11

*UPDATE*

Afbeelding
grote foto:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LSQEWIDO.jpg

Geprobeerd iets meer kleur in de hals te brengen.. is op sommige stukken ietsjes lichter
en op sommige stukken ietsjes donkerder. Snebje veranderd, wat meer contour bij de kaak
en boven het oog gemaakt.. geprobeerd de oren iets realistischer te maken.. en heb me
opnieuw gebogen over de frontriem.. eerste 2 roosjes ook iets groter gemaakt en de voorpluk
ietsjes boller. Geprobeerd de neus iets "bruiniger" te maken.. maar het mengpalet werkte nietecht
mee en kon geen juiste kleur vinden.. dus toch maar zo gelaten.(voorlopig) :+
Vind ook dat ik in de frontriem nog een mooi licht lijntje moet maken (net als bij de neusriem) en
het stukje waar hij van het hoofd afsteekt moet een klein vlakje komen. Hij lijkt nu aan het einde
heel breed.

Later viel me op dat ik de teugel heb meegetekend := vind het geen storende factor dus laat hem
lekker zitten.

Heb echt kramp in mn pols nog van gisteren :( Vind de schaduwen erg lastig..

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:47

Bijzonder dat dit je lukt met een gewone muis :)

Vooral het oog vind ik heel erg goed gelukt
En voor de schaduwen (en al het andere op je tekening) blijf goed kijken wat je nu daadwerkelijk ziet op je voorbeeld. Dan komt het helemaal goed! :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 21:21

ja, ik vind de foto eigenlijk te onderbelicht.. de hals lijkt hierdoor veel donkerder en dat is
hij eigenlijk niet.. maar wil toch wel verschil laten zien.. dus dat maakt het voor mijn inzicht
een beetje lastig :=

Het mooi maken van de "fijne" lijntjes is met de muis erg lastig idd omdat als je ze alleen tekent
je lijnen alle kant uit gaan omdat je muis niet zo fijn rolt als uit je losse pols. Dan doe ik daaromheen
met de andere kleuren de lijnen fijner maken door zacht te brushen en beetje te vervagen. Als iets
gelukt is doe ik het gelijk opslaan.. mocht er daarna iets mis gaan en ik gebruik de history brush ben
ik niet gelijk alles kwijt wat eerst zo netjes was.

Ik denk dat het veel langer duurt op deze manier.. maar we komen er wel := Ja het oog ben ik ook heel
blij mee.. maar de rest klopt ook wel toch? (ja de verschillende kleuren niet altijd.. ben ik wel mee aan
de gang geweest.. maar door sommige "kleuren" kreeg het paard een droevig gezicht. :o (eigen mening)

Gebruiken jullie een bepaald penseel om "vacht" te creeren?

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:34

De rest klopt ook wel goed.
Alleen als voorbeeldje. Halverwege de hals op de foto zit een lichtere 'streep' in dezelfde lijn als de hals... (hoop dat je snapt welke ik bedoel.)

Deze mist op jou tekening waardoor de hals heel rond lijkt.
En ik vind het juist ook wel leuk dat hij meer uit vlakken bestaat :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 06:16

Ik snap je, zal er eens naar kijken als mn pols een beetje bijgekomen is :o

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 07:21

Zie dat onder de knotjes de lichtere lijn te dun is en halverwege de hals hoort nog een lichtere lijn en dat
donkere vlak op de hals mag iets langer richting kaak. Ga er vanmiddag wel ff voor zitten :)

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:16

Ik vind het oog en de manen echt knap. Die zien er ook heel realistisch uit. De rest van het paard is meer in tekeningachtige stijl. Om dit ook realistische te krijgen zou je er inderdaad wat meer detail in moeten stoppen. Probeer ook om met wat meer kleuren te werken en dan voornamelijk met de dichtheid te experimenteren. Als je de dichtheid lager zet, dan kan je kleuren ook gaan mengen en mooi in elkaar over laten lopen.
Maar zo voor de eerste keer vind ik dit al erg knap! Zeker als je het ook nog met de muis doet.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 12:27

*Update*

Hals bijgewerkt :)

Afbeelding

Mensen die nog meer zien??

joey, realistischer wil ik wel gaan oefenen/proberen.. maar op zich heeft dit
tekenachtige ook wel wat. Vind hem zelf al best mooi. Wat vind je nu van de hals?

<3

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:21

De hals is zo inderdaad al een stuk beter!
Probeer ook eens om met meer kleuren te werken. Je hebt nu alleen maar bruintinten gebruikt, maar als ik zo naar de voorbeeld foto kijk, dan zou er in de hals ook best wat blauw en rood mogen zitten. Door met meer kleuren te werken, gaat de tekening meer leven en krijg je er ook meer diepte in. En wees niet bang om contrast aan te brengen. Zo mag het stuk bruin bij de kaak wel een stuk donkerder.
Ik kan je aanraden om gewoon eens dingen uit te proberen. Open een nieuwe laag en gooi daar eens wat kleuren bij. En als het dan toch niets wordt, dan verwijder je de laag gewoon weer en is er toch niets aan de tekening verloren gegaan. Dat is het mooie van digitaal schilderen :D

Maar zoals eerder gezegd, voor de eerste keer is hij echt super! :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 17:04

Dankjewel joeylover. Heb alle stappen opgeslagen dus in principe kan ik er wel eens mee
gaan klooien ja :) Bedankt voor je tips!

SLS_Focus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:10

ik vind um echt geweldig , als ik dit ook kon he _/-\o_
dit kan je wel voor anderen gaan doen :P .

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 22:20

haha wie weet.. eerst maar eens vaker doen.. kijken of het geen "lucky shot" was

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:15

Wauwie! Knap hoor! Doe ik je niet na!
Ik heb echt geen verstand van computer tekeningen maar tog een tip:
De frontriem is nu net een dunne strook leer, hier zou ik netzoals bij de neusriem er een 'onderlegde frontriem' van maken, snap je? Dus met een bolling onderlegt. Dat staat denk ik mooier. Ook vind ik die grijze vlakker op de neus en frontriem een beetje raar, ik zou die meer lichter maken, nu is het een beetje blauwgrijs tov het zwart.

Maar zoals gezecht, ik doe het je niet na!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:07

svdijk86 schreef:
De kleur van de
hals is op de echte foto nog wat donkerder maar dat vond ik toch minder mooi staan.. (dan
lijkt het hoofd heel licht.. en in principe is dat gewoon lichtval i.c.m. glans)

origineel:
http://94.100.118.39/1306300001-1306350000/1306315201-1306315300/1306315201_5_Bkic.jpeg

Ik vind de verhoudingen echt knap getroffen :j en oog het oog is erg realistisch - net alsof je gewoon het oog van de foto hebt genomen! ;)

Hoe maak je dit eigenlijk: neem je de foto als basis en teken je die over, of heb je de foto ernaast 'liggen' ;) en teken je hem na op een blanco canvas?

Over het realistischer maken van de rest: de hals is op de foto inderdaad donkerder, maar boven alles heeft hi vooral meer kleur: op de hals wordt de vacht een soort rood-paars, met aan de basis zelf een zweempje donkerblauw, terwijl het hoofd veel geler/oranje is. Je hoeft de hals niet per se donkerder te maken om er meer contrast in te zetten en hem wat minder vlak/abstract te maken, je kunt ook met de kleurverschillen spelen die ook in de foto zitten. Rond het oog heb je trouwens ook al die meer roodpaarse kleur zitten - alleen daar vind ik de overgang naar het oker-bruin wat abrupt.

Het voordeel van de hals donkerder/andere kleurtinten maken is trouwens ook dat het hoofd automatisch lichter wordt en er meer uitspringt. Nu is alles een beetje hetzelfde bruin en merk ik dat mijn oog het moeilijk vindt om te bepalen wat nou het focuspunt is.
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 05-06-11 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in de quote in link gezet, gelieve geen foto's te quoten!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 10:30

Ik heb de foto ernaast inderdaad. Ben eerst begonnen met de achtergrond (en die gebruikt als rooster hihi := )
Tussen de oren in de bakstenen zat precies in het midden een streepje.. en zo ook met andere punten
waardoor ik de verhoudingen makkelijker kon natekenen.

Heb mijn tekentablet nog niet binnen dus heb het oog stipje voor stipje getekend.. heb voor het "kleurenpalet"
wel de foto als 2e project geopend om met de kleuren te stoeien. Ben ik best een tijd mee bezig geweest.

Met gewoon tekenen vind ik goede verhoudingen tekenen ook al niet erg moeilijk.. maar het inkleuren ben
ik echt slecht in (digitaal idem dito dus ;) ) ik ben bang dat als ik kleuren gebruik die op de foto's wel te
zien zijn maar ik in het echt NIET echt zie dat het voor mijn idee niet hoort/staat.. dat ik de tekening verpest..

Ik moet er gewoon mee gaan stoeien.. hij is opgeslagen, kan niets fouts mee gaan.. maar merk toch wel
dat ik het een beetje "eng" vind hahaha. Ik heb de hals idd expres een beetje dezelfde kleur gehouden als
die op het hoofd..

Maar das meer omdat ik in mijn hoofd heb dat haar hoofd "in het echt" wel dezelfde kleur zijn en dat de
foto "niet klopt" hahahaha :P

Ben nu bezig met een foto uit het aanvraagtopic.. vanmiddag een WIP denk ik :)

Als ik mijn tekentablet heb zal ik wat meer met de schaduwen en verschillende kleuren in deze gaan spelen.
Met de muis kan ik nu toch weinig "verbeteren" dus heeft nu even geen zin. Dan kan ik ook wat meer op
vacht gaan oefenen.. vind het her en der te gladjes :=

Bedankt voor je tips!

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:45

wow, knap!!
dat ziet er echt leuk uit.