[TEK] Horse

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

mentjuh

[TEK] Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 21:21

hey!
Ik heb weer een poging gedaan tot paard tekenen.
Mijn vorige paard was vrij "licht" uitgevallen.
Dus deze keer heb ik geprobeerd wat meer opvulling te geven.
Hij is getekend op A4 formaat met grafiet.

Voor de gene die mijn vorige niet hebben gezien (om te vergelijken)
http://94.100.126.66/1303550001-1303600 ... _IQxF.jpeg

Afbeelding
Grote versie: http://fc02.deviantart.net/fs70/i/2011/ ... 3gi20p.jpg

Heb nog steeds wat ruzie met de scanner die heeft n beetje zijn eigen leven daardoor
komt hij niet helemaal scherp uit..

Tips zijn van harte welkom :D

Fudge

Re: [TEK] Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:17

Aparte stijl!
Maar oei, let op je verhoudingen! die waren bij je vorige tekening stukken beter! Ik zal een paar puntjes noemen, zodat je er de volgende keer op kunt letten;)
- Het voor ons linkeroor lijkt in 1 lijn door te lopen in zijn hals.
- Het voor ons rechteroor lijkt dan weer wat klein vergeleken met zijn linker.
- De neusgaten kloppen niet helemaal, de voor ons rechter is wat te groot en die zou je volgens mij in deze pose ook niet zo duidelijk moeten zien.
- Het oog is misschien ietwat aan de kleine kant, maar dit stoort me overigens niet echt.

Zie het niet als aanvallende kritiek, maar ik hoop dat je er nog wat aan hebt;)

Succes verder!!

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 11:32

Dankje voor de tips! ik zie het inderdaat niet als aanvallende kritiek hoor maar kritiek waar ik wat mee kan! en dat heb ik graag zodat ik het kan verbeter dus kan wel iets hebben haha!
het is fijn als er even iemand anders naar kijkt, die ziet altijd wel weer andere dingen!
Ik ga kijken of ik het aan kan passen, als ik alle tips heb toegepast zal ik hem nog een keer uploaden om te kijken of het verschil heeft gemaakt.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:42

Zoo! Ziet er goed uit! Alleen de schaduw van het oor valt wat raar! En er zou meer detail in de manen mogen zitten!

Maar verder toppie hoor!

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 11:45

Hee ja de manen stoor ik me inderdaat ook aan maar ik weet niet hoe ik dat beter kan krijgen? op de foto was het echt zo een kroes haar plof ding dus niet echt gladde manen en dan weet ik gelijk niet meer hoe ik het op papier moet krijgen. heb je mischien tips voor me?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:45

Op zich vind ik de manen wel grappig gedaan, ziet er inderdaad wat pluizig uit maar dat zie je wel vaker bij hoger in het bloed staande pony's met dun, maar veel haar.

Wat je nu hebt, is een voorpluk die egaal is ingekleurd waaroverheen je losse haartjes hebt getrokken. Dan krijg je inderdaad het effect van pluisjes op een verder compact kapsel. Maar haar valt niet in haartjes, maar in strengen/lokken/plukken.
Ik weet niet wat voor kapsel je hebt, ;) maar als je voor de spiegel gaat staan, een dikke pluk haar van boven je voorhoofd pakt, dat achter je oor trekt en de rest van je haar eroverheen naar voren laat vallen, dan zie je dat in de weggetrokken pluk alle haren donkerder worden voordat ze onder het loshangende haar verdwijnen. Gewoon schaduwwerking. Zelf teken ik haar niet in haartjes, maar in richtingen, een pluk gaat die kant op, een ander pluk de andere kant op en dan valt de schaduw dus hier, hier en hier.

Een streng of pluk haar heeft massa en dus ook licht en schaduw. In jouw tekening heb je nu schaduw van het oor over het haar, maar het haar zelf heeft ook schaduw van hoe de haren/plukken lopen. Op sommige foto's is dat moeilijker te zien, vooral als het om een paard met witte manen gaat dat overbelicht is (of zwart en onderbelicht ;)), maar het is er eigenlijk altijd, en juist dat spel tussen lichtere en donkere stukken in de manen kan paardenportretten iets dynamisch geven.

Hier is trouwens wel een mooi voorbeeld van witte manen die in plukjes vallen en schaduw over zichtzelf werpen:
http://static.photaki.com/wit-paard-portret_114126.jpg
En hier een voorbeeld van donkere manen en ook heel duidelijk het verschil in structuur tussen de vacht op het hoofd (glad) en manen (draderig):
http://farm6.static.flickr.com/5053/5455817992_d575b23154.jpg

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 12:56

Heel erg bedankt voor de uitleg xyzutu2 het was idd ene flinke donkere foto dus daar zag je vrij weinig op.
ik ga kijken of ik je tips aangepast krijg op de tekenen :)

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 01:55

ik heb een aantal dingen aagepast als er nog tips zijn hoor ik het graag

Afbeelding