Best veel verhalen beginnen bijvoorbeeld de eerste paar 1000 woorden met de hoofdpersoon die (kort gezegd) wat rondloopt in haar wereld, met mensen praat, zich klaarmaakt om iets te doen of nadenkt over hoe ze zich voelt - maar je hebt geen idee of ze straks ontvoerd wordt door aliens omdat het een SF-verhaal wordt, ze een verwaarloosd paard vindt dat ze temt en uitbrengt op de Olympische Spelen, ze ontdekt wordt door een modellenbureau en een eetprobleem opgedrongen krijgt, of gebeten wordt door een vampier en tegen weerwolven moet strijden. Als een verhaal 'De Indiaan' heet, kun je er natuurlijk al wel met enige zekerheid van uitgaan dat het een western wordt,
maar bij een verhaal dat 'Ze wist het niet' of 'Tom' heet, is dat minder duidelijk.In de uitgeverij wereld hebben we natuurlijk hetzelfde probleem met lange manuscripten waarvan je pas weet wat voor genre het uberhaupt is als je halverwege bent. Beetje jammer als je spirituele boeken uitgeeft en pas na dertig pagina's blijkt dat het manuscript een horror is (geloof me, het gebeurt). Daar is voor de oplossing gekozen dat als je een manuscript naar een uitgever stuurt, je er ook een korte samenvatting van je verhaal bij moet geven.
Hier op Bokt kan dat natuurlijk niet omdat je dan meteen ook het einde verklapt,
maar wat hier wel zou kunnen, is elke beginpost van een vervolgverhaal voorzien met een introductietekstje, een beetje zoals de flaptekst van een boek. Daarin wordt ook niet meteen het hele verhaal verklapt (soms wel
), maar ze zijn wel zo geschreven dat je een indruk krijgt van wat voor verhaal je in handen hebt zodat je niet met een snoeiharde western thuiskomt terwijl je eigenlijk een christelijke roman zocht.Citaat:* Even een voorbeeldje:
Ik bedoel dus niet:
Pamela gaat een avondje stappen met haar nieuwe vriend Lucas. Ze is helemaal ondersteboven van hem, maar haar vrienden vertrouwen hem niet. Hij blijkt een leerling van een duistere tovenaar en moet voor zijn laatste examen een mens in zijn macht krijgen en haar dwingen haar allergrootste nachtmerrie te begaan. Pam voelt wel dat dingen niet kloppen, maar blijft steeds het goede in Lucas zien. Ergens rond pagina 50 krijgt Lucas net op tijd berouw omdat hij via Pam inziet dat hij niet altijd slecht is geweest. Ze besluiten zijn krachten in te zetten voor het goede, vernietigen op pagina 70 de tovenaar en leven daarna nog vijf pagina's lang en gelukkig. Veel leesplezier.![]()
Maar meer zoiets als dit:
Genre: Fantasy
Pamela gaat een avondje stappen met haar nieuwe vriend Lucas. Ze is helemaal ondersteboven van hem, maar haar vrienden vertrouwen hem niet. Als de onverklaarbare gebeurtenissen rond Lucas zich opstapelen lijkt het er steeds meer op dat haar vrienden gelijk krijgen, maar ondanks zijn mysterieuze en angstaanjagende gedrag kan ze niet anders dan hem vertrouwen. Hij heeft haar in zijn macht... Dan blijkt Lucas een gruwelijk geheim met zich mee te dragen en moet ze vechten voor haar leven... Of voor Lucas?
Wie weet...
Natuurlijk maakt het de vervolgverhalen-starters op zich niet zoveel uit als mensen de eerste drie hoofdstukken lezen, ontdekken dat dit niet hun ding is en weer verdwijnen (die tellen namelijk ook mee voor de kijkcijfers
) maar voor UK als geheel en het enthousiasme waarmee lezers weer nieuwe verhalen verwelkomen wel - en daar heb je dan als schrijver uiteindelijk toch weer last van als je je volgende verhaal plaatst.Als je het idee van een inleiding, achterflaptekst of gedeeltelijke samenvatting verafschuwt, dan kun je het als schrijver natuurlijk ook zien als teaser: Een goede flaptekst is ook een heeeeel goede manier om mensen nog nieuwsgieriger te maken naar waar het verhaal over gaat - en het is bovendien een erg goede schrijfoefening omdat het je dwingt om echt in het hoofd van de lezer te kruipen!
Maar goed, dit was dus mijn idee. Ik ben erg benieuwd naar wat anderen hiervan vinden en waarom. Brand maar los!

Maar ik kan het me ook voorstellen dat je als schrijver bijvoorbeeld echt 'Zomer in angst' wil gebruiken en dan moet dat ook kunnen, ook al zegt het niet meer precies waar het over gaat.
maar het genre staat bij mij eigenlijk wel altijd vast. Dus ook al weet ik niet wat er precies gaat gebeuren qua verhaallijn, ik weet wel dat ik een 'gewone'roman wil schrijven of dat het een sf-verhaal wordt - en ik welke tijd het speelt.