Korte inleiding bij (vervolg)verhalen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Korte inleiding bij (vervolg)verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:32

Naast de schilder- en tekentopics vind ik het ook leuk om af en toe een verhaal mee te lezen op UK. Ik merk alleen dat ik het erg moeilijk vind om er in te komen, vooral bij de langere verhalen. Misschien is dat voor andere bokkers juist de charme van de vervolgverhalen, maar ik heb vaak aan het eind van de eerste 1500 woorden nog niet door wat voor soort verhaal of genre het precies is en dan ben ik ook niet meer echt geneigd om verder te lezen.

Best veel verhalen beginnen bijvoorbeeld de eerste paar 1000 woorden met de hoofdpersoon die (kort gezegd) wat rondloopt in haar wereld, met mensen praat, zich klaarmaakt om iets te doen of nadenkt over hoe ze zich voelt - maar je hebt geen idee of ze straks ontvoerd wordt door aliens omdat het een SF-verhaal wordt, ze een verwaarloosd paard vindt dat ze temt en uitbrengt op de Olympische Spelen, ze ontdekt wordt door een modellenbureau en een eetprobleem opgedrongen krijgt, of gebeten wordt door een vampier en tegen weerwolven moet strijden. Als een verhaal 'De Indiaan' heet, kun je er natuurlijk al wel met enige zekerheid van uitgaan dat het een western wordt, 8-) maar bij een verhaal dat 'Ze wist het niet' of 'Tom' heet, is dat minder duidelijk.

In de uitgeverij wereld hebben we natuurlijk hetzelfde probleem met lange manuscripten waarvan je pas weet wat voor genre het uberhaupt is als je halverwege bent. Beetje jammer als je spirituele boeken uitgeeft en pas na dertig pagina's blijkt dat het manuscript een horror is (geloof me, het gebeurt). Daar is voor de oplossing gekozen dat als je een manuscript naar een uitgever stuurt, je er ook een korte samenvatting van je verhaal bij moet geven.

Hier op Bokt kan dat natuurlijk niet omdat je dan meteen ook het einde verklapt, ;) maar wat hier wel zou kunnen, is elke beginpost van een vervolgverhaal voorzien met een introductietekstje, een beetje zoals de flaptekst van een boek. Daarin wordt ook niet meteen het hele verhaal verklapt (soms wel :roll: _-:(), maar ze zijn wel zo geschreven dat je een indruk krijgt van wat voor verhaal je in handen hebt zodat je niet met een snoeiharde western thuiskomt terwijl je eigenlijk een christelijke roman zocht.

Citaat:
* Even een voorbeeldje:
Ik bedoel dus niet:
Pamela gaat een avondje stappen met haar nieuwe vriend Lucas. Ze is helemaal ondersteboven van hem, maar haar vrienden vertrouwen hem niet. Hij blijkt een leerling van een duistere tovenaar en moet voor zijn laatste examen een mens in zijn macht krijgen en haar dwingen haar allergrootste nachtmerrie te begaan. Pam voelt wel dat dingen niet kloppen, maar blijft steeds het goede in Lucas zien. Ergens rond pagina 50 krijgt Lucas net op tijd berouw omdat hij via Pam inziet dat hij niet altijd slecht is geweest. Ze besluiten zijn krachten in te zetten voor het goede, vernietigen op pagina 70 de tovenaar en leven daarna nog vijf pagina's lang en gelukkig. Veel leesplezier. :P

Maar meer zoiets als dit:
Genre: Fantasy
Pamela gaat een avondje stappen met haar nieuwe vriend Lucas. Ze is helemaal ondersteboven van hem, maar haar vrienden vertrouwen hem niet. Als de onverklaarbare gebeurtenissen rond Lucas zich opstapelen lijkt het er steeds meer op dat haar vrienden gelijk krijgen, maar ondanks zijn mysterieuze en angstaanjagende gedrag kan ze niet anders dan hem vertrouwen. Hij heeft haar in zijn macht... Dan blijkt Lucas een gruwelijk geheim met zich mee te dragen en moet ze vechten voor haar leven... Of voor Lucas?

Wie weet... :D

Natuurlijk maakt het de vervolgverhalen-starters op zich niet zoveel uit als mensen de eerste drie hoofdstukken lezen, ontdekken dat dit niet hun ding is en weer verdwijnen (die tellen namelijk ook mee voor de kijkcijfers ;) ) maar voor UK als geheel en het enthousiasme waarmee lezers weer nieuwe verhalen verwelkomen wel - en daar heb je dan als schrijver uiteindelijk toch weer last van als je je volgende verhaal plaatst.

Als je het idee van een inleiding, achterflaptekst of gedeeltelijke samenvatting verafschuwt, dan kun je het als schrijver natuurlijk ook zien als teaser: Een goede flaptekst is ook een heeeeel goede manier om mensen nog nieuwsgieriger te maken naar waar het verhaal over gaat - en het is bovendien een erg goede schrijfoefening omdat het je dwingt om echt in het hoofd van de lezer te kruipen!

Maar goed, dit was dus mijn idee. Ik ben erg benieuwd naar wat anderen hiervan vinden en waarom. Brand maar los! ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-05-11 19:52, in het totaal 2 keer bewerkt

NAIWHL

Re: Korte inleiding bij (vervolg)verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:35

Ik vind het een heel goed idee. Om precies alle redenen die je zelf al verteld hebt :)
Niet dat ik schrijf, maar om te lezen vind ik het al wel prettig om te weten wat ik een beetje ga lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:17

Ik denk dat het ook vooral voor de lezers bedoeld is. Alleen een genre-aanduiding zou al heel wat schelen, en dan is de schrijver wat mij betreft ook helemaal vrij in het kiezen daarvan, als het maar klopt natuurlijk. 8-)

Sommige verhalen kun je natuurlijk ook in meerdere categorieen plaatsen en dan mag iemand er van mij ook best Genre: fantasie/horror of romantiek/avontuur/riddertijd van maken. En als er bij een verhaal bij Genre: romantiek/avontuur/detective/horror/ziekenhuis/spiritualiteit/middeleeuwen/Australie staat, dan weet ik als lezer op zich ook genoeg. :wow: ~~}>

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:14

Ik vind het een goed idee, zeker omdat ik één van de schrijvers ben die lange verhalen post op bokt. Alhoewel ik denk dat de meeste bokkers bij mijn verhalen al vrij snel achter het genre komen :P. De titel Nachtmerries en Vampieren zegt al vrij veel over het verhaal (ook al is de eigenlijke titel Zomer in Angst).
Maar ik wil best bij het volgende verhaal een korte inleiding neerzetten, lijkt me ook een leuke oefening!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:11

Jouw titel is inderdaad heel duidelijk, vond ik ook wel handig. :j Maar ik kan het me ook voorstellen dat je als schrijver bijvoorbeeld echt 'Zomer in angst' wil gebruiken en dan moet dat ook kunnen, ook al zegt het niet meer precies waar het over gaat.

Zo'n intro schrijven vind ik zelf inderdaad vaak leuk om te doen, net als de echte flaptekst voor een boek - je moet namelijk wel precies genoeg verklappen dat de lezer weet wat hij aan het verhaal weet, maar niet zoveel dat hij het voor zijn gevoel al uit heeft - en die twee dan zo mixen dat hij er verschrikkelijk nieuwsgierig van wordt! :D

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:10

We hebben dit topic/ het idee besproken en zijn uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat we dit niet als regel door gaan voeren. Waarom niet kan je je dan afvragen; veel verhalen op Uit de Kunst ontstaan spontaan en worden niet met een blik op de lange termijn geschreven. Tevens passen sommige verhalen zich aan aan reacties van lezers met als gevolg dat een van tevoren geschreven verhaallijn misschien niet meer actueel is op de lange termijn.
Als je een verhaallijn wilt invoegen aan de openingspost dan kan dit altijd door middel van een PB aan één van de moderators van Uit de Kunst. Zij kunnen dit dan toevoegen indien gewenst :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:22

Zo'n intro is inderdaad wel een leuk idee, maar lang niet altijd mogelijk. Exact om wat Fnanne schrijft. Tot nu toe zijn bij mij de verhalen nog altijd anders uitgepakt dan ik had verwacht. Ik wist aan het begin echt niet welke kant mijn verhaal op ging en met mijn eerdere verhaal wist ik dat zelfs niet tot vlak voordat het verhaal afgelopen was.
Het is al lastig genoeg dat je zoiets moet schrijven als je het naar een uitgever stuurt, maar dan is je verhaal tenminste af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:03

Snap ik ook wel weer. Het was ook niet bedoeld als een schopje richting Bokt om hier een officiele Bokt-regel van te maken, maar meer ook een vraag of hier uberhaupt behoefte aan was. Als ik kijk naar het aantal reacties, valt dat denk ik wel mee. ;)

Ik ben zelf gewoon meer gewend dat ik schrijf met toch wel een beetje een idee van waar het naartoe gaat. Natuurlijk gaan er uiteindelijk altijd andere mensen dood dan ik van tevoren gepland had, :') maar het genre staat bij mij eigenlijk wel altijd vast. Dus ook al weet ik niet wat er precies gaat gebeuren qua verhaallijn, ik weet wel dat ik een 'gewone'roman wil schrijven of dat het een sf-verhaal wordt - en ik welke tijd het speelt.

Maar je kunt inderdaad ook echt helemaal los gaan en niet alleen niet van tevoren weten wat er gaat gebeuren, maar zelfs niet eens weten wat voor genre of periode het wordt. Totaal anders, maar op zich ook wel spannend. :D

Hmmm, maar nu ik erover nadenk... Zijn er echt mensen die hier een eerste 1500 woorden plaatsen en niet weten in welke tijd het zich afspeelt en wat het genre is? Als ik de eerste hoofdstukken lees, heb ik dat idee als lezer vaak namelijk al wel, bijvoorbeeld door dat in het eerste of derde hoofdstuk de hoofdpersoon opeens haar mobieltje pakt of uit haar kasteeltoren over de landerijen uitkijkt. 8-) Misschien weten sommige schrijvers inderdaad echt helemaal niets voor ze de eerste vinger op het toetsenbord zetten, maar ik vind het moeilijk om me voor te stellen hoe dat dan gaat.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 06:52

Oh zeker. Mijn verhaal is van sf naar (ik denk) een roman. En ik ben dusdanig slecht voorbereid dat ik mijn document opsla onder Tirza omdat dat ik dat een coole naam vind en ze, als ze zich voor moet stellen, dat doet met Litaterna. Hetzelfde meisje heeft ook geen angstige dingen op avonturen beleeft maar is gemarteld door haar ouders.
Ze is van volledige galaxy veranderd. Er zit daardoor nog een hoop herschrijfwerk in.

En met mijn eerdere verhalen is dat niet anders vaak. Ik heb weleens geprobeerd via een outline te schrijven, dat was voor nanowrimo, en ik ben wel tot halverwege de eerste regel gekomen van een outline van anderhalf kantje.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:39

Ik denk dat het voor een ieder heel persoonlijk is :)
Vandaar dat het aan de TS is om eventueel een inleidend schrijven te maken bij 'een eerste deel.' Eventuele andere toevoegingen voor een openingspost kunnen we altijd toevoegen :)

Wat betreft het 'niet weten waar het verhaal uitkomt' dat herken ik wel. Grofweg is er een idee, maar net zoals bij een schilderij of tekening is dat vaak nog aan vele veranderingen onderhevig.