[SCH] drie schilderijen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Jojoju

[SCH] drie schilderijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 13:47

Hallo Lieve Bokkers

De afgelopen tijd ben ik veel bezig met schilderen en heb de wonderen wereld van de olieverf ontdekt! Het is lastig om mee te werken en ik moet dan ook nog veel oefenen maar vind het erg leuk om te doen.

hier mijn aller eerste olieverf schilderij:
Afbeelding

vond hem erg goed gelukt , stond ook binnen een uurtje op het doek.

Dit is een schilderij die ik voor een vriendin heb gemaakt:

Afbeelding
vond hem erg kaal maar was een beetje bang om hem te verpesten door er een achtergrond bij te maken.. uiteindelijk heb ik dat toch gedaan en ben er *redelijk* tevreden over.. we hebben nu alleen wel groene lucht en mysterieuze bergen met grijze sneeuw

Afbeelding
close-up van het koppie van de vogel

Afbeelding

Voor mijn broer heb ik een schilderij voor zijn verjaardag gemaakt, het zijn schilderijtjes van 20X20 cm met pastel potloden getekend
Afbeelding

hier zijn heb ik ze op een plank geplakt die ik eerst donkerblauw geverfd had:

Afbeelding
*gezellig zo met die andere cadeautjes eromheen*
Hij was erg blij met zijn cadeau.. 'stiekem vind ik jou cadeau echt het aller aller mooiste!'

Bedankt voor het kijken en opbouwende kritiek is welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:06

Die vis vind ik erg mooi, ook leuk gedaan over die zes doeken en met de bloemen op de achtergrond. Toch niet typisch jongensachtig, zou je zo zeggen! ;)

Zelf heb ik maar twee keer met olieverf gewerkt en vond het echt een ramp, dus over olieverftechniek kan ik niet zoveel zeggen.
Wel krijg ik het gevoel dat je als je niet teken-achtig werkt (zoals bij de vis, schubjes en bloemblaadjes netjes met een buitenlijn van elkaar gescheiden), je wat verdwaalt in alle kleuren en licht/donkereffecten kwijtraakt omdat je die nu in kleurintensiteit moet weergeven. Misschien is het een idee om als je een foto na wilt schilderen, daar eerst een zwart-wit schets/schilderij van te maken zodat je ontdekt welke delen licht zijn en welke delen donker. Dan kun je als je dat gaat na/over schilderen dit waarschijnlijk makkelijker ook toepassen in je schilderij, omdat je het zwart-wit nu als richtlijn hebt en dus heel duidelijk is waar schaduw valt, waar een kleur intenser wordt, waar het juist een beetje lichter wordt en hoe de highlights over het vogeltje/landschap verdeeld zijn.

Anoniem

Re: [SCH] drie schilderijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:38

Prachtige werken! De tips van xyzutu2 lijken me erg nuttig. Verder wil ik je nog meegeven dat het misschien mooier is om eerst de achtergrond en dan pas het vogeltje e.d. te schilderen. Ik zie een beetje zo'n "aura" rondom de bomen op de eerste en het vogeltje. Wel goed dat je het toch hebt aangedurfd om er een achtergrond bij te maken trouwens :j . Ik snap alleen het groene rechtsonderin niet. Is dat de boom waarvan de top wel scherp is?

Ik vind je vis ook tof trouwens! :j

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 13:04

xyzutu2 , bedankt voor de goede tips!! Ik heb de ijsvogel niet van een foto nagetekend, gewoon zo uit het koppie gedaan. Ben trouwens wel benieuwd of ik dat zou kunnen, eerst een foto in zwart wit natekenen..komt denk ik ook een erg mooi iets uit! De vis is inderdaad niet echt jongensachtig..maar dat vind mijn broer niet erg, die houdt van aparte dingen en was helemaal happydepeppy

Loveshadow , Jaaa ik had eerst de achtergrond moeten maken! Toen ik eraan begon dacht ik ook dat ik geen achtergrond wilde omdat ik de vogel eruit wilde laten springen maar had me bedacht. Dat groene rechtsonderin is inderdaad de boom, ik had meer gedud moeten hebben en wachten tot de verf droog was :P * moet zeggen dat olieverf wel heeeeeel langzaam droogt hoor! *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:18

Haha dat ken ik hoor. En jij maakt tenminste achtergronden, dat kan ik nog niet zeggen :D . Het valt echter nauwelijks op hoor, alleen als ik kritisch kijk. :) De sneeuw op de bergen lijkt ook een beetje afgeraffeld, maar het lijkt me dan ook niet makkelijk als je zo lang moet wachten :j

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 18:02

jaa die sneeuw steekt me ook als een doorn in het oog.. maar heb geen idee hoe ik sneeuw op bergen moet maken! Misschien weet iemand het hier op Bokt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:30

Lijkt me ook lastig, sneeuw schilderen :j . Maar misschien kun je het meer als 'vlekken' doen - ik zie nu nog wat verticale lijntjes onderaan als je ziet wat ik bedoel. Voor schaduwplekken kun je er misschien wat ijsblauw in doen :)