[VER] De indiaan.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

[VER] De indiaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 13:32

hoihoi,

ik houd heel erg van schrijven,en doe dit dan ook regelmatig. Ik schrijf over vanalles,maar toch wel het meeste over de indianen.Gewoon omdat dit heel erg mijn interesse heeft,en wat je inetersse heeft,daar schrijf je ook graag over uiteraard!

Ik ben érg benieuwd naar jullie meningen/tips/commentaar!

Neva knijpt haar ogen tot spleetjes om tegen het felle zonlicht in te kunnen kijken. Ze voelt de zon die iedere minuut feller wordt,op haar rug branden.Ze zucht vermoeid. ''Weet jij wanneer deze eeuwige hitte ophoudt?'' Neva kijkt naar de bonte merrie die ongeveer een meter van haar vandaan staat te grazen,alsof ze een antwoord verwacht. Ze staat op en legt haar hand op de schoft van de merrie,die erg warm en klam aanvoelt. Neva kijkt om zich heen,maar ziet niemand van haar familie,iedereen is waarschijnlijk de tipi's ingevlucht,maar in ieder geval nog enigszins verkoeling te vinden is. Vermoeid veegt Neva het zweet van haar voorhoofd,en zucht diep. wat moest ze nou? het duurt nog minstens 3 uur voordat het frisser zal worden,moest ze al die tijd hier doorbrengen?

Opeens veert ze overeind ''ik heb het!'' zegt ze enthousiast,zowel tegen de merrie als tegen haarzelf. ''we gaan naar het meer,dat ik daar niet eerder aan heb gedacht!'' ''kom,Mara!'' zegt ze tegen de bonte merrie.Zonder te aarzelen loopt het paard achter de jonge indiaan aan. Het dier heeft niets om het hoofd of hals,wat ook absoluut niet nodig is omdat het paard Neva altijd achterna zal lopen. Neva is de hitte totaal vergeten en stapt gestadig door,met de merrie enkele meters achter haar aan. Na ruim 500 meter de hebben gelopen,ziet ze wat glinsteren. Neva begint opgewonden te lopen en zet op een gegeven moment een sukkeldrafje in,met het paard uiteraard achter haar aan. ''daar is het!''roept ze enthousiast.

Voorzichtig net Neva haar rechtervoet in het koele water,het water voelt heerlijk fris aan,en al snel laat ze zich er helemaal in zakken. Het water heeft haar een fris en herboren gevoel na een lange dag gezweet te hebben. Mara staat aarzelend aan de rand van het water. ''kom maar,het is heerlijk!''moedigt Neva haar aan. Heel voorzichtig zet het paard een voorhoef in het water,zodra ze het koele water voelt,zet ze ook haar andere drie benen in het water. Opeens tilt Mara haar rechtervoet op,en begint heftig in het water te schrapen. Het water vliegt alle kanten op, en Neva schiet in de lach. Ze kent Mara goed genoeg om te weten dat dit de manier van haar paard is om te laten zien dat ze het leuk vindt. Zo blijven paard en indiaan een tijdje in het water spelen,niet wetend dat de schaduwen langer wordt. Pas als Neva op een gegeven moment begint te rillen en de kou voelt,beseft ze pas dat het al avond is . Daarom besluit Neva huiswaarts te gaan. Rillend klinkt ze op de kant,Mara doet hetzelfde. ''Blijf eens staan'' zegt ze tegen de merrie als ze samen aan de kant staan. Mara doet gehoorzaam wat ze zegt. Neva doet een paar stappen naar achteren,neemt een aanloop en springt dan soepel op het paard dat nog steeds netjes stil staat.
Als ze goed zit legt Neva haar been aan en het paard stapt rustig huiswaarts.
Na een paar minuten ziet Neva in de verte de tipi's en de paarden al. Ze ziet een vrouw met lang,donker haar voor een tent op een lange fluit spelen. De prachtige muziek vult de hele omgeving . Neva glimlacht,net zoals altijd wanneer ze thuiskomt.Ze voelt zich hier veilig,vrij en vooral gelukkig. De vrouw met de tent stopt met spelen zodra ze Neva ziet. ''ah..daar ben je!'' zegt ze met een glimlach om haar mond. ''We hebben het eten al op,maar ik heb iets voor je bewaard'' .Ze was helemaal niet boos of in paniek vanwege het feit dat haar dochter zo laat thuis was gekomen,en dat verbaasde Neva niets . Indianen werden niet snel boos, en waren al helemaal niet gauw in paniek.Zo zaten ze gewoon helemaal niet in elkaar,dat paste niet bij hen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:25

Ik lees eigenlijk nooit verhalen, maar de titel sprak me aan en dus wilde ik het toch eens proberen. :)

Je beschrijft heel mooi de hitte en verveling aan het begin en hoe het meer erbij ligt. Je bent goed in sfeer. Er zitten wel wat spelfouten in, maar die vind ik zelf niet zo irritant als het er niet veel zijn. Er kwamen tijdens het lezen wel een paar opmerkingen bij me op:

- Een vrouwelijke indiaan is een indiaanse - dat klinkt minder leuk, maar als je eerst een meisje/vrouw beschrijft en vervolgens vertelt dat de indiaan wegloopt, dan klopt dat niet.

- Je beschrijft dat Neva last heeft van de warmte en dat iedereen de koelte van de tipi's heeft opgezocht - waarom zij dan niet?

- Als zij naar het meer gaat voor verkoeling en dat zo dichtbij ligt, waarom doet de rest dat dan niet? Dat hoeft natuurlijk geen 30 regels uitleg te betekenen, maar het gebeurt nu wat willekeurig, je snapt niet echt waarom je personages iets doen en dus kun je ook niet echt 'in' de personages komen. Een verhaal/roman bestaat niet uit wat een personage doet, maar uit waarom hij dat doet.

- Die 500 meter staat wat vreemd. Ik weet niet precies in wat voor metrische stelsels indianen rekenden, maar mijn gevoel zegt dat het natuurlijker staat als je schrijft dat ze een heuvel (of tien ;)) en een bos door moet om bij het water te komen, of als je bijvoorbeeld schrijft dat Neva het niet ver vind, maar haar jongste broertje de wandeling nog niet volhoudt. Tijd en ruimte kun je ook op andere manieren beschrijven dan in meters en seconden, en vooral als je over een natuurvolk/vroeger schrijft, maakt dat het wel geloofwaardiger. Plus dat je er weer mooie sfeertekeningen in kwijt kunt. Een minuutje met de scooter is anders dan een lome wandeling of een korte, frisse galop!

YelaBrenda11

Re: [VER] De indiaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 16:57

hoihoi,

bedankt voor je reactie!

ik heb er lang bij stilgestaan en een half uur getwijfeld om neer te zetten dat zij wél buiten zat en de rest niet. En zij wel naar het meer ging en de anderen niet. Maar ik wilde graag vanaf het begin het paard erbij hebben en dat dat naast haar stond. En ik wilde graag dat ze een goede reden had om naar het meer te gaan. Toen ik het topic plaatste dacht ik nog '' zou het opvallen..? :+ ''

verder wist ik niet dat het een ''indiaanse'' moest zijn.

Verder zal ik eraan denken minder met cijfers te werken,maar meer met de stand van de zon voor de tijd,en de natuur voor de route's.

EvelijnS

Re: [VER] De indiaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:21

In de regels van UK kun je lezen dat elk deel van een verhaal dat in delen wordt geplaatst, minimaal 1500 woorden moet bevatten.
Zodra je die 1500 woorden hebt mag je opnieuw een topic plaatsen. Voor meer informatie: [MH] Welkom op [UK] Uit de Kunst

Om deze reden hier een slotje. :)