[TEK] Poezelmans

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

TE5

[TEK] Poezelmans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 15:00

Een tekentopic, en van mij nog wel... :oo

Tot een jaar of twee geleden tekende ik vrij veel. Ik ben alleen ietwat (lees: enorm) perfectionistisch, waardoor een tekening zich eindeloos voort kon slepen en ik na een middag van tekenen nog weinig verder was dan daarvoor. Veel tijd kwijt en weinig resultaat dus en de helft van de tijd was ik niet eens tevreden met dat resultaat ook. Je zult begrijpen dat het stil is komen te liggen, maar: vanmiddag kriebelde 't weer :D
Deze tekening heb ik express in één (korte) sessie en met een veel 'lossere' stijl gemaakt. Ik heb er nu dus ook bewust voor gekozen 'm niet tot in de puntjes perfect te maken, hij is klaar zo. Desondanks ben ik er best tevreden mee. Ik zie zelf nog genoeg dingen die beter kunnen, maar ik ben benieuwd wat jullie er van maken :)

Zonder flits:
Afbeelding

Met flits:
Afbeelding

Alleen 't koppie: http://i54.tinypic.com/n6t9vs.jpg

't Zijn niet echt ideale foto's, trouwens.. Ik heb het idee alsof er nogal wat wegvalt en 't contrast ook flink minder is. Sorry daarvoor.

AnnaR

Re: [TEK] Poezelmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:50

Tjah, ik zie een kat.
Maar ook heel veel krassen.
Vind dit afraffelen, en eigenlijk vrij weinig te maken hebben met een losse stijl.
Er zit eigenlijk nergens contrast in.

Probeer, als je een lossere stijl wilt ontwikkelen, nog steeds laagje voor laagje te werken.
Veel meer contrast dan dit.

Ben wel benieuwd hoelang je ermee bezig geweest bent.
Veel plezier in het tekenen.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 07:48

Ik ga mee met mijn voorganger.
Heb je trouwens om een bepaalde reden de ogen niet uitgewerkt?

Probeer verder ook heel goed naar de verhoudingen te kijken. Daar valt nog wel wat aan te verbeteren...

Ik zou zeggen, blijf lekker verder oefenen, Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:15

Ik vind hem helemaal geweldig! _/-\o_
Als ik hem zou hebben, dan zou ik hem inlijsten en ophangen. :j Ik vind het ontzettend leuk hoe hij een beetje die losse sfeer heeft van een illustratie in een prentenboek: daarbij gaat het ook niet om alle haartjes en perfecte verhoudingen, maar puur om de uitdrukking, dat je meteen weet 'oh, dit is een stoute/lieve/boze/bange/stoere poes'.

Ik heb zelf niet zoveel met perfecte-haartjes-tekeningen en schilderijen. Natuurlijk vind ik ze mooi en knap gedaan, maar het lijkt soms ook wat dood te slaan. Als iemand (op Bokt bijvoorbeeld) dan op zijn tekening te horen krijgt dat een oor wel wat scheef lijkt te staan of dat een oog niet helemaal lijkt te kloppen, dan is de reactie vaak: 'Maar zo was het ook op de foto.'

-O-

Dan denk ik: maar jij bent toch de tekenaar? Ben je nou een foto zo precies mogelijk na aan het tekenen, of probeer je de persoonlijkheid, uiterlijk en karakter van dat paard zo goed mogelijk weer te geven? Die foto is alleen maar een momentopname, een tekening of een schilderij kan zoveel meer worden omdat je niet vast zit aan die ene milliseconde. Je kunt wel honderd foto's als uitgangspunt nemen voor een schilderij, je kunt ook alle foto's uit het raam gooien en het paard live natekenen terwijl hij door de bak loopt en je kunt ook het paard uit de bak gooien en hem uit je hoofd natekenen, niet om voor het nageslacht vast te leggen hoeveel haren en benen hij precies had, maar om zijn karakter vast te leggen; zo liep hij altijd, met dat neusje wat omhoog in zo'n stoere zweefdraf met die staart erop, maar dan toch altijd met van die voorzichtige oortjes die wat opzij gericht blijven omdat hij het eigenlijk toch ook altijd wel spannend vind om zo stoer te doen, ja, dat is echt typisch [***]/[***]/Beauty/Killer/Pluisje.
Als fotograaf kun je dagen wachten voordat dat moment voorbij komt. Als tekenaar heb je soms aan drie lijnen al genoeg. Dat vind ik het mooie aan deze poes, hier is dat in mijn ogen echt gelukt.

Ook de dynamiek vind ik super, dat hij zo schuin in de tekening hangt, die verkreukelde snorharen, dat halfopen vragende bekje, de ogen die bijna koplampen lijken zo fel als ze zijn doordat ze wit zijn gebleven, en de staart die nog even het hoekje om piept... :j
I'm in love. <3

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:16

ik vind hem grappig :P doet me denken aan zo'n cartoonachtige kat :o maar als ik jou was zou ik iets meer met contrasten werken ( hebi k zelf ook veel moeite mee :p ) en ik denk dat ik het mooier had gevonden als die ogen wel iets gedetaileerde waren (of hoe je het ook schrijft) maar het geeft wel een leuk effect :O

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:21

Erg leuk! Ik houd wel van dat 'rommelige', zeker omdat je de gezichtsuitdrukking zo goed hebt getroffen.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 16:21

Leuk, zo veel reacties :) Wel bijzonder dat sommige dingen waar ik me dan aan irriteer weer helemaal niet naar boven komen..

@ Gothica, ik ben 't met je eens dat 'ie nog te krasserig is. Deels ligt dat inderdaad aan de beperkte hoeveelheid tijd die ik er in heb gestoken, maar deels was ik ook bang dat het helemaal een cartoon-kat zou worden als ik het wat 'vlakker'/egaler zou maken. Daar moet ik nog een goede balans tussen vinden.
Wat betreft het contrast wil ik je graag verwijzen naar mijn laatste zin in het topic :P De tekening die hier naast mij ligt is (imo) absoluut niet contrastarm.
Hoe lang ik er precies over heb gedaan, zou ik niet weten :o Ik heb een belabberd gevoel voor tijd, zeker als ik echt ergens op geconcentreerd ben.

@ Floran, de ogen heb ik expres heel licht gelaten. Helaas is het beetje wat ik er aan gedaan heb dus helemaal weggevallen :\ Maar goed, waarom: eerst waren ze inderdaad wel donkerder, maar toen viel mij op dat ze wegvielen in het geheel en dat vond ik zonde :j Zoals het nu is, springen ze er lekker uit.
Wat betreft die verhoudingen ben ik wel benieuwd wat jou precies dan stoort. (Niet dat je ongelijk hebt, maar gewoon uit nieuwsgierigheid :j)

@ Xyzutu, wat een reactie :D Word ik echt hartstikke blij mee, want jij verwoord echt precies wat ik wilde bereiken: die uitdrukking, dat bekkie en die ogen :j Heel leuk om te horen dat dat dus inderdaad wel overkomt, want daar ben ik altijd onzeker over. Of uitdrukkingen ook voor iemand anders dan ik zichtbaar zijn.
Overigens heb ik ook gigantische bewondering voor mensen die van die mooie, gedetailleerde platen maken :) Maar ik vind, net als jij, dat dingen niet altijd precies echt hoeven te lijken. (Wil overerigens niet zeggen dat ik nooit heb gezegd 'maar dat is op de foto ook zo'.) Dat is imo ook prachtig: het echte leven net wat mooier maken of met een paar lijnen een heel verhaal kunnen vertellen.

@ Yvonne & vanLotje, bedankt :) En over het contrast: zie hierboven :)

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:46

Ik zal proberen het uit te leggen qua verhoudingen: Ten eerste is de (voor ons) linkerwang een stuk dikker dan de rechter. Ten tweede lijkt de staart me wat te grof vergeleken bij de rest (maar kan aan mij liggen). Ten derde ligt het (voor ons) rechteroog wat scheef in het hoofd. En ik weet ook niet zo goed wat dat lijntje daar midden onderin het blad moet voorstellen. misschien een poot? maar die ligt daar wat raar.

En als je over het algemeen kijkt, zie je dat kat gewoon schuin over het papier loopt ( / <-- zo zegmaar). Zie het niet als onaardig, maar probeer er gewoon op te letten bij een volgend werk, dat kan je tekening zooo veel verbeteren!

Succes!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 18:16

Kijk, bedankt voor je reactie :j Heb ik zeker wat aan. Ik mag er dan sinds kort wel een rond hebben lopen (een kat), maar met zo'n tekening doe ik eerlijk gezegd maar wat met de verhoudingen :+ Eerste keer dat ik een kat teken, sowieso, dus ik heb nog ruimte voor verbetering :P

Wat betreft dat schuine, dat was bewust :j Het moment dat ik voor de tekening in gedachten had keek 'ie net een beetje omhoog en leunde hij ook wat schuin/naar achteren.