Dit verhaal heb ik 2 jaar geleden eens geschreven in een creatieve bui. Vond het weer terug op mijn PC en dacht jullie er misschien wel een plezier mee te doen. Ik heb dit verhaal ook al eens op een andere website gezet, daar staat hij nog steeds op. Veel leesplezier een laat maar eens horen wat je er van vindt. Ik ben trouwens bezig momenteel met een opvolger. Heb er trouwens ook nog ff snel wat tikfoutjes uit gevist.
"Hé Donna, wat is er met je?" Bezorgd kijkt Anneke naar haar roestbruine merrie. Ze heeft het dier net uit de stal gehad om haar klaar te maken voor de kringkampioenschappen vanmiddag, maar er is iets goed mis. Het paard loopt rechtsvoor duidelijk kreupel. Ze bindt de merrie vast aan de boxdeur en begint het been te onderzoeken. “Hoi Anneke, heb je al een beetje zin de wedstrijd?” Haar stalgenoot Toby is net binnengekomen en begroet haar vriendelijk. Ze schrikt een beetje en draait zich om. “Ik doe niet meer mee. Donna is ineens kreupel, rechtsvoor. Ik snap er niets van. Toen ik haar gisteravond op stal zette, was er nog niets aan de hand. Ik weet het zeker.” Toby knikt, terwijl Anneke het been verder bekijkt. “Klopt. Ik heb zelf gezien dat je haar na het rijden in de box zette. Er was inderdaad niets aan de hand. Ze liep zoals het hoort. Hoe kan een paard nou in één nacht kreupel worden?” Anneke is intussen klaar met het been, ze heeft niets gevonden. Dan tilt ze de hoef van de merrie op. “Als ik dat eens wist...” zucht ze, “zou dat het zoeken naar het probleem ook een stuk makkelijker maken.” Dan schrikt ze. “Toby, kom eens! Zie je dat? Ze heeft een wond in het zachte deel van haar hoef!” Haar stalgenoot, die de dierenartsopleiding volgt, komt meteen kijken en wijst op de verwonding. “Dat lijkt wel een snijwond. Maar niet van een scherf glas, die zien er meestal anders uit. Het heeft meer weg van een aardappelmesje of een zakmes.” Anneke zet de hoef weer neer en klopt Donna op haar hals. “Dus daarom loop je niet lekker meisje. Maar geen zorgen hoor, Toby weet vast wel iets om de wond te helpen genezen.” Dan kijkt ze om zich heen, maar de jongen ziet ze niet. Ineens is hij weg…
Ze loopt de gang in en kijkt in elke stal, maar ook in de zadelkamer, waar de ehbo-kast voor de paarden hangt. Daar ziet ze hem staan, hij praat met een meisje. Het lijkt Lisa wel! Lisa is het rijkste meisje van de stal, maar ook het meest verwende. Ze heeft hulpjes die alles voor haar doen, en ze denkt zelf dat ze heel goed is in paardrijden. Maar eigenlijk kan ze er helemaal niets van en dan is ze ook nog eens beledigd als ze niet wint. Voorzichtig sluipt Anneke dichterbij, dan kan ze horen waar ze het over hebben. Ze hoort Lisa praten: “Het paard van Anneke kreupel? Dat is niet best, hoe kan dat zo ineens? Want gisteravond was er nog niets aan de hand toch?” Toby knikt. “Donna heeft een wond in haar hoef, waarschijnlijk met een mes gedaan. Ik vraag me af wie zoiets doet.” Lisa schudt met haar hoofd. “Nou, volgens mij heeft ze het zelf gedaan. Ze heeft toch altijd een zakmes bij zich om de touwtjes van het stro mee door te snijden? Misschien wou ze vandaag helemaal niet meedoen en probeert ze er zo onder uit te komen.” Toby is het er niet mee eens: “zoiets zou ze nooit doen, dat weet jij ook. Zij houdt veel te veel van haar paard. Iemand moet haar hebben willen uitschakelen voor deze wedstrijd. Iemand die graag zelf wil winnen.” Anneke, die nog steeds staat te luisteren, kookt intussen van woede. Zij zou haar eigen paard iets hebben aangedaan! Belachelijk! Kwaad loopt ze terug naar Donna.
Toby heeft tijdens het gesprek de spullen gepakt die hij nodig heeft en loopt hiermee naar de box van de merrie. “Kijk eens Anneke, ik heb alles: kompressen, een zelfklevende bandage en spullen om de wond mee schoon te maken.” Hij tilt de hoef van de merrie op en behandelt de hoef. Dan legt hij er een kompres op en verbindt hem met de bandage. “Donna kan niet mee in de wedstrijd, maar dat wist je al denk ik.” Dan vervolgt hij: “Als je wilt, mag je op mijn paard rijden. Je kent Lancelot vast nog wel.” En of ze Lancelot nog kent! Afgelopen zomer, toen Toby met vakantie was, heeft zij een poosje voor het dier gezorgd en hem bereden. Wat een geweldig paard is dat, doet geen pas verkeerd! “Meen je dat echt?” vraagt Anneke, een beetje verbaasd. “Mag ik echt op Lancelot rijden vandaag?” De jongen knikt. “Alleen jij mag dat, omdat jij deze zomer zo goed voor hem gezorgd hebt.” Anneke is ongelooflijk blij, alleen moet de jury dit nog wel weten. “Dat regel ik wel,” knikt Toby. “Zet jij Donna maar in haar stal, dan ga ik even met hen praten. Daarna maken we samen Lancelot klaar voor de wedstrijd.” Anneke knikt, doet de box van haar merrie open, leidt haar naar binnen en doet het halster af.
“Pok!” Als ze uit de stal stapt, schopt ze tegen een voorwerp aan. Ze bukt zich om het op te rapen en ziet dat het een Zwitsers zakmes is. Een heel duur exemplaar ook nog, de duurste die verkrijgbaar is. Maar dan zit er ook echt alles op en aan. In het lemmet staan twee letters, een L en een B. “Lisa Bodeau,” denkt ze meteen. Er is immers niemand anders op stal met die initialen. En als ze het grootste mes uitklapt, ziet ze meteen dat daar een restje bloed aan zit. Op dat moment steekt Toby zijn hoofd om de hoek van de box. “Waar blijf je nou? Lancelot maakt zichzelf niet klaar voor de wedstrijd, hoor.” Dan ziet hij wat Anneke in haar hand heeft. “Deze lag in het stro, voorin de box. De initialen van Lisa staan erin en er zit een beetje bloed aan de punt. Ik weet zeker dat zij het was die Donna dit heeft aangedaan.” Toby is verbaasd: “Waarom zou zij dat doen? Zo ken ik haar niet.” Maar ook hier weet Anneke het antwoord op. “Haar moeder heeft beloofd dat Lady door een tophengst gedekt mag worden als ze vandaag kringkampioen wordt. Toevallig hoorde ik hen er gisteren over praten. Daarom wil ze koste wat kost winnen. En dus probeert ze de grootste concurrentie uit te schakelen.” Nu wordt Toby een beetje boos. “Die, die, die …” roept hij uit. “Als zij Lancelot maar niets heeft aangedaan.” Een beetje geschrokken gaan ze naar de stal van de ruin.
Het bruinbonte paard staat er kalm bij en kauwt rustig op een hapje stro. Aan het paard en de stal is niets bijzonders te zien. Intussen hangt er een behoorlijk opgewonden sfeer in de manege, en dat zijn niet alleen zenuwen voor de wedstrijd. Want er blijkt nog iemand in de problemen te zitten: uit de zadelkamer klinkt een gil. Toby en Anneke laten Lancelot even voor wat hij is en gaan kijken. Als snel blijkt wat er loos is. Gerlinde, net als Anneke een grote kanshebster op de titel, is haar hoofdstel kwijt. “Hoe kan dit nu? Ik had mijn zadelkast gisteren op slot gedaan, dat weet ik zeker. Vanmorgen was hij ineens open.” Ze is duidelijk wanhopig. Anneke troost haar: “Neem mijn hoofdstel maar, Donna doet vandaag toch niet mee.” Dan legt ze het hele verhaal uit en ook dat Lisa waarschijnlijk de dader is. Terwijl ze het hoofdstel van Donna wil pakken, haalt Toby de spullen van zijn ruin tevoorschijn. Ineens deinst hij achteruit. “Hoe komt dit hier?” Geschrokken pakt hij het hoofdstel van Gerlinde uit zijn kastje. “Dat heb ik hier niet neergelegd, iemand moet ingebroken hebben.” Terwijl hij het hoofdstel teruggeeft, bekijkt Anneke het slot van beide kasten. “Er is duidelijk met een voorwerp in de sloten geprutst,” oordeelt ze. Dan bekijkt ze het zakmes nog eens goed. Er zit een heel dunne schroevendraaier aan, die perfect in de sloten past. Het is een beetje beschadigd, alsof er iets mee gedaan is. Dan schiet haar iets te binnen en ze wijst op een camera boven de deur. “Die hangt hier, omdat er vaak zadels zijn gestolen. Misschien is de dader gefilmd.”
Op dat moment stapt instructeur Tom, die vandaag de proeven voorleest, de stal in. “Schieten jullie al op? Over een uur beginnen we!” roept hij luid, zodat iedereen het kan horen. Anneke, Toby en Gerlinde lopen meteen op hem af en leggen de hele toestand uit. Lisa is achter in het gebouw, dus zij hoort het gesprek niet, en dat is maar beter ook. Nadat Tom het hele verhaal heeft aangehoord, reikt hij naar de camera boven de deur van de zadelkamer en haalt de cd eruit. “Deze zullen we eens gaan bekijken met de laptop,” stelt hij voor. Vol goede moed loopt het viertal naar de kantine, aan de bar bekijken ze het schijfje. Inderdaad, op het scherm is haarscherp te zien hoe Lisa met het zakmes de twee kastjes open peutert, het hoofdstel verhangt en ze daarna weer dichtdoet. Tom weet genoeg, maar voor de hoef van Donna heeft hij nog niet genoeg bewijs. Dan krijgt hij een inval: de merrie staat bij de grote deur van de stal, en daar hangt ook een camera. Misschien kunnen ze daar nog wat mee. Meteen haalt hij het schijfje op en met zijn vieren bekijken ze hem. Heel duidelijk is te zien dat Lisa de punt van het mes in de hoef duwt. “Duidelijker kan niet,” knikt Tom. “Dit is genoeg bewijs om haar voor de rest van haar leven van de manege te schorsen.”
Kwaad loopt ij naar de stal, plukt Lisa uit haar box en vertelt haar meteen haar spullen te pakken. Haar ouders horen wat er gebeurd is, Lisa krijgt er ook nog een jaar huisarrest overheen. Na het vertrek van het meisje en haar paard, gaan Anneke en Toby vlug Lancelot klaar maken, dat is er bijna bij in geschoten. Terwijl ze bezig zijn, begint de wedstrijd. “Dat wordt haasten,” lacht Anneke. “Ik moet als vierde starten.” Als ze het gezicht van de jongen ziet ziet, voegt ze er aan toe: “nee hoor, grapje. Ik hoef pas als vijftiende.” Dan schieten ze allebei in de lach. Niet veel later staat het paard erbij alsof hij op de Olympische Spelen moet starten. “Volgens mij kan het zo wel,” knikt Toby. “Dat dacht ik ook wel ja,” bevestigt Anneke. Dan is het zover. Allebei rijden ze een super proef. En dat blijkt ook bij de prijsuitreiking: Anneke wordt eerste, Toby tweede. Gerlinde eindigt op de derde plaats. In de kantine barst het feestgedruis los. Aan het eind van de avond gaat Anneke nog even naar Donna. De merrie staat rustig in haar box een beetje te dommelen. Ineens voelt ze een hand op haar schouder. Ze schrikt, maar het is Toby. “Ik dacht al dat je hier zou zijn,” glimlacht hij. “Hoe is het met Donna?” Anneke knikt. “Ze staat wat te dommelen. Het komt wel goed met haar, dankzij jou.” Hij bloost een beetje bij deze woorden. “Ik vind je leuk,” vertrouwt hij het meisje toe. “Ik jou ook,” fluistert ze terug. Hun lippen vinden elkaar, langzaam wordt het donker...
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 08-05-11 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [ver] -> [VER]