[SCH][WIP] Nilay, palomino engel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

[SCH][WIP] Nilay, palomino engel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 14:31

Het idee voor dit schilderij heb ik al jaren in mijn hoofd. Nilay is de naam van mijn quarter/nrps ruin, het betekent 'Heaven' of de nederlandse vertaling 'Hemel'. Het is over het algeem ook echt een engeltje en hij heeft naar mijn idee ook de juiste uitstraling. Vandaar dus mijn paard met vleugels. Telkens durfde ik niet te beginnen. Het leek me veel te lastig. Nu dan eindelijk toch.

De vleugels vind ik erg lastig. Maar er zit toch wel vooruitgang in...

Doek is 30 x 40 cm. Materiaal is acryl verf.

1)
Afbeelding

2)
Afbeelding

3)
Afbeelding

De foto die ik gebruik:
http://i3.photobucket.com/albums/y52/Ma ... C_0256.jpg

Ier

Re: [SCH][WIP] Nilay, palomino engel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:34

Ziet er al goed uit!
Ik mis bij de vleugels een beetje 'diepte', kan het juiste woord zo niet vinden.. Ik denk dat als ik zoiets zou doen dat ik er voor had gezorgd dat je bij de overgang been/buik/vleugel een stuk grond/ondergrond kon zien om zo aan te geven dat het er niet zo op zit. Ik vind het op dit moment lijken alsof je een paardenhoofd hebt getekend met daarbij los een vleugel.

Desalniettemin ben ik erg benieuwd hoe je dit gaat afronden!

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:16

ik vind m al heel erg mooi, en je ziet goed je idee. wel lijkt het alsof je het hoofd een stuk langer hebt geschilderd. en ik zou idd proberen de vleugels meer achter het hoofd te schilderen (ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.)

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:46

Wat een creatief idee. Vind dat je een erg leuke stijl hebt. :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 16:47

Dank jullie wel. Jullie geven goede aandachtspunten aan.

De vleugels ga ik als ik tevreden ben nog vervagen naar de achtergrond. Ik denk dat jullie dat een beetje bedoelen. Ook denk ik dat het wel goed komt. Bovendien komt er straks steeds meer detail in het hoofd. Het verschil tussen vleugel en hoofd zal steeds groter worden. Langs het lijf vind ik inderdaad lastig... het viel mij ook al op dat de vleugel langs de gehele lengte aan het lijf lijkt te zitten. Ik hoop dat dit veranderd als ik het lijf verder uit ga werken.

Dat het hoofd nu langer lijkt komt vooral door de kleuren in neus en op het neusbeen. Dat komt nog wel goed. De verhouding klopt gelukkig wel. Die heb ik nog extra gecontroleerd.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:45

Wat een leuke positie/uitsnede heb je gekozen, leuk idee ook. Ik ben benieuwd hoe hij gaat worden!

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 08:02

Mooi idee! Wat mij opvalt is dat het nu moeilijk te zien is of de vleugel is uitgeslagen of inderdaad plat langs het lichaam gehouden word.. Dit is nog wel op te lossen ben benieuwd hoe je dit gaat doen!
Je hebt ook niet het makkelijkste standpunt gekozen voor vleugels, maar dit levert wel een gave compositie op :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 12:02

Heel erg bedankt voor de reacties. Aan de vleugels ga ik nog werken maar ik laat ze eventjes voor wat ze zijn. Gisteren bleef ik onverwachts een dagje thuis om het rustig aan te doen. Ik heb het schilderij er dus maar bij gepakt. Mijn bui was helaas niet zo geschikt om te schilderen en ik ben dus al snel weer gestopt. Maar ik heb wel behoorlijk wat met donkere kleuren gedaan. Nu is het allemaal nog wel erg overdreven qua kleur. Maar er moet dan ook nog heel veel gebeuren.
Toch een update:
Afbeelding

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:05

Ik vind het paard mooi, maar de vleugels moest ik uit de tekst afleiden wat het was, sorry.
Schaduwen heb je naar mijn mening nu iets te hard gemaakt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 12:21

F_Orumster,
Dat geeft helemaal niet hoor. Bedankt voor je reactie. Het klopt dat de schaduwen nu te hard zijn. Dat bedoelde ik ook met 'overdreven qua kleur'. Ik doe dit meestal met schilderen. Eerst zet ik de basiskleur op, dan maak ik het oog, daarna volgen wat opvallende stukjes, dan de schaduwen op een wat zware manier,daarna de middenkleuren en details en als laatste de meeste highlights. Al maak ik vaak ook wel wat highlights tussendoor om voor mezelf een duidelijker beeld van het eindresultaat te maken. Nu moet vooral de kin en het rechter (voor ons linker) oor bijgewerkt/aangepast worden. Als ik met de kin bezig wil moet het stukje daaronder dat in de schaduw ligt ook even gedaan worden zodat ik daar straks niet veel meer bij hoef te zijn. Met die lange haren aan zijn onderkaak is dat best lastig.
Die vleugels laat ik dus even met rust maar die moeten klaar zijn voor ik echt aan de details van het hoofd begin. Ik weet nog niet zo goed wat ik er mee moet doen... ik heb al overwogen ze weg te schilderen. Maar ik weet dat ik dan al helemaal niet tevreden kan zijn over het schilderij dus laat ik ze nog maar even staan.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:48

Ik vind dat donkere eigenlijk wel mooi :j Maakt het in mijn ogen meteen een stuk levendiger. Vind dat je het paard er zowiezo al mooi op hebt gekregen. Tja en de vleugels, was het de bedoeling dat ze open of dicht zijn? Nu lijkt het net alsof je beiden hebt, want als je naar de veren van de voor ons rechter vleugel kijkt, dan zou je denken dat hij opengeklapt is (anders zouden de veren volgens mij steeds smaller moeten worden). Maar als je dan naar de voor ons linker vleugel kijkt, dan lijkt die dichtgeklapt.
Hoop dat je hier wat aan hebt :) Het zou inderdaad zonde zijn om ze helemaal weg te schilderen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 13:16

joey_lover,
Dank je. Je hebt er wel goed naar gekeken zeg! Dat verschil in vleugels klopt. Dat heb ik zonder er echt over na te denken zo op het doek gezet. Ik wil ze ontspannen dichtgeklapt hebben. Dus dat de boel gewoon lekker losjes hangt. Ik denk dat ik de voor ons rechtervleugel al kan verbeteren door de onderste veren inplaats van naar het lichaam van het lichaam af te laten buigen. Dus inplaats van vanaf boven rechts naar onder links juist van boven links naar onder rechts. Snap je wat ik bedoel?

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:55

Dat zou inderdaad wel eens kunnen helpen. Waar je ook rekening mee moet houden is de volgorde waarin je dingen ziet. Bij de veren op de vleugel bijv. heb je de veren rechts voor de veren links getekend. Maar als je de vleugel van deze kant bekijkt, dan zouden de linker veren juist voor de rechte moeten zitten. De rechte zijn namelijk verder weg en vallen dus weg achter de linker. Snap je?
Zo ook bij de veren die aan de vleugel hangen. Ook daar heb je de rechte breder geschilderd, dit zou volgens mij ook precies anders om moeten. Dus de linker breder, en de rechte steeds smaller.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 21:03

Ik begrijp wat je bedoeld. Ik ga morgen eens kijken wat ik er mee kan doen.