[MOV] Afscheid van een ziekenhuis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[MOV] Afscheid van een ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:06

Misschien een beetje raar, :o maar gisteren had ik als een van de laatsten een afspraak in een ziekenhuis dat gesloopt wordt.

Toen ik erdoorheen liep waren bijna alle afdelingen al vertrokken en was het ziekenhuis bijna uitgestorven. Ik liep tussen de laatste verhuisdozen, lege stoeltjes en afscheidskreten op de muren door en besefte dat ook al hadden de mensen het ziekenhuis nu verlaten, het gebouw zelf heeft ook al die duizenden mensen hier geboren zien worden, zien sterven, ziek zijn en beter worden. Toen ik verpleegkundigen van de afdeling die nog wel draaide vertelde hoe de rest van het ziekenhuis eruit zag, vonden ze dat maar griezelig, zo leeg en spookachtig, maar zo voelde het juist helemaal niet. Ik vond het heel ontroerend.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:11

Ik denk dat het een heel leuk filmpje is voor mensen die er gewerkt hebben!! :j
Verder ziet het er raar uit.. zo'n leeg ziekenhuis. Muziek eronder klopt precies bij de beelden!

coiboi

Re: [MOV] Afscheid van een ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:13

Geniaal!! Ik zou de link doorsturen naar het ziekenhuis, als ik jou was...

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:17

Heel bijzonder, je hebt de sfeer heel mooi gevangen! Heel vreemd beeld moet dit zijn, ik vind het prachtig hoe je deze sfeer laat zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:22

Ik weet niet of een ziekenhuis een mailadres heeft...? :o?
Goh, voel me nou wel heel erg blond, heb daar eigenlijk nog nooit over nagedacht. :o

Maar echt geweldig fijn om van jullie te horen dat het filmpje dus ook te 'volgen' is als je er niet zelf bent geweest. Want voor je het weet wordt het toch vooral zo'n powerpoint met al die geweldige vakantiefoto's die alleen jij leuk vindt, met dan precies dat muziekje erachter dat jij als enige ter wereld niet irritant vindt... Terwijl het voor mij bij dit filmpje echt vooral om het gevoel draait, omdat ook was wat me zo raakte toen ik daar liep. En ook het lege, heel vreemd, al die lege stoeltjes. Normaal zie je die niet eens omdat er altijd mensen op zitten.

Ik vond het echt heel indrukwekkend om daar zo de laatste dag alleen rond te lopen. Nou ja, semi-alleen, er was een bewaker die ik moest ontlopen omdat ik zeg maar de touristsche route nam op weg naar buiten. 8-)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-04-11 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:25

xyzutu2 schreef:
Ik weet niet of een ziekenhuis een mailadres heeft...? :o?
Goh, voel me nou wel heel erg blond, heb daar eigenlijk nog nooit over nagedacht. :o

Maar echt geweldig fijn om van jullie te horen dat het filmpje dus ook te 'begrijpen' is als je er niet zelf bent geweest. Want voor je het weet wordt het toch vooral zo'n powerpoint met al die geweldige vakantiefoto's die alleen jij leuk vindt, met dan precies dat muziekje erachter dat jij als enige ter wereld niet irritant vindt... Terwijl het voor mij bij dit filmpje echt vooral om het gevoel draait, omdat ook was wat me zo raakte toen ik daar liep. En ook het lege, heel vreemd, al die lege stoeltjes. Normaal zie je die niet eens omdat er altijd mensen op zitten.

Ik vond het echt heel indrukwekkend om daar zo de laatste dag alleen rond te lopen. Nou ja, semi-alleen, er was een bewaker die ik moest ontlopen omdat ik zeg maar de touristsche route nam op weg naar buiten. 8-)

Euh ja.. uiteraard hebben ze een mail adres.
Heb het even voor je opgezocht: Patientencommunicatie@jbz.nl
Overigens zou ik ze de link sturen en niet het filmpje. :)

Laat even weten wat de reactie was!

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:34

Kreeg er een apart gevoel bij..

ZO van nee niet slopen laat het staan haha

Vind het een heel mooi filmpje!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:40

Ik vind het een erg mooi filmpje en ik ken je gevoel goed begrijpen. Ook om het feit dat er mensen zijn geboren, overleden, beter geworden enz... :j

Erg mooi gedaan!

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:43

Het ziekenhuis wat tegenover mijn ouderlijk huis stond is een aantal jaren geleden gesloopt.
Ik heb daar meerdere malen mogen verblijven voor een operatie en onderzoeken, en toen ik daar rondliep toen er geen patiënten meer lagen kreeg ik ook een erg leeg gevoel over me heen...
Nu staat er ook een woonwijk, maar nog steeds kan ik er niet aan wennen dat "mijn" ziekenhuis daar niet meer is.
Jammer dat er toen niemand is geweest die ook zo'n filmpje heeft gemaakt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:50

@ coiboi: het mailtje is gestuurd - braaf met link en niet met dertigduizend kilo filmpje 8-) en ik laat het je weten als ik (ooit) iets hoor. Ben benieuwd of ik tegen die tijd dan nog dit topic mag opgraven, maar anders hoor je het per pb. :D

japielover schreef:
Kreeg er een apart gevoel bij..

ZO van nee niet slopen laat het staan haha

Raar is dat, he? Het is van buiten helemaal niets bijzonders, gewoon zo'n bruinig jaren '70 geval dat echt niemand gaat missen en van binnen is het oud en versleten en onhandig - en toch...
Toen ik daar rondliep had ik dat ook: Kun je het niet gewoon zo laten staan? Niets veranderen, gewoon... zo. Als een soort monument voor wat het ooit voor al die mensen is geweest?

Natuurlijk kan dat niet, dat is ook onzin. Maar toch?

Misschien dat daar wel de grens loopt tussen verstand en gevoel.

@ Valine: Ik krijg helemaal de rillingen als ik je stukje lees, ik weet niet eens waarom. Maar zo voelt het inderdaad. Zo'n gebouw heeft al die tijd voor jou gezorgd en nu zorgt niemand meer voor hem/haar.
Hier komt ook een woonwijk overheen, op de laatste foto zie je drie groene borden met vrolijke mensen met heel groot 'Carolus' eronder, dat zijn de borden van de projectontwikkelaar.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:59

Ik vind dat je het gevoel goed hebt kunnen overbrengen naar het filmpje.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:11

Gek hoor.. een gebouw met zoveel verhalen.. mooie en ontroerende, trieste en kwade.. en dat gaat zomaar allemaal weg..

Ze zeggen dat de sfeer en gevoel van een gebouw met zo veel verhalen voor leeft in de nieuwe gebouwen.. dat je dat gevoel altijd zal blijven houden...

Ik zou er niet willen wonen :+

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:12

Heel mooi filmpje!
Ben er nooit geweest, maar krijg wel 'dat gevoel'...
River flows in you toch? <3

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:13

Prachtig! Echt heel mooi gedaan!
Ik denk dat je filmpje echt op lange termijn waarde gaat hebben voor mensen die er gewerkt hebben!
Krijg er een mooi gevoel van erg speciaal

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:18

hij is vet mooi.
is het je zelf nooit opgevallen dat er in je foto`s altijd een lijnen spel in zit ;)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:23

jeetje echt super mooi! kippenvel gewoon!
de muziek maakt het echt 'af' wauw!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:32

Heel mooi, en ook zo ontzettend raar om een gebouw, waar normaal gesproken altijd bedrijvigheid heerste, nu ineens in stilte te zien. Apart, wel erg mooi. Over een jaar ongeveer gaan hier ook 3 ziekenhuislocaties over naar 1, dan zal het net zo voelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:56

@ mariskalove: De muziek is inderdaad 'River flows in you' van Yiruma. Ik zag kwam hem tegen bij een paardenfilmpje en vond het supermooi en hield het in het achterhoofd om zelf ook eens te gebruiken - maar dat lukte maar niet omdat het niet bij de soort paardenfilmpjes past die ik maak (en ik kan geen slowmotion, dat helpt ook niet 8-) ).

Toen ik me vannacht om drie uur afvroeg wat voor muziek hierbij zou passen, viel het ineens op zijn plek. Er schijnt ook een lange versie te zijn van meer dan vijf minuten, maar die kun ik niet vinden en dus heb ik knarsetandend de gewone versie dan maar twee keer achter elkaar gezet. Toen bleek het geweldig mooi uit te komen dat het als je de laatste gang met de teksten inloopt stil is, en dat de piano dan weer heel voorzichtig begint te spelen als je die treurige smiley ziet. Toen ik dat voor het eerst zag, liep ik wel even vol. Toen moest ik nog wat schuiven tot het helemaal gelijk liep, en toen liep ik dus weer vol. 8-)

pinkie87 schreef:
hij is vet mooi.
is het je zelf nooit opgevallen dat er in je foto`s altijd een lijnen spel in zit ;)

Eh, nog niet? :o
Ik heb gewoon gefotografeerd wat me opviel en had bij alles ook maar 1 kans om het vast te leggen, dus ik heb daar ook niet echt over compositie nagedacht. Bovendien heb ik op deze computer geen fotobewerkingsprogramma dus alles is rauw het filmpje in gegaan - waarbij ik me wel regelmatig licht ergerde aan dat mijn verticale lijnen toch nooit echt verticaal zijn..
Maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat de dingen die ik fotografeerde me juist opvielen omdat ze al vanzelf een mooie compositie hadden?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:02

mooi sfeervol fimpje, denk om de een of andere reden, dat als je dit filmpje over pak hem beet 10/20 jaar terug ziet... Het een nog mooie filmpje is, dat je dan weer even in de tijdsgeest van de ' jaren '10 ' kan kruipen :D

lijkt me wel apart hoor, zo'n laatste afspraak... Ik vind het ziekenhuis al een hele intrigerende plek als ik een gewone afspraak heb. Krijg altijd een heel apart gevoel als ik er loop iig :P

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:06

Ik krijg er kippenvel van, op een zeer positieve manier :) je hebt het gevoel van afscheid en een bepaald soort leegte heel mooi weergegeven vind ik. Je voelt bijna de bedrijvigheid die er eerst was en nu niet meer. Ik kan het niet onder woorden brengen, maar ik vind het gewoon een mooi filmpje :D

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:10

Olympus_ schreef:
Ik krijg er kippenvel van, op een zeer positieve manier :) je hebt het gevoel van afscheid en een bepaald soort leegte heel mooi weergegeven vind ik. Je voelt bijna de bedrijvigheid die er eerst was en nu niet meer. Ik kan het niet onder woorden brengen, maar ik vind het gewoon een mooi filmpje :D

idd, hier hetzelfde!

leuk gedaan _/-\o_

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:13

Erg mooi, ben het zeer eens met de reactie hierboven :) Link al doorgestuurd naar het ziekenhuis?

Edit: Ja dus :P

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:16

Ik vind het ook erg mooi! De beelden doen me denken aan het ziekenhuis waar ik werk. Wij zitten nu bijna 3 jaar op een nieuwe locatie en denk bijna niet meer aan de oude, maar als ik dit zo zie, zou het eigenlijk wel leuk geweest zijn om er ook zo'n filmpje van te hebben....

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:18

Erg mooi filmpje, raar idee dat gewoon zo ziekenhuis weg ga nadat er vanalles is gebeurt

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:26

xyzutu2 schreef:
Raar is dat, he? Het is van buiten helemaal niets bijzonders, gewoon zo'n bruinig jaren '70 geval dat echt niemand gaat missen en van binnen is het oud en versleten en onhandig - en toch...
Toen ik daar rondliep had ik dat ook: Kun je het niet gewoon zo laten staan? Niets veranderen, gewoon... zo. Als een soort monument voor wat het ooit voor al die mensen is geweest?

Natuurlijk kan dat niet, dat is ook onzin. Maar toch?

Misschien dat daar wel de grens loopt tussen verstand en gevoel.

@ Valine: Ik krijg helemaal de rillingen als ik je stukje lees, ik weet niet eens waarom. Maar zo voelt het inderdaad. Zo'n gebouw heeft al die tijd voor jou gezorgd en nu zorgt niemand meer voor hem/haar.

Ik krijg het zelfde gevoel bij het filmpje! Helemaal als je er over nadenkt hoe ontzettend veel verhalen er wel niet zijn over alle gebeurtenissen binnen dit ziekenhuis. Het geeft me een heel apart gevoel om dat te realiseren op het moment dat je kijkt naar een zo goed als leeg en verlaten gebouw, waar eerder zo ontzettend veel bedrijvigheid was...

Mooi gedaan en ik denk dat de mensen die hier hebben gewerkt/gelegen of wat dan ook dit ook zeer zeker wel kunnen waarderen!