[SCH]Talens Palet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Fnanne

[SCH]Talens Palet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 07:17

De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met een wedstrijd voor amateur kunstenaars die eens in de 3 jaren plaatsvind; het Talens Palet. Dit jaar stond een tekst van Tommy Wieringa centraal (meer info: http://www.talenspalet.nl ) waaruit ik uiteindelijk één zin heb gehaald die voor mij centraal stond voor het totale plaatje: '...and I'm floating in a most peculiar way...'

De reis begon in januari tijdens een workshop waar ik onder meer de volgende schets maakte:
      Afbeelding

Volledig anders dan wat ik gewoon doe; maar het intuïtieve voelde plezierig. Daar wilde ik wel mee door:
      Afbeelding

Afbeelding

Wat kleinere schetsen waarin het idee steeds meer vorm kreeg:
      Afbeelding

Afbeelding

En daarna besloot ik door te gaan met de laatste schets van hierboven:
      Afbeelding

Dit voelde niet goed en dit bleek ook tijdens een bespreking; ik zat alweer teveel in mijn hoofd in plaats van gewoon te doen en het te ervaren... :o
      Dus besloten met 2 doeken verder te gaan en daar tegelijk aan te werken. Niet teveel nadenken, gewoon doen. Dit resulteerde in het volgende:

Afbeelding
      (ik krijg deze niet fijn op de foto helaas... :o )

Afbeelding
      Beide doeken meten 100x70 cm.

Nu nog bedenken welke het gaat worden. Ik neig zelf naar de tweede...

Viennanova

Re: [SCH]Talens Palet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 07:26

Ik ook. Vind de eerste ook heel mooi, maar uit de tweede blijkt meer emotie.

AtelierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 08:36

Ik vind de een-na-laatste erg mooi - misschien door die blauwe 'golf' en dat de bubbel links bovenin staat - ik kan het niet goed onder woorden brengen.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:32

Erg mooi zeg :j Ook leuk om te zien hoe je tussentijds weer terugkomt bij iets waaraan je meteen ziet dat er veel minder in zit dan in de rest van je tekeningen. Ik vind de laatste enorm mooi, vooral door de iets abstractere weergave van het figuur, het gezichtje is enorm mooi en het is niet zo 'letterlijk'. De compositie en kleurgebruik vind ik daar prachtig, wat losser dan op je andere werk. Leuk om de hele collectie te zien en hoe het allemaal prachtig opbouwt naar je eindewerk, met een geweldig resultaat!

Ik vind je allereerste schets trouwens ook erg mooi :D

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:05

Ik vind de 3e van boven eigenlijk heel erg mooi :)
Ik zie er een schedel in, maar het blijft heel abstract. Je moet er echt zelf bij nadenken als je er naar kijkt. Het trekt mijn aandacht ;)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:35

Als er een poll was zou ik de laatste kiezen. De rode kleur vind ik wel eng in dit schilderij. Doet me gelijk aan een bloedbad denken. Aan de andere kant is bloed een heel belangrijk iets voor een ongeboren vrucht.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 08:54

Erg mooi hoe je het paletmes hanteert Tineke. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar het tweede schilderij, doordat de baby daar meer is uitgewerkt en een meer menselijke vorm heeft te gekregen gaat de emotie nog iets dieper dan in het schilderij daarvoor.
Ik vind het ook prettiger kijken dat je geen blauwe kleuren hebt gebruikt in tegenstelling tot het werk ervoor, mijns inziens doet dat af aan een warme, veilige sfeer die ik ervaar in het beeld.

Prachtig om te zien hoe de laatste jaren wat meer bent gaan loslaten, hier wil ik nog meer van zien! :)

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:52

Bijzonder om het ontstaan van de doeken te zien! Mijn voorkeur gaat ook uit naar de onderste. Puur op gevoel

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:49

Mooi werken! De laatste spreekt mij het meeste aan. De rode golf doet me denken aan een zwangere buik.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:28

Ik ga ook voor de laatste foto.
Embryo prachtig uitgewerkt waardoor een toch redelijk abstract kunstwerk ineens iets reeels krijgt.
Dat rode vind ik juist bijzonder passend omdat bloed inderdaad een eerste levensbehoefte is.
niet bedreigend maar levensreddend.

Gave combi van de nadenkende gecontroleerd werkende Tien met een nieuwe gevoelsontwikkeling.
Prachtig.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 09:11

Dank jullie allemaal :)
Inmiddels heb ik ook het laatste werk in de vernis gezet en uiteindelijk dat werk ingeleverd :)
Over een week of 3 krijgen we de uitslag; we zullen zien wat het commentaar gaat zijn. Elk werk krijgt een jury-rapport; best spannend dus :j

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:27

Ik ga ook voor de tweede, denk dat je een goede keus hebt gemaakt. :)
De eerste is ook een prima werkje hoor, maar mist wel net even die emotie die op de een of andere manier wel in de tweede zit.

Ik ben benieuwd wat voor comments je krijgt!