- De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met een wedstrijd voor amateur kunstenaars die eens in de 3 jaren plaatsvind; het Talens Palet. Dit jaar stond een tekst van Tommy Wieringa centraal (meer info: http://www.talenspalet.nl ) waaruit ik uiteindelijk één zin heb gehaald die voor mij centraal stond voor het totale plaatje: '...and I'm floating in a most peculiar way...'
De reis begon in januari tijdens een workshop waar ik onder meer de volgende schets maakte:

Volledig anders dan wat ik gewoon doe; maar het intuïtieve voelde plezierig. Daar wilde ik wel mee door:

Wat kleinere schetsen waarin het idee steeds meer vorm kreeg:

En daarna besloot ik door te gaan met de laatste schets van hierboven:

Dit voelde niet goed en dit bleek ook tijdens een bespreking; ik zat alweer teveel in mijn hoofd in plaats van gewoon te doen en het te ervaren...
Dus besloten met 2 doeken verder te gaan en daar tegelijk aan te werken. Niet teveel nadenken, gewoon doen. Dit resulteerde in het volgende:

(ik krijg deze niet fijn op de foto helaas...
)
Beide doeken meten 100x70 cm.
Nu nog bedenken welke het gaat worden. Ik neig zelf naar de tweede...
Ook leuk om te zien hoe je tussentijds weer terugkomt bij iets waaraan je meteen ziet dat er veel minder in zit dan in de rest van je tekeningen. Ik vind de laatste enorm mooi, vooral door de iets abstractere weergave van het figuur, het gezichtje is enorm mooi en het is niet zo 'letterlijk'. De compositie en kleurgebruik vind ik daar prachtig, wat losser dan op je andere werk. Leuk om de hele collectie te zien en hoe het allemaal prachtig opbouwt naar je eindewerk, met een geweldig resultaat!