Hallo allemaal, ik ben een verhaal aan het schrijven en ben benieuwd naar jullie mening en zou graag tips krijgen.
Excuses alvast voor eventuele spelfouten of grammaticale fouten. Een titel moet ik ook nog verzinnen en hoe lang het wordt is nog even afwachten.
Alles is berust op fantasie, werkelijke feiten komen er niet in voor.
Hier komt het eerste stuk:
De nacht begon te vallen en het werd donker in het kamp. De vampiers begonnen te ontwaken. De menselijke slaven die er rondliepen en een armoedige en uitgehongerde indruk maakten, zorgden dat alles klaar stond voor ze en probeerden zelf onzichtbaar in de schemering op te gaan. Mitch zag ze wegsluipen en voelde een steek van medelijden voor ze.
Hij was weliswaar ook een vampier maar was ooit zo onfortuinlijk geweest het pad van een machtige tovenares te kruisen en in haar woede had ze hem gedwongen om al zijn wandaden te herbeleven, maar dan uit het oogpunt van zijn slachtoffers. De schok was zo groot geweest, dat zijn ziel weer in zijn ondode lichaam was teruggekeerd en hij de volledige verantwoordelijkheid van 600 jaar als gewetenloze vampier door het leven te gaan, gevoeld had. Dat had zo’n schuldgevoel en zelfhaat tot gevolg gehad dat hij in zijn wanhoop van die gevoelens weg te komen was weggevlucht, maar hij kon niet vluchten voor zichzelf. Diep in een donker spelonk was hij gekropen, levend van ratten en knaagdieren die er leefden, gek van wroeging en zelfhaat.
Na een half jaar had de tovenares, Leila, hem weer opgespoord en hem een mogelijkheid geboden om wat terug te doen voor de mensheid om zo weer wat met zichzelf in het reine te komen. Ze vertelde hem van een profetie, die sprak van een kind, geboren onder de vijfde maan in het jaar dat de duistere machten de wereld zouden breken. Het kind zou de mensheid en de magiërs weer verenigen en de wereld weer een geheel maken.
In het voorgaande jaar waren de demonen uit de onderwereld gekomen en hadden zich verenigd met de vampiers en de duistere magiërs. De duistere magiërs hadden de mensheid opgezet tegen alle magiërs, waardoor die gedwongen waren zich te verbergen om hun leven te redden. In sommige landen werden wetten ingesteld, dat iedereen die betrapt werd op het gebruik van magie direct ter dood veroordeeld werd. In andere landen was dat niet nodig, omdat diegene die betrapt werd terplekke door een woedende mensenmassa uit elkaar gescheurd werd.
Ook hadden de magiërs kobolden, onzichtbaar voor normale mensen, losgelaten en die hadden de mensen geïrriteerd en gespannen gemaakt zodat, mede daardoor, ervoor gezorgd werd dat alle landen uiteindelijk in burgeroorlog en met elkaar in oorlog waren. Daardoor hadden de legers demonen en vampiers kans gehad om op te rukken. Vele en vele doden waren gevallen onder de mensen en magiërs en het resultaat was dat de halve wereld het domein van de duistere legers was geworden, en ze rukten nu nog steeds op. De wereld was gebroken onder het juk van het duister.
De enige hoop voor de mensheid was het kind uit de profetie, vandaar dat Leila op zoek was naar dit kind. Het zou een kind met uitzonderlijke magische gaven moeten zijn, gaven zoals de wereld nog nooit had gezien. Ze had Mitch de keus gegeven, of hij moest zich met haar verbinden, of ze zou hem terplekke afmaken als een gewond dier. Zeven manen kreeg hij de tijd om erover na te denken.
Hoewel de dood hem als muziek in de oren had geklonken, had zijn geweten hem niet toegestaan deze laffe oplossing te kiezen. Hij had besloten haar te helpen. Zij had zich met hem verbonden met magie, die hij tot nu toe nooit tegen was gekomen, of zelfs ooit maar van gehoord. De verbinding hield in dat ze elkaar altijd konden voelen, waar ze ook en hoever uit elkaar ze ook waren. Ook kon hij haar pijn voelen als ze die had, of hele sterke emoties die ze voelde, en andersom ook. Hij was met haar mee op zoektocht gegaan, geleid door haar gave om visioen op te roepen door kijken in water of vuur. Ze reisden met een heel stel anderen, die ook in de profetie geloofd hadden, maar die uiteindelijk hun eigen weg waren gegaan toen de zoektocht niets opleverde. Op het laatst reisden zij met een paar leerlingen en een tweetal vriendinnen en fanatieke aanhangers van haar.
Hij had in het begin alleen haat voor haar gevoeld, mede door wat ze hem aangedaan had, maar ook door haar manier van doen, en haar manier van omgaan met hem had hem tot redeloze woede-uitbarstingen gedreven. Maar door de jaren heen was hij veranderd, onder invloed van zijn ziel, de gevoelens die door de verbinding stroomden en zijn eigen gevoelens, en was een zeker respect voor haar gaan voelen. Hij was bewondering gaan voelen voor haar kracht, gedrevenheid, haar eeuwig optimisme en haar liefde voor alles wat leeft.
Nu, tien jaar later hadden ze de zoektocht weliswaar niet opgegeven, maar besloten om ook iets tegen de oprukkende duistere legers te gaan doen. De visioenen van Leila hadden hen naar de plek geleid waar Mitch zich nu bevond. Ze hadden zich aangesloten bij een klein legertje magiërs, en gezamenlijk besloten het duistere kamp te vernietigen. Om tegen de overmacht van duistere wezens een kans te maken, was het zaak geweest uit te vinden wanneer en hoe het beste aan te vallen. De duistere legers waren een echt zooitje ongeregeld, die bijeengebracht waren door hun leiders, die met ijzeren vuist regeerden. Dit konden machtige demonen zijn of machtige zwarte magiërs, vaak een combinatie van beide. Zonder die leiders viel het leger uiteen en werd het ieder voor zich, waardoor ze veel makkelijker te verslaan waren. Het was dus belangrijk uit te zoeken waar de leiders zich ophielden in het kamp en hoe ze het makkelijkst uitgeschakeld konden worden. Ook was het belangrijk te weten hoeveel zwarte magiërs, demonen en vampiers zich in het kamp bevonden en wat hun plannen waren.
Om dit voor elkaar te krijgen was het het makkelijkst om simpelweg te infiltreren in het duistere kamp, en zo was het plan ontstaan dat Mitch zou doen of hij zich aan wilde sluiten bij het leger dat zich verschanst had voor de muren van de stad Laruna. Voor hem zou dat het makkelijkst zijn, hij was immers een vampier, en door zijn leeftijd een behoorlijk krachtige, dus zou hij waarschijnlijk zeer welkom zijn. Hij moest natuurlijk wel het feit verborgen houden dat hij nu een ziel had en overgelopen was naar de andere kant.
Hij was het kamp binnengereden met zijn paard en gelijk geëist dat hij bij de leiders werd gebracht. Er was een gevecht uitgebroken, maar het werd al snel duidelijk dat, aangezien de meeste vampiers jonger waren dan hij dus minder sterk waren, en hij over goede vechtkunsten beschikte, er met hem niet te spotten viel, en al snel was hij bij de leiders terecht gekomen. Na een stevige ondervraging waar hij vandaan kwam en wat hij kwam doen, waarop hij van tevoren al antwoorden op bedacht had was hij schoorvoetend opgenomen in het kamp. Hij werd nog wel goed in de gaten gehouden, vertrouwen deden ze hem niet. Er werd al snel duidelijk dat hij over veel tactische talenten en veel oorlogservaring beschikte, en dus zeer nuttig was, en zo werd hij uiteindelijk opgenomen in de groep aanvoerders die onder de leiders werkten. Door die positie had hij een eigen tent gekregen en zijn eigen menselijke slaven die dag en nacht voor hem klaar stonden.
Een van die slaven was hem al eerder opgevallen, een klein meisje van een jaar of tien, dat aangewezen was voor de paarden en andere dieren te zorgen. Het was uitzonderlijk dat kinderen als slaven werden gehouden, zij werden namelijk als delicatesse door de vampiers beschouwd. Hij had wel gezien dat het meisje gestraft werd, en wel op een wrede manier, als ze bijvoorbeeld een paard niet snel genoeg gezadeld had naar de zin, of als ze per ongeluk water morste uit de zware emmers die het kind de hele dag moest slepen, maar hij had geen vampier een vinger naar haar uit zien steken. In tegenstelling tot de andere slaven, die geregeld als bloeddonor moesten dienen, en die daarbij regelmatig het leven lieten. Het kind had wel een gave om met de, meestal onvriendelijke dieren, in het kamp om te gaan, ze kon dingen met ze doen die geen enkele andere slaaf voor elkaar kreeg. Hij nam aan dat dat de reden was dat ze haar in leven lieten. Hij had medelijden met het kind gekregen, dat de hele dag door moest rondrennen om het de eigenaars van de dieren naar de zin te maken, die vonden dat hun dieren het eerst gevoerd, gewaterd en verzorgd moesten worden. Het kind had nauwelijks tijd om te eten of te slapen en verkeerde daardoor ook in een erbarmelijke staat. Toen ze zijn paard water was komen brengen, had hij haar zien wankelen met een emmer water en had haar nog net kunnen opvangen, anders was ze gevallen. Omdat er vampiers hadden staan kijken, had hij haar hiervoor moeten straffen, wat hij zich persoonlijk zeer had aangetrokken en sindsdien had hij lekkere hapjes bij zijn paard verstopt, zo dat het meisje het zou vinden. De hapjes verdwenen dagelijks, dus hij wist dat ze ze opat, of ieder geval meenam, maar zodra hij haar aan wilde spreken vluchtte ze weg, waarschijnlijk in angst voor meer straf. Hij had het meisje trouwens ook nooit horen spreken, alleen horen schreeuwen als ze weer eens op een wrede manier werd gestraft.
Hij vroeg zich af waarom hij zich het lot van dit kind zo aantrok maar een antwoord daarop had hij niet gevonden. Hij had daar trouwens ook niet veel tijd voor, hij was druk bezig het kamp te inventariseren en uit te vinden wat de plannen waren. Waarom had het leger de stad Laruna nog niet ingenomen? Waar wachtten ze op?
Mitch liep door het kamp en besloot eerst bij zijn paard te gaan kijken. Hij wist dat het dier goed verzorgd werd, maar hij had een vaag gevoel dat er iets ging gebeuren, dus hij wilde zeker weten dat de hengst paraat stond. Hij kon Leila voelen in zijn hoofd, door de afstand iets vervaagd, maar hij kon voelen dat ze bezorgd en onrustig was. Hij vroeg zich wat de oorzaak van die ongerustheid was. Het sloeg ook over op hem, hij werd ook steeds ongeruster. Hij was net bij zijn paard, dat naar hem hinnikte ter begroeting, toen er een slaaf kwam aangerend. ‘U moet bij Shengar komen!’ hijgde de man. ‘Wat is er aan de hand?’ ‘Ik weet het niet, ik ben alleen gezonden om u te vinden.’ ‘Oké, je kunt gaan’ zei Mitch. De man keek zo opgelucht, dat Mitch begreep dat de man had verwacht als maaltijd te dienen. Voor hij verder nog iets kon zeggen had de man zich al uit de voeten gemaakt.
Snel liep Mitch naar de leiderstent, waar Shengar zich zou ophouden. Shengar was een zeer machtige en wrede demon, die samen met een zwarte magiër de leiding van dit kamp vormde. Hij vroeg zich af wat Shengar van hem moest, de demon vertrouwde hem niet, dat had hij goed duidelijk laten doorschemeren toen ze gister plannen bespraken om Laruna aan te vallen. De demon had duidelijk gezegd dat de aanval nog even op zich zou laten wachten, maar waarom wilde hij niet tegen Mitch zeggen. Aangekomen bij de leiderstent meldde hij zich bij de bewakers die voor de ingang op wacht stonden. Het waren twee stevige demonen, van het type veel spieren, weinig herseninhoud. ‘Loop maar door, je wordt verwacht’ bromde de linkse wachter. Met een knikje gaf Mitch te kennen dat hij hem gehoord had en liep door naar binnen. Toen hij de schemerige ruimte rondkeek ging er een schok van verrassing door hem heen. Shengar was er met meerdere van zijn luitenanten, en in hun midden lag op de vloer een gevangene. Mitch kende die gevangene, het was een van de leerlingen van Leila. Ze zat onder het bloed, ze was duidelijk al flink aangepakt door Shengar en zijn groep luitenanten.
‘Ken jij dit ongedierte?’ Vroeg Shengar. Mitch wist even niet wat te zeggen, wat als ze de waarheid al uit haar hadden gekregen? Hij besloot te liegen en antwoordde ontkennend. Shengar keek hem doordringend aan. Mitch keek terug, vastbesloten geen teken van zenuwachtigheid of zwakte te geven, daaruit zou Shengar immers kunnen opmaken dat Mitch niet de waarheid sprak. ‘We hebben dit ongedierte aangetroffen in het bos, waar het naar eigen zeggen naar kruiden zocht. Toen we het te pakken hadden genomen vroeg het naar jou, hoe kan dat als je zegt het niet te kennen? Leg mij dat eens uit Mitch?’ Weer die doordringende blik, Mitch wist even niet wat te zeggen. ‘Ik weet het niet, je weet dat ik me een tijdje in leven heb gehouden met het bloed van heksen en magiërs, dat heb ik verteld toen ik bij jullie kwam. Ik kon dat doen doordat ze dachten dat ik naar hun kant overgelopen was. Ik ben dus wel bekend bij de magiërs.’ ‘Maar hoe wist ze dan dat je hier was? Misschien ben je wel een infiltrant van hun kant.’ Shengar had de spijker op zijn kop geslagen, maar Mitch was vast van plan om dat niet te laten merken, zijn leven hing er vanaf. Hoeveel had de heks hun verteld? ‘Ik heb je toch verteld dat ze manieren hebben om iemand op te sporen, misschien hebben ze wel een haar van mij of zoiets en weten ze nu waar ik zit. Ze willen natuurlijk voorkomen dat ik informatie doorspeel, zij kan wel deel uitmaken van een groep die gezonden is om mij uit te schakelen.’ In stilte deed hij een schietgebedje dat de groep van Leila niet te gemakkelijk op te sporen zou zijn, anders had hij ze nu verraden. Hij zou ze sowieso moeten waarschuwen op een of andere manier, zijn voorgevoel was terecht geweest. Hij zou als hij hier levend uit kwam vanavond nog het kamp moeten verlaten, liefst met de heks die hier voor hem lag.
Shengar keek hem wantrouwend aan, met ogen die het gevoel gaven alsof ze in zijn hoofd keken, naar het binnenste van zijn ziel. ‘Ik vertrouw je niet, vampier. Je kan hier blijven en helpen met de ondervraging, dan zullen we eens kijken wat dit ongedierte nog meer te vertellen heeft.’ Op dat moment lichtte de heks die op de grond lag haar hoofd op en keek Mitch met troebele ogen aan. In die ogen zag Mitch de angst voor de pijn die zeker komen ging en een schreeuw om hulp. Hoeveel medelijden Mitch ook met haar had, hun beider levens hingen er van af dat hij onverschilligheid veinsde dus stopte hij met al de kracht die hij had zijn gevoelens weg en liet zijn vampierkant zijn ziel overschaduwen. Hij maakte zich doof voor haar geschreeuw van pijn en ellende dat de volgende paar uren uit de tent te horen was en staarde met blinde ogen voor zich uit.
Toen hij later naar zijn tent liep was hij dankbaar dat ze niet meer losgelaten had over hem of Leila. Hij was misselijk van wat hij had moeten aanschouwen en was blij dat zij zo dapper was geweest om verder niets los te laten. Bewusteloos was ze overgebracht naar de gevangenentent. Nu was hij aan het piekeren hoe hij haar daar weg kon krijgen en hoe ze samen levend het kamp uit konden vluchten. Opeens zag hij het kleine meisje lopen en plotseling kwam er een idee in hem op. Hij probeerde haar aandacht te trekken, maar zodra ze hem zag maakte ze aanstalten om zich uit de voeten te maken. Maar vampiers zijn snel als zij dat willen, en met een beweging, met het blote oog nauwelijks te volgen, had hij haar bij haar arm te pakken. Ze vocht als een leeuw om los te komen van hem, met verrassende kracht voor zo’n uitgemergeld kind, maar met zijn kracht was het een koud kunstje haar beet te houden. Toen ze merkte dat het geen nut had liet ze zich als een lappenpop in zijn greep bungelen, berustend in wat komen ging. Bewust van de vele ogen die op hen gericht waren begon Mitch te schelden en te vloeken, dat zijn paard geen water kreeg, dat de verzorging slecht was en dat ze eten stal. Al scheldend en vloekend sleurde hij haar mee naar zijn tent. De kijkende ogen werden weer ergens anders op gericht, het was hier in het kamp heel normaal dat een slaaf straf kreeg, daar was niets interessants aan. Hij sleurde haar zijn tent aan en fluisterde tussen het vloeken door: ‘Ik weet niet of je me verstaat, maar er zal je niets gebeuren, ik heb alleen je hulp nodig. Zou je alsjeblieft kunnen schreeuwen of je straf krijgt, en het echt laten lijken? Mijn leven en die van de gevangene hangt ervan af.’ Het meisje keek hem even bevreemd aan, en even had hij het gevoel alsof ze in zijn hoofd rondkeek. Hij schudde met zijn hoofd, en het gevoel was weg, het had zo kort geduurd, hij zou het zich wel verbeeld hebben. Een ogenblik later begon het meisje te gillen en te huilen, alsof hij haar pijn aan het doen was. Opgelucht dat ze hem blijkbaar begreep, legde hij haar uit wat hij van haar wilde. Daarna gaf hij haar al het eten dat hij voor haar verzameld had. Ook gaf hij haar de spullen die hij niet achter wilde laten. Toen hij haar de spullen aanreikte, viel er iets op de grond. Al gillend en huilend raapte ze het op en bekeek het. Het was een medaillon, dat Leila Mitch vlak voor vertrek had gegeven, voor geluk had ze gezegd. Mitch zag hoe gefascineerd het meisje was door het medaillon en besloot dat zij het nog harder nodig had dan hij. ‘Je mag dat wel houden, als dank voor je hulp. Als vanavond alles goed gaat en jij zorgt dat mijn hengst klaar staat met mijn spullen, heb je mijn leven en het leven van de heks in de gevangenentent gered.’ Het meisje keek hem aan, zo verbaasd door zijn geschenk dat ze vergat met regelmatige tussenpozen te gillen en huilen. Hij besefte dat het kind waarschijnlijk nog nooit een geschenk had gehad, ieder geval niet zolang ze in het duistere kamp verbleef. Nu stonden er echte tranen in haar ogen en met een ruk draaide ze zich om en haastte zich weg met zijn spullen.
Een paar uur later sloop Mitch door het kamp. Hij moest vaart maken, de dageraad kwam eraan. Hij had zich ingesmeerd met as van een vuur, zijn gezicht, handen en haren waren zwart van het roet. Ook had hij zwarte kleren aan en een zwarte reismantel met cape om zich heen geslagen. In zijn armen droeg hij een bundeltje kleren, eveneens zwart, voor de heks om aan te trekken als het hem lukte om haar te bereiken en te bevrijden. Een paar dagen eerder was hij bij toeval op de gevangenentent gestuit, een kapotte tochtige tent, met zware bewaking. Hij hoopte dat het meisje op haar deel van het plan zou uitvoeren. Het was gelukkig rustig in het kamp, de meeste bewoners van het kamp hadden hun tenten weer opgezocht. Toch zorgde Mitch dat hij in de schaduwen van de tenten bleef, hij wilde niet gezien worden. Toen hij vlakbij de gevangenentent was bleef hij gespannen wachten. Elk moment kon het gebeuren, en hij hoopte dat het gewenste effect bereikt werd.
Veel leesplezier!
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 26-04-11 08:42, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel van het topic op verzoek veranderd.