[KOS] Roze Tutu van tule, patroon + tips

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid

[KOS] Roze Tutu van tule, patroon + tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 23:12

Hallo Creatieve Bokkers,

Voor een feestje van aanstaande vrijdag (http://www.apenkooien.com, gympak verplicht) wil ik graag een roze tutu maken.
Vanmiddag heb ik al 5 meter tule-stof ingeslagen op de markt samen met een meter elastieken band (3 cm breed)

Ik vroeg me af of iemand hier misschien weet hoe je het beste op een relatief eenvoudige manier zo'n tutu in elkaar kan zetten?
Is er misschien een handig patroon? Of moet ik gewoon afmeten en meerdere laagjes vaststikken met zigzag op het elastiek?

Het model dat ik voor ogen heb staat een beetje wijd uit en heeft meerdere laagjes, zoals op deze foto:

Afbeelding

Alle tips zijn welkom!
Alvast bedankt :)

MieLo

Re: [KOS] Roze Tutu van tule, patroon + tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 23:18

je moet inderdaad meerdere lagen tule op de band stikken. Je krijgt deze lagen onder elkaar (als de band horizontaal ligt ;) ) gewoon met n zigzagsteek rondom. (het beste kun je een lap tule van bv 50 cm lang, vouw je dubbel tot 25 cm. Op de vouw zet je het tule vast met een zigzag aan de band). Door dit dubbelvouwen, krijg je een opstaande tutu. Hoop dat je me een beetje snapt :=

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 23:19

In laagjes met zigzag op het elastiek stikken. Om het volume te geven denk ik dat je het moet stikken dat de stof naar boven ligt en als je hem dan aan hebt het naar beneden valt doordat het dan in een knik valt blijft het wat meer omhoog staan.

Hopelijk is het een beetje duidelijk anders even pb-en

Suc6 met het maken

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 23:22

Ik geloof dat ik wel begrijp wat jullie bedoelen. Eigenlijk is het stiksel als het ware een kaft van een boek en de stof de bladzijdes die "uiteenvallen". Whahaha, wist even geen betere vergelijking te maken.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 23:27

Ik vraag me af of je het elastiek nadat je de tule erop hebt genaaid nog wel kan oprekken??? Misschien moet je dat even uitproberen.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 06:07

Het elastiek moet je tijdens het vastzetten inderdaad goed uitrekken, anders kan dat niet meer. De lagen tule moet je een voor een vastzetten, inderdaad zoals de kaft van een boek. Je begint met de aller onderste laag. Die leg je gelijktijdig met het elastiek in je machine, met de knipranden naar rechts. Als je het model wilt zoals op het plaatje moet je de tule niet dubbel vouwen :n om de x aantal cm rimpel je de tule (zeg maar net zoals een gordijn) gedurende de hele tijd blijf je het elastiek goed uitrekken. Als de eerste laag erop zit vouw je het 'boek' open, en leg je de tweede laag erop, ook weer met de kniprand naar rechts, een paar mm hoger op het elastiek. Deze zet je op de zelfde manier vast, en de volgende, enz.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:02

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:41

Hee, ik heb laatst ook een tutu gemaakt, wel een zwarte dan maar het is zó simpel.
Je hebt in ieder geval al genoeg stof. Je moet gewoon repen van 80/90 cm lang en 10 cm breed knippen. Die repen knoop je dan om het elastiek.

Heel gemakkelijk:
http://www.urbanstart.nl/420/

:)

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:10

Ik had nog niet bedacht dat je de tule ook gewoon om het elastiek kunt knopen, dat lijkt me allemaal veel simpeler dan met de naaimachine aan de slag.

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:20

Is het ook, het kan alleen wel gaan schuiven, alleen dat is gewoon een kwestie van opvullen. :)

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 09:36

Dat knopen is handig, dat kan iedereen, ook al je geen naaimachine hebt!
En als je er voldoende om de band knoopt dan kan het denk ik niet gaan schuiven hoor. Tule is sowieso erg stug, dus het zal wel blijven zitten.

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:17

Dat zeg ik, dat is gewoon een kwestie van opvullen. Ik heb er zelf ook een gemaakt en goed opgevult, dan krijg je geen schuivingen. Ligt er ook aan wat voor band je gebruikt. Ik had eerst een waar de tule wel door ging schuiven.