Een kort artikel! Ik hoop dat jullie het leuk vinden en ik houd van tips!
Het word steeds moeilijker om orgineel te zijn met je kleding stijl, dat onder vind de grootste nerd van
je werk/school of club. Want de stijl nerd is het laatste seizoen super hip. En als iedereen als een
nerd 's ochtends zijn huisje verlaat, is de echte nerd geen nerd meer. Eerder bij de tijd.
Vroeger kon je nog proberen orgineel te zijn met bijvoorbeeld op de markt stoffen te kopen en er zelf iets van te knippen. Maar laten we eerlijk wezen. Wat te doen om orgineel te zijn? Patroon tekenen, stof kopen, het laten mislukken(je eerste shirtje is ongeveer het zelfde als je eerste pannekoek, gedoemt te mislukken), opnieuw stofhalen en vervolgens netjes het shirtje afwerken. Voordat je dit allemaal klaar hebt is het seizoen al bijna weer afgelopen en is het tijd om weer terug naar de markt te gaan.
Omdat we nou eenmaal niet allemaal van die geniale breinen kunnen zijn gaan we dus winkelen. Gelukkig vinden we winkelen leuk, lang rondlopen in winkels de hele dag ongeveer de zelfde shirtjes passen en dan het shirtje uit winkel 1 kopen. Maar waar kijk je tegenwoordig? Mannen hebben het makkelijker, ze willen een nieuwe tv(waarom? Omdat er nu een tv bestaat die niet alleen maar plat is maar ook nog aan de muur kan?????) en gaan dus naar de media markt. Zelf ik... Ik die geen verstand heeft van alles met een stekker is weet dat als je goedkope elektronica wilt je naar de media markt moet. Maar de zelf de duurste en goedkoopste tv's kunnen niet tippen aan de prijsverschillen binnen de modeindustrie. Het is meer dan bijzonder. Je kunt werkelijkwaar een maxi-dress kopen bij de H&M voor 5 euro, loop verder en koop een Gucci maxi-dress voor 5000.
Is er nou echt verschil? Hoe weten we werkelijk dat Gucci nog wel zo exclusief is? De Itiliaan Guccio Gucci stierf in 1953. Meneer Gucci was een man met liefde voor zijn tassen, hij wou dat alleen de beste tassenmakers uit Florance aan zijn lijn werkte. Gucci hield zijn tassen klein en vooral exclusief, hij verkocht in Florance, Rome en Milaan. Na zijn dood werden zijn tassen overgenomen door zijn commerciele zonen. Ze ontwierpen een logo en gingen voor de massa.
De kleinzoon van Gucci ging verder. Hij ging door en vernielde de goede naam van Gucci. We weten dat het met Gucci weer helemaal goed gekomen is(mede door onze Silvie van der Vaart). Maar waar ging het mis? Zonder hier werkelijk een verklaarbaar feit voor te geven ga ik er vanuit dat het over exclusifiteit gaat. De maxi-dress van Gucci is toch 4995 euro duurder dan van de H&M? Dan moet je ook waar voor je geld krijgen.
Nu komen we ergens, we willen exclusief zijn. Vanmiddag kijk ik op de H&M shop.com en zie tot mijn verbazing dat al die leuke winter jurkjes eindelijk in de aanbieding zijn. Na een uur geklik op de goedkope kleding ga ik naar betaling. Zoveel goedkope kleding en dan toch aan het eind allemaal bij elkaar...... Ik twijfel, tijdens mijn moment van twijfel ga ik een broodje smeren. Stukje Lord of the Rings kijken en dan besluit ik het toch te kopen. 'oliebol'..... Allemaal uitverkocht.
In mijn uurtje twijfel gingen betere sale shoppers er vandoor met mijn kleren! Ik vloek een tijdje, maar na gekalmeert te zijn ben ik toch tevreden. Al die shopalholics lopen over een paar dagen met kleding die echt alles behalve exclusief zijn. Iedereen had ze kunnen kopen. Je bent dus niet orgineel. En misschien een bijzaak, maar sinds wanneer kun je de kleding van H&M langer dan een maand aan? De gaatjes in de naden die na een paar weken al verschijnen zijn dan al vast wel uitgerekt tot een nieuwe mouw.
Ik zou zeggen probeer een wisselwerking van de 2, je hoeft echt niet elke week nieuwe kleding te kopen. Eigenlijk is namelijk 4 keer per jaar genoeg. Het is ook niet nodig om elk seizoen een nieuwe gaderobe aan te schaffen. Maar als je bij de tijd van de mode wilt blijven is het wel handig om elke seizoen rond te kijken wat er ligt. Als je graag wilt weten wat nou echt typisch bij het des betreffende seizoen hoort, kun je heel goed even rondsnuffelen bij de ZARA. De ZARA is ontzettend up-to-date. En als je geen geld hebt voor nieuwe kleren kun je ook heel goed alleen even bij de sieraden, tassen en riempjes
kijken. Een riempje om je middel, een paar armbanden en je hebt weer een nieuwe outfit.
De Tommy shop heeft super goede truien, maar als je 1 Tommy Hilfiger trui hebt hoef je het seizoen daarna hem echt niet in een andere kleur te kopen. Het is een kwaliteit trui die je waarschijnlijk nog jaren met veel plezier gaat dragen.
Een korte conclusie. Koop je niet elke seizoen suf in winkels als H&M, C&A, Primark en de ZARA. Snuffel er rond, koop wat je echt leuk vind. Leuk je al bestaande outfits op met hippe accessoires. Koop je nep uggs niet bij de bristol voor 10 euro, maar koop ze van het merk uggs. En als je dat te duur vind is er een super altenatief, namelijk: 'ella, invito en nog veel meer!'. Verder.. Koop geen nep merken. Koop dan gewoon kleding die je kunt betalen. Coco Chanel draait zich om in haar graf als je op vakantie op de markt een Chanel tas koopt van plastic. Daar was het gewoon niet voor bedoelt.