haai
ik heb een nieuwe opdracht van een uitgever gekregen. ik schrijf al best lang, en vorig jaar heb ik een boek naar de uitgever gedaan. ze waren enthousiast maar ik moest me meer ontwikkelen. Sinds dien krijg ik een keer in de 2 maanden een schrijf opdracht. en nu wil ik jullie mening horen.
Hoofdstuk 1
“Kom je snel naar huis dan?’’ Daar hoefde Maud niet over na te denken. Ze zocht haastig de sleutel van haar kluisje in haar veel te grote boeken tas. Liza stond naast haar te lachen toen ze haar vriendin zo zag stuntelen. Eindelijk kreeg ze haar kluisje open en trok er een aantal boeken uit. Ze trok haar jas aan, zei Liza gedag en rende de school uit. “Tot straks” riep Liza nog maar Maud hoorde het al niet meer.
“Wat is ze mooi!’’ “Dat is ze zeker. Hoe wil je haar noemen?’’ “Little Angel’’ Maud had er al duizend keer over naar gedacht. Dit werd haar nieuwe topper, ze kon het haast niet geloven. “Hoe kan dit wonder nou zomaar op klaar lichte dag geboren worden?” “Ik zag haar in het weiland onrustig rond lopen en toen heb ik haar maar binnen gezet, ik wist toen al dat het niet lang meer zou duren, ik ken haar al langer als vandaag” verklaarde de vader van Maud. Kira snuffelde voorzichtig aan haar veulen. Maud zat op haar knieën in het stro. Haar moeder legde een hand op haar schouder. “Kom we gaan naar binnen, laat ze maar lekker even uitrusten.” Maud liep nog even langs Geronimo. De twaalf jarige ruin hing met zijn hoofd over de stal deur. Ze aaide hem over zijn neus en fluisterde “Straks gaan we lekker rijden hoor en morgen op wedstrijd.” De pony hinnikte en keek haar na toen ze achter haar ouders aan de schuur uit liep.
In de grote keuken van de boerderij zaten ze met zijn drieën rond de tafel. Hannah zette koffie. “Je hebt geluk dat je mocht gaan van school”zei Peter. “Ja, ik had nog 4 uur les en nog een pauze tussen door, nu kan ik lekker bij Kira blijven en straks hoeven we ook niet te haasten naar die les.” “Hopen dan dat Liza op tijd is”zei Hannah terwijl ze de tafel dekte. Buiten scheen de zon. Het was vrijdag en gelukkig nog maar twee weken voordat de zomer vakantie begon. Ze aten hun boterhammen op terwijl ze praten over van alles en nog wat. “Ik ga nog even bij de koeien kijken’’ zei Peter tenslotte. “We eten om half vijf, dan kunnen jullie op tijd weg.” “Ik ga ook.’’ Maud trok haar jas weer aan en ging naar buiten. Eenmaal in de schuur hinnikte de paarden toen ze binnen kwam. Geronimo liep ongeduldig door zijn stal heen. Ze gooide in iedere voerbak een handje muesli. Ze hoorde de deur van de grote schuur dicht gaan en vroeg zich af wie dat was. “Maud?” “Ja, ik ben hier, moet jij niet nog op school zitten?” “Laatste twee uur vielen uit.” Liza liep naar de stal van Kira. “Wat een prachtig veulen heeft ze op de wereld gezet.” Maud glimlachte en keek naar Little Angel. “Dat heeft ze zeker” Liza liep door naar haar eigen pony. Enrico was een kastanje bruine nrps pony met velen kilometers in zijn benen. Dat hij al zestien was liet hij absoluut niet merken. Liza had er haar handen aan vol. “Eentje met een gebruiksaanwijzing” zei Peter altijd. Ze gaf hem een snoepje en liep weer terug naar Maud. Die zat inmiddels in een hoekje van de stal. Kira vond het allemaal wel best zolang ze maar geen herrie maakten. Little Angel lag lang uit in de stal te slapen. Liza keek zwijgzaam toe hoe ze sliep. Een kwartier verstreek voordat er weer beweging in kwam. “Ik hou van veulentjes, jammer dat Enrico een man is.” Maud grinnikte. “Nou gelukkig dat Kira een vrouw is dan” voegde ze er aan toe. Geronimo en Enrico liepen ongedurig rondjes in de stal. “Zullen we ze anders nog even naar buiten brengen?” vroeg Liza. Zo gezegd, zo gedaan. De meisjes brachten hun pony’s naar buiten, ze vulden de water bak nog bij en gingen daarna naar binnen. “He Liza, wil je mee eten? “ “Nou, ik heb zelf broodjes mee genomen voor vanavond.” “Dat kan niet hoor, eet maar lekker met ons mee” zei Hannah lachend. Liza was als een tweede kind voor haar. Ze kwam bijna elke dag. Hannah was ook erg goed bevriend met Sonja, de moeder van Liza. “Mam, wij gaan naar boven.” Ze liepen giebelend de trap op. Liza liet zich op het bed vallen terwijl Maud de computer aan zette. “Ik heb zo’n zin in vanavond!” “Ja, lekker lessen.” Vanuit het raam van Maud’s kamer kon je de weilanden zien. De pony’s stonden rustig te grazen. “Zullen we even op msn kijken?” “Ja, kijk of Romy online is.” “Stomme pc schiet nou eens op” klaagde Maud. “Ja, ze is online, dat word lachen.” Grinnikte Liza en ze klikte op romy’s naam.
Maud en beste Liza ♥ Geronimo zegt: Hoi
--- Romy ---x zegt: Heey
Maud en beste Liza ♥ Geronimo zegt: hoe gaat het?
--- Romy ---x zegt: goed hoor
Maud en beste Liza ♥ Geronimo zegt: met ons gaat het ook goed , bedankt voor het vragen.
--- Romy ---x zegt: zeur niet zo ga anders iemand anders lastig vallen
Maud en beste Liza ♥ Geronimo zegt: je hoeft niet zo aangebrand te doen hoor
--- Romy ---x zegt: neej jullie doen lekker vriendelijk wil je zeggen.
Maud en beste Liza ♥ Geronimo zegt: Ga jij vanavond?
--- Romy ---x zegt: waarheen?
Maud en beste Liza ♥ Geronimo zegt: die clinic in Breda van de club
--- Romy ---x zegt: ja, komen jullie ook met die knollen?
Maud en beste Liza ♥ Geronimo zegt: nee niet met onze knollen alleen met onze pony’s
Maud lachte “Ze denkt echt dat ze heel wat is he!” “Ja klopt.” “Ik heb dorst, jij ook?” Liza knikte.“Ik ga wel wat halen.”
--- Romy ---x zegt: als jullie dat pony’s noemen dan heb ik een wereldkampioen.
Maud en beste Liza ♥ Geronimo zegt: nou nou niet zo overdrijven
--- Romy ---x zegt: ik overdrijf niet hoor, Ringo is de beste pony onze club
Maud en beste Liza ♥ Geronimo zegt: Droom lekker verder. Bij de vorige clubkampioenschappen versloeg Maud je anders wel
--- Romy ---x zegt: maar dat was vorig jaar morgen ga ik winnen en ben ik de nieuwe clubkampioen
Maud en beste Liza ♥ Geronimo zegt: dat wil ik zien!
Maud komt de kamer binnen met chips en cola. “Wat heeft ze allemaal gezegd?” “Kijk en lees.” “wereldkampioen… beste pony… nieuwe club kampioen? Zij wel ja, zij wel.”
--- Romy ---x zegt: nou kijk dan morgen.
Maud en beste Liza ♥ Geronimo zegt: maar dan wel bij beide disciplines he!
--- Romy ---x zegt: ja springen en dressuur.
Maud en beste Liza ♥ Geronimo zegt: eerst zien dan geloven
--- Romy ---x zegt: best. Ik ga mijn wereldkampioen poetsen en klaar maken voorstraks, zie jullie straks wel !
Maud en beste Liza ♥ Geronimo zegt: doei
“Ik ben wel benieuwd wie er wint” zei Liza terwijl ze een hand chips naar binnen werkte. “We zullen zien!” Het laatste uur besloten de meisjes maar huiswerk te gaan maken om de tijd te doden. Toen uiteindelijk de heerlijke geuren van spaghetti de kamer bereikte gingen ze de pony’s binnen doen. Geronimo liep ongedurig op zijn plek te draven terwijl Liza Enrico probeerde te vangen. “Sta stil!” zei Maud met een verzwaarde stem terwijl ze een ruk aan het halstertouw gaf. Geronimo besloot zich dan toch maar over te geven en liep braaf mee. Liza voerde de paarden biks en muesli terwijl Maud ze een plakje hooi gaf. Ze keken nog even bij het veulen en gingen daarna eten.
En wat vinden jullie er tot nu toe van? hebben jullie nog tips?
( layout enz doet het hier niet dus dat is anders in word)
xx Stalxpaard
owja, in het kort even de opdracht waar het over moet gaan :
- vriendschap
- eeuwig voordurende strijd
- een groot verlies.
- leeftijdsgroep van lezers tussen de 9 en 12