In opdracht voor iemand. Desbetreffende paard is helaas overleden, en een kennis vroeg of ik een digitaal portret van hem wilde maken. Normaal neem ik dergelijke verzoeken niet aan gezien gelijkenis niet mijn sterke kant is, ik erg lang doe over werken, en alleen werk wanneer ik wil. Toch heb ik deze opdracht aangenomen, en ik hoop dan ook goed werk te kunnen leveren.
Dit werk heeft mij veel narigheid en frustratie bezorgd. Bij de opzet en het uitwerken van de neus is vlak na het opslaan mijn computer gecrasht (dat doet hij ongeveer 1x per dag, dan staat alles ineens vast. Er is ook een probleem in de bios, maar who knows wat). Ik dacht wel blij te zijn dat ik net mijn werk had opgeslagen, maar helaas.. Tijdens het opslaan werd hij fout overgeschreven en was m'n bestand corrupted. Dat wil zeggen dat ik mijn bestand nog had, maar Photoshop niks meer kon lezen. Geen enkel recovery programma kon mijn lagen terughalen en ze visualiseren. Het enige wat ik had was een .JPG bestand wat ik toevallig van een printscreen had. Helaas was ik natuurlijk al veel verder dan dat, uren werk naar de maan. Enige JPG die ik had was deze:

(..
)Een basislaag, een ietwat uitgewerkt neusje en random lagen die aangaven waar het hoofdstel kwam, half overheen getekend. Nu teken ik rommelig en zonder orde: het liefst door elkaar en in absoluut geen logische volgorde, maar dit slaat alles haha. Die nek klopte ook totaal niet. Daarbij was het improviseren, ik heb een aantal voorbeeldfoto's gekregen van het paard, maar moest uiteindelijk de pose en hoek van het hoofd zelf maken.
Goed, ik was natuurlijk ontzettend ontmoedigd om verder te gaan na dit. Er zaten een hoop uren al in en ik had niks meer behalve een oud, klein JPG bestand. Het heeft me weken gekost om weer op te starten. Uiteindelijk heb ik alsnog de JPG gepakt, die in Photoshop opgeblazen en eroverheen verder gegaan. In het begin ontzettend gelimiteerd doordat het bestand natuurlijk geen lagen meer bevat en alles vast aan de achtergrond zat.
Maar het gaat uiteindelijk een stuk beter. Het was steeds met lood in de schoenen tekenen omdat het gewoon niet lukte, de gelijkenis, de kleuren, alles. Hier een verloopje.
Voor het eerst dat ik een hoofdstel teken. De bakstukken zijn hier gedaan, de rest is natuurlijk nog basislaag.

Hele houding direct veranderd, en dat gaf een doorslag. Op een of andere manier lukte alles ineens veel beter, wellicht omdat het einde al meer in zicht kwam omdat er wat aan het hoofd zat ipv dat het zo zweefde. Bij het loshalen van paard met de achtergrond (want dat zat natuurlijk op elkaar) was het niet helemaal goed gegaan en is het gekarteld bij de neus.

Beetje rood uitgeslagen. Oog veranderd en de oor aanzet ook veranderd. Pas nu begon hij te lijken, en dat gaf veel motivatie om door te gaan!
Voorpluk erop, net als mijn vorige verzorgpaard had dit paard bijna kroeshaar. Manen vind ik leuk om te tekenen, alleen wel verrekte lastig. 
Kleur! Het oog aangepast, frontriem erop.
En nu ben ik hier gestrand...

De nek/hals en boeg moeten nog worden uitgewerkt, rug en achterhand wil ik graag op de achtergrond houden door er niet teveel detail in te stoppen. Wat nu nog komt is het verschrikkelijke werkje van detail toevoegen.
Op het voorhoofd zitten de haartjes al, de rest van het hoofd moet ook nog. En natuurlijk de afwerking. Zo op 800 pixels hoog ziet het er vrij netjes uit, op 100% niet, en er moet nog best veel gebeuren. Waarschijnlijk zul je alleen op dit formaat niet veel verschil merken later. De achtergrond is een snelle improvisatie, wilde het neutraal houden omdat het paard heel belangrijk is. Groentintje omdat het mooi afsteekt tegen de bruine vacht. Ben er niet heel tevreden over, iemand een suggestie? Het formaat is ongeveer 4000x5000 pixels op 300dpi. Het is de bedoeling dat het eindresultaat op canvas wordt uitgeprint als cadeau voor (de dochter van) een kennis. Ik ben zelf voor het eerst tevreden wat betreft de gelijkenis (kan helaas geen voorbeeldfoto's tonen)
Brand los!

wat ontzettend mooi.
En klopt het dat het profiel van het paard lichtelijk naar "ramshoofd" neigt? Want anders zou ik 'm nog een fractie rechter maken. Het trekt relatief veel aandacht nu. Maar als dit gewoon het paard is, zo laten hoor!
Ik heb zelf eigenlijk niet veel op te merken, maar je kan dit echt heel mooi! Ik zou er mee door gaan!