[DIGI][WIP] Downs and ups

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_Denise_

[DIGI][WIP] Downs and ups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 00:28

-Titel is een woordspeling gezien situatie, maar heeft verder niks met het portret zelf te maken-
In opdracht voor iemand. Desbetreffende paard is helaas overleden, en een kennis vroeg of ik een digitaal portret van hem wilde maken. Normaal neem ik dergelijke verzoeken niet aan gezien gelijkenis niet mijn sterke kant is, ik erg lang doe over werken, en alleen werk wanneer ik wil. Toch heb ik deze opdracht aangenomen, en ik hoop dan ook goed werk te kunnen leveren.

Dit werk heeft mij veel narigheid en frustratie bezorgd. Bij de opzet en het uitwerken van de neus is vlak na het opslaan mijn computer gecrasht (dat doet hij ongeveer 1x per dag, dan staat alles ineens vast. Er is ook een probleem in de bios, maar who knows wat). Ik dacht wel blij te zijn dat ik net mijn werk had opgeslagen, maar helaas.. Tijdens het opslaan werd hij fout overgeschreven en was m'n bestand corrupted. Dat wil zeggen dat ik mijn bestand nog had, maar Photoshop niks meer kon lezen. Geen enkel recovery programma kon mijn lagen terughalen en ze visualiseren. Het enige wat ik had was een .JPG bestand wat ik toevallig van een printscreen had. Helaas was ik natuurlijk al veel verder dan dat, uren werk naar de maan. Enige JPG die ik had was deze:

Afbeelding

(.. :') )
Een basislaag, een ietwat uitgewerkt neusje en random lagen die aangaven waar het hoofdstel kwam, half overheen getekend. Nu teken ik rommelig en zonder orde: het liefst door elkaar en in absoluut geen logische volgorde, maar dit slaat alles haha. Die nek klopte ook totaal niet. Daarbij was het improviseren, ik heb een aantal voorbeeldfoto's gekregen van het paard, maar moest uiteindelijk de pose en hoek van het hoofd zelf maken.

Goed, ik was natuurlijk ontzettend ontmoedigd om verder te gaan na dit. Er zaten een hoop uren al in en ik had niks meer behalve een oud, klein JPG bestand. Het heeft me weken gekost om weer op te starten. Uiteindelijk heb ik alsnog de JPG gepakt, die in Photoshop opgeblazen en eroverheen verder gegaan. In het begin ontzettend gelimiteerd doordat het bestand natuurlijk geen lagen meer bevat en alles vast aan de achtergrond zat. := Maar het gaat uiteindelijk een stuk beter. Het was steeds met lood in de schoenen tekenen omdat het gewoon niet lukte, de gelijkenis, de kleuren, alles. Hier een verloopje.

Afbeelding
Voor het eerst dat ik een hoofdstel teken. De bakstukken zijn hier gedaan, de rest is natuurlijk nog basislaag.

Afbeelding
Hele houding direct veranderd, en dat gaf een doorslag. Op een of andere manier lukte alles ineens veel beter, wellicht omdat het einde al meer in zicht kwam omdat er wat aan het hoofd zat ipv dat het zo zweefde. Bij het loshalen van paard met de achtergrond (want dat zat natuurlijk op elkaar) was het niet helemaal goed gegaan en is het gekarteld bij de neus.

Afbeelding
Beetje rood uitgeslagen. Oog veranderd en de oor aanzet ook veranderd. Pas nu begon hij te lijken, en dat gaf veel motivatie om door te gaan! :) Voorpluk erop, net als mijn vorige verzorgpaard had dit paard bijna kroeshaar. Manen vind ik leuk om te tekenen, alleen wel verrekte lastig.

Afbeelding
Kleur! Het oog aangepast, frontriem erop.

En nu ben ik hier gestrand...

Afbeelding

De nek/hals en boeg moeten nog worden uitgewerkt, rug en achterhand wil ik graag op de achtergrond houden door er niet teveel detail in te stoppen. Wat nu nog komt is het verschrikkelijke werkje van detail toevoegen. :') Op het voorhoofd zitten de haartjes al, de rest van het hoofd moet ook nog. En natuurlijk de afwerking. Zo op 800 pixels hoog ziet het er vrij netjes uit, op 100% niet, en er moet nog best veel gebeuren. Waarschijnlijk zul je alleen op dit formaat niet veel verschil merken later. De achtergrond is een snelle improvisatie, wilde het neutraal houden omdat het paard heel belangrijk is. Groentintje omdat het mooi afsteekt tegen de bruine vacht. Ben er niet heel tevreden over, iemand een suggestie?

Het formaat is ongeveer 4000x5000 pixels op 300dpi. Het is de bedoeling dat het eindresultaat op canvas wordt uitgeprint als cadeau voor (de dochter van) een kennis. Ik ben zelf voor het eerst tevreden wat betreft de gelijkenis (kan helaas geen voorbeeldfoto's tonen)

Brand los!

TinkerTom

Re: [DIGI][WIP] Downs and ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:10

Ik vind hem heel erg goed gelukt!
Erg mooi geworden!

Ik herken het demotiverende wel hoor.
Heb dat ook wel eens...als het een vrij werkje zou zijn zou je hem snel aan de kant willen leggen maar als het een opdracht is moet je toch doorgaan..
en uiteindelijk wordt het eindresultaat dan toch super mooi :-)

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:37

Wauw, heel erg gaaf :wow:
Ik heb alleen het idee alsof de neusriem te ver naar (voor ons) rechts zit.
Het 'middenstuk' waar de sperriem en de neusriem bij elkaar komen zit niet precies tussen de neusgaten, als je begrijpt wat ik bedoel :Y)
Maar dat is mierenn*ukerij.

Ik herken het demotiverende ook wel.
Maar meestal als ik even doorbijt vind ik wel de motivatie om hem af te maken.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 13:29

Bedankt! Dat over de neusriem was me inderdaad opgevallen, zal die verder naar (kijker) links toe trekken dat deze ook mooi in het midden valt. :)
Vinden jullie de neus ook een beetje aan de kleine kant?

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:21

wauw! ben er stil van! :o wat ontzettend mooi.
ik vind de neus wel goed zo, misschien dat je hem ietsie groter kan maken maar misschien verpest je hem dan wel dat weet ik niet.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:04

Gaaf gelukt zeg! Ik heb geen verbeterpunten :n
Dat de computer crast tijdens het opslaan is zooo herkenbaar! Doet ie van mij ook :') Ben ermee naar de winkel gegaan en die zij dat mijn schijf waarschijnlijk nogal vol zat. Welk penseel heb je gebruikt voor de details?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:10

WOW! Niet normaal. Echt onwijs mooi!! Prachtig! :wow:
Top dat je opnieuw bent begonnen en absoluut doorgaan! Het ziet er prachtig uit! Je kunt dat echt onwijs goed, zo digitaal tekenen zonder dat het er zo gestileerd en plastisch uitziet. Complimenten.

Enige wat ik zou willen opmerken is dat het oog iets levendiger mag, qua kleur en het glimmertje erin. Denk dat het dan ook veel meer warmte uitstraalt. Klein beetje hoor, niet teveel. :D En klopt het dat het profiel van het paard lichtelijk naar "ramshoofd" neigt? Want anders zou ik 'm nog een fractie rechter maken. Het trekt relatief veel aandacht nu. Maar als dit gewoon het paard is, zo laten hoor!

Keep up the good work!! Echt supermooi!

Edit: Ohja, wil ook nog even opmerken dat ik de kleuren in het paard prachtig vind!!

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:57

Wauw, het ziet er echt fantastisch uit! _/-\o_ Ik heb zelf eigenlijk niet veel op te merken, maar je kan dit echt heel mooi! Ik zou er mee door gaan! :D Succes verder!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 16:35

Bedankt voor de leuke reacties! Als ik heb uitgevonden hoe de instellingen werken op de PC van m'n vriend, hoop ik nu even verder te gaan.

@ Thoraklover: Ik gebruik een standaard ronde brush met harde randen voor het hele werk en ook de details. Ik speel alleen met kleuren en dichtheden van die brush en daardoor kom ik tot dit resultaat. Echt goed leren werken met meerdere brushes heb ik nog niet onder de knie :P

@ Smeetjoew: Het oog is voor mij ook nog steeds een minpunt. Op 100% is hij ook het minst gedetailleerd. Dit paard had bijzondere ogen, dat was ook gelijk het eerste wat me opviel aan de voorbeeldfoto's. Donker, een beetje naar boven wijzend. Ik hoop er inderdaad met vooral kleur meer diepte in te krijgen. Had het voorheen wat roodbruin gemaakt en dat gaf wel leven, maar was nu eenmaal niet het oog van het paard. Moet er even mee experimenteren.
Grappig, je bent de 2e die inderdaad de lichte ramsneus opmerkt. Ik heb gelukkig een foto van het paard zijn hoofd van de zijkant en het profiel is heel recht en neigt bijna naar een (zeer lichte) ramsneus. Ik wil maar al te graag weten of ik het nu teveel heb gedaan of niet.. maar kan moeilijk om toestemming van een foto plaatsen vragen gezien het een verassing is haha..

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:38

Dan zou ik dat zo laten!
En wbt het oog: als ik er naar kijk heb ik de neiging om 'm helderder te maken en dan wat contrast erin te gooien. :D Het glimmertje is opzich wel goed zo, maar de iris zou van mij wat levendiger bruin mogen.

Maar zit gewoon een partijtje te muggenziften hoor. Vind het waanzinnig knap wat je doet en ontzettend jammer dat je eigenlijk geen opdrachten aanneemt. :D

Eva_Jameson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:24

Jeetje mina! Prachtig!
Ga zo door want je kan dit echt goed!
_/-\o_

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 01:34

Wat mooi zeg!
Ik kijk niet zo vaak op [UK] en heb deze manier van tekenen nog nooit gezien. Welk programma gebruik je hiervoor?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 07:25

Ziet er super uit..oog mag inderdaad nog wat meer leven in.

Demotivatie van crashen is natuurlijk killing...ik heb mezelf inmiddels aangewend om minimaal elk kwartier mijn werk op te slaan en als ik even wegloop.Weet niet welk programma je hebt maar volgens mij kun je veel programma's ook op een automatische back up instellen.

Ik heb tijdje geleden ook een tekening op canvas laten drukken bij www.canvascompany.nl erg goede service en mooi resultaat.De kleuren wijken nauwelijks af (ligt natuurlijk ook beetje aan de instelling die je zelf gebruikt).Leveren vrij snel en beantwoorden al je vragen erg netjes en snel.
Ze hebben ook goede revieuws van de consumentenbond en ZOOM,niet alle canvassen worden namelijk mooi afgedrukt.

Als je mijn tekening op canvas wil zien als voorbeeld dan moet je maar even pb sturen ;)

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 14:24

Tinky bedankt voor de tip over het canvas, hier kan ik veel mee!
Het standaard opslaan van het werk om de zoveel minuten zit er bij mij ook diep in, ik maak de beweging zelfs als ik op papier werk. Hij is dus na het opslaan gecrasht en ik dacht safe te zijn. Not. Ik sla hem nu op de harde schijf op en tegelijk op de externe. Mocht eentje weer fout overgeschreven worden, dan heb ik altijd een backup :)

@Motje11: Ik werk in Photoshop CS5.