Pastelkrijt/potloden vacht enz. tips gevraagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Cocodox

Pastelkrijt/potloden vacht enz. tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 20:49

:+ Haii (:

Ik ben iemand die zin heeft om iets nieuws uit te proberen en laat dat nou net eens het tekenen met pastel zijn!
Tekenen met grijze standaard potloodjes kan ik wel, haha.
Voordat ik het ga aanschaffen heb ik jullie hulp wel een beetje nodig :o

Volgens mij tekenen pastelpotloden vele malen fijner dat pastelkrijt.
Maar dat weet ik natuurlijk niet!
Ik zou dus graag willen weten waar jullie het liefst mee tekenen of allebei en hoe je dat dan combineert zegmaar.
Daarnaast vraag ik me af hoe je moet werken met een 'onderlaag'.
Hoe weet je welke kleur je daarvoor moet gebruiken?

*\o/*

Klodder

Re: Pastelkrijt/potloden vacht enz. tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:54

Ik ben niet zo tevreden met mijn pastelpotloden, die van mij komen bijna niet over pastelkrijt heen en geven geen heldere kleur, ik gebruik ze alleen af en toe bij kleine haartjes omdat ze wel heel fijn zijn. Ik zou allemaal soorten uitproberen om te kijken wat je bevalt. Anders kan je dus echt een miskoop hebben. (a)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:59

Er is een algemeen tips topic

[UK] [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Toch zal ik hier even antwoord geven.

Ik werk zowel met krijt als met potlood.
Met krijt zet ik een dunne onderlaag op (door uit te vegen) om vervolgens met potlood er overheen te tekenen. Als je het krijt te dik op je papier zet, dan kan je er inderdaad niet meer met potlood overheen.

Mijn krijtjes zijn van Rembrandt. En ik heb Bruynzeel en Derwent pastel potloden. Beiden vind ik wel fijn werken.

En de kleuren is gewoon proberen en uitvogelen welke daarvoor het beste zijn.

Klodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:01

@NAIWHL

Hoe dun ik ook krijt, ik kom er niet meer overheen.. Maar dat ligt gewoon aan mijn soort krijtjes, ik kan wel even naar het doosje zoeken voor het merk als de TS dat wilt. :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:01

tja, het hangt natuurlijk ook van het merk af!
ik heb vorig jaar een tijdje gewerkt met rembrandt pastelkrijt. De krijtjes bevielen me wel, alleen de details
kon ik er gewoon simpelweg niet mee maken omdat het krijtje een breeddte had van 1cm. Dus ben dit
jaar over gegaan op de pastelpotloden, eerst van het merk Creta Color, maar heb er vorige week een
lading van derwent bijgehaalt en die werken hartstikke fijn! ze zijn zacht, zachter dan Creta Color pastel
potloden en kan dus ook over de pastelkrijt heen. Gebruik nu dus het pastelkrijt voor de ondergrond
kleur, en de details en structuur doe ik met het potloodje :j

Kristel16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:06

Heeee
Dit is wel handig, ik wil er namelijk ook mee beginnen en kan een doosje pastelkrijt/potloden van iemand lenen om te proberen!! :D
Ik weet niet of ik hier vragen mag stellen maar ik doe het wel :o
Maar hoe duur zijn die doosjes eigenlijk?? En waar kopen jullie ze?? En op wat voorn papier kan je het het beste gebruiken, want vaak zie je dat iemand wat donkerde papier gebruikt, maar wat is dat dan voorn papier???
xxxx <3

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:08

Kristel16 schreef:
Heeee
Dit is wel handig, ik wil er namelijk ook mee beginnen en kan een doosje pastelkrijt/potloden van iemand lenen om te proberen!! :D
Ik weet niet of ik hier vragen mag stellen maar ik doe het wel :o
Maar hoe duur zijn die doosjes eigenlijk?? En waar kopen jullie ze?? En op wat voorn papier kan je het het beste gebruiken, want vaak zie je dat iemand wat donkerde papier gebruikt, maar wat is dat dan voorn papier???
xxxx <3

dat verschilt per merk, de derwent potloden vind ik persoonlijk het fijnst, maar zijn zeker niet het goedkoopst.
De Creta color potloden zijn dan weer goedkoper, maar wat harder wat ik persoonlijk minder fijn vind.

ik haal ze hier weg (bestel ze dus): http://www.dekwast.nl/

Ik teken op pastelpapier, op gewoon papier heb je sneller dat er vegen opkomen, en op pastelpapier zie je dat minder
en het werkt gewoon beter omdat het daar voor bedoeld is. :)

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 21:09

Klodder schreef:
@NAIWHL

Hoe dun ik ook krijt, ik kom er niet meer overheen.. Maar dat ligt gewoon aan mijn soort krijtjes, ik kan wel even naar het doosje zoeken voor het merk als de TS dat wilt. :)

Ja lijkt me wel fijn, anders heb ik misschien hetzelfde probleem haha :+
Ik denk dat ik ook maar krijt EN potloden gebruik, idd voor het 'inkleuren' van het laagje en uitvegen weer is de krijt denk ik ook het fijnste/makkelijkste/handigste. De details lijken me daarentegen fijner met de potloden.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 21:10

_Bitje_ schreef:
tja, het hangt natuurlijk ook van het merk af!
ik heb vorig jaar een tijdje gewerkt met rembrandt pastelkrijt. De krijtjes bevielen me wel, alleen de details
kon ik er gewoon simpelweg niet mee maken omdat het krijtje een breeddte had van 1cm. Dus ben dit
jaar over gegaan op de pastelpotloden, eerst van het merk Creta Color, maar heb er vorige week een
lading van derwent bijgehaalt en die werken hartstikke fijn! ze zijn zacht, zachter dan Creta Color pastel
potloden en kan dus ook over de pastelkrijt heen. Gebruik nu dus het pastelkrijt voor de ondergrond
kleur, en de details en structuur doe ik met het potloodje :j

Haha dat had ik dus ook met die krijtjes, zo dik dat je er gewoonweg geen details mee kon maken tenzij je dat dingetje handig kon draaien en dan bij een streepje die echt gedetailleerd was zat ik eerst 10 minuten zo; _/-\o_

Bedankt voor je reactie, aangezien veel mensen toch wel Derwent gebruiken ga ik daar ook maar eens naar zoeken ;)

Klodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:11

Suzz14 schreef:
Ja lijkt me wel fijn, anders heb ik misschien hetzelfde probleem haha :+
Ik denk dat ik ook maar krijt EN potloden gebruik, idd voor het 'inkleuren' van het laagje en uitvegen weer is de krijt denk ik ook het fijnste/makkelijkste/handigste. De details lijken me daarentegen fijner met de potloden.

Vrij snel gevonden.. Die van mij zijn van van gogh. ;)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:12

Het uitvegen van het krijt is echt belangrijk als je er met potlood overheen wil.
Ik heb maar zo'n dun laagje krijt op het papier, dat ik net het papier er niet meer doorheen zie. Als ik het dikker doe, dan werkt potlood dus inderdaad slecht :j

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 21:15

@NAIWHL, Handig om te weten! Dan kan ik daar op letten en niet chaggie worden dat het niet werkt ofzo :+. Hoe veeg je het het beste uit, en moet het dan echt een 'soft' laagje worden (althans; het moet er dan zo uit zien haha.)

@Klodder, bedankt!!

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:17

Ja, echt een heel soft laagje.
Dus met het krijten echt nog je papier kunnen zien. En dan veeg ik het vervolgens mijn mijn vingers uit zodat het uiteindelijk het papier dekt.

Snap je een beetje wat ik bedoel?

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 21:19

Jup :Y)

Super bedankt!
*Sleept cursor naar het rode kruisje rechts bovenin*

Moet nu gaan, hoop morgen nog meer reacties te zien! _/-\o_

Edit: Ik heb het belangrijkste al natuurlijk, maar meer tips kunnen echt geen kwaad toch ;)?

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:40

Juist voor dit soort vragen is het [UK] [INFO] algemene tips voor tekenaars. . In dit topic staat al heel erg veel informatie over verschillende onderwerpen. Mocht je nog specifieke vragen hebben dan horen die ook in dit topic.
Hier een slotje.