[TEK] eerste poging tot schets portret paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

[TEK] eerste poging tot schets portret paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 14:46

Zoals in de titel al gezegd, is dit mijn allereerste poging tot een schets voor mij. Ik had opeens een creatieve bui en heb een stapeltje potloden (variërend van H t/m B5) geslepen, een A4tje gepakt en geprobeerd om een foto van mijn paard na te maken. Ik heb hier ongeveer een half uurtje aan gewerkt en ik ben zelf best een beetje trots op mijn eerste brouwsel :D . De verhoudingen zullen best niet allemaal kloppen en de uitdrukking mist er ook wat aan, maar ik heb er wel veel lol in gehad. Wie weet voor herhaling vatbaar. Tips zijn welkom!

Dit is de foto waar het op moet lijken:

Afbeelding

En dit is het resultaat:

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Muronia op 13-03-11 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Klodder

Re: [TEK] eerste poging tot schets portret paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:48

Voor een eerste keer ziet het er heel goed uit, goed ook dat je contrast durft neer te zetten! Verder.. Niet meer omlijnen, dat ziet er bijna nooit mooi uit. Verder is het vooral heel veel oefenen en goed kijken. Als tip wil ik je ook nog meegeven om goed naar het oog op het voorbeeld te kijken. ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 14:53

hihi, ja ik begrijp wel wat je bedoelt met het oog.. volgens mij heb ik teveel aan een mensenoog gedacht (te amandelvormig ofzo?)

Klodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:54

Ja, en bij jou is de pupil rond. Maar dat maakt niet uit, dat komt vanzelf met veel oefenen. :)

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:07

Ik vind het een mooi begin, je hebt al oog voor het inkleuren van een schets en dan heb ik het voornamelijk over de schaduw- en lichtwerking.
Er zijn nog aardig wat verbeterpunten aan te wijzen, zoals bijvoorbeeld de verhoudingen van het paard en de manier en zorgvuldigheid van het inkleuren. Hier kun je aan blijven werken natuurlijk, niet alles komt in een keer, voor nu ziet het er al goed uit in ieder geval. :)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 16:08

Het is zeker een goed begin :j mijn eerste tekeningen waren altijd vele malen minder mooi :j

Probeer goed te blijven kijken naar de foto en de tekening. Je hebt zelf al gezegd dat je nu voornamelijk een mensenoog hebt getekend. Het grootste probleem dat ik altijd had met tekenen, was dat ik tekende wat ik dacht dat ik zag. En niet dat wat ik daadwerkelijk zag. Dat is echt de belangrijkste tip die ik geven kan :j

Kristel16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:13

Het is wel een goed begin alleen ik denk dat je het potlood uitgeveegd hebt en dat is niet zo handig! Als je met hele kleine en fijne streepjes werkt wordt het resultaat mooier en echter! De grootje van de strepen ligt er natuurlijk wel aan hoe ruig de vacht van een pony/paard/veulen is, en je moet ook niet met te lange strepen werken! Je hebt wat donkere stukken in de vacht maar ik denk dat je die te donker en te dik hebt gemaakt ik denk dat je het beter iets fijner kan doen!!! Maar ik vind dit een goed begin en ik hoop dat je hier iets aan hebt!! Succes :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:17

Zoals anderen ook zeggen: goed begin!

Tips: Let op of de voorbeeldfoto die je neemt niet uit een rare hoek genomen is. Als je dit dan natekent gaat het raar uitzien, zoals de verhouding neus/oor in jouw tekening.
Verder kun je als je inkleurt en schaduwen toevoegt proberen de lijntjes 'rond', dus gebogen te tekenen. Dat geeft het gelijk een stuk meer diepte. Dus bijv. op de hals, met de ronde vorm mee. Hoop dat je 'm snapt ;)
Ook probeer ik altijd op te letten dat ik écht wit en écht zwart in m'n tekening heb, dus nog even doorgaan met het contrast. Je hebt nu veel hetzelfde grijs, met een paar echt donkere stukken. Daar zitten nog veel tinten tussen.

Succes!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:24

Heel leuk en zeker voor een eerste keer. Er zijn al een hoop tips gegeven, dus ik zal er alleen nog aan toevoegen dat ik het voor schets vaak mooi vind als je niet té harde lijnen neerzet. Bij de omlijning van het hoofd lijkt het nu alsof je heel hard op je potlood hebt gedrukt, net al bij de schaduwplekken. Mooier bij de laatste is als je een paar keer lichtjes over dezelfde plek heen gaat. Dan wordt het ook donker, maar met een wat zachter effect. :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 08:35

Heel erg bedankt voor allle tips!! Ik ga deze week even een nieuwe poging doen met dezelfde voorbeeldfoto. Ik zal de tekening dan ook even weer hier plaatsen. Welke hardheid van potloden kan ik het beste gebruiken voor de schaduwen en voor het "inkleuren"?