[TEK] Voor de 1e keer met pastel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

EarthFocus

[TEK] Voor de 1e keer met pastel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 20:38

Hallo lieve bokkers,

Gisteren een tijdje bezig geweest met een fries op papier zetten en toen ik de schets gemaakt had, vond ik het wel is leuk om met pastel te werk tegaan.. Dit heb ik nog nooit gedaan, maar aangezien ik toch alle creaspullen in handbereik heb, kon ik m'n gang gaan.
Het is echt nog een beginnerstekening, heb namelijk al een half jaar niet meer intensief getekend.
graag tips!
De foto's geven de potloodlijnen heel duidelijk aan door de flits, deze zijn nauwelijks te zien als je de tekening van bovenaf bekijkt.

Tekening is niet nagetekend, gewoon los uit de hand ;)

Een echt begin van alleen de schets heb ik niet, wel met de eerste basislaag en onderlaag:
Afbeelding

Een stuk verder, geen zin gehad om in de tussentijd foto's te maken :o
Afbeelding

Zo goed als af, er zijn nog vele verbeterpunten en hij is best uit verhouding.. Morgen nog een keer met een kritische blik ernaar kijken, meestal zie je dan meer. Potloodstrepen/lijnen ga ik nog zoveel mogelijk proberen weg te werken, maar ze zijn een stuk minder als op de foto.
Afbeelding

Close-up hoofd:
Afbeelding

Graag tips, ik kan tegen alle kritiek, want ik weet dat die niet mooi is!

Anoniem

Re: [TEK] Voor de 1e keer met pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:02

Je schets ziet er goed uit!

Wat de uitwerking betreft geef ik je als tip mee om geen zwart te gebruiken, maar ook kleuren zoals blauw of paars bijvoorbeeld.

Mag ik vragen waarom je wel een raster hebt gebruikt terwijl je de tekening niet hebt nagetekend?

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:14

Volgens mij is de hals een beetje te kort, of lijkt dat maar zo op de een na laatste foto,
en zn ene voorbeen is nogal lang, zn schouder een beetje groot, en het buikje weer een beetje klein..
Verder vind ik het inkleuren opzich wel geod, maar zoals hierboven al staat, ook meer kleuren gebruiken.
En ik denk dat het handiger is om als je met kleur wil oefenen, om dan een bruin paard ofzo te nemen, dan kan je ook wat meer met schaduw enzo.
Maar na een half jaar niet tekenen goed :j
Hopelijk heb je er wat aan :)

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:15

Je gebruikt al veel kleur zie ik, blauw, paars, rood (in de 2e foto goed te zien) en dan kalk je het allemaal weg met zwart. Dus het begin is er, maar ik zou voor de volgende tekening geen zwart meer gebruiken.
Hooguit voor accenten.

Nou ben ik zelf geen geweldige tekenaar, maar nu snap ik waarom iedereen zegt dat je beter geen zwart kan gebruiken in een tekening. Hij word er een beetje plat en levenloos van.

Voor de volgende keer kan je de lichtvlakken beter mengen met de rest van de tekening zodat je geen scherpe rand om de benen etc hoeft te maken om verschil te maken met achterliggende benen. Vind dat erg zonde ook van de tekening dat je die belijning gemaakt hebt. :)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 21:19

Dankjewel voor de snelle reacties :D

@elmo; ik kan niet zonder raster een paard tekenen, de lichaamsverhouding zit alleen maar in me hoofd met raster, en ik vind het niet echt een probleem om dat erop te tekenen.
Ik zal volgende keer meer kleuren gebruiken, maar had niet alle kleuren bij de hand, wel heel veel.

@Lalee_; de hals is niet tekort, dat lijkt dan echt op de foto :)
Voor de rest zal ik naar de punten kijken die je aangeeft en zonodig nog de nodige dingen veranderen.
Bruin paard was inderdaad wat handiger geweest en dat was mijn eerste bedoeling, maar het paard kwam er wat robuust en kort uit, dus vond de lichaamsverhoudingen goed bij een fries passen :))
Zal volgende keer een kwpn-er/rijpaard natekenen, dan kan ik daar ook mooi de lichaamsverhoudingen op aanpassen.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 21:21

kiwi1990; je hebt helemaal gelijk, ik heb teveel zwart gebruikt, en dat moet ik dus ook afleren, volgende keer meer met paars/bruinttinten werken.
De belijning is inderdaad ook raar, en ik snap wat je bedoeld met het levenloze, het is ook 1 van de slechtste tekeningen die ik gemaakt heb, maar je moet ergens beginnen.
Volgende keer zal ik andere tinten gebruiken :D

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:22

Ik ben wel benieuwd naar je volgende werk :j

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 02:07

ik zou als ik hou was het raster wel weg proberen te werken voordat je in gaat kleuren, ik zie t er nu nog wat doorheen, dat is wel jammer! voor de rest vind ik het leuk gedaan!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 07:50

Dankjewel voor je reactie :)

Ik heb het raster van te voren weg proberen te gummen, maar ik als beginnerlingetje wist niet dat je niet kan gummen op pastelpapier.
Het is heel dik papier, dus de potloodstrepen trekken er als het ware in.
ik heb het wel geprobeerd, maar het is niet gelukt.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:51

Je kunt wel gummen op pastelpapier, alleen niet met een gewone gum, je kunt hiervoor beter een kneedgum gebruiken.
De verhoudingen staan er volgens mij best goed op, maar wat zonde dat je zo abrubt zwart over je mooie kleuren heen hebt gezet. Hierdoor lijkt het 1 zwart vlak geheel. Als je goed naar een Fries kijkt dan zie je allemaal kleurschakeringen in zijn vacht. Die mis ik nu wel heel erg.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:58

Ik teken het raster ook altijd heel zachtjes met een 2b grafiet potlood. En dat weg gummen met een kneedgum inderdaad. En dan teken ik de schets met een wit pastelpotlood.

En probeer de volgende keer inderdaad meer kleur te gebruiken, dat maakt een tekening veel levender :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:26

Wat goed, voor een eerste keer pastel! Gaaf, ik wist niet dat jij ook tekende :)

Achterhand vind ik erg mooi gedaan, vooral de heup zeg maar. Bij de borst een beetje groot zwart vlak, van mij mag er meer contrast in. Lekker extreem met licht spelen is dan ook mijn tip. Verder nogmaals erg knap, een paard uit je hoofd is toch weer veel moeilijker dan natekenen vind ik.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:39

schets ziet er mooi/goed uit :j Mooi / goed gedaan voor de eerste keer met pastel