.Omdat ik nog altijd veel pb's krijg over hoe ik digitaal teken maak ik gewoon screenshots zodat alles te zien is. En omdat lijntekeningen maken ontzettend veel tijd en energie kosten (want nee die trek je niet over die teken je echt zelf en kost vaak meer tijd om te maken dan het inkleuren) ben ik vooral op deze snellere wijze aan het tekenen. Lijntekeningen zijn handig en veilig maar bij iets als een paard wat ik met mijn ogen dicht nog wel zou kunnen tekenen heb ik dat ook eigenlijk helemaal niet nodig.
Referentie foto is een stockfoto van deviantart: http://vivstock.deviantart.com/art/Foal ... ses&qo=442

Even een korte uitleg van wat je ziet:
helemaal links de tools, daarnaast referentiefoto, daarnaast mijn werkdocument
en helemaal rechts van boven naar beneden:
- navigator, handig met inzoomen om snel naar de juiste plek te gaan en om je document in het klein in zijn totaal te kunnen beoordelen,
- kleurpalet, ik vind het fijn om de HSB sliders te gebruiken en meng daar mijn kleuren
- layers, zodat ik snel tussen verschillende onderdelen kan switchen om in te werken
foto is zwart/wit omgezet omdat ik alleen de poses en lichtval ervan gebruik.
Ik begin met een gradiant op de achtergrond, is vaak handig om te helpen met waar je de focus wilt hebben of waar het licht vandaan komt. Vervolgens beide veulens in een aparte laag heel grof opgezet

veulens iets verder uitgewerkt, verhoudingen een beetje aanpassen hier en daar, vooral de voorbeentjes zijn een beetje ingewikkeld maar dat komt later wel goed met verder kleuren

twee foto's erbij gezocht voor de juiste kleuren, een donkere perlino en een donkere buckskin, kleuren van de veulens beter kloppend gemaakt

weer wat met de verhoudingen geknutseld (met transform tool), buckskin lijkt op een lama
, maar klopt nu wel iets beterEn nu verder

Commentaar mag uiteraard maar ik heb niets aan muggeziften over details, zeker niet omdat ik weer bij de basis moest beginnen. Suggesties voor de achtergrond zijn meer welkom
.
ik gebruik ook nooit strakke lijntekeningen daarvoor
). Ga het topic even volgen, heb er nu nog niet zoveel over te zeggen want je bent nog maar net begonnen en het ziet er gewoon goed uit. 
) en nu wel een goede lijntekening, maar nu ben ik het plaatje zat dus heb hem even aan de kant gelegd
. In plaats van papier krijt en gum heb ik trouwens ook alleen maar een computer document, digitale gum (en ctrl z, een lifesaver 
dikke respet zeg! ik vind dit altijd zo knap want kan geen meter opschieten met dat digitaal tekenen 

gegeven dan je van deze kant zou kunnen zien.