[FOTO] Julia in de studio.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

[FOTO] Julia in de studio.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 17:12

Vandaag mijn studioset opgehaald en daar moest natuurlijk meteen mee geoefend worden.

Ik had nog nooit eerder met een studio gewerkt, het was dus even prutsen, maar heb er volgens mij wel een fijne belichting uit gekregen.
Tips zijn uiteraard meer dan welkom!

Het is trouwens geen serie, maar gewoon 3 afzonderlijke platen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Natalie1993

Re: [FOTO] Julia in de studio.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:15

Die 2e is gaaf zeg! Juul staat er goed op :D
Vind ze allemaal nog wat 'rauw', maar dat komt wel met wat meer ervaring. Ben benieuwd naar meer werk in deze studio!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 17:30

Ik heb er ook expres niets aan bewerkt. Dan krijg ik betere tips :)

Kan je uitleggen wat je bedoelt met rauw? En hoe kan ik dat oplossen?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:36

Hmm ik vind het geen slechte plaatjes. Wel wat commentaar.
Vind dat de ogen van Juul teveel zijn opgemaakt, te donker. Met wat naturelle tinten was er een betere sfeer geweest denk ik.

Verder nog iets op het gebied van make-up: ik vind het zonde van de lippen, ze zien er echt kapot uit. Een zachte kleur of gloss had het wat beter gemaakt denk ik.
Vind de foto's ook iets te rauw, met een zachtere gloed erover heen was het mooier geweest. Leuke ideetjes en pose, dat wel.

Met wat nabewerking kunnen het mooie plaatjes zijn, maar nu is het voor mij nog net niet.

Met wat voor licht/achtergrond heb je gewerkt?

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:45

Ehhhmm. Dat is moeilijk, haha.
Erg veel detail zien we, teveel denk ik, naar mijn mening. We zien alle oneffenheden e.d. Het is niet perse minder mooi, maar denk dat het smaak is. Persoonlijk vind ik studiofoto's over het algemeen beter uitkomen als het licht wat feller is en het model daardoor wat 'harder' neer wordt gezet. :)

Beter kan ik 't niet uitleggen ben ik bang. :=

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 17:47

Make-up hebben we juist na een aantal foto's bijgesmeerd. Vind het persoonlijk ook niet te heftig overkomen.
Weet zo uit mijn hoofd niet hoe ik de instellingen precies had, heb 3 150watt lampen waarvan 2 met softbox.
Achtergrond was simpel wit fleecekleed.

Vind het wel heel apart dat ik de vorige keer na een lichte bewerking te horen kreeg dat het te plat werd en nu zie je wat meer (wat imo nog niet eens teveel is) komt daar weer commentaar op :S
Verder zijn deze foto's dus ook niet bewerkt om juist op de belichting advies te krijgen. Hoe ik de huid in photoshop netjes en licht moet maken weet ik wel ;)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:51

Heb je een link van 'de vorige keer'?

Met wat voor cameraset werk je?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 17:55

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:59

Ben bij deze over de make-up meer te spreken. :j

Ah, de Sigma 70-200 2.8.. die heb ik zelf een jaar geleden de deur uit gedaan omdat ik hem niet fijn vond.

Qua pose en uitsnede etcetera zijn het goede foto's. Ik heb helaas geen ervaring met portretfotografie in de studio dus over de belichting kan ik je in deze geen tips geven.
De digitale fotografie van tegenwoordig geeft ons echter wel de kans om wat oneffenheden, witbalans, kleuren etc bij te werken.
De kunst is om een goede balans te vinden tussen te veel en te weinig bewerken.
Op de laatste foto is er mooi een zachte gloed over haar huid te vinden maar is het net wat te Barbie en te weinig Juul.

Je zit in ieder geval wel op de juiste weg.

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 18:01

Denk echt dat het per persoon verschilt wat mooi is. Kan erin komen dat mensen de foto hierboven te 'glad' vinden, maar te licht vind ik 'm zeker niet. Denk dat je een soort tussenweg moet vinden, waarmee jijzelf tevreden bent. :j

Commentaar krijg je natuurlijk altijd, daar vraag je ook om. De definitie van 'teveel' verschilt natuurlijk, dat kun jij (en niemand anders) bepalen. Waar wil je dan advies op, als ik vragen mag?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 18:10

roosch: het objectief was van Julia, ben zelf aan het sparen voor de canon versie :) vond het opzich wel een prettige lens, in ieder geval goed scherp. wel wat aan de zware kant.

natalie: ik vraag met name advies op de belichting, aangezien ik voor het eerst met een studio heb gewerkt

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 18:58

Dan zijn we het niet eens over de lens. :')

Nog even een opmerking..

Je hebt vast geoefend op Julia en je wil nu commentaar op de foto's.
Als je een volgende oefenshoot zou doen, zou ik je aan willen raden de foto's niet zo onbewerkt online te zetten.
Doordat je alle oneffenheden ziet, is dat niet bepaald charmant voor het model. Juul komt hier niet goed uit de verf terwijl ze zo knap is.
Ikzelf zou het namelijk niet fijn vinden om mezelf terug te zien met alle oneffenheden er nog op terwijl dat vrij simpel weggewerkt kan worden.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 19:03

Ik vraag me toch ten zeerste af waar jij zo veel oneffenheden ziet zoals jij zegt. Ik zou zelf dolblij zijn met een huid als deze!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:10

Ik kan zowat de porien tellen. Eigenlijk een nadeel van de scherpte. :')

Ik zou ook blij zijn met zo'n huid, hoor, maar mijn punt is dat je er duidelijk meer uit kan halen.
Vind de schaduwen en lichtvlakken ook te duidelijk aanwezig, dat kan ook echt met een kleine bewerking opgelost worden.

Ik wil je niet afbranden ofzo hoor. :)

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:20

Sinds wanneer zijn poriën oneffenheden? :+ :+

Maar, mooie en goede foto's voor een eerste keer studio! Ziet er echt al goed uit. Het licht vind ik iets te fel, en bij de derde foto vind ik de compositie niet zo super. 2e Foto vind ik erg geslaagd!

Waar heb je de lampen enzo gekocht? Ik ben ook nog steeds op zoek naar studiomateriaal O:)

Ik ben benieuwd naar meeeer!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 23:23

heb lampen van falcon eyes, 150 watt per lamp. geeft behoorlijk wat licht (al was het even puzzelen met de instellingen, zit geen manual bij)

vind zelf het licht bij de 1e foto wat hard ogen, maar dat is heel makkelijk weg te werken in photoshop. vind het belangrijker dat ik nu weet dat het licht ietsje minder mag :)

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:09

Voor een eerste keer vind ik het zeker niet verkeerd.
Vind de make-up ook niet te zwaar, zou alleen wat matterend poeder op laten doen, want op foto 1 zie je duidelijk de vettere T-zone.
Foto 2 is de beste, foto 3 zou iets meer belicht mogen zijn in mijn ogen, maar vind de uitsnede wel heel mooi.

Heb even de foto van de vorige keer bekeken, vind het wel een leuke foto, maar teveel gefotoshopt. Alleen 1 oog en de lippen zijn scherp, het gezicht is in mijn ogen te "egaal" gemaakt. Vooral bij de wenkbrauw boven het oog zie je duidelijk dat er aan gepoetst is.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:26

Ik vind de foto's heel netjes voor de eerste keer in een studio :) Ik ben van mening dat het model nog wat meer gepoederd had mogen worden, want nu reflecteert het gezicht behoorlijk. Vooral op foto 1. Ook ben ik van mening dat je de ogen nog net wat meer mag verscherpen.

Ik heb totaal geen ervaring met studiofotografie, maar ik vind ze zeker geslaagd! Keek toevallig straks even op je site en had helemaal niet door dat je je studio pas net hebt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 18:32

Tnx voor je bruikbare tips en je compliment :-)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 22:47

Om het even kort te houden: Ik denk dat je je model met de eerste foto nogal onrecht aan doet, probeer haar sterke kanten naar boven te halen. Ze heeft niet een hele sterke kaaklijn, daardoor kan ze zulke poses niet hebben. Op de tweede foto komt ze daarentegen juist heel goed tot haar recht omdat ze grote sprekende ogen en mooie wenkbrauwen heeft. Het is puur een kwestie van oefenen en analyseren om daar handig in te worden. :j

Voor een eerste studioshoot vind ik het resultaat lang niet gek, belichting is netjes, scherpte kan wat beter. :)

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:10

Netjes voor de eerste keer!! Wel heb ik ook wat 'commentaar':

Foto1: Ik vind het erg jammer dat je de scherpte op 1 oog hebt gelegd, dat stoort me ontzettend..

Foto2: Fijne plaatje! Vind 'm alleen iets te licht.

Foto3: Deze vind ik het minst sterkst van de 3 en wederom erger ik me aan de scherpte die weer op 1 oog licht. Juist bij deze plaat vind ik het belangrijk dat de scherpte op 2 ogen is gelegd, ze kijkt je immers met 2 ogen aan. :)

Ik denk dat er nog fijne(re) platen van jou zullen komen w.b.t. studio werk!! :D Wellicht zou ik nu aan de gang gaan met je scherpte, diafragma en het werken met 1 lamp. Daar leer ja namelijk super veel van! :j

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 10:02

Ik werk inmiddels met een wat kleiner diafragma, maar denk dat de scherptediepte wel vrij persoonlijk is. Ik hou wel van een flinke dof :o

op mijn site staan inmiddels al wat meer studiofoto's, ben lekker aan het oefenen :)