[SCH] [WIP] Valiant van Patriciavt – Dante’s Prayer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

[SCH] [WIP] Valiant van Patriciavt – Dante’s Prayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 14:02

Ik neem al tijden eigenlijk geen opdrachten meer aan. Vind het té fijn om alleen maar te kunnen schilderen wat ik wil en wanneer ik wil. Maar ja, nu kreeg ik een verzoek binnen….

Patricia wilde graag een schilderij van haar paard Valiant, die vele van jullie vast wel zullen kennen en waar ze veel te vroeg afscheid van heeft moeten nemen: [IM] Mijn held, mijn kanjer, mijn maatje.. hij is er niet meer..

Bijzonder mens, bijzonder paard, bijzondere combinatie, bijzonder verhaal.

Oftewel, daar kon ik geen nee tegen zeggen. In dit topic dus de voortgang van het schilderij van Valiant. :) Ik maak het eigenlijk nooit WIP-topics want ik ben een afschuwelijk trage werker. Verwacht dus niet dat hier binnen een week een afgerond schilderij te zien is, hihi. Maar er zit al flink wat voorwerk in het ontwerp, en ik denk dat ook dat wel leuk is om te zien.

Aangezien ik nog wel eens de vraag krijg: ‘hoe verzin je het’, in dit geval met twee nummers van Loreena mcKennit. De "werktitel" van dit schilderij, Dante’s Prayer, komt van het gelijknamige nummer (*klik*) waar ik voor dit schilderij om veel redenen inspiratie uit heb gehaald.

“Cast your eyes on the ocean
      Cast your soul to the sea
      When the dark night seems endless
      Please remember me…

Dat geldt ook voor “The old ways”, *klik*.

We left the music behind and the dance carried on
      as we stole away to the seashore
      and smelt the brine, felt the wind in our hair
      and with sadness you paused.

Suddenly, I knew that you'd have to go.
      Your world was not mine, your eyes told me so.
      Yet it was there I felt the crossroads of time
      and I wondered why.

As we cast our gaze on the tumbling sea,
      a vision came o'er me,
      of thundering hooves and beating wings
      in the clouds above.

As you turned to go, I heard you call my name.
      You were like a bird in a cage,
      spreading its wings to fly.
      'The old ways are lost'
      you sang as you flew
      and I wondered why.

The thundering waves are calling me home, home to you.
      The pounding sea is calling me home, home to you.”

Ik heb me niet teveel vastgepind op een referentiefoto, maar ben gewoon eerst eens aan de slag gegaan met het schilderij zelf. Patricia wilde graag iets in de stijl van [UK] [SCH] Aquarel - East of Moon, and West of Sun , dus ik heb daar m’n best op gedaan.

Na een paar veel te zoetsappig uitgevallen frupsels, was dit was de eerste schets die de goede richting op ging. Mijn interpretatie van de weg naar een hiernamaals. Die weg loopt in mijn gedachten op de plaats waar de hemel de zeeën raakt. In de mythologie worden vogels vaak gebruikt als gidsen tijdens die reis.

Afbeelding

Dat ging de goede kant op, maar Patricia wilde heel graag een driekwart aanzicht zodat ook de aftekeningen op het hoofd van Valiant zichtbaar zouden zijn. Dus daar kwam het volgende uit. De hoorn heb ik om die reden geschrapt. Hij was ook niet echt nodig.
    Ik ben mezelf zoals je ziet aan het aanwennen om netjes in mijn dummy te schetsen zodat ik niet meer door het hele huis losse vellen met schetsen heb liggen...

Afbeelding

Alles bij elkaar opgeteld en nog een beetje gespeeld met de achtergrond. De lijnen lopen volgens mij 'mooi', ik heb er een maan in verwerkt en de verhouding tussen de vogels en Valiant is een stuk beter zo (alleen heeft de bovenste vogel heeft een dikke hangbuik zie ik nu, ahem). Deze schets is op het formaat dat het schilderij gaat worden, een slagje groter dan mijn gebruikelijke formaat; 35 bij 24 cm.

Afbeelding

Dan is het dan nu tijd om te beginnen met de verf! Oftewel: wordt vervolgd!

Patriciavt

Re: [SCH] [WIP] Valiant van Patriciavt – Dante’s Prayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:09

Zoals ik je al gezegt heb; wow :o
Ik vind het echt zo super dat je dit voor me wil doen, als Val echt zo gegaan is zoals jij dat schetst, dan kan ik daar meer dan vrede mee hebben.

Ben heel benieuwd hoe het schilderij er straks uit gaat zien met kleur!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:14

Heeel tof & een mooie aanwinst voor Tries straks :j

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:16

Jeetje Fleur, vind hem nu al geweldig :oo

Schitterend hoe die lijn links verloopt met de vogel en de beweging die erin zit met de golven, echt super! _/-\o_

Enige puntje van kritiek wat ik heb is het hoofd, die zou wel een tikje groter mogen, zeker als er straks detail in komt lijkt die kleiner vergeleken met het lichaam, Lichaam is mooi in verhouding maar hoofd/nek nog net niet helemaal.

Ben ontzettend benieuwd naar de keuren :j .

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:19

Heel erg mooi al _/-\o_ . Leuk dat je ook echt inspiratiebronnen hebt en niet zomaar aan een schilderij begint. Erg gaaf ook hoe je met die lijnen echt een soort evenwicht bereikt. Ondanks dat er veel verschillende elementen in zitten is het toch een geheel.
Ik ben benieuwd naar wat je van plan bent met kleurkeuze. Dat gaat vast helemaal goed komen.

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:50

Super gaaf!! Wat knap dat je dat zo schetst met al die andere dingen erbij. Ben ook heel erg benieuwd hoe deze gaat worden!

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:14

Ik ben echt benieuwd, ziet er veelbelovend uit!

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:21

Ziet er nu al mooi uit, al heb ik het idee dat het hoofd van het paard wat klein is vergeleken met het lichaam

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:28

Jeetje, op een of andere manier is die tweede schets, dus die eerste met dat driekwart aangezicht van Valiant zo enorm krachtig.

Gaat hoe dan ook iets worden waar de opdrachtgeefster enorm blij mee/van gaat worden.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:45

Wat een bijzonder werk gaat dit worden... Word nu al een beetje stil van de schetsen die je laat zien.
Mooie lijnen en een prachtige gedachte erachter... Ik ga een beetje mee met het commentaar van IP; meer ook met het idee dat het misschien allemaal wat krapjes wordt daar, zo kort op elkaar.
Ben benieuwd naar een vervolg :)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:06

Ik moet Elanor nog wat foto's sturen van Val, omdat ze dan een beter beeld krijgt van hoe hij eruit ziet :)
Dit paard is een schets naar aanleiding van één foto die ze van Val heeft ontvangen, dus nog geen compleet beeld :)

Bijzonder he Fnanne.. :o Het betekent ook echt heel veel voor me dat Elanor dit voor me wil doen.. Ik ben zo benieuwd wat het resultaat zal worden, al twijfel ik er niet aan dat het geweldig wordt :o

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:19

De 1e plaat vond ik al bijzonder ogen, het paard sprong er echter minder uit als je zou verwachten, de 2e schets is goed gelukt en komt uiteindijk in het geheel bij de 3e schets goed uit.

Wel ben ik het eens met een ander dat het hoofd zo klein oogt vergeleken met de body van het paard.

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:27

Prachtig, ik kan er niks anders van maken.
Vind de gedachte en de teksten erbij heel erg mooi, je schets versterkt dit alleen maar.
Hoofd mag inderdaad een slagje groter, vind het nu nog net iets te veel opvallen.. ookal weet ik dat jij met kleur ook veel kunt :j Ik volg dit even :j

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:31

Ik vind alleen de tekening wel mooi. Ben wel blij dat die hoorn geschrapt is, dat zou niet echt 'het paard' zijn dan! Ik denk dat ik, als ik de tekening zo zie, de achtergrond ook wel heel mooi ga vinden.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:32

ik ben echt heel benieuwd!
Ziet er al mooi uit!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:11

Toen ik de titel zag wist ik het al dit wordt een heel bijzonder werk, niet alleen door de kunstenaar en de zachte soms dromige stijl die mij zo aan spreekt maar ook natuurlijk omdat de hoofdpersoon (paard) zo'n bijzonder dier was :))
De schets geeft mij al kippenvel.....

Vol verwachting houd ik dit topic in de gaten

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:49

Ik ga dit topic volgen, ik vind de schetsen er al ontzettend mooi uitzien en ik ben gek op jouw stijl.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:24

Wauw prachtig zeg!
Bijzonder zoals je je laat inspireren door muziek

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 21:15

Whoa, dat gaat hard hier! :wow: Bedankt voor alle complimenten al! Hartstikke leuk en motiverend om te lezen! Nu iedereen het zo zegt is het hoofd inderdaad wat aan de kleine kant in verhouding met het lichaam, daar ga ik nog even wat aan veranderen.

Fnanne, wat denk je dat er een beetje krap wordt? Te vol, of bedoel je iets anders? :)

Ik heb qua kleuren wel ongeveer in mijn hoofd zitten hoe ik het wil hebben, maar het is ook maar net hoe de verf loopt zeg maar. Ik heb héél veel zin in dit schilderij. Ik vind het maken van dit soort concepten heel leuk en merk dat ik er steeds handiger in aan het worden ben. Heb er inmiddels al veel meer dan ik ooit uit zou kunnen werken. :') Het is dus superleuk om dat dus eens in een opdracht te kunnen gebruiken, dan wil ik (vast herkenbaar!) voor mezelf bovendien de lat toch altijd weer net een extra stukje hoger leggen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:24

Ziet er veelbelovend uit....erg mooie schets en ben heel benieuwd hoe het verder gaat worden.
Wat voor verf ga je gebruiken?

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 00:25

Wat geweldig om inspiratie en fantasie zo uitgewerkt te zien worden. Ben erg benieuwd naar je vooruitgang.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 00:27

Ik ben heel erg benieuwd hoe dit gaat worden. Heel tof dat je ondanks je eigenlijk niks aanneemt, Valiant wel wilt doen, echt super.

Royal92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:09

Ben ook erg benieuwd hoe dit word :D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 22:35

RightOn, het wordt een aquarel, ik gebruik daarvoor napjes van het merk Windsor & Newton, en dan de Cotman range. :) http://www.winsornewton.com/producten/aquarelverf/cotman-water-colour/colour-chart/ Als ik toe ben aan een nieuwe set wil ik graag overstappen op de Artist's range, die heeft kwalitatief nog betere pigmenten en een breder spectrum. Cotman vond ik makkelijker om mee te beginnen, die is uniformer van samenstelling en je "hoeft" dus niet zoveel te weten van de verschillende pigmenten. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 19-02-11 22:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:40

Wauw, ziet er nu al prachtig uit! Ik ben erg benieuwd naar de uitwerking.

Ik vind het paard zonder hoorn ook mooier, omdat de uitdrukking van het betreffende paard nu veel beter wordt benadrukt :)