[FOTO] Puck op een zonnige winterse dag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_Roosmarijn_

[FOTO] Puck op een zonnige winterse dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 19:59

:wave:

Een paar weken terug wilde mijn vriendin en haar knappe merrie wel model staan zodat ik weer even kon oefenen.

Het was nog flink koud, maar de zon scheen prachtig. Wat ook wel weer lastig was vanwege snelle overbelichting.
Veel waren toch overbelicht, vooral het gezicht van mijn vriendin wat daardoor erg wit uitsloeg snel. Misschien hebben mensen hier tips voor? Wat te doen met mooi weer en veel zon?
Ik heb een aantal keer geprobeerd haar wat schuiner richting de zon te zetten maar dan had ik weer veel last van schaduwen en toch nog een wat overbelicht gezicht. Hier een voorbeeldje van wat ik bedoel met dat laatste:

Afbeelding
1/200, F5.6, ISO 100, 110 mm
Nabewerking: geen.

Hier 4 portretfoto's van Puck.
Wat vinden jullie er van? Graag opbouwend commentaar. :)

Afbeelding
1/200, F6.3, ISO 100, 185 mm
Nabewerking: contrast verhoogd.

Afbeelding
1/200, F6.3, ISO 100, 125 mm
Nabewerking: contrast verhoogd + omheining weggeshopt.

Afbeelding
1/250, F6, ISO 100, 165 mm
Nabewerking: geen.

Afbeelding
1/500, F6.3, ISO 400, 200 mm (paard in draf, los in de bak)
Nabewerking: omheining weggeshopt.

Alvast bedankt! :)

Groetjes Roosmarijn
Laatst bijgewerkt door Lontje op 16-02-11 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [Foto] -> [FOTO]

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:37

Ik vind ze in ieder geval errug leuk Roos, vooral 3 en 4 zijn favoriet :D
Ben erg benieuwd wat er aan tips komt, je mag gerust weer eens komen oefenen zoals je weet! :)

SabrinedeW

Re: [FOTO] Puck op een zonnige winterse dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:12

Gave foto's Roos!
Ik zou alleen bij de 2e foto wat meer laten zien, ook een stuk borst en schoft erop, ik ben zelf niet zo weg van deze uitsnede.
Foto 3 vind ik dan juist weer heel mooi, zijn nek staat er dan ook op :)

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 19:10

Don, we doen binnenkort zeker weer een sessie!

Bedankt voor je reactie Sabrien. En ook bedankt voor je tip, heb hem wel gelijk ja. :j Zal er de volgende keer op letten. :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:19

Lijkt erg op mijn stijl! en ik ga zeggen wat ik van mijn foto's zelf vaak ook vind, ze zijn goed, maar niks speciaals. Technisch is het prima, compositie ook, het zijn gewoon prima platen, maar niet dat je zegt 'WAUW!'. Helaas kamp ik met hetzelfde probleem en weet ik zelden de wauw-factor te vinden :+ Maar, het zijn prima foto's.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 21:56

Nou je slaat de hamer op de kop. ;)
Maar ik oefen door!
Bedankt voor je reactie!
Heb jij of iemand anders nog tips voor het belichtingsprobleem?

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:28

overbelichting is een belichtingsprobleem...dus kortere sluitertijd of je diafragma aanpassen
(hoger getal, kleiner diafragma = minder licht op je chip).

Of je modellen anders laten staan zodat de zon niet in het gezicht schijnt.
Fotograveren is ook veel makkelijker op een bewolkte dag haha.

Voor de WAUW factor moet je gewoon gaan spelen met composities.
Niet standaard beide naar links of rechts kijken maar ook zelf als fotograaf andere posities aannemen. Trek er maar rustig een paar uur vooruit en laat het gebeuren! Let wel op dat je contstant in de gaten houd hoe je belichting is. Maak desnoods bij elke pose een belichting trapje (schieten op je 0 meting met belichting) dan een paar donkerder en een paar lichter.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 22:29

@Kayila: Bedankt voor je reactie.
Ik ga het eens proberen. Maar wat als je een wazige achtergrond wilt maar toch niet overbelicht. De sluitertijd lager kan haast niet vanwege het feit dat je een paard op de foto zet dat altijd wel iets beweegt toch? Dus dan moet het met het diafragma, maar dan verlies je weer op je schepte-diepte. Heb je hier ook nog tips voor toevallig? :)
En dat laatste wat je zegt is wel een idee ja, ik ga het eens proberen!

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 01:48

Over je sluitertijd: Als je die korter zet, dan 'bevriest' je het beeld juist meer, dat is juist goed toch i.c.m. het bewegende paard? En als je je sluitertijd korter zet verlies je ook het licht (je sluiter is korter open), daar spreek je jezelf dus een beetje mee tegen :))

Wat betreft de foto's: scherpte is okee, licht kan je nog een beetje mee sleutelen, maar de composities vind ik niet overal zo top. 2e en 5e foto zijn bijvoorbeeld wel heel erg in het hoekje gepropt.

Iets meer op de kleine dingetjes letten en dan komt het vast goed!

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 01:57

Ik vind het leuke foto's :) Ik ben zelf geen fotograaf, dus veel tips kan ik je niet geven.
Maar dit wil ik even kwijt per foto;
1; Iets wat overbelicht, maar dat stoort mij niet zo zeer. Verder had het denk ik mooier geweest als paard en mens in het midden van de foto stonden en niet in het hoekje, ook had ik liever de foto wat scherper gezien.
2; Iets te krap genomen van onder, en ook deze had ik liever scherper gezien!
3; vind ik de mooiste!, mooi weggeshopt!
4; Te donker naar mijn smaak.
5; Deze foto had mooier geweest als je hem mooi had uitgesnede, het hoofd bijvoorbeeld, of tot de halve borst. Ik vind het nu niet zo'n mooie foto. :)

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 10:01

Flowerpull schreef:
Over je sluitertijd: Als je die korter zet, dan 'bevriest' je het beeld juist meer, dat is juist goed toch i.c.m. het bewegende paard? En als je je sluitertijd korter zet verlies je ook het licht (je sluiter is korter open), daar spreek je jezelf dus een beetje mee tegen :))

Wat betreft de foto's: scherpte is okee, licht kan je nog een beetje mee sleutelen, maar de composities vind ik niet overal zo top. 2e en 5e foto zijn bijvoorbeeld wel heel erg in het hoekje gepropt.

Iets meer op de kleine dingetjes letten en dan komt het vast goed!

Je hebt gelijk. Ik had Kayila haar post niet helemaal goed gelezen. Sluitertijd korter is inderdaad wel een optie, had het gelezen als 'kleiner sluitertijd getal'. Thanks voor je oplettendheid. :)
Bedankt!

Leinearthur schreef:
Ik vind het leuke foto's :) Ik ben zelf geen fotograaf, dus veel tips kan ik je niet geven.
Maar dit wil ik even kwijt per foto;
1; Iets wat overbelicht, maar dat stoort mij niet zo zeer. Verder had het denk ik mooier geweest als paard en mens in het midden van de foto stonden en niet in het hoekje, ook had ik liever de foto wat scherper gezien.
2; Iets te krap genomen van onder, en ook deze had ik liever scherper gezien!
3; vind ik de mooiste!, mooi weggeshopt!
4; Te donker naar mijn smaak.
5; Deze foto had mooier geweest als je hem mooi had uitgesnede, het hoofd bijvoorbeeld, of tot de halve borst. Ik vind het nu niet zo'n mooie foto. :)

Bedankt voor je tips!