[SCH] Heaven fell down

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Red_Savage

[SCH] Heaven fell down

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 13:43

Ik vond het wel een goed plan om eens iets rustgevends te maken, en gericht op het gebruik van mijn kwast en verf. Natuurlijk kijk ik ook veel naar mijn kleurgebruik, en compositie.
Ik vond het alleen wel heel erg moeilijk om er een foto van te maken. Er zitten namelijk heel veel verschillende grijstinten in, maar dit valt zo goed als weg op de foto.

Afbeelding

Detail:
Afbeelding
Afbeelding

Winandaa_

Re: [SCH] Heaven fell down

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:53

Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel eens mooiere schilderijen van je heb gezien! Vind het een beetje on-af en vlug gedaan lijken.. sorry! :)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:04

Ik vind je techniek en dieptewerking niet zo denderend als ik heel eerlijk ben.
De combinatie van grijs, groen en blauw vind ik wél geslaagd, maar de uitvoering ervan vind ik veel minder. Het is namelijk geen geheel, en het kijkt niet lekker weg qua compositie, je leidt de kijker nergens naartoe, en daardoor is het niet pakkend. Het zijn losse, rommelige elementen, zonder dat er lijn in zit, je (met je ogen) ergens heen geleid wordt als het ware.
Ik mis echt diepte, zowel in de schildertechniek als in de vorm, kleurgebruik en compositie. Het is zogezegd een rommelig vlak. Eigenlijk vind ik dat helemaal niet leuk om te vinden en ook hier neer te zetten, maar wat dat betreft vind ik dat het in je huidige werk - en deze is daar een voorbeeld van - zowel aan techniek als aan vertellende kwaliteiten nog wat ontbreekt. Het is allemaal nog wat leeg, wat rommelig en wat weinig pakkend. Het grijpt niet aan, het vertelt niet duidelijk en vooral de techniek mist finesse. De composities en uitvoering is vaak erg vlak. Dat is op zich niet erg, als je de elementen maar goed verbindt, het een geheel is, en dat ontbreekt ook, heb ik het idee.

Vertel wat over waarom je voor deze compositie hebt gekozen, deze toets en techniek, dit kleurgebruik.
Waarom ligt de blauw-groene grens zo scherp op het hoofd van de schim? Waarom geeft de schim zo weinig richting aan? Waarom heb je alle schimmen er zo rommelig op gezet zowel qua kleur, toets en positionering? Waarom maak je zo ineffectief gebruik van negatieve ruimte? Zijn dit allemaal bewuste keuzes dan kun je ze denk ik goed verdedigen en kan ik misschien op een andere en positievere manier naar je werk kijken.

Want zoals ik je werk nu zie, zie ik vooral heel veel willen, maar nog te weinig kunnen ordenen wat je wilt, weinig oefening in technieken en het bepalen van composities. Het is allemaal wat vlak en mat; in alles eigenlijk.

Dat is een negatieve, heel kritische mening, dat weet ik. Misschien voel je je dan ook helemaal niet geroepen je keuzes en je werk naar mij toe te gaan verdedigen, maar gezien je ambities is dat misschien helemaal niet eens zo'n gek idee. Van mij mag er meer diepte (niet zozeer diepgang als je begrijpt wat ik bedoel) in je werk. Het lijkt er op alsof je veel wilt vertellen met je werk, wilt pakken, maar de 'woorden' komen er rommelig en warrig uit, waardoor het niet pakt, je onvoldoende bij de hand/keel kán grijpen. Het gebrek aan techniek in materiaal, compositie en kleur draagt daar wat dat betreft alleen maar aan bij. Begrijp je een beetje waar ik hiermee heen wil?

Ik hoop dat je het niet te zwaar opvat. In je werk zie ik veel ambitie, maar te weinig redenering, techniek en richting. Het wel willen, maar het nog niet zo goed kunnen - dat vergt veel oefening, en in jouw geval denk ik dat een deel van die oefening niet puur zit in het veel doen, maar ook theoretiseren waarom je een werk op een bepaalde manier opzet - qua compositie, qua toets en qua kleur. Dat moet je werk gaan versterken, ipv verzwakken. Voorstudies en voorschetsen kunnen je daarbij al een heel eind op weg helpen.

Ik wens je in elk geval veel succes. :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:17

Voor wat het vertellende aspect betreft, begrijp ik volgens mij wel waar je met dit schilderij mee naar toe wilt, al duurde het even voordat ik het doorhad. Het idee is (denk ik) dat de grond blauw is met "wolken", terwijl de lucht juist de groene kleur heeft van wat normaal de aarde is? Dat idee vind ik best leuk, maar qua uitwerking is er, zoals Jorieke heel goed verwoord, nog veel meer uit te halen denk ik. :)

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 18:26

Dankjewel voor de reacties! :) Vooral aan de reactie van JoSav heb ik veel. En kom maar op met die kritiek juist, want ik heb hem nodig. Ik vind het dan ook super dat je er de tijd/moeite voor hebt genomen om je mening duidelijk te geven. :j

Het is inderdaad heel wat anders dan wat ik normaal maak, maak het is me duidelijk dat ik mijn oude stijl de prullenbak in moet gooien als ik überhaupt kans wil maken op een academie. Dus vandaar mijn geexperimenteer. :D
Ik heb me dus vooral geconcentreerd op het gebruik van de verf en en kleurgebruik. Mijn onderwerp was om een rustgevende hemelachtige voorstelling te maken. Hiervoor heb ik inderdaad (zoals elanor zegt) het blauw en het groen verwisseld. Zodat de hemel naar de beneden komt. Ik heb schapen gebruikt, omdat deze mij het idee geven van rust, maar ook omdat ze te associeren zijn met wolken. Alleen 'leven' ze dan, en lopen ze nu dus rond, in plaats van wolken die in de lucht hangen.
Ik heb voor deze compositie gekozen omdat ik hem anders veel te voorspelbaar vond. Ik wilde het idee geven dat de kijker over een heel vlak kijkt, en niet direct naar een punt.
Ik zat eerst te denken over een diagonale compositie, dat je vanuit de schim naar de rechterhoek ging kijken. Maar dit was naar mijn idee te saai en te voorspelbaar. Ook heb ik geprobeerd het idee op te wekken dat je er als kijker midden in staat. Je 'bent' als kijker niet de schim die er staat. Je hoort er zelf te staan.
Ik heb gekozen voor deze verftoets omdat deze het voor mij heel 'luchtig' maakte. Het was voor mij een soort manier om de lichtheid van een wolk te laten zien. Daar heb ik het mee gelinkt iig.
Hierdoor worden de figuren direct minder massief, en wat minder tastbaar.

Het is niet een heel duidelijk uitleg, maar ik hoop dat je er toch wat aan hebt. :D