Dankjewel voor de reacties!
Vooral aan de reactie van JoSav heb ik veel. En kom maar op met die kritiek juist, want ik heb hem nodig. Ik vind het dan ook super dat je er de tijd/moeite voor hebt genomen om je mening duidelijk te geven. 
Het is inderdaad heel wat anders dan wat ik normaal maak, maak het is me duidelijk dat ik mijn oude stijl de prullenbak in moet gooien als ik überhaupt kans wil maken op een academie. Dus vandaar mijn geexperimenteer. 
Ik heb me dus vooral geconcentreerd op het gebruik van de verf en en kleurgebruik. Mijn onderwerp was om een rustgevende hemelachtige voorstelling te maken. Hiervoor heb ik inderdaad (zoals elanor zegt) het blauw en het groen verwisseld. Zodat de hemel naar de beneden komt. Ik heb schapen gebruikt, omdat deze mij het idee geven van rust, maar ook omdat ze te associeren zijn met wolken. Alleen 'leven' ze dan, en lopen ze nu dus rond, in plaats van wolken die in de lucht hangen.
Ik heb voor deze compositie gekozen omdat ik hem anders veel te voorspelbaar vond. Ik wilde het idee geven dat de kijker over een heel vlak kijkt, en niet direct naar een punt.
Ik zat eerst te denken over een diagonale compositie, dat je vanuit de schim naar de rechterhoek ging kijken. Maar dit was naar mijn idee te saai en te voorspelbaar. Ook heb ik geprobeerd het idee op te wekken dat je er als kijker midden in staat. Je 'bent' als kijker niet de schim die er staat. Je hoort er zelf te staan.
Ik heb gekozen voor deze verftoets omdat deze het voor mij heel 'luchtig' maakte. Het was voor mij een soort manier om de lichtheid van een wolk te laten zien. Daar heb ik het mee gelinkt iig.
Hierdoor worden de figuren direct minder massief, en wat minder tastbaar.
Het is niet een heel duidelijk uitleg, maar ik hoop dat je er toch wat aan hebt.