[DIGI] paard van RoughRebel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

joey_lover

[DIGI] paard van RoughRebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 13:16

Ben voornamelijk iemand die meeleest, heb dus ook nog niet zoveel gepost. Tijdens dat meelezen kwam ik ook in dit subforum terecht. En wat komen hier prachtige werkjes voorbij!!

Ik ben eigenlijk nooit zo met tekenen bezig geweest maar steeds vaker als ik even op bokt keek, ging ik naar dit hoekje toe. Toen begon het toch wel een beetje te kriebelen en toen heb ik ook maar de stoute schoenen aangetrokken. Eigenlijk ging dit best lekker, en de tekening leek zelfs ergens op. :) Hierna had ik helemaal de smaak te pakken en nog verschillende andere potlood tekeningen gemaakt, waarbij het op het eind ook zonder raster lukte. En dan ga je verder kijken, want potlood tekeningen zijn leuk, maar zo zwart wit. En het leek me leuk om wat met kleur te gaan doen.
Tijdens al dat meelezen waren er ook een stel digitale kunstwerken voorbij gekomen en, naïef als ik was (oeps :o ), dacht ik dat dat niet zo moeilijk kon zijn. Dus een tablet gekocht en Gimp gedownload. Ik kwam er al snel achter dat het dus helemaal niet zo makkelijk was als dat het eruit zag. Na wat geklooi er maar mee gestopt want het lukte me echt niet. Zo heb ik steeds tijden gehad dat ik Gimp even opende om er wat mee te knoeien, maar ik kreeg het gewoon niet voor elkaar om kleuren mooi in elkaar over te laten lopen.
Tot ik zo’n week geleden besloot om Gimp te laten voor wat het was en photoshop te downloaden. Wat een verschil!! Ik zou eerlijk gezegd niet precies weten waar nou het verschil in zit, maar het lukte me eindelijk om iets in elkaar te flansen. Natuurlijk zijn er nog heel veel verbeterpunten, maar voor de eerste keer ben ik er best tevreden mee. Ik heb hem zonder raster gemaakt waardoor de houding niet helemaal klopt met die op de foto. Alle tips zijn natuurlijk welkom :D

Afmeting: 25cm bij 30cm
Tijd: Veel te lang, iets van 50 uur

Afbeelding

Zira1994

Re: [DIGI] paard van RoughRebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:18

wauw super mooi!!!!

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:33

Heel mooi =)
zeker omdat je het nog niet zo lang doet!

Alleen heb ik wel een puntje:
het oog lijkt een beetje glazig...
en je ziet nog wel 'strepen' in de vacht, mag nog iets beter overlopen. ;)
verder heel mooi!

Heb je trouwens de voorbeeldfoto (zo noem je dat toch :o) ?

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 14:58

Het oog was ik inderdaad ook niet helemaal tevreden over. Zal eens kijken of ik daar nog wat aan ga veranderen.
De foto komt uit het aanvraag topic, dus daar staat hij ergens. Ik wil hem hier ook wel bij zetten, maar weet niet of dat zomaar mag. Zal even vragen.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:53

Vind hem erg gaaf geworden! Al helemaal omdat je het nog niet zo lang doet.

Wat mij wel opviel is dat het oog nogal glazig was zoals iemand al zei, misschien kun je een lichtpunt maken met een beetje wit?

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:56

Het oog lijkt inderdaad een beetje dood :)
Misschien een lichtpuntje er in.

Het hoofd is echt prachtig gedaan, maar de neus mag nog iets meer realistischer.

Maar het is echt super! Vooral omdat je er nog niet zo lang mee bezig bent.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 16:46

Bedankt voor de reacties. :) Ik heb het oog een beetje veranderd. Is het zo beter?

Afbeelding

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:02

Ik vind m wel al iets beter, maar hij is nogsteeds zo 'bruin' ;)

(het oog ;))

Kristel16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:35

Echt heel mooi en gaaf!!! +:)+

Maar hoe maak je zoiets en in wat voorn programma of is dit gewoon op papier ik snap dat nog niet helemaal :o , maar ik wil dat misschien ook wel proberen :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:59

Prachtig! zeker voor 1 van je eerste resultaten! als je ooit nog een model zoekt! ik heb nog wel een berg foto's die je mag gebruiken!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:05

Netjes werk, zeker als je nog maar kort bezig bent (hoe lang eigenlijk als ik vragen mag? Gewoon, nieuwsgierig).

Verhoudingen zitten over het algemeen goed met hier en daar een klein puntje minder, maar dat stoort niet. ;) Ik vind de afwerking van de hals en het lijf wat minder gedaan, een beetje slordig en "plat". Ik mis daar wat diepte. Neusje lijkt wat minder afgewerkt dan de rest, ik vind vooral het stuk tussen de neusriem en de oren goed gelukt met die schaduwen, diepte en detail.

Het oog zou je een wat duidelijker lichtpuntje in kunnen maken, in een lichte kleur (tegen wit aan).

Wat ik je zou willen aanraden is om meer met kleur te gaan werken, dat zal je tekening sprekender maken. Nu zul je misschien denken "ik gebruik toch kleur?" maar ik doel echt op kleuren zoals blauw, rood, groen, paars, etc.
Zo te zien heb je vooral veel bruintinten, zwart en wit gebruikt. Ik gebruik zelf nooit zwart (dat is al snel een "dode" kleur) maar bijv. heel donkerblauw, donkerrood etc. afhankelijk van het licht en de foto. Bekijk een foto maar eens goed, er zitten meer kleuren in dan je denkt. Ook wit hoeft niet per se uit alleen puur wit te bestaan.

Verder vind ik het een erg nette tekening, ben benieuwd naar je volgende werken. Dan zou ik alleen die letters HB eraf halen en gewoon je eigen handtekening subtiel neerzetten, of een wat kleiner logo'tje. Dit vind ik persoonlijk wat afbreuk doen aan de tekening, van die grote witte letters ernaast.

RoughRebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:11

Qua tips kan ik je niet helpen, maar wat ik al tegen je zei, ik vind zo voor de eerste keer dat je het echt goed hebt gedaan!

Dit is overigens de foto

Afbeelding

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 20:34

@fiffill: Bedankt voor je reactie. Dit is m'n eerste echte digi. tekening. Wel wat geprutst met gimp. Maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Verder heb ik nog 3 andere grafietpotloodtekeningen. En dan houdt het wel zo'n beetje op. De tekeningen zijn gemaakt in een tijdsbestek van zo'n half jaar. Het komt bij mij altijd in vlagen. En meestal is de vlaag na een tekening al weer voorbij :P Al moet ik zeggen, ben vandaag toch begonnen met een nieuwe, dus misschien duurt deze vlaag wat langer :D

Het klopt dat het neusje wat minder is. Daarmee ben ik begonnen en moest ik alles nog uitvogelen. Toen ik de rest af had, vond ik het eigenlijk wel welletjes en heb de neus maar zo gelaten. En inderdaad heb ik moeite met de grote vlakken. Hoe zou ik in de hals meer diepte kunnen krijgen? Meer met lichtplekken werken? Het oog ga ik straks toch nog maar even naar kijken. Dat maakt de tekening meestal toch het sprekendst.

Tja en die kleuren. Ik vond inderdaad ook dat-ie erg bruin geworden was. Heb wel zo hier en daar wat meer kleur erin gestopt, maar ben daar dan later toch om de een of andere reden weer met bruin over heen gegaan. Zal daar de volgende keer meer mee proberen te spelen.

Mag ik vragen hoe jij zo'n tekening opbouwd? Want ik was op het begin al begonnen met een bruine achtergrond en als je de achtergrond nu van kleur veranderd dan veranderd de hele tekening mee omdat hij niet overal even dekkend is. Geef jij de tekening eerst een onderlaag met 100% opacity? En ga je dan met minder opacity verder?

@Nini_roosje: Als je nog leuke foto's hebt, mag je er best eentje opsturen. Ik kan niet beloven dat het wat wordt, maar wil het best proberen. ;)

@Kristel16: Het is gemaakt met het programma photoshop CS5. Op de computer dus. En dan kwak je gewoon wat kleuren over elkaar tot het er een beetje fatsoenlijk uitziet, tenminste zo doe ik het. Maar er zullen vast wel speciale technieken voor zijn.

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:41

Ben het met Fiffill eens, mooi hoor! Zeker als je kijkt wat ik van mijn werkjes maak, daarbij vergeleken ben ik nog een ergere digi beginner dan jij hoewel ik er wel langer mee bezig ben :') Tja, sommige mensen hebben nou eenmaal meer talent.

Moet wel zeggen dat ik het zwart van de achtergrond nogal vind overheersen. Ik weet niet of je het kan veranderen naar heel donkergroen oid?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:03

Nou ik vind dat je het erg netjes doet voor de korte tijd dat je bezig bent, zo te zien heb je een goed oog ervoor alhoewel de tekening nog wel wat verschilt van de voorbeeldfoto maar dat is niet erg. Als losse tekening stoort dat helemaal niet verder.

Ik teken zelf weinig digitaal. Ik weet niet hoe jij je schets opbouwt, of je dat meteen digitaal doet of niet. Ikzelf geef de voorkeur aan een grafietschets, die inscannen en vanuit daar beginnen met digitaal schilderen.
Ik begin meestal met de achtergrond kiezen in één kleur, vaak pak ik dan 'n hele grote maat brush (zachte randen) waarmee ik met andere tinten van die kleur nog wat lichtere en donkere plekken maak afhankelijk van de lichtval, ligt ook aan het onderwerp wat ik ga tekenen natuurlijk. Vervolgens begin ik met tekenen, ik zet eigenlijk nooit m'n brush op een opacity van 100% maar ik wissel continu af. Dan begin ik met het invullen van de vlakken (schaduw/licht), dat is nog hartstikke grof allemaal maar vormt gewoon de basis. Ik blijf kiezen uit een groot scala aan kleuren, en ondertussen verzet ik af en toe de opacity van m'n brush, verander ik de maat wat etc.
Ik gebruik dus heel veel laagjes. Hoe meer ik teken hoe meer detail ik ga toevoegen, brush wordt dan vaak steeds wat kleiner zodat je de juiste details kunt tekenen. Uiteindelijk krijg je dus gewoon 'n dekkende laag, ik zet tussendoor ook af en toe m'n achtergrond uit (als je een achtergrond in de kleur kiest die sterk op de kleuren uit je tekening lijkt wil je nog wel eens per ongeluk minder dekkend werken), af en toe pas ik de kleuren of het contrast wat aan etc. zo blijf ik daar een beetje mee spelen.
Maar er zullen vast veel verschillende methodes zijn hoor, iedereen doet het tenslotte op zijn eigen manier.

Ik mis in het lijf een beetje de ronding, wat vorm dus. Met grote vlakken moet je opletten dat er wel gewoon vorm in blijft zitten en dat je niet te grote stukken als één geheel gaat tekenen. Je kan bijv. subtiel wat spelen met de richting, maat of ronding van je penseelstreken en natuurlijk met donker en licht werken om de juiste diepte te creëren.

Als ik jou was zou ik gewoon lekker veel gaan schetsen (en schetsen zijn niet alleen buitenlijnen met grafiet maar dat kunnen net zo goed gewoon kleurentekeningen zijn). Dus naast zo'n gedetailleerde tekening kun je ook lekker iets vlotters en wat grovers schetsen om te oefenen met kleurgebruik en lichtval/schaduwen/diepte. Werkt natuurlijk ook goed om de verhoudingen onder de knie te krijgen zodat je uiteindelijk ook zonder referentiefoto kunt tekenen.

Ik ben benieuwd naar je volgende werk, dus ik zou zeggen blijf lekker hier posten. :)

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:48

Ik vind hem ontzettend mooi geworden! :)
Wat me eigenlijk gelijk opviel is dat er een soort deuk in het voorhoofd zit, zeg maar van de voorpluk naar de frontriem. Dit is op de foto een klein beetje, maar bij jou erg veel en dat vond ik jammer. Verder zijn de tips al gegeven, ik ben benieuwd naar verdere werken! :)

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:15

PPrachtig! En nog maar zo kort bezig? Ik zeg: Talent!

Het enige wat ik zou veranderen (als ik jou was natuurlijk;)) is de handtekening, het is een "zachte" digi geworden en de letters zijn nogal hard. Misschien een ander lettertype?

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 20:31

Bedankt voor jullie reacties, leuk om te horen :) Heb de letters veranderd in handgescheven initialen. Verder denk ik dat ik hem zo laat, maar zal alle tips zeker proberen toe te passen in m'n volgende werkje.
@fiffill: Okey, jij werkt dus echt per laag. Dat heb ik nog niet geprobeerd, ik ben gewoon bij de neus begonnen en heb deze eerst uitgewerkt en ben toen steeds iets verder gegaan. Zal jou manier ook eens proberen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:56

Ik werk ook wel in "stukken" hoor, maar ik zet in de eerste instantie de grovere opzet op van 't gehele hoofd en dan begin ik later met details. Dan werk ik bijv. eerst het oog uit en daarna de oren (ik noem maar wat). Als ik eerst de opzet maak is dat om de basis van de kleuren en schaduwen neer te zetten, dat kan ik beter op elkaar afstellen dan als ik per stukje werk.

Kristel16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:34

@joey_lover
Citaat:
Kristel16: Het is gemaakt met het programma photoshop CS5. Op de computer dus. En dan kwak je gewoon wat kleuren over elkaar tot het er een beetje fatsoenlijk uitziet, tenminste zo doe ik het. Maar er zullen vast wel speciale technieken voor zijn.

Maar moet je dat programma kopen of kan je dat ook via internet krijgen??

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 16:10

@fiffill: Ah, op die manier. Dat klinkt inderdaad logisch. :j

@Kristel: Photoshop moet je kopen, maar je kan de probeerversie voor 30 dagen downloaden. Maar er zijn ook genoeg gratis programma's, zoals Gimp. Moet je maar even googlen. ;)